PDA

View Full Version : Tur til Birmingham med FlyBe (retur med SK fra LHR)


Yeager
01-12-2014, 23:07
Her kommer en liten trip-report fra en tur/retur til England nylig. En reise mange kjenner, men siden turen bort gikk med FlyBe, som har relativt nylig startet opp ruten OSL-BHX, tenkte jeg det kunne være av interesse. Beklager dårlig kvalitet på bilder, de er tatt med telefonen.
Dette var en gruppereise, studietur, og jeg hadde ingenting å gjøre med planlegging og booking. Uvant for en reisekontrollfreak som meg. Målet for turen var Birmingham, og det var bestilt t/r OSL-BHX med FlyBe, som ganske nylig hadde opprettet denne ruten. Like før avreise fikk vi så beskjed om at FlyBe hadde kansellert returflyvningen, som skulle funnet sted lørdag midt på dagen. Hele gruppen ble da booket om til retur med SAS fra Heathrow. Flyselskapet ordnet busstransport fra Birmingham (det fikk jeg forståelse av i hvert fall).
Reisen startet som vanlig for min del i Østfold, denne gang med NSB/ flytog, ikke Flybussekspressen som jeg oftest bruker. Oppmøte på Gardermoen for å møte gruppen var klokken 13. Behagelig avreisetid, med andre ord. De fleste av oss møtte opp i god tid, men reiseleder uteble. Han dukket opp etterhvert, det viste seg å ha årsak i en utrolig historie. En av de medreisende skulle sitte på med ham inn til Gardermoen. Hun hadde pakket kofferten, og gikk utenfor huset med den for å vente. Der fant hun ut at hun hadde glemt passet, lot koffert stå utenfor (dette er et rolig boligfelt) mens hun brukte noen minutter på å finne fram passet sitt. Da hun kom ut var koffert sporløst borte. Fortvilet prøver hun å hun å finne ut av hva som har skjedd med den. Naboer kan fortelle at akkurat denne formiddagen er det innsamling til "fattige" i dette området. Folk har blitt oppfordret til å sette ut ting de ikke trenger i plastsekker på utsiden av huset. Og innsamlingsfolkene har altså kommet kjørende og tatt med seg kofferten hennes i det lille øyeblikket hun var inne i huset. Det hører med til historien at hun fikk oppsporet kofferten sin men rakk aldri å bli med på turen...
Vel, vel reiselder dukket i hvert fall omsider opp med innsjekkingspapirer, manuell innsjekking og bagasjeinnlevering gikk greit. Siden turen denne gang gikk med et annet flyselskap, var det ingen gullkortfordeler på undertegnede. Jeg måtte gå i vanlig security sammen med de uvaskede - det gjorde heller ingen ting, for det var faktisk 0 kø. Flighten skulle gå fra 58E. Vi hadde god tid og ventet i det lengste med å gå gjennom passkontrollen, det er jo ikke akkurat noe å rope Hurra for på innsiden der. Usikker på hva man kunne få kjøpt av mat på flyet, dermed ble det kjøpt en Upper Crust Baguett som matpakke. Tiden for boarding nærmet seg, vi ruslet gjennom passkontrollen hvor det knapt var kø, og til gate 58E, som vi forsto var bussgate.

OSL-BHX
BE1849
Embraer 175
Economy
Sete 19D
Individ G-FBJA

Vi ble busset rundt den nye terminalen, flyet sto helt på enden av byggeplassen der. Morsomt å få titte nærmere på byggeplassen. Flyet virket veldig nytt og fresht. Det syntes visst den kråke som hoppet rundt på vingene også - kanskje den hadde lyst til å bli med til Birmingham en tur...

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/c4eb96b046970a968a82ae5fb8a4375b_zpsc13d7267.jpg

Jeg var først litt oppgitt over å ha fått sete D, siden jeg liker best å sitte ved vindussete. Men så viste det seg at dette var et mindre fly, med kun to seter på hver side av midtgangen. Så frøken vilhavindussete ble likevel fornøyd! Setene var komfortable, med helt grei plass, i hvert fall til meg som rager kun 166 cm over bakken. Flyet var ikke mer enn circa halvfullt, såvidt jeg kunne bedømme.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/79794dd3cc73308937f80b0b7f4f26f2_zps47ba7eb7.jpg

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/ca62fc18ef4b4d5d2b2ee567c87ad925_zps97760b4b.jpg
http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/c982628940ef99beea0464522593edb9_zps74066e5f.jpg

Denne digre balja sto foran oss i kø ved avgang på vestre rullebane:

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/522234b89e1a770af7e796088558222c_zps397873b6.jpg

Vi tok av fra sør mot nord. Underveis ble det mye skyer og tåke, men jeg fikk da med meg litt norsk landskap og ikke minst praktfullt utsyn over Gaustadtoppen før skyene tok over.
Hyggelige Flyvertinner solgte snacks og drikke fra vognen, helt kurant utvalg. Jeg hadde min Upper Crust, kjøpte meg en kaffe og en brandy pluss chips. (Begynte å bli forkjølet, håpet brandyen skulle hjelpe - det gjorde den ikke!)
Vi landet i Birmingham på rutetid, kom oss gjennom passkontroll uten kø, og tok toget inn til Birmingham New Street Station.
Dette var en helt grei og behagelig flytur. Jeg har ingenting negativt å si om FlyBe.

Etter et fint opphold i Birmingham, med faglig utbytte og flere pub-besøk, var det tid for hjemreise. Vi ble hentet med buss utenfor Jury's Inn (helt greit hotell, sentral beliggenhet), allerede klokken ni om morgenen. Buss-selskap/FlyBe? var engstelige for trafikkkork inn mot Heathrow, og hentet oss tidlig, så vi hadde meeeeget god tid. Bussturen forløp fint og tok ca to timer. Ingen trafikkproblemer, så vi ankom Queens Terminal 2 like etter 11. Første gang jeg skulle fly fra denne nye terminalen, så jeg var litt spent. Fikk veldig godt inntrykk, lys, luftig og oversiktlig. Ingen vegg til vegg-tepper... Jeg var litt usikker på hvordan det ville fungere med gullkort-fordeler ved gruppebooking, men det var tydeligvis ikke noe problem. Forlot mine medreisende som fiklet med automater og bagdrop, gikk rett til gullinnsjekk hvor en hyggelig dame sjekket meg inn uten problemer, og fortalte meg hvor loungen var og siden jeg reiste sammen med flere, kunne jeg gjerne medbringe en venn. God service! Security gikk som en lek, og så måtte jeg vente leenge på at min kollega, som sjekket inn på vanlig måte, kom seg gjennom. Jeg hadde allerede invitert henne med meg til loungen, første gang for henne. Det er, som sikkert mange vet allerede, LH som har loungen her. Jeg passet på at vi gikk helt inn til Senatorloungen. Lys og trivelig, god plass på en lørdag formiddag som dette. Vi var sultne, og forsynte oss av rikholdig buffet, og selvfølgelig musserende i glasset.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/597a3619cfc9ad9906b0b1d41d355e03_zpsa89ba625.jpg

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/2209f7c6c81436bb49cd3dfec6d0006f_zpsae62fb66.jpg

Jeg måtte også teste de berømte gummibjørnene. La merke til at mens det i Senatorloungen var to slag, var det bare ett slag i Businessloungen.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/d421dbe3b60717c1661bde1b1dc38adc_zps32a2b5d0.jpg

Etter flere timer i en flott lounge, med utsikt til en mengde 747 og 380 som tok av like utenfor (kan man egentlig ha bedre utsikt?), var det tid til å gå mot gate 20.

LHR-OSL
SK806
Boeing 737-600
Sete 9F
Individ ukjent (en av de gamle...)

Priority boarding funket fint her, det var satt opp en egen kølinje for priority. Så jeg vinket nok engang til mine venner (ja, de mobbet meg selvfølgelig...) og gikk ombord som nr tre eller fire. Her var det de gamle stoffesetene til SAS, dette var nok ett av de eldre 737, uten vinglets. Fant mitt sete 9F, og det virket som om setblock funket, ingen i midtsete ( jeg har god erfaring med seatblock når jeg reiser i GO).

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/675854e31add9d5c97ace48f7e7747e1_zpsfd1cbdd9.jpg

Flyet var ellers rimelig fullt, men noen ledige seter var det nok. Lang taxetur med mye morsomt å kikke på for en som meg.

Nesten hånd i hånd med en BA A380!

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/4e58537cfe35f37fd0b7f9feecb1cc89_zpsa9b28e21.jpg

Mange store fine fugler her, utenfor terminal 4(?)

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/birmingham/bf538435ca37f30d9b4a17ee75b19fc9_zpsc2ff13e4.jpg

Vi tok av fra øst mot vest, og til tross for en del dis, fikk jeg et fint utsyn over London og Themsens buktninger. Ellers var turen helt grei og behagelig, effektive og hyggelige flyvertinner. Mine reisefeller kommenterte faktisk at de syntes det var en veldig behagelig flytur. Ettersom vi holder til i Østfold, vet jeg det er mange av dem som mest flyr med Ryanair fra Rygge. Da forstår man jo at SAS føles behagelig...
Vi landet pent på østre rullebane og parkerte på gate 50-etterellerannet. Raskt gjennom passkontroll, kjapp tur innom Taxfree for litt juleakkevitt, og der lå kofferten min pent på båndet som den første, med prioritylapp.
Videre hjemreise sydover til Østfold foregikk i en eldre VW Caravelle 8-seter.
Alle var enige om at det hadde vært en fin tur! :-)

OttoL
02-12-2014, 07:44
Takk for fin rapport. Husker såvidt at jeg fløy Duo på samme ruten påsken for 10 år siden, såvidt jeg husker var det 4 andre på flyet foruten meg og min far. Håper Flybe klarer seg bedre på denne ruten enn hva de har gjort tidligere i Norge.

jb1
02-12-2014, 08:41
Fin rapport. Har kun floeyet Flybe en gang (til Bromma), et fint selskap. Jeg haaper ogsaa BXH gaar bra fra Oslo etterhvert.

Bergern
02-12-2014, 10:47
Godt og underholdende skrevet og informativ beskrivelse av fersk rute.
Jeg digger disse rapportene om flighter som er aktuelle for de fleste av oss :)

Yeager
04-12-2014, 21:17
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, OttoL, jb1 og Bergern :-)

Vede
04-12-2014, 23:36
Det er terminal 5 du har tatt bilde av på Heathrow. Ellers fin rapport fra en mindre kjent og brukt selskap her inne.

Strominho
06-12-2014, 17:43
Takk for rapporten :) Morsomt om BHX ruta blir værende..