PDA

View Full Version : "Hvor skal vi/jeg reise?"-tråden (2015)


Fred
30-11-2014, 16:31
Etter den 14 turen til Thailand unnagjort så føler jeg nå at vi er klare for et nytt sted og dra.
Noen steder dere kan anbefale oss og reise til? Vi bruker og ta en tur fra november-februar hvert år og da er barna med så må være barnevennlig. Har sett på Maldivene-Bali men er veldig usikker så trenger litt feedback her nå.

SAS_flyer
30-11-2014, 17:04
Virker som dere søker sol og varme. Hvorfor ikke se på Sri Lanka? En annen kultur, vakre strender og varierte muligheter inn i landet. Kommer an på hvordan barn du har og hva dere vil oppleve sammen.

Fred
30-11-2014, 18:06
Virker som dere søker sol og varme. Hvorfor ikke se på Sri Lanka? En annen kultur, vakre strender og varierte muligheter inn i landet. Kommer an på hvordan barn du har og hva dere vil oppleve sammen.

Må innrømme at jeg aldrig har tenkt på Sri Lanka, skal undersøke nærmere om det nå ja. Takk for tipset SAS_flyer

3cseat
30-11-2014, 18:16
Hva med Mexico ? Det er jo også tilgjengelig med charter om det er ønskelig, og barne vennlig. Ellers er mange av nabolandene til Mexico også verd en tur, samt hele Caribbean. Fint på den tiden du planlegger å reise .

rkvalvaa
30-11-2014, 18:32
Vil også anbefale Mexico, Yucatan halvøyen, har vært der flere ganger med familien og vil garantert tilbake. Jentungen på 8 snakker kun om Mexico, selv om vi har vært både i USA og Thailand etterpå. Men også Florida er et flott reisemål om vinteren, hvor man kan dekke alles behov, fra bading og soling til aktiviterer og fornøyelsesparker.

Fred
30-11-2014, 18:53
Hmm ok da virker det som jeg må sjekke ut Mexico, har såvidt vært innom tanken før men tror ikke det var så int for fruen. Får gå inn og sjekke mere nøye da så forandrer hun nok mening for hun og er veldig mettet av Thailand nå. Takk for tipset 3cseat og rkvalvaa

SAS_flyer
30-11-2014, 23:43
Må innrømme at jeg aldrig har tenkt på Sri Lanka, skal undersøke nærmere om det nå ja. Takk for tipset SAS_flyer
Legg også merke til SAS sin trolig kommende partner Etiad. De har masse til Colombo.

robertaas
01-12-2014, 03:18
Seychellene er også pent, rolig og barnevennlig.

SudCaravelle
01-12-2014, 07:50
Med barn vil jeg sterkt anbefale Bali som et alternativ til Thailand. Maldivene er heller ikke ille, og begge disse omraadene kommer du greit til med Emirates og kan ta noen dager i sandkassen (ogsaa barnevennlig)(tre muslimske land anbefalt gitt :wow:)

Med barn paa denne tiden saa vil jeg meget sterkt anbefalle Florida og leie et hus for en hyggelig slant.

Baade Florida og Bali vil jeg si er god valuta for pengene.

God tur.

abr133
01-12-2014, 21:37
Vil foreslå Mauritius.

Lei en leilighet i Pereybere - nord på øya. Velg en med kort avstand til stranda (maks 300m). Kan bruke denne landsbyen som base. Kort vei til Grand Baie - bruk bussen! Lørdager er det mange lokale på stranda - dra da til Mont Choisy (bruke lokalbussen der og).

Ellers er ikke øya større enn at dere for en rimelig penge kan ta drosje også - hvis dere skal lengre avgårde. Prut litt på prisen dere først får oppgitt.

Øya er utrolig avslappende, atmosfæren himmelsk rolig. Bor dere på resort opplever dere ingenting av den lokale kulturen og atmosfæren. Meget barnevennlig vil jeg påstå.

Fred
04-12-2014, 09:59
Takker og bukker, masse steder og vurdere nå.

thoves
07-01-2015, 00:03
Hei!

Har et spørsmål, der jeg trenger litt input.

Vi (meg og madamen) tenker oss på en tur i Februar, men sliter litt med å bestemme oss for hvor. Vi har et par kriterier, og en del plasser som allerede er unnagjort.

Kriterier:
-Max 4-5 dager
-Sol og varme (altså en plass med strand, der temperaturene er OK)
-Muligheter for å gjøre noe utenom, utflukter, sightseeing, landemerker, fornøyelsesparker sport etc.
-Helst ikke reisetid over 10 t

Steder som er unnagjort er: De fleste på Kanariøyene, Sør-spania er vel også for det meste tatt. Dubai og Egypt er også gjort.

Våre tanker så langt er:

-Florida (med disneyland etc. men lang reisetid trekker ned for madamen.)
-Abu Dhabi
-Tel Aviv
-Doha
-Malta

Veldig usikker her, har noen bedre forslag..?

kimpe
07-01-2015, 00:15
Hei Thoves!

Ville ventet med Malta til minst uti April.. Du kan ha noen fine dager i Feb om du har flaks, men er normalt sett rundt 16-17 grader... Ikke særlig strandvær det!

Kim

thoves
07-01-2015, 00:23
Ahh, nei da dropper vi Malta. Takker :)

ClassOne
07-01-2015, 00:25
Liker meg veldig godt i Abu Dhabi, men Dirhamen er jo ikke akkurat gunstig om dagen. Har bodd flere ganger på Hilton Abu Dhabi, bra hotel med veldig bra strand nå. ( renovert sommer 2014) Du har Yas Island med FerrAri world, Yas Marina,en vanvittig moskee, og Dubai er jo bare en time unna dersom trangen blir for stor.
Føler det er roligere og mindre stress i Abu Dhabi enn Dubai

E190
07-01-2015, 00:53
Personlig synes jeg Doha er en rimelig kjip plass. Ja, det er masse fine hoteller og kjøpesentre, men byen i seg selv er kjedelig. Befolkningen er relativt konservativ i tillegg. Skal jeg anbefale et sted, så er det Muscat. En flott by med vennlige innbyggere. Her slipper du også unna kjeklingen mellom sunnier og sjiaer.

oskarflekkefjord
17-01-2015, 23:35
Hei.

Måtte kansellere en reise med Air Canada så sitter nå med 7500 kr jeg kan bruke på en ny billett. Har ikke peiling på hvor jeg vil reise, egentlig. Har sett på St. Maarten, Los Angeles (12 000 i business!) eller New York.

Har dere noen spennende tips om reisemål?

Sondbjo
18-01-2015, 10:05
Hei.

Måtte kansellere en reise med Air Canada så sitter nå med 7500 kr jeg kan bruke på en ny billett. Har ikke peiling på hvor jeg vil reise, egentlig. Har sett på St. Maarten, Los Angeles (12 000 i business!) eller New York.

Har dere noen spennende tips om reisemål?


Hva med Cuba?(Havana) Air Canada er et av få nordamerikanske selskap som flyr dit. :)

robertaas
19-01-2015, 15:37
Var på Atlantis i Dubai i helgen og det virket som en veldig barnevennlig resort med mye å se og gjøre.

Desk pilot
20-01-2015, 21:53
Marokko var på moten for noen år siden. Er vel fortsatt et spennende reisemål.

peterfox
20-01-2015, 22:14
Var på Atlantis i Dubai i helgen og det virket som en veldig barnevennlig resort med mye å se og gjøre.

Det eneste som ikke er barnevennlig er slutt-regningen. Den blir for TNOK 7 pr døgn

Sjabby
29-08-2015, 18:34
Noen som har forslag til destinasjon fra SVG 23. -> 27.12 helst et sted litt varmere enn hjemme :-) ?

MountainDew
30-08-2015, 14:35
Hvordan er det å bade på Sri-Lanka? Farlige undervannstrømmer?

robertaas
30-08-2015, 18:17
Hvordan er det å bade på Sri-Lanka? Farlige undervannstrømmer?

Hørte ikke noe om problemer ved Hikkaduwa i alle fall. Enten er det sanstrand og langgrunt og sand i vannet som begrenser sikt eller så er det koraller helt inn og umulig å bade før man kommer utenfor revet og dit trenger man går som går rundt til yttersiden. Kluet er å finne overgangen mellom disse områdene.

Selv på grunnt vann var det endel å se:

https://www.youtube.com/watch?v=Uv-X8rKqi-0

Chr1st1an
21-11-2015, 19:19
Planlegger et en måneds langt asia opphold 14. januar - 15. februar.
Det er ønskelig at levekosten er lav og at det er ok internett connection for e-post.

Har sett oss ut enten Vietnam eller Bali.
Noen som har noen formeninger om de to?

Bali seiler opp som en liten favoritt etter å ha sett en del bra hotell på hotels.com i fht Vietnam, men er redd det er en del dyrere og mer turistifisert på Bali.

I Vietnam har vi sett på Phan Tiet, Nha Trang og Da Nang.

robertaas
21-11-2015, 20:55
Bali seiler opp som en liten favoritt etter å ha sett en del bra hotell på hotels.com i fht Vietnam, men er redd det er en del dyrere og mer turistifisert på Bali.
Bali er noe så spesielt som et sted i sørøst-asia som har regnperiode midtvinters, dit bør man reise når det er sommer. Ellers så bør man styre unna sørlige Bali, vil betegne det som et turisthelvete. Strendene fløt med søppel og det var ikke mulig å gå rundt på kvelden uten å bli tilbudt narkotika og småjenter. Dra heller over til Lombok om du drar dit en sommer.

Vil heller anbefale Philipinene, men kom deg unna Manilla.

ln-bre
21-11-2015, 21:52
Da vi var på Bali i februar opplevde vi kun tre-fire korte, dog kraftige, regnbyger i løpet av to uker. I Sanur (sørøst-Bali) opplevde vi ikke lumske tilbud en eneste gang. Men noe plast på strendene og løshunder. I Kuta var vi ikke.
Indre, nordre og vestlige deler av Bali er fantastisk flott.
Vietnam er også bra. Og Filippinene som Robertaas anbefaler. På sistnevnte ville jeg bla anbefalt Bohol/Panglao.

SQ 777
21-11-2015, 22:05
Vil uansett anbefale et par netter i Manila før en drar videre. Palawan er spennende også..

Chr1st1an
22-11-2015, 13:35
Bali er noe så spesielt som et sted i sørøst-asia som har regnperiode midtvinters, dit bør man reise når det er sommer. Ellers så bør man styre unna sørlige Bali, vil betegne det som et turisthelvete. Strendene fløt med søppel og det var ikke mulig å gå rundt på kvelden uten å bli tilbudt narkotika og småjenter. Dra heller over til Lombok om du drar dit en sommer.

Vil heller anbefale Philipinene, men kom deg unna Manilla.

Takk for tipsene Robert. Regnperiode på Bali i jan/feb var vi ikke klar over. Ser at Vietnam ikke har regnperiode før på høsten, så da burde det være et bedre valg.
Har hørt gode ting om Lombok så det burde vi kanskje se litt nærmere på til en senere anledning.


Vietnam er også bra. Og Filippinene som Robertaas anbefaler. På sistnevnte ville jeg bla anbefalt Bohol/Panglao.

Vil uansett anbefale et par netter i Manila før en drar videre. Palawan er spennende også..

Ang Filipinene så var jeg der i fjor, vel og merke på det mest turistifiserte av stedene; Boracay.
Det finnes som dere sier veldig mange andre og bedre plasser å dra i det landet, men ref kidnapping og diverse i det siste så er vi noe skeptisk til å bevege oss så mye utenfor store og velkjente hotel/resort, noe som vil begrense opplevelsen.
Berettiget bekymring eller har noen litt mer info om de ulike "grupperingene" som krangler med regjeringen i det landet nå?

SQ 777
22-11-2015, 18:58
Man må absolutt ikke dra til Mindanao og Abu Sayaf.... Muslimsk terror der...

carla
24-11-2015, 05:53
Mui Ne, Vietnam har veldig bra priser og fine strender. Mekka for Kitesurfing saa du maa nok regne med litt vind og mye kitesurferere overalt.

Chr1st1an
24-11-2015, 12:47
Mui Ne, Vietnam har veldig bra priser og fine strender. Mekka for Kitesurfing saa du maa nok regne med litt vind og mye kitesurferere overalt.

Det er faktisk Mui Ne som virker som det beste stedet pt. Er ikke Phan Thiet nærmeste by? Noen erfaring om den? Vi trenger noe mer enn bare kitesurfere rundt oss. Vi er glade i restaurant og tar oss gjerne en drink på en pub, men blir aldri sene.

Nha Trang ser vi også mye på. Ser derimot ut som denne plassen får en del blandet kritikk.
Noen som har vært der?