PDA

View Full Version : SAS og Statoil inngår ny rammeavtale


SQ321
14-11-2014, 13:56
SAS har inngått en rammeavtale med Statoil om flyreiser for selskapets ansatte globalt. Avtalen har en samlet verdi på flere milliarder og strekker seg over fem år inkludert opsjoner.

Avtalen som er inngått er den største i SAS, der Statoil også er SAS’ største konsernkunde. I tillegg til flyreiser levert av SAS inkluderer avtalen partnerne i Star Alliance over hele verden.

http://news.cision.com/no/sas/r/statoil-og-sas-inngar-ny-rammeavtale,c9680612

Og jeg som trodde AP Møller var den største;).

Godt nytt for SAS dette!

Trety
14-11-2014, 15:15
Bare vent, checkin.dk kommer straks til å melde at AP Møller føler seg tråkket på fordi Statoil sies å være større, så dermed må SAS redde stumpene ved å legge alle flygninger til CPH. :lol:

Uansett, veldig bra avtale dette her, men betyr dette at SAS og *A har noen form for eksklusivitet som leverandør av flyreiser?

SQ321
14-11-2014, 15:27
Bare vent, checkin.dk kommer straks til å melde at AP Møller føler seg tråkket på fordi Statoil sies å være større, så dermed må SAS redde stumpene ved å legge alle flygninger til CPH. :lol:

Uansett, veldig bra avtale dette her, men betyr dette at SAS og *A har noen form for eksklusivitet som leverandør av flyreiser?

Jeg vet ikke men vil tro de ikke har det da det generelt sett er vanskelig å få kunder til å akseptere eksklusivitet. Hadde også vært interessant å vite om det er spesifikke destinasjoner som veier tyngre/har fått større forpliktelser enn andre, eksempelvis IAH, GIG eller SIN. Jeg har snakket med Travel Manager i Statoil, Trygve Takle Pedersen et par ganger og skal se om jeg kan få noe ut av han ved neste anledning.

SQ321
14-11-2014, 15:37
Litt mer info i E24 som også sier at Statoil har vært SAS sin største kunde siden 2009:

http://e24.no/naeringsliv/sas-med-milliardavtale/23336100

TOS
14-11-2014, 16:01
Konkurransetilsynet har vel lagt ned "forbud" mot eksklusive avtaler.

1944vintage
14-11-2014, 16:42
Gode nyheter for SAS dette.

Men er vel egentlig fornying av eksisterende avtale.

Og for balansens skyld:
Norwegian har vel også rammeavtale med Statoil ?

ErlA
14-11-2014, 17:53
Gode nyheter for SAS dette.

Men er vel egentlig fornying av eksisterende avtale.

Og for balansens skyld:
Norwegian har vel også rammeavtale med Statoil ?

Tviler jeg på, står ingenting om det på nett iallefall.

Avtalen er vel at SAS er preferert og skal reises med på de ruter hvor SAS eller *a flyr. Til gjengjeld mistenker jeg at Statoil får relativt greie priser.

Flyreiser er jo som alle andre varer, man kjører anbud, en partner vinner og får levere for x antall år. Høres igrunn rart ut om konkuransetilsynet skulle slå ned på det.

TOS
14-11-2014, 18:16
Flyreiser er jo som alle andre varer, man kjører anbud, en partner vinner og får levere for x antall år. Høres igrunn rart ut om konkuransetilsynet skulle slå ned på det.

Det har vært slik tidligere med storkundeavtaler så langt jeg har forstått det (mener å huske at dette ble gjort rundt samme tid som man nedla bonusforbud).

Problemstillingen er vel muligens at dersom man forlanger eksklusivitet så vil man på kort sikt kunne se en veldig aggressiv prising for å kapre store kunder, og når de store kundene forsvinner fra konkurrenten så kan selskapet forsvinne fra rutene de flyr mye på med de negative effektene det har på litt sikt. Slike storkundeavtaler kan virke konkurransebegrensende, og det er blitt reagert på eksklusive avtaler også i andre bransjer tidligere. Det kommer an på konkurransesituasjonen og egenskapene ved disse avtalene.

Chriscross
14-11-2014, 18:51
Uansett, veldig bra avtale dette her, men betyr dette at SAS og *A har noen form for eksklusivitet som leverandør av flyreiser?

Nei, det inngås lignende avtaler med Dy og Klm tipper jeg og andre også sikkert. Slik har det alltid vært. Billigste alternativ skal velges og hva som er billigst varierer mellom destinasjonene. Bonusprogram skal ikke være styrende.

Flekspriser spesielt i Norge er betydelig billigere enn de publiserte prisene.

roger
14-11-2014, 19:22
Kanskje litt OT, men hos oss skal også SAS brukast mest mogleg (kan bruke andre når reisetid og pris tilsier det). Når ein bestiller billett hos VIA (som vi også skal) står det at mellom Oslo og Trondheim skal kun SAS brukast, der er det ikkje lov med andre.

LN-TIB
14-11-2014, 19:50
Endel selskaper inne olje/offshore stiller krav om at selskapene de bruker skal være IOSA godkjent. Dog litt usikker på om Statoil har slike krav.

ErlA
15-11-2014, 02:25
Nei, det inngås lignende avtaler med Dy og Klm tipper jeg og andre også sikkert. Slik har det alltid vært. Billigste alternativ skal velges og hva som er billigst varierer mellom destinasjonene. Bonusprogram skal ikke være styrende.

Flekspriser spesielt i Norge er betydelig billigere enn de publiserte prisene.

Tviler faktisk på at lignende avtaler er skrevet med Norwegian og KLM, er bare å google litt, jeg fant iallefall ingen info. Hele poenget med en rammeavtale er jo å få billigst mulig, og jeg tipper prisene statoil får ligger et stykke under listeprisene vi får når vi bestiller. Mistenker også at Norwegian ikke ville hatt sjangs på en slik avtale siden man garantert må ha alliansepartnere for å kunne dekke bredt nok rutenett.

TriStar
15-11-2014, 10:39
Jobber i et relativt stort norsk selskap, og vi har rammeavtaler med både SAS og Norwegian. Billetter bestilles gjennom VIA, og i systemet ligger begge selskap inne. Men fleksible billetter er ikke lenger tilgjengelige, men kan unntaksvis bestilles manuelt ved dokumentert behov.

roger
15-11-2014, 16:40
Tviler faktisk på at lignende avtaler er skrevet med Norwegian og KLM, er bare å google litt, jeg fant iallefall ingen info. Hele poenget med en rammeavtale er jo å få billigst mulig, og jeg tipper prisene statoil får ligger et stykke under listeprisene vi får når vi bestiller. Mistenker også at Norwegian ikke ville hatt sjangs på en slik avtale siden man garantert må ha alliansepartnere for å kunne dekke bredt nok rutenett.
Forsvaret hadde jo Norwegian for nokre år sidan. Kva dei har no, veit eg ikkje. Det gir vel meining med DY all den tid ein flyg mest i innland og punkt til punkt.

FlightDeck
15-11-2014, 16:57
Forsvaret hadde jo Norwegian for nokre år sidan. Kva dei har no, veit eg ikkje. Det gir vel meining med DY all den tid ein flyg mest i innland og punkt til punkt.

Jeg tror avtalen er delt mellom SAS og Norwegian, der SAS har noen ruter og Norwegian noen andre. SAS har brorparten av innenriksrutene for departementene, som jeg tror er samme avtale som Forsvaret har, men man kan velge begge selskaper ved bestilling. Største rabatt er på fleksible billetter. Til Europa vet jeg at Brussel Airlines, Air France og Icelandair også har avtale med staten.

Skal sjekke det opp.

LN-TIB
15-11-2014, 18:13
Jeg tror avtalen er delt mellom SAS og Norwegian, der SAS har noen ruter og Norwegian noen andre. SAS har brorparten av innenriksrutene for departementene, som jeg tror er samme avtale som Forsvaret har, men man kan velge begge selskaper ved bestilling. Største rabatt er på fleksible billetter. Til Europa vet jeg at Brussel Airlines, Air France og Icelandair også har avtale med staten.

Skal sjekke det opp.


Innenlands er Norwegian alene på forsvarsavtalen. Den går forøvrig ut 30. januar 2015 om ikke Forsvaret velger å benytte seg av opsjon på ett års forlengelse. Ettersom de ikke har lyst dette ut på nytt kan det tyde på at opsjonen blir benyttet.

Geir
15-11-2014, 21:13
Statoil har en lang rekke rammeavtaler med leverandører av alt fra kaffekopper, elektrisk materiell, flyreiser og en laaaaang rekke andre områder. Statoil ønsker ikke å ha eksklusive rammeavtaler. De ønsker rabatter på normalpriser, men de ønsker også at priskonkurransen skal få virke. Når en Statoilansatt skal ut å reise så kommer alle flyselskapene opp som Statoil har rammeavtale med - det omfatter de fleste store selskapene. I tillegg kommer hotellene opp som Statoil har avtale med. Grunnen til at Statoil ønsker å inngå rammeavtaler er ikke bare redusert pris. De ønsker også å forenkle betalingsprosesser, de ønsker godt IT-samarbeid etc. Dersom en Statoilansatt skal reise mellom Stavanger og Oslo vil både Norwegian- og SAS-flyvninger komme opp i søkeresultatet. Da kan den ansatte velge ut i fra pris, reisens varighet, avgangstid etc. :)