PDA

View Full Version : Øyvind Hasaas: - Vi skal ligge i Europatoppen


SQ321
14-11-2014, 09:50
Øyvind Hasaas signaliserer ambisjoner for OSL i sitt siste intervju og i forbindelse med Avinorkonferansen som ble avsluttet i går. Blant annet:

Må lytte til kundene:
.Flyselskapene og passasjerene er like viktige. Vår jobb er å legge best mulig til rette for begge målgrupper. Som flyplass må vi forstå hva flyselskapenes utviklingspotensial er og hvordan vi skal tilrettelegge for at de skal få et bedre opphold her. På den måten kan vi tilrettelegge for flere og bedre ruter. Flyselskapene må trives med oss. Vi ønsker selvfølgelig flere flyselskaper hit, og vi ønsker at de som er her har flere fly her. Da må vi være lydhøre for de behovene de har, forklarer han

Oppfatter dette som "nye" tanker der OSL tradisjonelt har vært opptatt av de reisende og for lite opptatt av flyselskapene og hva de ønsker, tenker og planlegger noe senest EK bekreftet.

Bedre satsing på langdistanseruter:
- Vi har et mål og en forventning om stabil vekst. Frem til 2017 er det også svært viktig for oss å videreføre jobben med å bygge ut samtidig som vi drifter en travel internasjonal flyplass på en god måte. Med den infrastrukturen vi bygger ut for nå så skal vi kunne håndtere i overkant av 35 millioner passasjerer i året når den er ferdig, sier Hasaas og fortsetter:

- Skal vi få til det må vi få til en bedre satsning på langdistanseruter. Vi har i dag et godt tilbud til Norge og Europa.. Men, hvorfor skal nordmenn dra via København eller Frankfurt når vi skal reise langdistanser? Det ønsker vi å gjøre noe med, sier han.

Cockpitview
14-11-2014, 10:15
Saneringsarbeidet er visst allerede i gang på Flyporten ved at de har rekvirert skadedyrs kontroll. Gammelt møll og rot skal være ryddet og klart ved utgangen av desember.

For øvrig som nevnt i en annen tråd, ikke helt uten sammenheng med dette:
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=967909&postcount=14

Det skjer nå store endringer på OSL som nok er mer gjennomtenkte enn hva de fleste forstår. Endringene gjør at vi allerede fra 2016 og 2017, kan stille betydelig høyere krav til OSL i form av det å levere resultater i form av nye etableringer og et bedre tilbud.

amatør
15-11-2014, 11:37
Kanskje litt nytt blod forstår at det er lurere og billigere å bygge ut hele pir nord i et jafs??!!

Someone
15-11-2014, 11:40
Kanskje litt nytt blod forstår at det er lurere og billigere å bygge ut hele pir nord i et jafs??!!


Nå har vel det toget gått?

amatør
15-11-2014, 12:55
Nå har vel det toget gått?

Sikkert. Det er jo selvsagt langt billigere å fjerne all infrastruktur i forbindelse med utbyggingen, for så å flytte alt tilbake innen et år eller to..

Vr
15-11-2014, 16:08
Sikkert. Det er jo selvsagt langt billigere å fjerne all infrastruktur i forbindelse med utbyggingen, for så å flytte alt tilbake innen et år eller to..


Eller å rive den nye terminalen for å bygge den ekte terminal 2

FlightDeck
15-11-2014, 16:20
Ligge i Europatoppen i hva?

Bergern
15-11-2014, 19:14
Ligge i Europatoppen i hva?

Umulig å vite før de plutselig ligger i Europatoppen :D

Someone
15-11-2014, 20:10
Sikkert. Det er jo selvsagt langt billigere å fjerne all infrastruktur i forbindelse med utbyggingen, for så å flytte alt tilbake innen et år eller to..


Men nå er det hverken vedtatt eller finansiert, og ikke vet jeg hvor langt de har kommet i prosjekteringen. Men mistenker det ikke er bare og "fortsette"

LN-KGL
15-11-2014, 23:23
Det er vel egentlig enkelt å konkludere at det skjer først noe i enden på Pir Øst (non-Schengen) og spørsmålet er om midler blir skaffet til veie før april 2017.

PointMergeArrival
16-11-2014, 11:43
Som Kurt skriver. Det er på non-Schengen og med større fly at det er størst behov for økt kapasitet. Pir Nord gir større kapasitet på Shengen og dermed kan man bygge om/ut pir øst for å tilby flere kode E fly. Tipper TWY F forsvinner og at piren forlenges. Da bygges det kanskje en ekstra etasje ytterst slik at det blir plass til lounger. Skilket mellom utland og non-Schengen flyttes mot pirrot og gatene på nordsiden fra 42 og ut bygges om til kode E.

Hickok
16-11-2014, 11:55
Som Kurt skriver. Det er på non-Schengen og med større fly at det er størst behov for økt kapasitet. Pir Nord gir større kapasitet på Shengen og dermed kan man bygge om/ut pir øst for å tilby flere kode E fly. Tipper TWY F forsvinner og at piren forlenges. Da bygges det kanskje en ekstra etasje ytterst slik at det blir plass til lounger. Skilket mellom utland og non-Schengen flyttes mot pirrot og gatene på nordsiden fra 42 og ut bygges om til kode E.
Vittig du. En ekstra etasje med plass til butikker mente du vel?

darkcho
16-11-2014, 13:07
Det er faktisk tegnet inn flere lounger i den nye piren, tro det eller ei.