View Full Version : Veldig lenge siden....
Dag Viking
01-06-2006, 17:40
På tide med en tur nordover i landet igjen, til kjøligere strøk. Har MCO-MSP-MCO, og så drar jeg på buddypass fra MSP til den endelige destinasjonen. Utreise 3 juni og retur 6 juni. Begge flighter ser bra fullbooket ut, så jeg kan jo håpe på en DBC
Flying Blue Platinum gir valuta for pengene. Først kan man velge blandt alle setene, dvs jeg satt på første rad av øko når jeg kjøpte billett. Den raden har to seter, og 2 meter frem til veggen foran.
7 dager før begge flighter ble setet mitt endret, og i stedet for "snackbox for sale" var måltid nå listet som "breakfast" og "dinner".
Sete ble 1A begge veier, som er det tredje beste i hele flyet. 0A og 0B er hakket bedre, spesielt med tanke på utsikt.
1A i 757-300 er så langt foran vingen at man har problemer med i det hele tatt å se motorene. Støynivået er også langt under det man finner i 737 og 320, faktisk på nivå med MD80
Jeg får vel ta noen bilder, så en oppdatering kommer neste uke.
0C (jumpseat) er vel heller ikke å forakte ;) Ser frem til bilder!
De første radene er alltid behagelig...og JA særlig på MD80...:up:
FBU 4EVER
02-06-2006, 10:46
Originally posted by EB
For ikke å snakke om A340!:up:
Dag Viking
02-06-2006, 14:27
Originally posted by EB
Tja... Heller et sete ved vingen på en MD80 enn første (pax) rad på 318, 319, 735 eller 736!
Enig... Egentlig kan jeg sitter hvor som helst på en MD80... Det er og blir en drømmemaskin...for ikke snakke om mange gode minner!!!
Dag Viking
09-06-2006, 05:34
Så er det på tide med en liten rapport.
Avreise var en lørdag morgen, og tradisjon tro måtte det bli litt pils på Lake Forrest. Det var jo tross alt lønningsdag.
Siden flyet gikk kl 7.30, var planen å være på flyplassen i Orlando kl 6.00. Det er Floridas mest traffikerte flyplass, vanligvis med moderate køer for sikkerhetskontrollen, og togtur ut til terminalene, så litt ekstra tid er greit.
Bilturen til Orlando tar ganske nøyaktig 1 time, 68 miles. Planen var derfor avreise kl 5. I løpet av fredagskvelden ble det derimot litt surr et slitent hode, og klokka ble satt på 5.00 for en planlagt avreise kl 6.00. Etter ca 10 minutter kjøring ble feilen oppdaget:naughty:
60 miles til flyplassen og 80 min til flyet gikk. Rimelig dårlige odds:lol
Litt murstein på høyrefoten og ingen donutslovers ute, så var ETA 6.50. 30 minutter fra parkeringshuset til gaten er absolutt minumum, men med håndbagasje, boardingcard fra internett og litt flaks ville det gå.
Som planlagt, så utført.
7.15 var jeg ved gaten, og som sistemann kunne jeg hive etter pusten mens jeg ruslet ombord.
Selv om jeg var sen fikk jeg servert drikke, mens de siste forberedelsene til avreise ble gjort av crew og GA.
Taxi ut kl 7.35, til RW 18L. MCO har et rått sett rullebaner. To på 12 000 fot og to på 9000 fot om jeg husker riktig, med 2x CAT 3 og omtrent resten med CAT 1. Dersom alle rullebanene har vært åpne, har jeg aldri opplevd kø for takeoff, og det var det heller ikke denne dagen. Wheels up var 7.40, og etter en høyresving på ca 1000 fot satte vi kursen nordvest.
NW er litt trege med å slå av lyset for setebelter, men jeg fikk tatt ned PC fra hattehyllen likevel. Mangel på bagasjeplass ved setet er den eneste ulempen ved sete 1A, men fordelene oppveier for det.
Loaden på flighten var 20 i FC og 200 i øko, dvs bare 4 ledige seter.
Når vi nærmet oss cruise på FL 340, begynte lukten av varm frokost å strømme ut i kabinen.
På menyen sto cheese-omelet eller cereals. Jeg valgte det første. Maten var god, og som man kan se av bildet fikk man et lite fruktfat og en kake til dessert. I tillegg til omeletten var det pølser og stekte poteter. Dette er en mye bedre frokost enn det man vanligvis blir servert på biz over Atlanteren
:up:
Jus og kaffe som tilbehør
Dag Viking
09-06-2006, 05:38
Turen var smooth stort sett hele veien, og vi skulle lande ca 5 min før rute. Vi fløy downwind og landet på 12R etter å ha fløyet forbi downtown på long final.
Dag Viking
09-06-2006, 05:45
Etter en tur i crewrommet dro jeg videre til councourse B, for å prøve å komme med en Pinnacle-flight til CWA, Central Wisconsin. Lite pax denne dagen, og etter 30 min venting var jeg på vei igjen, denne gang rett østover. En utrolig begivenhetsløs tur, i en trang CRJ-200 uten servering, men 40 min holder man alltids ut.
Tirsdag var det på tide å dra tilbake igjen. Denne gang med en SAAB 340. Jeg må nok 4 år tilbake for siste flight med typen, så det var greit å få en oppfrisking. Det er faktisk bedre plass i den enn CRJ, sikkert fordi man har 2+1 og ikke 2+2. Denne flighten er operert av Mesaba, og det ble servert drikke. Selv om det er turboprop er flytiden bare ca 5 min lenger i forhold til CRJ.
Vi ankom MSP ca 3.45pm, og da hadde jeg rikelig god tid til neste flight som gikk kl 7.08pm. I stedet for World Club og rødvin, ble det tid til et lite besøk hos en veninne som bød på Miller Lite:cheers:
Tilbake i Lindbergh terminal var det ingen dedikert kø for biz/first/elite som tidligere, og det ga meg ca 10 minutter i kø. Akkurat når jeg ankom gateområdet begynte boardingen, så jeg gikk rett ombord og fikk meg en GT
Dag Viking
09-06-2006, 05:54
Dette var forøvrig første sjanse til å teste ut min beste reisekammerat, en Inspiron E1405. Hittil svarer den til forventningene, med 14" widescreen, ca 2kg, og 3+5 timer batteri når man ser DVD.
Her er et bilde som illustrerer hvorfor 1A er det beste setet. I veggen foran er det en cutout på 30cm høyde og 40cm dybde, og til og med jeg kan strekke ut bena uten å støte borti noe. Sammen med 20" setebredde er det veldig komfortabelt, selv om man ikke kan legge setet bak altfor langt.
Dag Viking
09-06-2006, 05:58
En gjest fra over dammen. Har denne vært noe særlig på OSL? Regner med den gjør mange turer på de lengste rutene, som SFB og MSP.
Eller har FI flere 752 med WL nå? Jeg har ikke oversikten!
Dag Viking
09-06-2006, 06:03
Og her er det bilde som viser hvorfor 753 er min soleklare favoritt som single-aisle. Den store avstanden bak til vinge og motor. Selv om man klistrer kamera eller kinn til ruta, så klarer man rett og slett ikke se noe av motoren fra 1A.
På bildet ser man to stk DC10. En i gamle farger utenfor hangaren, og en i nye farger inni.
Perfekt vær oppe i nord forresten, 27 grader og sol alle dagene. Mye bedre enn 34, fuktig luft og TCU hver dag
Dag Viking
09-06-2006, 06:06
Så et par fly på approach til 30L. MSP er faktisk en av svært få flyplasser som har en avansert approach-radar til paralelle rullebaner, og dermed kan kjøre ILS i IMC på begge rullebaner selv om det er liten avstand mellom rullebanene.
NW320
Dag Viking
09-06-2006, 06:11
Og så en gammel traver, som jeg ikke har fløyet med siden 1989
Dag Viking
09-06-2006, 06:13
Vi tok av noen minutter forsinket, pga at vi måtte vente på de siste tallene ute ved hold short line. Kanskje det var W&B som ikke var klart? Ikke opplevd å fått beskjed om å vente ved rullebanen på dette tidligere.
Etter å ha tatt av mot norvest, ble det en slak høyresving før vi satte kursen mot MCO. Beregnet flytid var bare 2:40, så vi ville ankomme litt før rute.
Et bilde av flyplassen fra downwind.
Dag Viking
09-06-2006, 06:15
Før middag ble det servert drikke og nøtter. Som vanlig ble det rødvin og vann på meg
Legg merke til bakgrunnen på pcn:up:
Dag Viking
09-06-2006, 06:24
Middagen var merkelig lik den jeg fikk på samme flight i november i fjor, noe som alldeles ikke var negativt. En god porsjon kylling med tilbehør:up:
En liten oppsummering:
Komfort: 10/10. Dette er tross alt en innenriks flight av middels lengde, så mer kan man ikke forvente. Rikelig bredde og benplass. Støynivå er like lavt som foran i MD80 og MD90, dvs perfekt!
Service: 9/10 Ikke det lille ekstra som er verdt 10 slik jeg har opplevd et par ganger tidligere, men alle var hyggelige, hjelpsomme og gikk mange runder med drikke.
Servering: 9/10 Varm frokost og skikkelig middag er meget bra. Hadde vinen vært litt bedre, og man hadde fått is eller skikkelig kake til dessert hadde det blitt 10
Punktlighet: 10/10. Ankomst 5 min før rute på begge flightene. Kan man kreve mer?
Annet: 10/10. Alt dette pga at man er AF/KL frequent flyer!
:up:
Originally posted by Dag Viking
Dette var forøvrig første sjanse til å teste ut min beste reisekammerat, en Inspiron E1405. Hittil svarer den til forventningene, med 14" widescreen, ca 2kg, og 3+5 timer batteri når man ser DVD.
hey, samme som jeg akkurat kjoepte!! men jeg tok oppgradert batteri .... :up:
Dag Viking
09-06-2006, 23:47
Jeg har begge, dvs det som er standard OG det oppgraderte. De holder henholdsvis 3 og 5 timer. DUO er faktisk ganske snill med batteriet, og CPU går gjerne på 1-2% om man bare kjører IE og MSN
Ikke ulik min inspiron...:up: