View Full Version : Den siste MD-11 rapporten?
I skrivende stund sitter jeg og venter på KL1470 som skal ta meg til AMS og farvelltur med MD-11. For meg er dette litt blandede følelser da jeg aldri har fløyet denne type maskin, eller noen annen «trehuller». Det er slutten på en æra (den er egentlig allerede slutt) og det er mange som har et forhold til disse maskinene.
En annen ting som er nytt for meg i dag er landside på AMS. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vert gjennom AMS, men man får utforske noe nytt i dag. Jeg skal på den siste oppsatte flighten så det blir en tur opp til Fokker 100’en på taket for å se om jeg klarer å få noe interessant på linsa i løpet av formiddagen, satse på at det ikke blir alt for skarpt motlys.
Skal prøve å få tatt mange bilder i løpet av dagen uten jeg skal love at jeg husker det i farta :-)
jameson82
11-11-2014, 06:45
Se etter en fyr med blå Informasjon alfa patch på fotosekken og si gjerne hei ;)
En liten oppdatering:
Etter en tur på taket med en noe disig morgen noe d har man fått sjekket inn og komt seg airside igjen. Blei skuffende nok 26E, midtsete i midten på meg, men det er risikoen med tilfeldig valgte seter og reise alene.
Noen bilder.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/11/283e61c34a0348d8765dab37649ed13b.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/11/f19ea7af7bf51f65dc1d6d694ce15d57.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/11/78f1998e723646381c46812181cc2a30.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/11/dee65c09922532696cd8ce26cb79cc5d.jpg
chrSVGa380
11-11-2014, 14:14
26D på meg, så får du en nordmann og snakke med. ;)
26D på meg, så får du en nordmann og snakke med. ;)
Ses om bord :-)
travellerJon
11-11-2014, 19:15
Og 26H her! Hørte bare tysk/nederlandsk rundt meg, så da burde jeg vel hørt bedre etter... Veldig bra tur forresten :)
Klokka vekte meg 04.12. Kroppen var ikke mye lysten til å stå opp som et godt B-menneske jeg er. Fikk komt meg ut av køya og gjort meg klar til taxien kom 04.30. Det var kaldt og surt ute med noe småregn i lufta.
Da jeg kom til flyplassen var det ingen kø i Sky priority desken. Sjekka inn i skranken og blei spurt om jeg var sikker på at jeg ville ha de setene jeg hadde valgt. Jeg bekreftet dette og spurte spøkefult om hun hadde noe ledig foran gardina, men da så hun bare dumt på meg (jeg har tydeligvis noe å lære av NRK).
Foruten MD-11 flygningen var dette dagens flygninger:
GLA-AMS
AMS-GLA
11.11.14 06.00
KLM
KL1470 Glasgow - Amsterdam
Economy comfort
Boeing 737-700 PH-BGT
Boarding var på tiden og jeg satte meg ned på 5A hvor jeg hadde valgt sete. Som vanlig med KLM er de strenge på å overholde priority boarding og de som forsøkte å snike blei avvist og bedt om å stille seg i andre køen.
Jeg hadde valgt vindus-sete i det håp at det skulle bli en fin soloppgang på turen over Nordsjøen. Jeg betaler nesten alltid for comfortsete når jeg flyr KLM så jeg får sitte langt fremme i kabinen. Flyet måtte ha vert fullt, kunne ikke se noen ledige seter bakover.
37777
Helt greit med benplass om man ikke har fotosekken under setet foran.
Vi fikk den sedvanlige annonseringen som jeg har fått alle ganger jeg flyr inn til Amsterdam at de må vente på ATC-clearence og at derfor må vente noen minutter før de kunne starte motorene og push back. Vi taxet til rwy 05 og tok av ti minutter etter oppsatt tid. Servicen på denne flighten var standard KLM, hyggelige flyvert(inner) og ikke noe ekstra i økonomi vertfall. Soloppgangen som jeg håpet pågikk bort i bare skyer, men fikk bulkhead å lene meg på å sove om ikke annet. Da vi kom inn mot Schiphol fikk jeg tatt dette bildet som jeg er sånn tålelig fornøyd med, så var ikke det helt forgjeves likevel.
37775
Vi parkerte på gate D44 til oppsatt tid etter å ha taxet den lange veien fra Polderbaahn.
Vel inne i terminalen gikk jeg ned ei trapp jeg aldri har gått ned, landside.
37776
Fortsettelsen kommer når jeg har fått gått gjennom flere bilder.
Da jeg kom gjennom immigration og customs gikk turen gikk opp på terrassen som man ser nordsiden av C-piren til sørsiden av E-piren. Det var ganske disig mesteparten av tiden jeg var der, så noen gode bilder på avstand blei det ikke før sola letta litt senere. Lunsj blei spist på en liten foodcourt rett ved siden av, en burger med chips for å gjøre det enkelt.
Her er noen bilder:
https://farm8.staticflickr.com/7515/15586646138_117f3b40ec_b.jpg (https://flic.kr/p/pKkCSf)
PH-BVK Boeing 777-300ER KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pKkCSf) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm9.staticflickr.com/8640/15748353376_ff3a99e10c_b.jpg (https://flic.kr/p/pZCqN5)
N1200K Boeing 767-300ER Delta airlines Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pZCqN5) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm9.staticflickr.com/8595/15586644598_b289790d4b_b.jpg (https://flic.kr/p/pKkCpG)
PH-HSG Boeing 737-800 Transavia Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pKkCpG) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm6.staticflickr.com/5616/15152101454_8bc2d6b44a_b.jpg (https://flic.kr/p/p5WtSw)
PH-TFK Boeing 787-8 Arkefly Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/p5WtSw) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
Denne var populær, tok en stund før man kom fram til kanten for å få tatt bilde.
Så til hovedformålet med turen.
Det var egen innsjekking for MD-11 flightene, det var liten kø og det gikk kjapt å få boardingkort samt en brosjyre og husregler for det som skulle skje. Man fikk enten en rød eller grønn post-it lapp på boardingkortet, rød var fremre trapp og grønn var bakre trapp. Kanskje dette er en ide for SAS for hvem som skal ha priority-boaring? Bilde fra dette er i post no 3.
Jeg blei litt skuffa over sikkerhetskontrollen da jeg skulle airside igjen. Det er lagt opp til at man skal gå frem tre og tre til hver sin «bås» hvor man henter brett, systemet som skulle fore brettene fungerte ikke og vi ble stående tre peroner en stund før noen oppdaget dette og sendte oss avgårde til en annen linje hvor vi også blei å vente for ingen geleidet oss videre der. Det hele endte med at vi blei vinket tilbake til første linja når de hadde fått dette i orden. Da sekken var scannet blei denne selvfølgelig sendt til manuell sjekk på grunn av kamerautstyret, hvor ingen tok tak i dette på 5 minutter selv om jeg prøvde å påkalle oppmerksomhet.
Jeg satte meg ned med en kaffe på noen liggestoler foran panoramavinduet ved siden av Starbucks, hvor man hadde god oversikt over det som skjedde på sørsiden av D-piren samt alt som taxet forbi.
https://farm9.staticflickr.com/8116/15773614962_0df90b4b31_b.jpg (https://flic.kr/p/q2RUbE)
B-2042 Boeing 777F China southern cargo Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/q2RUbE) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
11.11.14 15.30
KLM
KL 9899 Amterdam-Amsterdam
Economy
MD-11 PH-KCD
37779
Boardingen foregikk på bussgate C22 i kjelleren helt innerst på C-piren, det var ganske fullt der da de begynte å slippe folk gjennom 10 minutter etter tiden, de slapp de som hadde fått business-seter først gjennom, deretter de resterende med rød lapp og de med grønn lapp til slutt. Alle fikk en goodie-bag med noe og spise, litt vann, vingummi, et sikkerhetskort for MD-11, to spyposer og nøkkelreim.
37780
Vi blei busset forbi cargoterminalen på sørsiden av B-piren hvor PH-KCD og PH-KCB sto parkert, samt en DC-3 i KLM retrofarger. Bilder av maskinene kommer jeg tilbake til.
Det var kamerautstyr for mange hundre tusen med på denne flighten, så godt som alle hadde noe å ta bilde med eller filme med. Det var alt i fra folk som gikk med Gopro på pinne om filmet det meste til kompaktkameraer til speilreflekskameraer med dyre objektiver. Instruksen var ikke å ta bilder før vi gikk om bord, men det var ikke så mange som brydde seg som, inkludert meg selv.
Om bord var hodetrekket laget spesielt for anledningen, det låg også ei bok på setet «From DC-2 to MD-11, ser i dag at det er en del som er skrevet på hollandsk, får ta det som en utfordring.
37781
37782
Det som slo meg var hvor høyt under taket det var i kabinen, har ikke tenkt så mye over det i andre widebodies, men tror ikke at det er så mye takhøyde på andre store fly jeg har reist med.
37783
Knyttnevetesten får godkjent minus.
Det var mange som hadde skrevet hilsener med tusj både innvendig og utvending på interiøret, mange skreiv sin hilsen under flyturen.
37784
37785
37786
37787
37788
37789
37790
FA’ene showet under sikkerhetsdemonstrasjonen og det så ut som de koste seg. Takeoff var noe sent etter oppsatt tid, ca 15.50 i sørøstlig retning på Kaagbahn. Man blei trykt godt bak i setet da de ga gass så det var tydelig at det ikke var så mye vekt i flyet. Etter lyset med setebeltet var slått av var det omtrent alle som skulle opp å stå og gå rundtomkring, en del av de som ikke satt i midten blei overfalt av folk som skulle ta bilder, spesielt over og foran vingene. Det var ikke så mange som satt hele flyturen, om dette hadde vert på et fly til USA hadde alle blitt bura inne med konspirasjoner om at vi kanskje skulle gjøre noe galt.
Serveringen om bord besto av hvitvin med egne etiketter, appelsinjuice og muffins laget for anledningen.
37791
37792
Beklager dårlig bildekvalitet
Selve flyturen var sightseeing rundt Nederland, jeg fikk ikke med meg noe av det, delvis på grunn av folk overalt og det faktum at man hadde sete i midten. Jeg fikk sneket meg ut på begge sider og fikk tatt noen bilder jeg også.
37793
Track fra fr24.com
37794
Da vi landet omtrent en time senere hadde vi en rundtur rundt hele terminalen til sørenden av rwy 36C og tilbake til der vi startet hvor vi blei møtt av vannsalutt fra brannvesenet. Da vi kom ut var sola gått ned og det var ikke mye lys å ta bilde i, eneste som var å gjøre var å skru opp ISO’en og håpe på et godt resultat.
https://farm8.staticflickr.com/7542/15146618294_e99018cf9c_b.jpg (https://flic.kr/p/p5snVh)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/p5snVh) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm4.staticflickr.com/3952/15146618204_cb68bffda0_b.jpg (https://flic.kr/p/p5snTJ)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/p5snTJ) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm4.staticflickr.com/3950/15764708101_b40c2c0a9d_b.jpg (https://flic.kr/p/q25fu6)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/q25fu6) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm4.staticflickr.com/3952/15580734199_13fd354186_b.jpg (https://flic.kr/p/pJPksg)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pJPksg) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm8.staticflickr.com/7498/15587616820_26a351cb9c_b.jpg (https://flic.kr/p/pKqBq9)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pKqBq9) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm8.staticflickr.com/7504/15152466474_003a9824b7_b.jpg (https://flic.kr/p/p5YmnY)
PH-KCD MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/p5YmnY) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm8.staticflickr.com/7575/15587618870_2d44441c63_b.jpg (https://flic.kr/p/pKqC2u)
PH-KCB MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/pKqC2u) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm8.staticflickr.com/7491/15768140652_3c7deb4471_b.jpg (https://flic.kr/p/q2nQS1)
PH-KCB MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/q2nQS1) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
https://farm6.staticflickr.com/5614/15146617664_64e27efbf8_b.jpg (https://flic.kr/p/p5snJq)
PH-KCB MD-11 KLM Schiphol AMS 11.11-14 (https://flic.kr/p/p5snJq) by rjonsen (https://www.flickr.com/people/125569843@N07/), on Flickr
Siden jeg ikke har reist med MD-11 eller noen annen trehuller før så klarer ikke jeg å kjenne på at det er trist at denne æraen er over, det overlater jeg til andre, samtidig er det litt spesielt å ha vert med på aller siste flyturen til en flytype med passasjerer.
Det jeg kan si er at jeg hadde en veldig artig flytur, som jeg kommer til å huske veldig lenge. Jeg takker chrSVGa380 for godt selskap i nabosetet!
Etter denne flyturen gikk jeg i loungen på non-schengen for å slippe å gå helt bort til loungen over F-piren. Der fant jeg meg noe mat og godt og drikke, mens jeg fikk satt i gang noe kopiering fra minnekortet på kameraet til laptopen. Jeg fikk tid å gå gjennom et par bilder i Lightroom før en gjeng med gamle kolleger kom inn og man blei sittende å prate med dem til det var på tide å gå til gaten
11.11.14 21.25
KLM
KL1481 Amsterdam - Glasgow
Economy comfort
Boeing 737-700 PH-BGX
Da jeg kom til gate D7 var de godt I gang med å få folk gjennom sikkerhetskontrollen på gaten, det var ikke lagt opp til noen prioritykø, men det var ikke så mange som var foran meg at det gjorde noe heller. Det skal bli godt når de blir ferdig å bygge om flyplassen så man slipper å gå gjennom sikkerhetskontrollen på gaten på alle non-schengen destinasjoner.
Boarding var på tiden og jeg satte meg ned på sete 4C jeg husker ikke så mye fra denne flyturen da jeg sovnet raskt, eneste jeg fikk med meg var at vi tok av fra rwy 18C. Vi landet 15 minutter før oppsatt tid i Glasgow på rwy 05 og etter en kort taxetur til terminalen var jeg nesten først ut av flyet og raskt ute av terminalen før jeg ringte etter taxi til å ta meg hjem
Dette var en fantastisk flott rapport med mange flotte bilder. Må si eg er veldig misunnelig på alle dere som fikk være med på dette. Er tristat man aldri får se den flotte maskinen igjen i KLM farger. Får håpe at de holder ut noen år til som Cargomaskiner.
Takk for rapporten :)
Meget bra! Tusen takk for at du delte dette!!
Nydelige kveldsbilder der på slutten.
hlorange
12-11-2014, 22:14
Bildene i solnedgang er virkelig fine. Takk for rapport. En tåre i øyekroken her.
Flott rapport!
Veldig nostalgisk.
Flott rapport og nydelige bilder av et fly jeg har hatt gleden av å fly med opptil flere ganger.
Det kan vel kanskje tilføyes at KLM også vektlegger at dette også er slutten på en svært lang historie om deres Douglas-tilknytning. KLM er vel eneste flyselskap som har operert samtlige DC/MD-modeller fra DC-2 i 1934 til dagens MD-11. (Da regner jeg MD80/90 som DC-9), inkludert den heller sjeldne DC-5.
Glimrende rapport og herlige bilder, spennende å se. Så ut til å være et flott opplegg av KLM og en verdig avslutning for MD11 i KLM flåten. Et herlig fly:up:
jameson82
03-12-2014, 13:45
Denne blir ett must å ha sammen med bok,sikkerhetskort og setetrekk
http://www.aviationmegastore.com/?action=prodinfo&art=126030
http://www.aviationmegastore.com/img/prod/full/4/e/126030_0.jpg
Norge Rundt På 14 Dager
08-04-2015, 16:21
I skrivende stund sitter jeg og venter på KL1470 som skal ta meg til AMS og farvelltur med MD-11. For meg er dette litt blandede følelser da jeg aldri har fløyet denne type maskin, eller noen annen «trehuller». Det er slutten på en æra (den er egentlig allerede slutt) og det er mange som har et forhold til disse maskinene.
En annen ting som er nytt for meg i dag er landside på AMS. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vert gjennom AMS, men man får utforske noe nytt i dag. Jeg skal på den siste oppsatte flighten så det blir en tur opp til Fokker 100’en på taket for å se om jeg klarer å få noe interessant på linsa i løpet av formiddagen, satse på at det ikke blir alt for skarpt motlys.
Skal prøve å få tatt mange bilder i løpet av dagen uten jeg skal love at jeg husker det i farta :-)
Er vel fortsatt mulig å få flydd trehullere, vet ikke om det er noen som flyr B727 fortsatt, men det finnes vel noen mer eller mindre obskure selskap som fortsatt oppererer med noen russiske trehullere.