PDA

View Full Version : SAS med nye sommerruter og justeringer 2015


Cockpitview
04-11-2014, 11:46
Pressemelding fra SAS.
For øvrig ikke helt tilfeldig at den kom i dag;)

SAS åpner ni nye ruter
ti, nov 04, 2014 08:00 CET
Sommertrafikkprogrammet for SAS tilbyr ni nye ruter til populære feriemål og europeiske storbyer. Samtidig fortsetter SAS’ mange populære sommerruter fra 2014 og det blir ekstra avganger på intraskandinaviske ruter.
Onsdag 5. november starter billettsalget til SAS' sommertrafikkprogram i 2015, som gradvis trer i kraft fra 29. mars. SAS-kundene kan til våren fly direkte mellom Oslo og Salzburg, København og byene Edinburgh og Ankara, mellom Stockholm og Ankara, Budapest og Faro samt mellom Gøteborg og byene Alanya, Dublin og Bergen.
- SAS har gjennom lang tid ekspandert med mange nye destinasjoner og ruter, og vi fortsetter å forbedre vårt tilbud til kundene. De siste to årene har vi åpnet 100 nye ruter, og neste år vil ytterligere ni bli startet
, sier konserndirektør Eivind Roald, SAS.
Nye europeiske storbyruter

SAS åpner dermed seks nye direkteruter fra skandinaviske flyplasser til store europeiske byer, hvorav to går er helt nye ruter: SAS-kunder kan for første gang reise med SAS på sommerferie til Salzburg og Ankara. Ankara, som er Tyrkias hovedstad og nest største by, er det andre reisemålet i Tyrkia som SAS flyr til, Gazipasa Alanya er det første.
- SAS har flere destinasjoner og avganger enn noe annet skandinavisk selskap. Vi vet at de reisende som reiser ofte foretrekker SAS - selv når det handler om å dra på ferie. Derfor tilbyr vi stadig nye og attraktive ruter og destinasjoner, og neste år gjør vi dette med fokus på Tyrkia, Ungarn og Østerrike
, sier Eivind Roald.
Flere avganger mellom skandinaviske flyplassene

I tillegg til lanseringen av ni nye sommerruter, som også inneholder en ny intraskandinavisk rute mellom Bergen og Gøteborg, setter SAS allerede fra vinteren 2014, og som fortsetter gjennom sommeren 2015, inn flere frekvenser på de intraskandinaviske rutene. Dette er blant annet flere direktefly mellom Stavanger og Trondheim og mellom Bergen og Ålesund. Ruten mellom København og Gøteborg får to flere daglige avganger og kommer dermed opp i åtte fra sommerprogrammet starter.
Populære feriedestinasjoner gjenåpner

I tillegg til de nye rutene gjenåpner SAS populære feriemål fra 2014 til sommerprogrammet 2015. Dette betyr blant annet at SAS' kunder fortsetter kan nyte godt av å fly med SAS til ettertraktede og populære destinasjoner som Chania, Palermo og Pisa.
NYE RUTER
Norge
- Oslo Salzburg: Avreise lørdag. Første avgang 23. mai.
- Bergen-Gøteborg: Avreise mandag, onsdag og fredag. Første avgang 30. mars. (utenom høysesong).
Danmark
- København-Edinburgh: Avreise mandag, onsdag, torsdag, lørdag og søndag, og i høysesongen daglig. Første avgang 29. mars 2015.
- København-Ankara: Avreise lørdag og under høysesongen mandag og onsdag. Første avgang 4. april 2015.
Sverige
- Stockholm-Budapest: Avreise tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. Første avgang 29. mars. 2015. (utenom høysesong)
- Stockholm-Faro: Avreise lørdag og under høysesongen onsdag. Første avgang 4. april 2015.
- Stockholm Ankara: Avreise tirsdag. Første avgang 30. juni 2015.
- Gøteborg-Alanya (Gazipasa): Avreise onsdag. Første avgang 1. juli 2015.
- Gøteborg-Dublin: Avreise lørdag, og i høysesongen onsdag og søndag. Første avgang 4. april.  
UTVIDELSER OG GJENÅPNINGER

Utvidelser av intraskandinaviske rutene
-  Oslo-Bergen: Opp til 16 daglige avganger
-  Stavanger-Trondheim og Bergen-Ålesund: Flere direkteavganger
- København-Gøteborg: Fra seks til åtte daglige avganger
- Stockholm-Gøteborg: Ny morgenavgang i begge retninger.
- Stockholm-Luleå: Fra syv til ni avganger i begge retninger på søndag
Gjenåpning av høysommerruter

Norge
- Fra Trondheim til Malaga og Barcelona. Fra Bergen til Split, Dubrovnik, Nice, Malaga, Barcelona, og Alanya (Gazipasa).
- Fra Stavanger til Split, Nice, Malaga, Barcelona og Alanya (Gazipasa).
- Fra Oslo til Split, Nice, Malaga, Barcelona og Alanya (Gazipasa).
- Fra Kristiansand til Split.
- Fra Oslo til Dubrovnik, Pula, Olbia, Pisa, Palermo og Pristina.
Danmark
Fra København til Dubrovnik, Split, Pula, Montpellier, Biarritz, Chania, Thessaloniki, Palermo, Napoli, Pisa, Gazipasa og Alicante. Fra Billund gjenåpner Gazipasa i Tyrkia.
Sverige
- Fra Gøteborg til Pula, Nice, Athen, Pristina, Alicante og Palma de Mallorca.
- Fra Stockholm til Chania, Cagliari, Olbia, Biarritz, Palermo, Pisa, Pristina, Bristol og Bodø.

Someone
04-11-2014, 11:52
Tolker jeg det rett og BGO-GOT og CPH-EDI er helårsruter, men resten sesong?

Og som det ikke kommer frem av pressemeldingen naturlig nok: Hvilke ruter er det som kom i 2014, men som ikke dukker opp neste år?

LN-AØR
04-11-2014, 12:10
For øvrig ikke helt tilfeldig at den kom i dag

Den skjønte jeg ikke helt?

petter380
04-11-2014, 12:51
Ikke rare greiene fra SVG?

litt-amatør
04-11-2014, 13:26
Stusser veldig på at SAS ser ut til å kalle Oslo-Nive/Malaga/Barcelona for høysommerruter...;)

Cockpitview
04-11-2014, 13:45
Den skjønte jeg ikke helt?

IATA slapp slots for S15 ved midnatt;)

barca
04-11-2014, 13:48
Ser ingen sommerruter til BCN, NCE, TOS (nedlagt allerede), SPU, AGP fra SVG. Har SAS begynt å svikte SVG og bare tenker på IAH og ABZ?

haavig
04-11-2014, 14:06
Vi får håpe det kommer mer, for her var det ikke mye spennende.

LN-FHU
04-11-2014, 15:37
Antar salgsstart er ved midnatt ( kl.00:00:01 ) :D :D Skal forsøke meg på noen ruter her....

737-405
04-11-2014, 18:05
Ser ingen sommerruter til BCN, NCE, TOS (nedlagt allerede), SPU, AGP fra SVG. Har SAS begynt å svikte SVG og bare tenker på IAH og ABZ?

http://news.cision.com/se/sas/r/sas-oppnar-nya-linjer-2015,c9673467

Ser ut til at SVG var glemt i den første pressemeldingen. Her er SVG med :-)

Trdfly
04-11-2014, 19:00
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...

Mjolnir
04-11-2014, 19:26
Er det slik å forstå at denne økninga på TRD-SVG kommer utover den fra 3 til 4-5 daglige som nylig kom (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=126068)?

OttoL
04-11-2014, 21:36
Ser at BGO-BLL er tatt vekk, men den var nå mer innstilt enn den gikk i sommer. Havnet til og med i avisen med en anledning, så SK har vel ikke backup-resources til å kjøre samme rute i S15:colgate:

Someone
04-11-2014, 22:23
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...

TRD-CPH går over fra dansk til norsk produksjon, således går frekvensen ned fra 3x til 2x daglig, men størrelsen opp fra CRJ-900 til 737
Men det blir feil og litt sutrete og kalle det at TRD blir "sviktet", da handler heller om at selskapene setter inn kapasiteten der den gir høyest mulig inntekter, og når man ser på både SK og DY virker det som utenriks fra TRD faktisk ikke er like enkelt og få god lønnsomhet i

CPHtraveller har satt sammen tilgjenglig informasjon over forandringene som går på CPH

http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-abner-til-edinburgh-og-ankara-fra-kobenhavns-lufthavn

Nye ruter:
EDI: 5-7x ukentlig (helårs)
ESB: 1-3x ukentlig (sesong)

Økning:
GOT: fra 6 til 8 daglig (men med mindre fly)
PRG: fra 3 til 4 ukentlig
BUD: fra 3 til 4 ukentlig
ALC: fra 6 til 7 ukentlig
AGP: fra 7 til 10 ukentlig
PMI: fra 11 til 12 ukentlig
NCE: fra 15 til 19 ukentlig
GZP: fra 5 til 7 ukentlig
OTP: fra 6 til 7 ukentlig

Itillegg får alle tidligere Cimber opererte ruter økt kapasitet ved at man nå går fra CRJ-200 til CRJ-900 og ATR-72

Reduksjoner:
TRD: fra 3 til 2 daglige (men fra CRJ-900 til 737)
FCO: fra 10 til 9 ukentlige
NAP: fra 2 til 1 ukentli
SKG: Fra 3 til 2 ukentli
DBV: fra 4 til 3 ukentlig
PUY: fra 3 til 2 ukentlig
TLV: fra 4 til 3 ukentlig

HenrikL92
04-11-2014, 22:50
Nu får DY lite konkurrens på ARN-BUD linjen, de har ju haft ensamrätt på denna sen MALEV gick i konkurs.

Preben
04-11-2014, 23:39
Jeg savner at SAS flyr Oslo - Larnaca. Det gjorde de sist sommer.

Dash
04-11-2014, 23:40
Kanskje man skulle byttet om WF og SK igjen på CPH-TRD/KRS. dash til TRD, og ATR til KRS.

FlightDeck
04-11-2014, 23:54
Husk at det er ganske mange fly som ikke er "brukt opp", så det kommer flere rutelanseringer og gjenåpning av flere sommerruter.

OJB
05-11-2014, 00:30
TRD blir iallefall sviktet, mister SPU, CPH blir mest sannsynlig redusert (S15) slik det ligger inne i dag og ingen nye ruter eller øking i frekvens bortsett fra SVG og delvis OSL på flere år... Tviler på at SVG og BGO som delvis TRD kan sammenlignes med har hatt så forferdelig mye større økning i etterspørsel på utenlandsruter...

Det er vel heller publikum som svikter ved å benytte seg av tilbudet og kjøpe billetter slik at selskapet kan opprettholde rutene på en rentabel måte.

JELSC
05-11-2014, 01:06
Hvad forhindrer egentlig SAS i at sælge alle de afgange der går som charter nu, som ruteflyvninger? Man kunne jo vælge ikke at sælge alle sæderne på en maskine til turoperatørerne. Det ser vi jo i stor stil i udlandet: Condor, Thomson, Monarch etc.



På den måde ville kombinationsmulighederne for kunderne øges betragteligt:
Eksempel: Ud BLL-CHQ hjem: CHQ-CPH-BLL

En udfordring er naturligvis catering, for charterflyene har normal bedre catering end ruteflys economy class, men det kunne jo klares ved at øge niveauet på economy!

Behøver vi egentlig dette skel mellem seriecharter og ruteflyvning? Enkeltcharter er noget andet (Landsholdets tur til x-land, firmacharter etc)

Someone
05-11-2014, 08:57
Hvad forhindrer egentlig SAS i at sælge alle de afgange der går som charter nu, som ruteflyvninger? Man kunne jo vælge ikke at sælge alle sæderne på en maskine til turoperatørerne. Det ser vi jo i stor stil i udlandet: Condor, Thomson, Monarch etc.


Det er jo et par momentor som spiller inn, men poenget er jo at charteroperatøren jo typisk har kjøpt (og normalt solgt) hele flyet. Det er jo også veldig lav risiko for SAS da det ikke spiller noen rolle for dem om fe får solgt alle setene eller ikke

Someone
05-11-2014, 09:42
GOT-BGO blir SK4893 og ligger inne med 737 når jeg sjekket, så ser ut som ruten skal flys "fra" BGO - BGO-GOT-BGO

LN-TIB
05-11-2014, 17:51
GOT-BGO blir SK4893 og ligger inne med 737 når jeg sjekket, så ser ut som ruten skal flys "fra" BGO - BGO-GOT-BGO

Kan det være butikk i dette for SAS? City Airline fløy denne med 37/50 seter uten å finne grunnlag for flere avganger daglig.

Star Flyer
05-11-2014, 17:58
Er alle rutene lagt ut for salg? Kan ikke finne OSL-LIS/FAO som var proppfulle i fjor...

OttoL
05-11-2014, 21:49
Kan det være butikk i dette for SAS? City Airline fløy denne med 37/50 seter uten å finne grunnlag for flere avganger daglig.
City Airline hadde en veldig snodig rutetid om jeg ikke husker feil, tror flyet stod 2-3 timer på BGO av en eller annen grunn. SK sin rute passer bedre for fritidsreisende, mens City dasket til med daglig avgang midt på dagen. Har tenkt å prøve denne ruten, så får vi satse på at det blir bedre opplegg enn til BLL.

Someone
06-11-2014, 09:33
SK901/902, den andre daglige CPH-EWR vil i 2015 kun gå fra 15/6 til 25/9 (5x ukentlig), tilsynelatende pga kapasitetsmangel pga kabinoppgradering. I fjor ble den fløyet fra starten av sommerprogrammet

http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-reducerer-kobenhavn-new-york-i-sommeren-2015
Helt konkret er det aftenafgangen kl. 18.35 fra København til New York Newark som den kommende sommer kun vil blive fløjet i perioden fra d. 15. juni til d. 25 september. Den forgangne sommer blev denne afgang fløjet i den samlede sommerperiode, fra slutningen af marts måned til slutningen af oktober måned - See more at: http://cphtraveller.dk/nyheder/sas-reducerer-kobenhavn-new-york-i-sommeren-2015#sthash.FNSYB833.dpuf

krølle
11-11-2014, 13:50
Og da var SVG-EDI over. Blir ikke gjenopptatt neste år

SAS dropper direkterute til Edinburgh

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/sola/SAS-dropper-direkterute-til-Edinburgh-3558313.html

Star Flyer
11-11-2014, 18:55
Ringte SAS i dag, og de sa sommerprogrammet ikke var komplett lagt ut for salg.

Det var jammen godt!

Cockpitview
11-11-2014, 19:39
Ringte SAS i dag, og de sa sommerprogrammet ikke var komplett lagt ut for salg.

Det var jammen godt!

Det har SAS helt rett i!

Slot handback varer helt til mot slutten av januar.
Det vil komme justeringer etter 4.november.

LN-FHU
17-11-2014, 15:33
Vil ikke bli noe gjenåpning av enkelte ruter, bl.a TRD-BCN... :angry: :rolleyes:

Fra Facebook :

Hej igen LN-FHU, nu har jag äntligen fått svar från de som planerar våra rutter. Det togs ett sent beslut angående TRD-BCN och det gjordes efter det att pressmeddelandet gick ut. Det blir ingen direktflygning denna sommar detsamma gäller Bergen- Dubrovnik. Vad som föranledde denna ändring vet jag dock inte///Petra

Trdfly
17-11-2014, 17:50
Vil ikke bli noe gjenåpning av enkelte ruter, bl.a TRD-BCN... :angry: :rolleyes:

Fra Facebook :

Snakket med Knut Moten Johansen når SAS fløy Norges første biofuel-flight fra Værnes, han sa at de ikke var ferdig med å pressantere nyheter og at de ikke var ferdige med å legge inn alle rutene i bookingsystemet...Så jeg tror nok hun Petra ikke har all den infoen hun burde hadd... men jeg skal ikke garantere noe...

Star Flyer
18-11-2014, 01:10
Snakket med Knut Moten Johansen når SAS fløy Norges første biofuel-flight fra Værnes, han sa at de ikke var ferdig med å pressantere nyheter og at de ikke var ferdige med å legge inn alle rutene i bookingsystemet...Så jeg tror nok hun Petra ikke har all den infoen hun burde hadd... men jeg skal ikke garantere noe...

Det håper (og tror) jeg også. De eneste sommerrutene som er lagt ut fra Oslo er jo omtrent bare Mallorca, Malaga og Alicante... Venter i spenning på når resten kommer.

Forresten: SAS har oppdatert www.sas.no/reise. Nå ligger det nesten ingen av forrige års sommerruter ute. Hva skjer her?

Cockpitview
18-11-2014, 10:13
Det håper (og tror) jeg også. De eneste sommerrutene som er lagt ut fra Oslo er jo omtrent bare Mallorca, Malaga og Alicante... Venter i spenning på når resten kommer.

Forresten: SAS har oppdatert www.sas.no/reise (http://www.sas.no/reise). Nå ligger det nesten ingen av forrige års sommerruter ute. Hva skjer her?

Slot handback varer helt frem til slutten av Januar.
Det betyr i korthet at SAS som alle andre selskap, fortsatt ikke har hele S15 klart. Dette er ikke unormalt og skjer 2 ganger pr år i forkant av sommer og vinterprogrammet.

jufix
20-11-2014, 12:34
TRD-CPH går over fra dansk til norsk produksjon, således går frekvensen ned fra 3x til 2x daglig, men størrelsen opp fra CRJ-900 til 737
Men det blir feil og litt sutrete og kalle det at TRD blir "sviktet", da handler heller om at selskapene setter inn kapasiteten der den gir høyest mulig inntekter, og når man ser på både SK og DY virker det som utenriks fra TRD faktisk ikke er like enkelt og få god lønnsomhet i


Ser at det er morgenavgangen som kuttes fra TRD, det betyr at det er umulig å lande på CPH før klokken 0905 med SAS, da via OSL. Når jeg har tatt morgenavgangen til CPH klokken 0600, så har denne stort sett vært full.

Når det gjelder å bytte ut CRJ med 737, så blir jo argumentet ditt om det er samme eller økt "kapasitet" litt rart. De som tar morgenavgangen gjør det primært fordi man trenger å være i CPH tidlig. Jeg tror SAS vil kjøre temmelig glisne 737 til CPH fra TRD med denne strategien og jeg tør spå at man av denne grunn igjen vil "mislykkes".

Generelt tror jeg satsningen på endel utenriks på TRD lider av at TRD ligger omtrent rett nord for OSL og det er derfor ingen "omvei" å reise via OSL. Dette reflekteres også i at TRD-OSL er den mest trafikkerte ruten i Norge. De som har lykkes fra TRD er KLM og grunnen til det er at det er et reelt alternativ til OSL ut i verden. SAS vil aldri "lykkes" på TRD med annet enn feriedestinasjoner utenriks, før man kommer opp med reelle alternativ til å reise via OSL, noe jeg skjønner godt at de verken vil eller trenger å gjøre.

Beechdriver
20-11-2014, 13:08
Ser at det er morgenavgangen som kuttes fra TRD, det

Ikke noe problem det. KLM fortsetter med flyvninger tidlig på morgenen fra TRD til AMS. De som skal ut i verden å reise, kan bytte fly på AMS. Ankomst i AMS fra TRD er kl 08:20. Den kundegruppen er tydelig ikke viktig nok for SAS. Kanskje KLM bør vurdere å sette inn større fly på TRD.....

Cockpitview
20-11-2014, 13:31
Ikke noe problem det. KLM fortsetter med flyvninger tidlig på morgenen fra TRD til AMS. De som skal ut i verden å reise, kan bytte fly på AMS. Ankomst i AMS fra TRD er kl 08:20. Den kundegruppen er tydelig ikke viktig nok for SAS. Kanskje KLM bør vurdere å sette inn større fly på TRD.....

Eller et godt argument for at KL kommer tilbake med 3 daglige fra S15.

kimpe
20-11-2014, 13:32
Heisann!

Tar selv morgenavgangen til CPH nokså ofte, og helt klart at det vil bli et savn for oss som reiser i jobbsammenheng og ikke kan komme oss tidlig til CPH..

Håper de justerer rutetidene sine så de passer med LongHaul-avganger/ankomster i alle tilfelle!

Men er enig i det Jufix skriver om at dette trolig vil bety at SAS mister en del trafikk her, noe som selvsagt vil slå negativt ut. Beechdriver har rett i at KLM vil ta en del av denne trafikken tidlig morgen!

EDIT: Når jeg søker på et par utvalgte datoer i Mai neste år finner jeg kun 1 -èn- daglig avgang fra TRD... Betyr dette at de kutter enda mer eller? Kun håpløs 10.05 avgang fra TRD, med retur 12.10 fra CPH... Sjekket dagene 14-15-16 Mai.. Typisk reise-uke..

Trdfly
20-11-2014, 14:16
Eller et godt argument for at KL kommer tilbake med 3 daglige fra S15.

KLM skal bare i vinter fly to ganger daglig mandag-torsdag og lørdag, fredag og søndag går med tre daglige som vanlig i vinter. Men fra sommerprogrammets start i slutten av Mars skal KLM fly tre daglige hele uken som vanlig. Noen herligheter for TRD-ruten til KLM hvet jeg om da ;) men nå ble det litt OT her, tilbake til teamet! - "SAS med nye sommerruter og justeringer 2015"

roger
24-11-2014, 10:48
Heisann!

Tar selv morgenavgangen til CPH nokså ofte, og helt klart at det vil bli et savn for oss som reiser i jobbsammenheng og ikke kan komme oss tidlig til CPH..

Håper de justerer rutetidene sine så de passer med LongHaul-avganger/ankomster i alle tilfelle!

Men er enig i det Jufix skriver om at dette trolig vil bety at SAS mister en del trafikk her, noe som selvsagt vil slå negativt ut. Beechdriver har rett i at KLM vil ta en del av denne trafikken tidlig morgen!

EDIT: Når jeg søker på et par utvalgte datoer i Mai neste år finner jeg kun 1 -èn- daglig avgang fra TRD... Betyr dette at de kutter enda mer eller? Kun håpløs 10.05 avgang fra TRD, med retur 12.10 fra CPH... Sjekket dagene 14-15-16 Mai.. Typisk reise-uke..

I helga var eg til CPH frå TRD (tur torsdags kveld, retur sundags ettermiddag). Det var jo svært mange andre som hadde same gjennomgåande reise. Greitt nok; dette er langweekend før jul, men likevel. Ein 737 om dagen høyrest svært magert ut, om det skulle finne på å stemme. Kan WF komme inn som supplement skal tru? Har dei kapasitet? Ein knapp time nedover og ein "stor" time heimover i transit-tid på OSL er forøvrig alt anna enn avslappande...

jufix
24-11-2014, 12:08
WF trafikerte jo denne ruten før med 3-4 runderturer med Q800. Synes det er synd at SAS nå raserer TRD- CPH så til de grader. Meningsløst, de burde heller latt WF beholde den.

roger
24-11-2014, 12:43
WF trafikerte jo denne ruten før med 3-4 runderturer med Q800. Synes det er synd at SAS nå raserer TRD- CPH så til de grader. Meningsløst, de burde heller latt WF beholde den.

Synst det er litt rart, ja. Kanskje ikkje alle rutene ligg ute enno. Men om så er...

No når WF og SK ikkje er "i same hus" lenger, så kan vel WF gjere som dei vil på den ruta. Vi får håpe på det.

MD11
24-11-2014, 13:14
Spørs om SK har merket at DY flyr på TRD-CPH.

Star Flyer
24-11-2014, 13:19
Ser også at de skal fly den med 737-800 et par dager. Det er jo litt av en forandring fra en CRJ900...

roger
24-11-2014, 13:21
Spørs om SK har merket at DY flyr på TRD-CPH.

Ja, det er godt mogleg det. Konkurransen er fin for dei som skal til CPH og ferdig med det, men det er frykteleg mykje meir upraktisk for folk som skal ut i verda å få ei mellomlanding til.

jufix
24-11-2014, 13:21
Spørs om SK har merket at DY flyr på TRD-CPH.

DY har aldri vært noe reell konkurrent til forretningsreisende med sine avganger.

econ
24-11-2014, 14:25
Har flydd TRD-CPH en del siste tiden, og synes at flyene alltid er smikkfulle, spesielt 20.40 avgangen hjem på kvelden, synes det er synd at SAS nedprioriterer TRD til CPH, BGO og SVG blir ikke kuttet?

OttoL
24-11-2014, 14:43
Har flydd TRD-CPH en del siste tiden, og synes at flyene alltid er smikkfulle, spesielt 20.40 avgangen hjem på kvelden, synes det er synd at SAS nedprioriterer TRD til CPH, BGO og SVG blir ikke kuttet?
Såvidt jeg kan se er SK tilbake med 6x daglige på BGO-CPH når S15 begynner. I dag er siste avgang 18.10, men de kjører også igang med en kveldsavgang når sommeren kommer.

1944vintage
24-11-2014, 15:19
Tror at "Hub-syndromet" er medvirkende her.

Viktig å styrke OSL, og oprettholde frekvensen på TRD-OSL og OSL-CPH.
SVG og BGO har vel flere direkte utenlandsruter - og større konkurranse.
Nedskjæringer her er derfor lite sansynlig.

Når det gjelder WIF, så må en huske at SAS har medlem i styret,
og kan lite gjøre uten mottiltak fra "storebror".

Når WIF en gang blir 100% selvstendig, kan vi kanskje se en annen utvikling.

LN-MOW
24-11-2014, 15:37
SAS har såvidt jeg vet ingen innflytelse over våre rutebestemmelser lenger. Vil tro at våre eiere ville fått kolikk hvis man prøvde seg med noe slikt nå ....

CRJ1000ER
24-11-2014, 23:05
Ja, det er godt mogleg det. Konkurransen er fin for dei som skal til CPH og ferdig med det, men det er frykteleg mykje meir upraktisk for folk som skal ut i verda å få ei mellomlanding til.

Kanskje det er problemet, at CRJ900 om morgenen er full av passasjerer som betaler svært lite for billetten TRD-CPH fordi den er del av en større billett som går TRD-CPH-verden, og at TRD-CPH går med stort tap.

Hadde den hatt 88 forretningsreisende som betaler godt, ville den garantert bestått.

jufix
24-11-2014, 23:16
Skjønner ikke logikken din her. Det å feede transfer gjennom sin hovedhub er jo hele forretningsmodellen for SAS... Prisen på den gjennomgående billetten avgjør hva SAS tjener på dette.

Nå har aldri prisene via CPH vært spesielt billige heller, stort sett ligger de over transfer via OSL etter min erfaring.

obay
25-11-2014, 13:22
Ser Adressa har dratt opp denne saken på forsida og referer til forumet:
http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article10384165.ece

Star Flyer
15-12-2014, 15:23
Hei igjen.

Hva i alle dager er det SAS holder på med? For et år siden bestilte jeg alle sommerens reiser.

Nå er ingen reiser ute til salgs.

En spurte på Facebook: "Skal dere ikke flyge Oslo-Faro sommer 2015?
Svar fra SAS: "Nei."

Ringte SAS i Stockholm. De sa at dette var feil, og at rutene kan bli lansert i februar. Er ikke dette litt sent?!

Følgende ruter som var i fjor er ikke til salgs:
Oslo-Faro
Oslo-Lisboa
Oslo-Biarritz
Oslo-Cagliari
Oslo-Larnaca/Kypros
Oslo-Pisa
Oslo-Venezia
+ mange fler.

- Alle sommerruter fra Bergen
- Alle sommerruter fra Stavanger
- Alle sommerruter fra Trondheim
- Alle sommerruter fra Kristiansand

Hva i alle dager driver SAS med? Vil tro de mister en del kunder grunnet dette...

RescueMe
15-12-2014, 16:11
Å lansere sommerruter i februar virker litt sent ja. Spesielt med tanke på at charteroperatørene allerede selger inn ferier for neste vinter...

FlightDeck
03-01-2015, 17:36
Den litt rare sommerruten Oslo-Salzburg skyldes at SAS har inngått avtale med STS Alpereiser. Disse tilbyr et skreddersydd opplegg med fotturer i Aplene til sommeren.

FlightDeck
21-01-2015, 20:43
SAS åpner Stockholm-Riga med tre daglige avganger fra 29. mars. Ruten blir betjent med ATR-72.

L-1011
22-01-2015, 01:28
Perfekt att SAS återstartar Stockholm-Riga.
Med tre dagliga avgångar är det en gedigen satsning.

Air Baltic har tagit hutlösa priser på sin monopollinje mellan Riga och Stockholm.
Ofta ligger BT på minst 400 Euro för roundtrip Stockholm-Riga för den som bokat någon månad innan avresa.
Konkurrens på Stockholm-Riga är mycket välkommet!

Someone
04-02-2015, 07:02
Ser ut som SAS legger ned Stockholm-Oulu fra slutten av februar. Flys idag av Braathens med Saab-2000

http://www.check-in.dk/sas-lukker-endnu-en-rute-til-finland

LN-MOW
04-02-2015, 13:13
Jeg fløy første flight på den ruta .. Må ha vært i 96 eller 97 .. SAS wetleaset en Austrian MD80 som egentlig hadde nightstop på Arlanda.

Star Flyer
05-02-2015, 15:51
Kan noen fortelle meg hvor SAS sine fly skal være i S15? Parkeres?

Ift. fjoråret legger de ned følgende ruter:
OSL-LIS
OSL-FAO
OSL-BIQ
OSL-LCA
OSL-VCE
OSL-PSA
OSL-CAG
OSL-TFS
TRD-BCN
TRD-NCE
TRD-SPU
BGO-DBV
BGO-BLL
BLL-NCE
BLL-SPU
ARN-BIA
ARN-SJJ
ARN-NAP
ARN-TLV
ARN-LPA (i sommermånedene)
CPH-FAO
CPH-CAG
CPH-BIA
HEL-NCE
HEL-SPU

Kraftig reduksjon på:
OSL-PMI
OSL-ATH
OSL-CHQ

Ingen av rutene ovenfor er ute til salgs. Da kan man vel si at de blir nedlagt, eller? 25 ruter totalt jeg fant.

FlightDeck
08-02-2015, 17:03
SAS vil fra sommerprogrammet GJENÅPNE en rute fra Umeå til Kiruna. Det vil si, en av avgangene Stockholm-Kiruna vil gå via Umeå.

Den 29 mars börjar SAS
flyga från Umeå till Kiruna.

Från Umeå blir det avgång klockan
22:05 på måndagar, onsdagar och söndagar.

Från Kiruna blir det avgång klockan 06:05
på måndagar, tisdagar, onsdagar och torsdagar.

http://svenskaflygbolag.com/

jikswoboB
09-02-2015, 14:16
Har inte SAS flugit till Kiruna via Umeå förr?

RolfL
09-02-2015, 14:23
Har inte SAS flugit till Kiruna via Umeå förr?

Stämmer bra , visst har SAS flugit ARN-UME-KRN och v.v. tidigare , bl.a. fanns linjen för att Kirunabor och andra från nordligaste delarna av Sverige skulle ha bra förbindelser med universitetssjukhuset i Umeå.

FlightDeck
09-02-2015, 14:33
Har inte SAS flugit till Kiruna via Umeå förr?

Stämmer bra , visst har SAS flugit ARN-UME-KRN och v.v. tidigare , bl.a. fanns linjen för att Kirunabor och andra från nordligaste delarna av Sverige skulle ha bra förbindelser med universitetssjukhuset i Umeå.

Nå har jeg redigert posten, så det står gjenåpne.

jikswoboB
09-02-2015, 19:57
Stämmer bra , visst har SAS flugit ARN-UME-KRN och v.v. tidigare , bl.a. fanns linjen för att Kirunabor och andra från nordligaste delarna av Sverige skulle ha bra förbindelser med universitetssjukhuset i Umeå.

Tack, då kom jag ihåg rätt!

EvakCPH
11-02-2015, 17:31
Det er vist slet ikke blevet nævnt, at SAS reducerer på Moskva og Sankt Petersborg ruterne fra CPH og ARN.

http://www.check-in.dk/sas-skaerer-ned-paa-ruslands-trafik#.VNt1zEeG-3g

FlightDeck
13-02-2015, 12:03
SAS øker fra én til fem ukentlige flyvninger mellom Göteborg og Luleå.


SAS ökar antalet direktflyg mellan Göteborg och Luleå



SAS har sedan december 2014 flugit en gång i veckan mellan Göteborg Landvetter Airport och Luleå Airport. Satsningen har varit lyckad och i april ökar antalet avgångar till fem i veckan.

SAS startade i december flygningar mellan Göteborg och Luleå för första gången i modern tid. Intresset har varit stort och nu ökar antalet avgångar från en till fem i veckan.

- Båda regionerna är viktiga för oss och vi är glada att vi kan fortsätta med linjen och dessutom erbjuda en mycket bra tidtabell. Våra frekventa resenärer vill ha direktlinjer och detta är en linje som många efterfrågat, säger Anders Wahlström, försäljningschef på SAS.

Den utökade tidtabellen börjar gälla den 8 april och flygningarna kommer ske på måndagar, onsdagar, torsdagar, fredagar och söndagar. Flygplanet som kommer trafikera sträckan är en Boeing 737.

SAS öppnar fler nya linjer från Göteborg under 2015; till Bergen i mars, till Dublin i april och till Alanya i juli.

Avgångstider Göteborg – Luleå
Måndagar: 06.15
Onsdagar: 17.30
Torsdagar: 18.15
Fredagar: 17.45
Söndagar: 18.30

Avgångstider Luleå-Göteborg
Måndagar: 06.10
Onsdagar: 15.15
Torsdagar: 20.20
Fredagar: 17.55
Söndagar: 20.35

88charlie
13-02-2015, 19:50
http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/article10647090.ece

Passivt av SAS!

CPH-ruten var en halvvegssak fra begynnelsen og matchet dårlig med en god del av longhaulavgangene ut fra Køben. Nå reduserer de den til en ren helgegreie istedet for å ta opp kampen med KLM.

KLM gjorde det riktig fra første stund med morgen+ettermiddagsavganger og tilhørende returer, som matchet veldig godt med det gode tilbudet de har ut til verden.

For vi som ønsker å fly SAS og *A betyr dette en strafferunde via OSL, en flyplass som på langt nær kan kalles en HUB. Iallefall i skrivende stund.

Gunnar90
13-02-2015, 19:59
Det er ikke første gang vi ser at andre får det til der SAS må gi opp...som du sier, KLM gjorde det riktig fra dag èn. SAS satset som vanlig halvhjertet og mister de viktigste kundene.

Dash
13-02-2015, 21:24
Slik som SK har redusert på TRD- CPH og nå AES-CPH, så er jeg glad at det er WF som flyr KRS-CPH.

WestAir
13-02-2015, 22:19
Lite penger å tjene nord for Oslo og Bergen ser det ut for.

ForeverSAS
13-02-2015, 22:57
Virkelig passivt av SK, de burde lært av KLM som gjorde alt rett fra første stund, tror SK skulle sett litt mot KLM på dette.

Kjenner mange som er skuffet over reduksjon mellom TRD-CPH i alle fall. :(

sarpingen87
18-02-2015, 15:51
På adressa.no kan nå plussmedlemmer lese om at SAS og KLM snur:

SAS og KLM endrer kuttplanene på Værnes
Både SAS og KLM snur og opprettholder tre daglige avganger til henholdsvis København og Amsterdam.

Artikkel her (men kun for plussmedlemmer): http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&aviskode=ADR&artRefId=10663878&targetUrl=http%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252F%2 53Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253D http%253A%252F%252Fwww.adressa.no%252Fpluss%252Fok onomi%252Farticle10663878.ece

SQ321
18-02-2015, 15:58
Nå er ikke jeg helt oppdatert på hendelsesforløpet her men hvem var det som annonserte kutt først? Og nå annonserer begge samtidig at det ikke blir kutt? Er det Avinor, næringsliv og reiseliv som har fått de til å snu?

Jens W
18-02-2015, 18:56
Nå er ikke jeg helt oppdatert på hendelsesforløpet her men hvem var det som annonserte kutt først? Og nå annonserer begge samtidig at det ikke blir kutt? Er det Avinor, næringsliv og reiseliv som har fått de til å snu?

Luftfartsforumets fortjeneste sier de
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i Sas bekrefter at det er luftfartsforums fortjeneste at de opprettholder tre daglige avganger.

fjasebase
18-02-2015, 19:12
Noen som kan kopiere over artikkelen?

Cockpitview
18-02-2015, 19:21
Om jeg husker rett så er vel Luftfartsforum Trønderlag et samarbeid med NHO og lokalt næringsliv med det formål å jobbe for eksisterende og nye flyruter fra Værnes.
Mener de har holdt på en stund. Tror det er ca 4-5 år siden jeg hørte om de første gang.
Det har jevnlig møter med flyselskapene.

Når det gjelder KLM, var det ikke hele tiden intensjonen om å fly 3 daglige fra sommerprogrammet?

SQ321
18-02-2015, 19:45
De hadde jeg glemt. Mer info om de her:

http://www.ntfk.no/bibliotek/saker/2009/FR/FR09123.htm

https://www.nho.no/Om-NHO/Regionforeninger/NHO-Trondelag/Nyheter/luftfartsforum-trondelag-i-mote-med-sas/

jufix
19-02-2015, 00:30
Når det gjelder KLM, var det ikke hele tiden intensjonen om å fly 3 daglige fra sommerprogrammet?

Jo det var det, så de trenger ikke ta det til egen inntekt.

Når de gjelder CPH så kan jo presset ha virket... Selv om SAS plan om redusere morgen avgangen virket rar, da den burde ha best forutsetninger for bra belegg.

Dash
21-03-2015, 23:47
Ser at SAS øker midtsommers på OSL-KRS fra 2 til 3 daglige avganger. Tidligere år så har første fly fra OSL til KRS landet 14.20. Men i sommer skal SK211/212 flys, slik at det blir en ekstra morgenrotasjon :D

Someone
27-04-2015, 11:05
Ser ut som SAS nå fly 8x ukentlig OSL-KEF. Så ofte har de vel ikke fløyet før?

Itillegg til en daglig rundttur midt på dagen flyr de nå 2x på søndager med sen avgang fra OSL 22:50-23:40, og en "Red-eye" fra KEF som lander på OSL mandag morgen 01:25-06:00

Star Flyer
27-04-2015, 13:06
Ser ut som SAS nå fly 8x ukentlig OSL-KEF. Så ofte har de vel ikke fløyet før?

Itillegg til en daglig rundttur midt på dagen flyr de nå 2x på søndager med sen avgang fra OSL 22:50-23:40, og en "Red-eye" fra KEF som lander på OSL mandag morgen 01:25-06:00

De har fløyet SK4791/SK4792 (Red-eye) fra slutten av mars. Nytt av året!

FlightDeck
22-07-2015, 23:47
Hvordan endte egentlig det intensive sommerprogrammet i år sammenliknet med i fjor? Jeg har inntrykk av at SAS har færre ruter i år enn i fjor - definitivt færre nye ruter, men også flere ruter som ikke ble gjenopptatt. Stemmer dette? Riktignok har SAS høy frekvens på mer tradisjonelle sesongruter til Spania, Kroatia og Frankrike.

Trdfly
23-07-2015, 10:34
Hvordan endte egentlig det intensive sommerprogrammet i år sammenliknet med i fjor? Jeg har inntrykk av at SAS har færre ruter i år enn i fjor - definitivt færre nye ruter, men også flere ruter som ikke ble gjenopptatt. Stemmer dette? Riktignok har SAS høy frekvens på mer tradisjonelle sesongruter til Spania, Kroatia og Frankrike.

Fra Trondheim Lufthavn Værnes har SAS lagt ned rutene til Nice, Split og Barcelona.

FlightDeck
11-10-2015, 00:11
Hvorfor har SAS så mange som fire rutefly på lørdager mellom Stockholm og Malaga nå i høst? Ser at en av dem også går via Göteborg.

LN-MOW
11-10-2015, 00:29
Umettelig marked ....