PDA

View Full Version : Hallelujah! - Blue1!


Star Flyer
02-11-2014, 20:59
Forord
"Jeg skulle bare hjem fra Amsterdam, og så at flyvningen skulle opereres av Blue1 med B717. Jaja, tenkte jeg."
Det viste seg å bli andre boller."

Etter å ha reist 63 flyvninger med SAS i inneværende år (hvorav 49 i Plus) har jeg aldri blitt ordentlig imponert over produktet. Det er alltid noe de gjør "feil". Enten får man ikke nok å drikke, smilet er ikke på plass, man må "mase" om å få mer og man kan føle seg som en plage for kabinbesetningen på enkelte turer hvis man spør en gang for mye.

Etter min første tur med Blue1 på 1 time og 30 minutter skulle bli min livs hyggeligste flytur. Jeg har blitt forelsket - og fått et nytt favorittselskap.

SK556 Operated by Blue1
Boeing 717-200 OH-BLH
C-klasse (SAS Plus)
14:00 - 16:00
Sete: 1A
Load: 100%

Innsjekk, sikkerhetskontroll, lounge
Prioritert innsjekk. Prio-tags, invitasjon til Fast Track og lounge. Bra.
Fast Track var kjapp.
Loungen var fin interiørmessig, men meget dårlig matutvalg. Det var Servisair sin lounge.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2106.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2106.jpg.html)
Her kommer den.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2112.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2112.jpg.html)

Flyvningen
Ombordstigning 20 min. før avgang. Håndhevet prioritert innsjekk. Bra!
Blir møtt av en meget(!) opplagt og oppmerksom purser. Mannlig, (i 40-årene?), smiler fra øre-til-øre, sier "hei og hjertelig velkommen", ser mitt Diamond-kort på bagen og sier: "Det er en glede å ha deg om bord i dag". Jeg takker, smiler og setter meg.
Blue1 har setekonfigurasjon på 2+3. Behagelig. Jeg satt på 1A. Flyet var 100% fullt.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2127.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2127.jpg.html)
Komfortabelt på 1A.

"Boarding completed", døren stenges. Purser og en AH gjør klar noe i galley.
Og så: Hva er det jeg ser?!
Et brett med velkomstdrikke til oss i Plus! Vi fikk velge mellom vann og appelsinjuice, blir servert med: "Værsågod - nå har dere noe å kose dere med til sikkerhetsdemonstrasjonen".
Er det Business vi flyr?
Purser løper tilbake og gjør seg klar for sikkerhetsdemo.
Push-bach 5 min. før tid. Bravo! - med et 100% fullt fly.

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2128.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2128.jpg.html)

I luften presenterer purseren dagens meny.

Få strakser etter kommer han til oss i Plus - ser hver og enkelt inn i øynene og sier: "Værsågod - vil du ha salat? Vil du sandwich eller pizza i tillegg?
Samtidig tar han drikkebestilling fra alle 5 muntlig mens han serverer alle mat - uten å skrive ned noe. For en hukommelse!
Deretter kommer han ut til én og én. Setter Orrefors-glasset på bordet med en serviett under, åpner drikken, skjenker opp, og avslutter med: "Sikker på at du ikke vil også ha noe annet å drikke?". Han skjenket også opp til personen som satt på F-setet! Wow!

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2117.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2117.jpg.html)
Nam! Brødet kom rundt 2 ganger.

Med en gang vi hadde spist opp, kom purser og hentet boksene våre, hentet mer drikke til oss, fylte opp Orrefors-glassene uten forespørsel.

Rett etter:
AP: "Hva ønsker du til dessert?"
Meg: "Gjerne en muffins"
AP: "Vil du ha noe salt også?"
Meg: "Chips hadde vært godt, ja takk".
AP: "Noe annet? Smudi, nøtter, knekkebrød?"
Meg: "Nei, takk, det går helt fint".
AP: "Ønsker du sukker og fløte i kaffen?"
Meg: "Ja takk".
AP: "Vil du ekstra mye melk og sukker i kaffen?"
Meg: "Ja takk!"

Ett minutt senere kommer alt jeg bestilte ferdig ut på et brett. 1 melk og 1 sukker var allerede blandet i kaffen av purser, slik jeg bestilte (skikkelig kaffebar det her), og i tillegg la han med en ekstra melk/sukker slik jeg også bestilte! Wow!
Deretter gjentok han samme regla til alle i Plus. Jeg blir så glad for at sånne personer finnes!

http://i1251.photobucket.com/albums/hh549/StarAFlyer/IMG_2118.jpg (http://s1251.photobucket.com/user/StarAFlyer/media/IMG_2118.jpg.html)
Kaffekos.

30 minutter senere:
AP:"Vil du ha noe mer muffins, Ramlösa, chips, kaffe eller noe helt annet"?
Meg: "Ellers takk, men jeg er stapp mett".

Deretter gikk jeg på toalettet. På vei ut i galley møtte jeg purseren. Han smiler mot meg.
AP: "Du får bare si i fra hvis du trenger noe mer eller trenger hjelp".
Meg: "Takk for det. Jeg skal videre til Oslo, er det lang gåavstand til neste gate?"
AP: "Det er kun et få minutter. Du ser det når du kommer ut."
Meg: "Okei, takk.".
AP: "Det gleder oss at du velger å fly med oss så ofte som du gjør. Vi er glade for å ha deg ombord i dag".
Meg: "Takk osv.."

Deretter var det approach og landing. Jeg ventet litt med å gå ut for å rose crewet. Dette har faktisk vært den hyggeligste flyvningen noensinne.

Vi landet 25 minutter før tidtabell!

Oppsummering min første tur med Blue1:
- Velkomstdrink før avgang
- Måltid m/drikke og brødkurv 2 ganger
- Automatisk påfyll av drikke - hvor purser skjenket opp i glasset, selv om man satt på F-setet
- De ryddet vekk så fort man hadde spist opp
- Dessert/snacks tilbudt rett etter måltidet.
- Dessert/snacks tilbudt gang nr.2 (30 min. før landing)
- Smilende, lyttende og rolige. De så hver og en passasjer inn i øynene mens man bestilte.
- De ga en liten ekstra hilsen til meg som Diamant-medlem. Det har jeg aldri opplevd før. Det betyr utrolig mye.[/b]

Blue1 - jeg (elsker) dere. Dette er et selskap jeg definitivt skal fly med igjen.

FlightDeck
02-11-2014, 21:28
Takk for flott rapport - har reist flere ganger med Blue1 uten å oppleve denne formen for service. Så jeg tror heller du egentlig var mer heldig med purser enn med selskap.

737-405
02-11-2014, 22:09
Tusen takk for en herlig rapport, Star Flyer!

Først og fremst, det er kjekt å høre at du hadde full klaff med purseren på denne turen. Det gjør alltid reisen til et høydepunkt å møte denne type personer. Rapporten er virkelig skrevet med innlevende entusiasme - flott!

Jeg tror også at det er mulig å få slike opplevelser av kabinansatte i SAS hvis man treffer på de "rette" kabinansatte. Om en ukes tid håper jeg å få ut min rapport fra siste del av sommerens flygninger, og som en liten teaser kan jeg avsløre at servicenivået var gjennomgående meget bra. Håper at du fortsetter å ta deg tid til å skrive for oss, jeg setter stor pris på rapportene dine :-)

- 737-405

kekker
03-11-2014, 09:29
Så gøy når det klaffer skikkelig!
Det er jo veldig personavhengig, men innimellom snubler man over personer som gjør det "lille" ekstra!

Takk for raport!

LN-MOW
03-11-2014, 10:17
S.......... men innimellom snubler man over personer som gjør det "lille" ekstra!


Slike er verdt sin vekt i gull og linken er videresendt for info internt i Blue1. :up:

Glean EBG
03-11-2014, 12:07
Jeg har flydd blu 1 4-5 ganger og er meget fornøyd med de alt fra seter til crew er meget bra i mine øyne.

B738
03-11-2014, 18:52
Flott rapport! :) Ja, du kan få denne servicen med SAS også hvis du er heldig med crewet. Har bare opplevd det et par ganger, dessverre...

travellerJon
04-11-2014, 06:48
Dette var en flott rapport, jeg kan kjenne meg igjen i servicen jeg fikk på SK581/582 på SAS sin siste rundtur til Madrid, 25.10.

Høres ut som du hadde en veldig fin flyopplevelse!

tdb
04-11-2014, 10:12
Pre departure drink er ikke en del av rutinene. Ved å ikke følge konseptet legger purseren lista høyt og fallhøyden , og skuffelsen over neste crew blir tilsvarende høyere.

hanswest
04-11-2014, 10:26
Det virket som en fantastisk tur. Jeg har flydd mye med Blue1-opererte turer, og du har nok vært heldig med kabinbesetningen her. Jeg kan være enig at man kanskje ødelegger for neste tur ved å gjøre noe "ekstra" som kabinsjef, men jeg håper da at noen i SAS kan lese om denne opplevelsen, og regne fort på hva det vil koste SAS å innføre dette som standarden på passasjerbehandling her i Europa, og hva man kan tjene på det. Jeg tror tilfredsheten nok øker.
Takk for rapporten!

LN-MOW
04-11-2014, 11:22
Pre departure drink er ikke en del av rutinene. Ved å ikke følge konseptet legger purseren lista høyt og fallhøyden , og skuffelsen over neste crew blir tilsvarende høyere.

Det er helt riktig, og alle som flyr mye vet dette, men det er så innmari deilig når man treffer slike crew. Og når man bare har 5 kunder å dulle med, er det nok fristende for enkelte å kjøre løpet fullt ut. :)

MountainDew
05-11-2014, 05:26
Haha...så moralen er; Ikke yt ekstra service med hensyn til de som ikke gidder det :p

tdb
06-11-2014, 07:20
Det er jo også ekstra service for GO pax og kunne boarde når de måtte ønske, men det blir jo sett på som en uting her inne.
Jeg vet jeg setter ting på spissen , men rutiner bør vel følges også når man ikke selv drar nytte av det?

SAS CC
06-11-2014, 11:00
Haha...så moralen er; Ikke yt ekstra service med hensyn til de som ikke gidder det :p

Nej, af hensyn til det serviceoplæg, som SAS har dikteret!

Kabinsjef@DY
06-11-2014, 14:52
Fantastisk fin rapport! Har lest og hørt mye bra om Blue1.
Alltid flott å høre om crew som gir det lille ekstra, byr på seg selv, er passionate over jobben sin og glad i mennesker, det skaper god atmosfære og trygghet :)

MountainDew
07-11-2014, 12:31
Nej, af hensyn til det serviceoplæg, som SAS har dikteret!

Så flott da! :DEN

Star Flyer
11-11-2014, 10:47
Takk for hyggelige kommentarer, alle sammen. Det var en magisk reise! :)