PDA

View Full Version : Nytt flyselskap på Torp


imm
31-05-2006, 11:44
Fra Sandefjords Blad:

http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060531/NYHETER/105310076&SearchID=73246242075818

sail4fun
31-05-2006, 12:00
BA eller LH ?

imm
31-05-2006, 12:01
Jeg tenkte BA, eller... kanskje Sterling?

litt-amatør
31-05-2006, 12:27
Jeg tipper Lufthansa hvis det er et internasjonalt selskap og ikke lowcost. Men det stemmer ikke helt fordi det vil ta pax fra CPH- ruten. BA er det nok ikke. Kan det være et mindre lavprisselskap?

espeno
31-05-2006, 12:31
Sterling er vel ikke så sannsynelig vel med tanke på at de allerede er "såpass inne" på OSL. I tillegg så har de vel kanskje nok med å tjene penger på rutene de allerede har?

imm
31-05-2006, 12:42
LH hadde vært fint. En direkterute til Frankfurt hadde helt klart blitt en stor konkurrent til Widerøes københavnrute. Og det hadde også blitt en hard konkurrent til KLM/Amsterdam.
Spennende dette!

litt-amatør
31-05-2006, 14:48
Ønsker ledelsen på Torp å utfordre to av sine viktigste ruter på denne måten? Kan jo veldig fort føre til at det blir reduksjoner til AMS og også etterhvert til CPH.

litt-amatør
31-05-2006, 14:48
Ønsker ledelsen på Torp å utfordre to av sine viktigste ruter på denne måten? Kan jo veldig fort føre til at det blir reduksjoner til AMS og også etterhvert til CPH.

Someone
31-05-2006, 14:59
Tror nok en eventuell Frankfurt rute fra Torp bli ren større konkurent for KLM enn WF(SK) siden det er langt flere destinasjoner fra FRA og AMS enn CPH, med mindre man skal intra-Norden.

Uansett så bør det være marked for ett par CRJ100/200 om dagen mellom FRA og TRF

MartinL
31-05-2006, 15:04
Hva med Finnair å en Brasse til Helsinki?

Ellers så holder jeg en knapp på Lufthansa til Frankfurt jeg også. Ryanair øker jo her så det er sikkert flere som vi ha en del av kaka her!

imm
31-05-2006, 15:06
Uansett hvem som måtte komme, og hvor de måtte fly, så skjønner jeg ikke annet enn at de blir konkurrenter til nåværende ruter.
Kanskje det blir innenriks? Det ville i så fall konkurrere med Widerøe.
De har jo allerede Bergen, Stavanger og Trondheim. Men ikke Bodø eller Tromsø, som kanskje kunne vært noe?
Utenlands har jo Widerøe København, og KLM Amsterdam.
I tillegg har jo Ryanair et hav av utenlandske destinasjoner fra Torp, og det er neppe plass til to lavpris selskaper.... Så ikke vet jeg. Spennende blir det ihvertfall å se.

Someone
31-05-2006, 16:36
Selvsagt vil de bli konkurenter til nåværende ruter, men det betyr ikke at det ikke er plass til dem!

MD11
31-05-2006, 16:37
Dette blir meget spennende!!
Jeg er redd WF her kanskje kan få en konkurrent innenriks. Ettersom markedssjefen sier at dette også betyr mye for andre flyplasser.

espeno
31-05-2006, 16:39
... men det kan jo bety at en rute som kommer under konkuranse kan bli lagt ned pga manglende fortjeneste kanskje. Da blir det jo for flyplassens del i sum ikke flere ruter.
Klart om det kommer et selskap som ser for seg å starte mer enn en rute fra Torp på sikt, så spiller det jo ingen rolle om den skviser ut en annen aktør. Ser dog ikke helt hvem dette skulle være?

MD11
31-05-2006, 18:02
Nei jeg klarer heller ikke å se hvem dette skulle være for noen. DY har klart sagt nei til TRF. Coast har vel heller ikke materiell til å starte noen storstillt domestic satsning fra TRF.

Kan det være FR som er i gang med å fyre løs på innenriks fra TRF??

MartinL
31-05-2006, 18:04
800 maskiner på innenriks fra Torp..... Lykke til:baeh

Falcon
01-06-2006, 10:07
Og selskapet ble...?

TG923
01-06-2006, 10:28
Wizz vil fly til Polen fra Torp

http://www.boarding.no/art.asp?id=21798

imm
01-06-2006, 10:30
Hvis boarding har rett i sine kvalifiserte gjetninger, så ble ihvertfall jeg overrasket!

http://www.boarding.no/art.asp?id=21798

Pressekonferanse skulle starte klokken 10.00, så det er vel ikke mange minuttene til det kommer bekreftende meldinger.


IMM

PP
01-06-2006, 10:33
Originally posted by TG923


Wizz vil fly til Polen fra Torp

http://www.boarding.no/art.asp?id=21798

Vel ikke så overraskende at Wizz gør sit indtog på det norske marked.

Herlov
01-06-2006, 10:34
Det var vel noe mer realistisk med Wizz, enn Lufthansa og BA som enkelte spekulerte i. :) Nå blir det kamp om kundene til Polen i allefall, om det ikke var det før.

KennethGS
01-06-2006, 11:02
http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060601/NYHETER/106010085/1011/LDIV

WestAir
01-06-2006, 11:04
De har allerede norsk nettside.

imm
01-06-2006, 11:05
Så kuult da! Men har en 320 rekkevidde hele veien fra Torp til Sydpolen da? hehe

litt-amatør
01-06-2006, 11:38
Tviler sterkt på denne rutens potensiale. Osl har jo overkapasitet til Polen, mulig det er et visst grunnlag i Vestfold, men tillater meg å tvile. Men alt er mulig selvsagt.

imm
01-06-2006, 11:40
Det samme tenkte jeg da Ryanair skulle fly til Hahn _daglig_ fra Torp med en 189 seter. Men den ruta går så det gviner. Så det hender en tar feil.

KennethGS
01-06-2006, 12:01
Dette blir nok fint... 320 er en flott maskin å handle, OG den kommer midt i det verste rushet, hvilket betyr stillingsøkninger...

Meget positivt dette... :thumbup

litt-amatør
01-06-2006, 12:06
Men Katowice da? Er det en by med særlig besøkspotensial?

WestAir
01-06-2006, 12:06
Jeg vil tro det finnes marked på grunn av alle de polske gjestearbeiderne (dette har vi diskutert før). Men det er litt synd at ruten starter lenge etter jordbærsesongen..

Falcon
01-06-2006, 12:26
Originally posted by litt-amatør


Men Katowice da? Er det en by med særlig besøkspotensial?

Tja. Jeg vet ikke mer om byen at den er kjent for kommunistisk tungindustri og forurensning, men den er sikkert på opptur som andre byer i Polen. Får vel ta en prøvetur hvis det kommer noe godt åpningstilbud.


Edith: Her er pressemeldingen fra WIZZ: http://wizzair.com/cgi-bin/news.cgi?LANGUAGE=English#u0uoGm9P

WestAir
01-06-2006, 12:39
De er ikke så veldig langt mellom Katowice og Krakow. Dessuten har er Katowice-området tett befolket (3.5 millioner ifølge wikipedia) og har dermed et stort passasjergrunnlag. Sikkert et bra sted for alle som vil se på kommunistisk arkitektur. :zzz

imm
01-06-2006, 13:02
Selv har jeg aldri vært i Polen, men en kollega som nylig var i Krakow, sa at det var en av de aller fineste plassene hun noen gang hadde vært. Og hun er ihvertfall ganske bereist den dama der...

oyvind-t
01-06-2006, 15:41
Ser vel for meg at siden denne byen ligger såpass nærme Krakow, og i et tett befolket område av polen, at Norwegian kan regne med litt konkurankse på OSL-KRK. Wizz har jo oxo mange conection muligheter ut i fra Katowice. Det meste koker nok ned til Pris. Dette blir spennende.

Fly high
01-06-2006, 21:13
Originally posted by WestAir
Jeg vil tro det finnes marked på grunn av alle de polske gjestearbeiderne (dette har vi diskutert før). Men det er litt synd at ruten starter lenge etter jordbærsesongen..

Det var før i tida at polakkene bare plukket jordbær. Nå jobber mange av dem i flere måneder av gangen på store gårdsbruk i Vestfold. I tillegg er det en lang rekke håndverksfirmaer (snekring, maling osv.) her i fylket som har ansatt polakker.

Hurum
01-06-2006, 21:28
Originally posted by imm


Selv har jeg aldri vært i Polen, men en kollega som nylig var i Krakow, sa at det var en av de aller fineste plassene hun noen gang hadde vært. Og hun er ihvertfall ganske bereist den dama der...

Krakow kan absolutt anbefales!! En av de flotteste byene jeg har vært i. Ikke mye som liknet på de assosiasjonene nordmenn ofte har når det er snakk om Polen og eks østblokkland.

Someone
02-06-2006, 14:02
Hyggelig med nytt selskap paa TRF, selv om jeg skal vaere enig jeg hadde haapet paa ett nettverksselskap og ikke billigselskap.