PDA

View Full Version : Oslo blir start og ende stasjon for cruise båter


MartinL
31-05-2006, 11:15
Neste år blir Oslo enda større i forhold til cruise båt trafikk og turisme.

I dag benytter båtene seg av Oslo som en del av en lengre tur med flere stopp. Fra neste skal trafikken øke og Oslo skal være start og stoppested som utgangspunkt for crusie trafikk noe København er i dag.

For å fylle opp disse båtene trengs det mange store fugler og man kan kanskje vente noen store feite maskiner på besøk til neste år?

Noen som vet åssen dette fungerer i København og eventuelt hva vi kan forvente oss av charter? jens, PP?

Bizflyer
31-05-2006, 11:36
Vet du noe mer om dette? Hvilket rederi skal bruke Oslo som start og endedestinasjon? Hvilke skip?

BF:cool2

MartinL
31-05-2006, 11:42
Leste det i en Avis for en ukes tid tilbake. tror det var Aftenposten aften. Har søkt på nettet men fant den ikke der.

Herlov
31-05-2006, 11:48
Hvilket rederi er det snakk om? RCCL hadde jo vært en drøm. :)

MountainDew
31-05-2006, 11:56
På tide med en opprydding i Oslo før turistene kommer!

PP
31-05-2006, 12:39
Det her lyder nærmere som noget der er ambition frem for en realitet (en ambition jeg tror Oslo havn får svært ved at efterleve).

Der er betydelig konkurrence på dette område og København har gennem de seneste år lykkedes med at positionere sig som den førende cruise havn i Nordeuropa. Både hvad angår total antal anløb (ca. 310 i år) samt turn-arounds (ca. 105 i år), efterfulgt af Stockholm der ligger på ca. 25 turn-arounds.

Selskaber som Costa Cruises, MSC, Pullmantur Cruises, Holland-American line, Princess Cruises, Silversea Cruises, Crystal Cruises m.v. benytter alle CPH som turn-around havn. Det er dog kun et fåtal af disse der bentter sig af indchartrede maskiner, mens den resterende part benytter sig af de gængse ruteselskaber.

I Øjeblikket der det hovedsageligt Costa Cruises og Pullmantur Cruises der benytter "egne" fly til CPH. Costa Cruises i år hver søndag med 2x Eurofly A320, 1x Air One 737, 1x Alitalia MD80, 1x Hola 757 og 1x Girjet Fk100. Pullmantur hver anden søndag med 1x Pullmantur 747, + formentlig 2x spanair A320/321. (pullmantur starter først årets flyvninger til CPH på søndag.)

Så selv om Oslo skulle have held med at tiltrække et enkelt selskab der ønsker at lave turn-around i Oslo, så er det langt fra sandsynligt at det vil medføre ekstra chartertrafik.

radeon
31-05-2006, 12:40
Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der!

BGO
31-05-2006, 12:55
Havner som blir kategorisert som snuhavn har en del fordeler med tanke på levering av bunkers, proviant osv. Dette fordi slike leveanser kan gjøres toll- og avgiftsfritt i snuhavner.
Det er lite sansynlig at mange cruise vil starte og ende i Oslo. Bergen Har vært snuhavn siden 1990. Jeg har ikke fullsetndig oversikt, men jeg vet at fram til år 2000, altså på 10 år, var det bare et skip som startet cruiset sitt i Bergen. Derimot er det en del passasjerer som velger å "hoppe på" cruiset underveis, men de kommer da til Bergen i rutefly.

MartinL
31-05-2006, 12:59
Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!

PP
31-05-2006, 13:10
Originally posted by MartinL


Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!



Hvis det er sådan må du jo komme med en konkret kilde på det som giver lidt mere indsigt end det du har leveret! :spin:

TOS
31-05-2006, 13:30
Originally posted by PP


Originally posted by MartinL


Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!



Hvis det er sådan må du jo komme med en konkret kilde på det som giver lidt mere indsigt end det du har leveret! :spin:

PP, er det ikke i slike tilfeller at man skal avkreves for skriftlig dokumentasjon (jf. uendelige CPH vs ARN vs OSL diskusjoner og åpning/lukking av ulike linjer)...;) :D

TG923
31-05-2006, 14:41
Originally posted by MartinL


Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!



ALLE båter som kommer til Oslo må jo snu og gå tilbake igjen - Oslo ligger jo innerst i en fjord!... :lol

BGO
31-05-2006, 15:00
Originally posted by MartinL


Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!



Ingenting hadde vært bedre enn om dette genererte flere fly, skip og turister til Oslo. Prøver bare å si at vi bør ikke forvente oss all verden.

MartinL
31-05-2006, 15:30
To sider i aftenposten aften i forrige uken. Må ha vært flere enn meg som har sett og lest dette!

amatør
31-05-2006, 16:51
Originally posted by MartinL


To sider i aftenposten aften i forrige uken. Må ha vært flere enn meg som har sett og lest dette!


Jada, leste det jeg også. De forventer en betydelig økning i cruistrafikken framover. Syntes det meget positivt for byen at vi blir snuhavn, men jeg antar at de fleste passasjerene som skal av og på i Oslo vil benytte rutefly?? Men et par chartere ekstra i uka er vel lov å håpe på..

PP
31-05-2006, 17:24
Originally posted by TOS


Originally posted by PP


Originally posted by MartinL


Lite trolig, lite sansynlig. Tror ikke kan ikke!

Ja ja bedre vitere, men nå er det da en gang slik at det er slik det er og at flere båter skal snu i Oslo til neste år!



Hvis det er sådan må du jo komme med en konkret kilde på det som giver lidt mere indsigt end det du har leveret! :spin:

PP, er det ikke i slike tilfeller at man skal avkreves for skriftlig dokumentasjon (jf. uendelige CPH vs ARN vs OSL diskusjoner og åpning/lukking av ulike linjer)...;) :D

Nu synes jeg måske nok du bør skelne mellem de forskellige situationer - her er der tale om information som tilsyneladende har været bragt i en norsk avis, men hvor beskrivelsen i denne tråd ikke siger specielt meget om situationen. Det eneste jeg blot spørger om er om det er tale om en ambition eller en realitet. En ambition alene gør jo ikke at alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.

I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! :naughty:

LN-KGL
31-05-2006, 17:35
Originally posted by PP
alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.


Dette må vel nærmest betegnes som dagens beste :love
-så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. :lol

PP
31-05-2006, 17:49
Originally posted by LN-KGL


Originally posted by PP
alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.


Dette må vel nærmest betegnes som dagens beste :love
-så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. :lol

Spørgsmålet er om vi har forskellig opfattelse af begrebet turn-around i forbindelse med cruisetrafik - ud fra min definition af begrebet er dit budskab med ovenstående ikke forstået!

LN-MOW
31-05-2006, 17:50
Snuhavn i Oslo vil bety store utfordringer for OSL. Naa vil vel mesteparten av paxen kanskje komme med chartere, men en del vil ogsaa komme med rutefly. Dette er en kundegruppe som krever en del ressurser, saa der maa selskapene forberede seg godt. Jeg har god erfaring med disse fra Seattle ...

LN-KGL
31-05-2006, 18:05
Originally posted by PP


Originally posted by LN-KGL


Originally posted by PP
alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.


Dette må vel nærmest betegnes som dagens beste :love
-så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. :lol

Spørgsmålet er om vi har forskellig opfattelse af begrebet turn-around i forbindelse med cruisetrafik - ud fra min definition af begrebet er dit budskab med ovenstående ikke forstået!

Jeg har vel kanskje forstått det for godt kanskje ?
OSL = Oslo LUFThavn
Og den lufthavnen ligger langt inne i landet med buss, tog og bilforbindelse til
Oslo havn (som ligger ved sjøen - eller havet som de fleste Osloborgere kaller det).

En slik turn-around kan innbefatte 3000 passasjerer (1500 inn og 1500 ut). I dagens situasjon vil en slik ekstrabelastning sette Oslo, OSL og transportapparatet på en stor og kanskje uoverkommelig prøve. Heldigvis vil de fleste ikke ha med seg laptop. :cool2

PP
31-05-2006, 18:11
Originally posted by LN-KGL


Originally posted by PP


Originally posted by LN-KGL


Originally posted by PP
alle cruise-skibe pludselig begynder at benytte OSL som turn-around havn.


Dette må vel nærmest betegnes som dagens beste :love
-så lenge nærmeste havn til OSL er Minnesund i sørenden av Mjøsa og eneste "cruiseskip" der er Skibladner. :lol

Spørgsmålet er om vi har forskellig opfattelse af begrebet turn-around i forbindelse med cruisetrafik - ud fra min definition af begrebet er dit budskab med ovenstående ikke forstået!

Jeg har vel kanskje forstått det for godt kanskje ?
OSL = Oslo LUFThavn
Og den lufthavnen ligger langt inne i landet med buss, tog og bilforbindelse til
Oslo havn (som ligger ved sjøen - eller havet som de fleste Osloborgere kaller det).

En slik turn-around kan innbefatte 3000 passasjerer (1500 inn og 1500 ut). I dagens situasjon vil en slik ekstrabelastning sette Oslo, OSL og transportapparatet på en stor og kanskje uoverkommelig prøve. Heldigvis vil de fleste ikke ha med seg laptop. :cool2

Detalje!

Der skulle naturligvis står Oslo havn og ikke OSL (=Oslo Lufthavn). Så passer alle tingene vist sammen igen... :)

TOS
31-05-2006, 19:12
Originally posted by PP

I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! :naughty:

Med ikonene "blinkefjeset" og "stort smil" på slutten var dette strengt tatt bare humoristisk ment - jeg har ingen problemer med å se at det er forskjellige situasjoner (og spesifikt har jeg ingen problemer med å skjønne at du, pp, ikke kunne forventes å avsløre fortrolig informasjon på et åpent forum).

OK?:spin:

Edit: Vi visste vel heller ikke i utgangspunktet hvilke klider MartinL hadde for oppslaget før han nevnte Aftenposten lenger nede i tråden.

MD11
31-05-2006, 19:12
Originally posted by radeon



Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der!

Trondheim har i år 42 innmeldte anløp av cruiseskip. Årsaken til at byen får færre anløp enn f eks, Bergen er at byen ligger så langt inne i landet, det er mange timers ekstra seilas tur/retur leia ved kysten. Men antallet er økende:up:

PP
31-05-2006, 19:22
Originally posted by TOS


Originally posted by PP

I den anden situation du referer til, er der tale om information som er oplyst af fortrolige kilder som det ikke er muligt at nævne på et offentlig forum. ALtså en anden situation! :naughty:

Med ikonene "blinkefjeset" og "stort smil" på slutten var dette strengt tatt bare humoristisk ment - jeg har ingen problemer med å se at det er forskjellige situasjoner (og spesifikt har jeg ingen problemer med å skjønne at du, pp, ikke kunne forventes å avsløre fortrolig informasjon på et åpent forum).

OK?:spin:

Edit: Vi visste vel heller ikke i utgangspunktet hvilke klider MartinL hadde for oppslaget før han nevnte Aftenposten lenger nede i tråden.

Helt OK :) Jeg ville blot understrege at der som udgangspunkt var tale om forskellige situationer...

amatør
31-05-2006, 20:13
Originally posted by LN-MOW


Snuhavn i Oslo vil bety store utfordringer for OSL. Naa vil vel mesteparten av paxen kanskje komme med chartere, men en del vil ogsaa komme med rutefly. Dette er en kundegruppe som krever en del ressurser, saa der maa selskapene forberede seg godt. Jeg har god erfaring med disse fra Seattle ...


God eller dårlig erfaring??:hoho

Hurum
31-05-2006, 23:23
http://www.oslocruise.com/data/f/0/21/33/5_2401_0/AArsrapport_04_-_tabeller.pdf

http://www.oslocruise.com/data/f/0/24/15/4_2401_0/Nyhetsbrev_nr._4_-_2005.pdf

Jens W
01-06-2006, 00:20
Originally posted by MD11


Originally posted by radeon



Håper Trondheim får økning i cruisetrafikken også. Det kommer nesten aldri cruise opp i der!

Trondheim har i år 42 innmeldte anløp av cruiseskip. Årsaken til at byen får færre anløp enn f eks, Bergen er at byen ligger så langt inne i landet, det er mange timers ekstra seilas tur/retur leia ved kysten. Men antallet er økende:up:

Og listen finnes her. (http://www.trondheim.havn.no/havnaidag/turistskip.asp)
For å fortsette avsporingen så kan man se skip som er i Trondheimsfjorden her (http://www.frada.net/ais-live/ais-live.htm) (om PCen til han med AIS er på :) )

valen
01-06-2006, 23:09
Caarnival cruises satser jo på Europa, kansje det er de som skal innta oslo???

:spin: