PDA

View Full Version : Verdens lengste 787-flight (15 timer)


Discus
29-10-2014, 16:51
United har strukket 787en ganske langt nå, LAX-MEL med 787-9:

The Boeing 787 has notched up an overnight record with the completion of its longest flight – a 15 hour, 6,882 nautical mile trek from Los Angeles to Melbourne.
http://www.ausbt.com.au/the-longest-boeing-787-flight-in-the-world


Iflg. velinformerte kilder gikk turen helt knirkefritt.

Rudisha
29-10-2014, 17:05
United har strukket 787en ganske langt nå, LAX-MEL med 787-9:


http://www.ausbt.com.au/the-longest-boeing-787-flight-in-the-world


Iflg. velinformerte kilder gikk turen helt knirkefritt.

Hvor mye lenger kan den klare? Det skal være en distanse på 12764 km.

Synes Norwegian burde knallet til med Oslo-Brisbane på 15410 km

jameson82
29-10-2014, 17:08
Hvor mye lenger kan den klare? Det skal være en distanse på 12764 km.

Synes Norwegian burde knallet til med Oslo-Brisbane på 15410 km

Ifølge Boeing er maksimum på 787-9 15372km
På 787-8 er det 14500km

http://www.boeing.com/boeing/commercial/787family/787-8prod.page?

Cecilie
29-10-2014, 17:13
Ja, dette er å strekke det bra langt.

Someone
29-10-2014, 17:30
Ifølge Boeing er maksimum på 787-9 15372km

På 787-8 er det 14500km



http://www.boeing.com/boeing/commercial/787family/787-8prod.page?


Og det er en ganske teoretisk rekkevidde med medvind og redusert last.....

Andre1980
29-10-2014, 18:11
Ifølge Boeing er maksimum på 787-9 15372km
På 787-8 er det 14500km

http://www.boeing.com/boeing/commercial/787family/787-8prod.page?

De kunne jo prøvd seg med OSL-PER... 13836KM

Cecilie
29-10-2014, 18:39
Skrivebords-flyselskaps-CEOs her altså :p Har dere spilt for mye Airline Manager på Facebook? :p

Dag Johnsen
30-10-2014, 11:15
Heisan Someone!

Og det er en ganske teoretisk rekkevidde med medvind og redusert last.....

Regner at "medvind" er en spoek, men som du nevner saa er disse max-rekkevidde tallene som oppgis av fly fabrikantene ofte misvisende da det ikke inkluderer payload. Skal du virkelig see rekkevidden maa du se paa payload range-performance tabellene som vil gi deg et bedre innblikk.

Vi bruker en B787-8 med PIP II motorer som det "andre" flyet paa denne ruten til vi faar -9 nummer 2... og den haaper vi kommer paa fredag... ;)

Dag

Wingman
30-10-2014, 13:28
Har vært den del prat om den nye ruten her nede, og ganske "tilfeldig" så flyttet VA sine tre ukentlige MEL-LAX over til BNE dagen før UAs første flight...

Dag Viking
30-10-2014, 13:50
Heisan Someone!



Regner at "medvind" er en spoek, men som du nevner saa er disse max-rekkevidde tallene som oppgis av fly fabrikantene ofte misvisende da det ikke inkluderer payload. Skal du virkelig see rekkevidden maa du se paa payload range-performance tabellene som vil gi deg et bedre innblikk.

Vi bruker en B787-8 med PIP II motorer som det "andre" flyet paa denne ruten til vi faar -9 nummer 2... og den haaper vi kommer paa fredag... ;)

Dag

Hei Dag.
De fleste av Boeing sine tall på rekkevidde inkluderer vel typisk x antall pax og null cargo, vindstille og isa? Dvs noe payload, men ikke nødvendigvis real life tall.

Men ja, grafen gir et mye bedre bilde.

Rudisha
30-10-2014, 16:36
Det har jo gått rykter om at NAS skal starte Oslo-Honolulu og det er jo 10916 km. Så en bra start det. Men blir jo noe tøft å kjøre denne i 2 døgns rotasjon med en annen langdistanse destinasjon. Men mulig de kan klare Tur/retur Oslo-Honolulu og Tur/retur Oslo New York. Men høres tøft ut for da vil flyet være i luften ca 20 timer i døgnet og har da 2 timer på bakken hvert sted. Ikke mye å gå på da ved forsinkelser.

Men legger de inn en kortere destinasjon på dag 3 eller at de kjører Honolulu på sin siste destinasjon før hviledagen bør det gå bra. Sannsynligvis er vel det tanken at et fly som har hviledag på søndag avslutter med Oslo-Honolulu på sin 6. dag. Denne turen vil jo ta 30-32 timer tur/retur.

Cecilie
30-10-2014, 19:11
Det har jo gått rykter om at NAS skal starte Oslo-Honolulu og det er jo 10916 km. Så en bra start det. Men blir jo noe tøft å kjøre denne i 2 døgns rotasjon med en annen langdistanse destinasjon. Men mulig de kan klare Tur/retur Oslo-Honolulu og Tur/retur Oslo New York. Men høres tøft ut for da vil flyet være i luften ca 20 timer i døgnet og har da 2 timer på bakken hvert sted. Ikke mye å gå på da ved forsinkelser.

Men legger de inn en kortere destinasjon på dag 3 eller at de kjører Honolulu på sin siste destinasjon før hviledagen bør det gå bra. Sannsynligvis er vel det tanken at et fly som har hviledag på søndag avslutter med Oslo-Honolulu på sin 6. dag. Denne turen vil jo ta 30-32 timer tur/retur.

24 timer i ett døgn - 20 timer i luften - 2 timer på bakken i Oslo - 2 timer på bakken i New York - 2 timer på bakken i Honolulu = -2 timer.... :p

fluxie
30-10-2014, 19:29
24 timer i ett døgn - 20 timer i luften - 2 timer på bakken i Oslo - 2 timer på bakken i New York - 2 timer på bakken i Honolulu = -2 timer.... :p
Du regner feil. Totalt 48 timer. 40 timer i lufta 2 timer på bakken på Oslo, 2 timer i NYC og 2 timer på HNL. Da har man 2 timer til overs

Rudisha
30-10-2014, 19:32
24 timer i ett døgn - 20 timer i luften - 2 timer på bakken i Oslo - 2 timer på bakken i New York - 2 timer på bakken i Honolulu = -2 timer.... :p

Ja kan selvfølgelig gå. Men Kjos har jo blitt kritisert ved å fly Dreamliner flyene 18 timer i luften og har slitt med forsinkelser. 20 timer i luften betyr 2 timer på bakken hvert sted. Men blir umulig å hente inn ved en forsinkelse på 10 timer som NAS har hatt en del av. Så i løpet av 2 døgn kan man klare det, men over en uke må man ha lenger hvileperioder.

Cecilie
30-10-2014, 19:42
Du regner feil. Totalt 48 timer. 40 timer i lufta 2 timer på bakken på Oslo, 2 timer i NYC og 2 timer på HNL. Da har man 2 timer til overs

Ah. Selvfølgelig. Haha. Men det er allikevel å kjøre et tight program. United må vel ha 3 maskiner for å fly LAX-MEL daglig?

Rudisha
30-10-2014, 19:49
Ah. Selvfølgelig. Haha. Men det er allikevel å kjøre et tight program. United må vel ha 3 maskiner for å fly LAX-MEL daglig?

Det vet jeg ikke. Men bør vel holde med 2. Da får de 15 timer i luften og hele 9 timer på bakken. Men er jo mulig de flyr 15 timer i luften 3-4 timer på bakken og 15 timer i luften. Da er de opp i 33-34 timer og kan fint rekke en 2-4 timers flight tur/retur.

Rudisha
30-10-2014, 19:52
Du regner feil. Totalt 48 timer. 40 timer i lufta 2 timer på bakken på Oslo, 2 timer i NYC og 2 timer på HNL. Da har man 2 timer til overs

Regner ikke feil for du må regne med 2 timer i Oslo etter fligthen også hvis flyet skal fast reise til Honolulu kl. 7 hver morgen f.eks. Da blir det akkurat 48 timer (13+2+13+2+7+2+7+2 = 48)

Dag Viking
30-10-2014, 22:44
Regner ikke feil for du må regne med 2 timer i Oslo etter fligthen også hvis flyet skal fast reise til Honolulu kl. 7 hver morgen f.eks. Da blir det akkurat 48 timer (13+2+13+2+7+2+7+2 = 48)

Det stemmer. Men du kan ikke regne en gjennomsnittlig flytid mellom OSL og JFK på 7 timer og mellom OSL og HNL på 13 timer. 8 og 14t er mer i nærheten, avhengig av årstid.

Eneste realistiske kombinasjon dersom man skal fly annenhver dag til HNL på samme tidspunkt hver gang, er syden.

Rudisha
31-10-2014, 10:54
Det stemmer. Men du kan ikke regne en gjennomsnittlig flytid mellom OSL og JFK på 7 timer og mellom OSL og HNL på 13 timer. 8 og 14t er mer i nærheten, avhengig av årstid.

Eneste realistiske kombinasjon dersom man skal fly annenhver dag til HNL på samme tidspunkt hver gang, er syden.

Ja, enig:-) Tror du de klarer Dubai? Eventuelt får de kanskje en Dreamliner avgang til Kanariøyene. Men selv det er på grensen hvis de bruker 14 timer til HNL. Jeg har hørt 13 timer. Men er muligens 13 timer den ene veien og 14 timer den andre.

Men siden de har flyene i aktivitet 6 av 7 dager. Skal kan de ta OSL-NY på dag 6 som tar 30-35 timer. Da blir hviledagen på 13-18 timer istedenfor 24. Ser de tidligere har prøvd å fly til New York på hviledagen som tur - retur tar ca 18-19 timer med pauser. Da forsvinner jo hviledagen, men de får samtidig litt slak i programmet slik at de kan hente inn eventuelle forsinkelser.

Dag Johnsen
31-10-2014, 11:14
Hei igjen Dag!

Hei Dag.
De fleste av Boeing sine tall på rekkevidde inkluderer vel typisk x antall pax og null cargo, vindstille og isa? Dvs noe payload, men ikke nødvendigvis real life tall.

Men ja, grafen gir et mye bedre bilde.

Ja det kan nok stemme det med "typisk" passasjer tall som kan vaere litt mere meningsfullt. LOPA vil variere fra selskap til selskap, men det er ofte vist eksempler med full economy, mix av business og economy og tre klasse med first, business og economy.

Heisan Cecilie!

Ah. Selvfølgelig. Haha. Men det er allikevel å kjøre et tight program. United må vel ha 3 maskiner for å fly LAX-MEL daglig?

Du kan teoretisk klare deg med to fly da det andre flyet maa ta av for outbound leg foer det foerste flyet har returnert fra inbound leg, men i praksis saa virker det ikke slik. Vi har flere fly som roteres inn og ut av LAX hele tiden, men for aa faa en meningsfullt passasjerlast paa -8 broker vi bare flyene med PIP II motorer som har bedre fuel burn... og du har rett vi har flere av den typen. Problemet er at en -8 og -9 har forskjellig sete tall, saa naar en -8 er satt opp paa turen maa salget justeres. Vi faar den andre -9 i dag og etter induction modifikasjon haaper vi aa faa den i service neste uke. Etter dette skal vi bruke den som substitute for aa ta en runde med noen service bulletin oppgraderinger paa de "litt" elder -8 flyene... :)

... og til sist, det gaar fint aa ha over 20 timer daily utilization av et fly avhengig av flow, og det er ofte vi ser dette paa B777'ene vaares, men i snitt saa er dette selvfoelgelig ikke mulig da de maa ha service checks i mellom... :up:

Dag