PDA

View Full Version : KLM sliter fordi Air France - KLM sliter


Beechdriver
27-10-2014, 09:55
Mellom 2008 og 2013 tapte holdingselskapet Air France - KLM nesten € 4 milliarder:

http://centreforaviation.com/analysis/air-france-klm-why-it-must-transform-as-medium-haul-and-cargo-operations-hurt-the-bottom-line-98885¨

I følge mine kilder hadde KLM i den tiden et overskudd på €900 millioner.

Samlet tap mellom 2008 og 2014 ventes å være ca. € 5 milliarder. Pilotstreiken i AF koster ca. € 500 millioner.

På onsdag blir "sparepakken" publisert. Den nederlandske avisen De Telegraaf sine kilder sier at flere tusen kommer til å miste jobben både i KLM og i AF. Enhetsprisen må ned med 20% for å unngå teknisk konkurs:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/23251105/__KLM_aan_zijden_draadje__.html

Someone
28-10-2014, 15:45
Selv om KLM har gått i pluss, så er det vel heller ikke dumt og gjøre endel grep for og possisjonere seg for fremtiden. KLM har jo mange av de samme ulempene som de andre klassiske nettverksselskapene

Beechdriver
28-10-2014, 16:01
Det er helt riktig det. De grep burde KLM (og særlig AF) ha gjort for lenge siden. Siste informasjon tyder på at 7.500 (25% av medarbeiderne) får sparken:

http://news.airwise.com/story/view/1414496014.html

I morgen blir detaljene klare. Fagorgansisjonene i Nederland går ut ifra at tallet 7.500 stemmer.

Someone
28-10-2014, 16:08
Det er helt riktig det. De grep burde KLM (og særlig AF) ha gjort for lenge siden. Siste informasjon tyder på at 7.500 (25% av medarbeiderne) får sparken:


Eller i det minste får seg ny arbeidsgiver

KLM is planning to cut its workforce by 7,500 jobs or 25 percent, largely through outsourcing, according to a Dutch daily newspaper.

Beechdriver
28-10-2014, 16:21
Først får de sparken og deretter får de lov til å søke jobb i et eksternt selskap. Vil ikke si at 7.500 blir ansatt på nytt. Folk med 30 år i bedriften som har fylt 50 og er for gammel for den nye arbeidsgiveren? Eller om de er så pass heldige å få jobb, så får de et lønnskutt på 25-35%.

Det er i grunn helt ok at man reorganiserer og optimaliserer. Det er man nødt til for å overleve. Man kan derimot stille spørsmålstegn om det er riktig å la det komme så pass langt, primært fordi et annet selskap i holdingselskapet fortsetter å tape penger som de har gjort i de siste 10 år.

Hvordan skulle man reagere i Norge når "SAS-Norge" skulle gå strukturelt i pluss men at "SAS-Norge" måtte si opp hver 4. ansatt hovedsakelig fordi "SAS-Danmark" strukturelt taper 2 ganger så mye som SAS-Norge soper inn?

I morgen da vet man mer og ja, bransjen er tøff og det finnes folk som har det verre. Men jeg tror ikke at "luftfarts-Norge" er klar over hvor stor de økonomiske problemene for det "største utenlandske selskapet i Norge" virkelig er.

OttoL
28-10-2014, 16:32
Kan det hende at KL kutter i Norge som følge av omorganiseringene?

gustavf
28-10-2014, 16:33
Først får de sparken og deretter får de lov til å søke jobb i et eksternt selskap. Vil ikke si at 7.500 blir ansatt på nytt. Folk med 30 år i bedriften som har fylt 50 og er for gammel for den nye arbeidsgiveren? Eller om de er så pass heldige å få jobb, så får de et lønnskutt på 25-35%.

I Norge ville vel, hovedsakelig, ei slik omorganisering bli en virksomhetsoverdragelse. Hvordan er reglene for det i Nederland?

Beechdriver
28-10-2014, 16:40
@Gustavf:
Retten i Amsterdam har nylig bestemt at KLM's oppkjøp av Martinair ikke vurderes som virksomhetsoverdragelse (en del av personalet, særlig flygere og kabin) hadde krevd dette. Men den saken har blitt anket og dom ventes i løpet av 2015.

Hvordan konstruksjonen for de 7.500 (dersom tallet stemmer) kommer til å bli er jeg uskikker på. Jeg tror at KLM sparker dem for deretter å legge tjeneste ut på flere anbudsrunder. Og da blir det juridisk vanskelig å bevise at det er virksomhetsoverdragelse (etter den nederlandske lovgivningen).

Beechdriver
28-10-2014, 16:45
@OttoL.
Tror ikke at KLM kommer til å kutte i Norge med det samme (kanskje til og med øke produksjon til/fra Norge). Norge er KLM's "gullgruve". Men: Det er helt avhengig av spørsmålet om KLM er i stand til å opprettholde et utvidet langdistansenettverk fra AMS. Og det er "Paris" som tar den avgjørelsen.

Vet heller ikke hvor mange i Frankrike som kommer til å bli sagt opp og hvordan personalet kommer til å reagere (f.eks. streik).

Mjolnir
28-10-2014, 18:30
Kan det hende at KL kutter i Norge som følge av omorganiseringene?

En mulighet er vel at det i framtida vil stå Transavia på fly i retning Amsterdam.

Beechdriver
29-10-2014, 07:43
Da har resultatene kommet. Uten å ha sett på alle detaljene er mitt første inntrykk at situasjonen ser mye mindre dårlig ut enn fryktet:

http://nieuws.klm.com/afkl-financial-year-2014-third-quarter-results/

I pressemeldingen ingen dramatiske nyheter om at flere tusen skal bli sagt opp. Er nykjerrig på hvilken konkrete tiltak selskapet kommer med på et senere tidspunkt for å forbedre situasjonen.

Someone
19-12-2014, 16:02
Air France-KLM utsetter nå leveransene av 10 777-300ER som var planlagt i 2015/2016 for og spare penger. Mener ca halvparten av disse skulle til KLM

http://leehamnews.com/2014/12/18/air-france-klm-defers-201516-777s-cites-poor-financial-results-low-fuel-prices/
The carrier had earlier planned to take about 10 Boeing 777s in 2015 and 2016 and will now look to postpone those deliveries, the CFO said. One reason the airline can afford not to take the new planes is that the lower oil price reduces any gains from having more fuel-efficient aircraft, Riolacci said.