View Full Version : Ryanair oppretter base på Kastrup fra mars 2015
Ryanair holder pressemøde på Hilton i Kastrup på onsdag klokken 9. Baggrunden for pressemødet er ukendt.
http://www.check-in.dk/ryanair-pressemoede-i-koebenhavns-lufthavn#.VE2AkvmG-T8
Cockpitview
27-10-2014, 09:21
Ryanair har for S15 vært i dialog med alle de 3 hovedflyplassene i Skandinavia.
Om de nå kommer til CPH, så tror jeg det er i en helt annen form enn tidligere taktiske slot søknader har gitt en smakebit på. Jeg tror de vil starte opp med en svært begrenset etablering som et par daglige til London eller lignende.
Ryanair har erkjent at de ikke kommer noen vei med å garantere for mange ruter for således å hente ut spesielt gunstige rabatter. Det betyr nok også at etableringene blir tilsvarende når avgiftene de må ut med sidestilles med andre aktører.
Så tror jeg at dette er relativt dårlig nytt for Kastrup om Ryanair nå setter seg, da en etablering nok vil kanalisere mer enn det skaper av ny trafikk. Jeg tror som ved de andre hovedflyplassene at Ryanair sin eventuelle etablering har en sterk ettersmak med frykt for eksisterende aktørers levedyktighet på ruter med direkte eller indirekte konkurranse med Ryanair.
Ryanairs to ruter fra Malmø er ikke til at booke efter november.
Så står der kun tilbage at finde ud af , hvem der skal håndtere deres fly..der er personalegrupper i CPH , som vil boykotte FR.
Det bliver noget af en udfordring og måske leger de med ilden når de etablerer sig et sted som CPH
Hilsen Ole
Bll spotter
29-10-2014, 09:33
Det biver til ny base med 4 fly fra næste år. Så er der for alvor budt op til dans.
Den var god nok. Det irske lavprisflyselskab går ind i Københavns Lufthavne og går dermed direkte i struben på SAS på det skandinaviske flyselskabs hjemmebane.
http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/293409/ryanair_rykker_ind_i_koebenhavn.html
Ryanair etablerer base i Københavns Lufthavn
29-10-2014
På et pressemøde i København har Ryanair i dag offentliggjort, at selskabet vil gøre sit indtog i den danske hovedstadslufthavn med ruter til blandt andet London, Milano og Warszawa. Til næste forår åbner selskabet base i CPH.
http://www.check-in.dk/ryanair-etablerer-base-i-koebenhavns-lufthavn
Ryanair etablerer sig i CPH og annoncerer nye ruter til London, Milano og Warzawa. Opstart med sommerprogrammet i slutningen af marts 2015:
http://www.check-in.dk/ryanair-etablerer-base-i-koebenhavns-lufthavn#.VFCmOHktBaQ
Blir spennende å se hvordan dansk fagforening reagerer på dette. Nå finnes det plutselig et alternativ hvor de ansatte ikke kan ta seg "fagmøder" når de ønsker å ramme arbeidsgiver. Håper det kan være positivt for hele CPH, at man ser det går ann å drive flyselskap uten at selskapene er nedlåst i overivrige fagforeninger.
Først og fremst er det vel Easyjet som nå vil merke dette?
Blir spennende å se hvordan dansk fagforening reagerer på dette. Nå finnes det plutselig et alternativ hvor de ansatte ikke kan ta seg "fagmøder" når de ønsker å ramme arbeidsgiver. Håper det kan være positivt for hele CPH, at man ser det går ann å drive flyselskap uten at selskapene er nedlåst i overivrige fagforeninger.
3F som jo er dem der organiserer laste og traktorfolk i CPH har jo udtalt at ingen af deres folk kommer til at betjene FR .
Det bliver virkelig op ad bakke for fr i CPH . Og der er ingen handlingselskaber i CPH, der vil ansætte uorganiseret arbejdskraft, især ikke på airside. Det er at bede om en krigs erklæring, at vove sig ind på det felt.
Hilsen Ole
3F som jo er dem der organiserer laste og traktorfolk i CPH har jo udtalt at ingen af deres folk kommer til at betjene FR .
Det bliver virkelig op ad bakke for fr i CPH . Og der er ingen handlingselskaber i CPH, der vil ansætte uorganiseret arbejdskraft, især ikke på airside. Det er at bede om en krigs erklæring, at vove sig ind på det felt.
Hilsen Ole
Kan 3F nekte sine medlemmer å utføre arbeid? Eller kan de kun oppfordre?
Vil jo anta at det selskapet som får handlingen og vil ha et ord med i det laget?
Så får de heller holde faglige møder når FR står ved gaten
Dette var vel nødt til å skje men stakkars SAS. Som om de ikke var i nok problemer fra før. Er også spent på hva dette betyr of DY og EZY der nede.
Blir spennende å se fremover hvordan dette går. Jeg regner med at en arbeidsgiver kan gi sparken til en ansatt som nekter å utføre sine arbeidsplikter.
Jag gissar att Aviator kommer få handling på Ryanair på CPH.
Cockpitview
29-10-2014, 11:20
Blir det med en viss ironi, at CPH sin ruteutvikling er siste skuddet som senker SAS?
Det virker her som SAS er eneste selskap som opererer fra CPH. Det er vel andre selskap med forretningsmodell som er mer lik Ryanair som også kommer til å merke konkurransen...
Tror da nok lige at Norwegian og EasyJet bliver de direkte konkurrenter...
Hilsen Ole
Det spørs om ikke SAS også bruker dette som påskudd for å kutte ulønnsomme ruter fra CPH og evt heller flytte dem til OSL, ARL, hvor det er bedre økonomi. Tror faktiskt at Ryan sitt intog på CPH kan være det som redder SAS i den forstand at de endelig har krutt for å fjerne ruter som bedriftsøkonomisk er et mareritt. Dog samtidig kan jo CPH bli mer aktuell om ryan klarer å løsne opp i fagforeningens klamme grep om flyplassen. ( som må sies å være en av de største problemene med CPH.
Norwegian kommer nog få det tufft på CPH.
Både Norwegian och Ryanair kommer fightas Face To Face om CPH baserade LCC resenärer.
Hittils har DY haft relativt liten LCC konkurrens på CPH. Nu får Kjos och MOL stångas om att vara billigaste flygbolaget på CPH.
Kan 3F nekte sine medlemmer å utføre arbeid? Eller kan de kun oppfordre?
Vil jo anta at det selskapet som får handlingen og vil ha et ord med i det laget?
Så får de heller holde faglige møder når FR står ved gaten
Nu er lastefolkene jo ikke ansat af Ryanair, så de har ingen indflydelse på hvem der kommer til at laste deres fly...Der vil heller ikke bliver holdt, det deu kalder faglige møder ved Ryanair afgange.
Men det der VIL ske er at fagforeningerne vil opfordre deres medlemmer til at boykotte Ryanair...
Hvis du kan huske bare lidt tilbage, så vil du se at hver gang FR var i CPH, var det overordnet personale der håndterede FR.
Den groundhandler der får opgaven med FR, er ganske klar over problematiken med FR og 3F...og 3F vil ganske givet opfordre deres medlemmer til at blive langt væk fra selskabet. OG det vil nok blive sådan at hvis deres medlemmer håndterer FR, så vil de nok opleve at deres kolleger afviser at arbejde sammen med dem....Det er en ganske almindelig arbejdskamp..og det er for at ramme FR på deres sociale dumpning, som der heldigvis er stor opmærksomhed på her i Danmark..
Det at strejke er et ganske anerkendt kampmiddel fra arbejder side, mens modparten altså arbejdsgiveren kan bruge lock-out....
Det er 2 sider at præcist den samme sag...men vent nu med at komme helt op i det røde felt over det...
Hilsen Ole
Bll spotter
29-10-2014, 12:06
De røde flag blafrer allerede i den røde højborg i Kastrup.
Ryanair hilses velkommen til København med trussel om konflikt
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2438316/ryanair-hilses-velkommen-til-koebenhavn-med-trussel-om-konflikt/
Blir det med en viss ironi, at CPH sin ruteutvikling er siste skuddet som senker SAS?
Skulle vi nu lige lade være at male fanden på væggen her?
Tvivler i øvrigt på ruteudviklingsafd har været specielt meget inde over. Det er nok nærmere Ryanair der har henvendt sig til CPH, end omvendt.
3F som jo er dem der organiserer laste og traktorfolk i CPH har jo udtalt at ingen af deres folk kommer til at betjene FR .
Det bliver virkelig op ad bakke for fr i CPH . Og der er ingen handlingselskaber i CPH, der vil ansætte uorganiseret arbejdskraft, især ikke på airside. Det er at bede om en krigs erklæring, at vove sig ind på det felt.
Hilsen Ole
Jeg har sagt det før, men det skader ikke å gjenta det: Dette høres ut som en fortelling om hvordan mafiaen styrte fagforeningene i USA før i tiden...
Det må vel finnes alternative fagforeninger til 3F for handlingansatte på CPH? De kan vel ikke ha monopol på fagforeningsvirksomhet der, og det er vel i Danmark som i de fleste andre vestlige land organisasjonsfrihet?
Kabinsjef@DY
29-10-2014, 12:17
Norwegian kommer nog få det tufft på CPH.
Både Norwegian och Ryanair kommer fightas Face To Face om CPH baserade LCC resenärer. Hittils har DY haft relativt liten LCC konkurrens på CPH. Nu får Kjos och MOL stångas om att vara billigaste flygbolaget på CPH.
Nå er det vel i første omgang kun en rute som vil bli konkurranseutsatt, København-London, der jeg vil annta at FR vil fly på Stansted, DY flyr (fem daglige avganger) til Gatwick som jeg tror er nok litt mere attraktivt pga noe kortere reiselengde til London sentrum. Ikke minst har også Gatwick et stort internasjonalt rutenett videre ut i verden, noe Stansted ikke har (iallefall ikke i samme størelse).
Blir uansett spennende å se, ikke minst antall daglige/ukentlige rutefrekvenser de har tenkt å sette opp :-)
jameson82
29-10-2014, 12:20
Nå er det vel i første omgang kun en rute som vil bli konkurranseutsatt, København-London, der jeg vil annta at FR vil fly på Stansted, DY flyr (fem daglige avganger) til Gatwick som jeg tror er nok litt mere attraktivt pga noe kortere reiselengde til London sentrum. Ikke minst har også Gatwick et stort internasjonalt rutenett videre ut i verden, noe Stansted ikke har (iallefall ikke i samme størelse).
Blir uansett spennende å se, ikke minst antall daglige/ukentlige rutefrekvenser de har tenkt å sette opp :-)
Det står i linken nevnt tidligere i tråden.
Forresten er det Luton FR flyr til
"Ryanair er begejstrede over at kunne offentliggøre vores nye base i København fra marts 2015, hvor vi til at begynde med vil have tre nye lavprisruter til London, Milano og Warszawa og 10 yderligere ruter vil blive offentliggjort i starten af næste år. Ryanair vil basere et Boeing 737-800 fly i København fra marts 2015 og yderligere tre fly senere på året," siger David O´Brien.
I første omgang regner Ryanair med at nå op på en million passagerer årligt i Københavns Lufthavn, hvilket vil gøre det irske lavprisflyselskab til en betydelig aktør.
http://www.check-in.dk/ryanair-etablerer-base-i-koebenhavns-lufthavn#.VFDNQ_mG_D5
slankebrusmannen
29-10-2014, 12:34
Og der er ingen handlingselskaber i CPH, der vil ansætte uorganiseret arbejdskraft, især ikke på airside.
Er dette lovlig?
Er dette lovlig?
Man er vel ikke pålagt å være fagorganisert, selv i Danmark?
Det må da være bra med et nytt tilbud til København. Og så får kunden velge om det er bra eller dårlig. Stiller meg helt uforstående til hvorfor folk som er ansatt i et handlingselskap skal ha noe med hvordan forskjellige flyselskap skal drives. Only in Denmark.....
Norwegian kommer nog få det tufft på CPH.
Både Norwegian och Ryanair kommer fightas Face To Face om CPH baserade LCC resenärer.
Hittils har DY haft relativt liten LCC konkurrens på CPH. Nu får Kjos och MOL stångas om att vara billigaste flygbolaget på CPH.
Når en ser på hvilke destinasjoner Ryanair foreløpig har valgt, så er det tydelig at det er direkte konkurranse med SAS MOL sikter seg inn på. Norwegian og easyJet flyr bare til to av tre destinasjoner FR vil fly til. På samtlige tre byer som nevnes benytter FR en annen flyplass enn SK
Milano Malpensa (MXP) <-> "Milano" Bergamo (BGZ)
Warszawa (WAW) <-> "Warszawa" Modlin (WMI)
London Heathrow (LHR) <-> London Luton (LTN)
De røde flag blafrer allerede i den røde højborg i Kastrup.
http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2438316/ryanair-hilses-velkommen-til-koebenhavn-med-trussel-om-konflikt/
Men de beder jo selv om konflikt...Tror bestemt ikke de får det nemt i CPH..
I BLL fik de jo held med at få skræmt de ansatte( min mening), DET sker ikke i CPH...
Hilsen Ole
Ser CPH seg tjent med å ha slik en rabiat aksjonistisk forening som 3F inne på sitt område?
Danmark og Norge er jo "naboer", men at det er en så utrolig stor forskjell på oss trodde jeg virkelig ikke.
Hverken 3F eller de som arbeider med handling på CPH har vel noen "rett" til å nekte FR å etablere seg der? Eller å sabotere for de?
Nå har det vel heller ikke kommet frem hvilket handlingsselskap som skal betjene de der, men regner med en avtale allerede er inngått?
Jag är övertygad om att det blir Aviator.
Aviator kan ju välja att anställa endast svensk ramp personal från Malmö för att jobba med Ryanair på CPH.
Ett enkelt sätt att undvika militanta danskar.
Stort sett så blir økt konkurranse og nye større etableringer i Skandinavia positivt mottatt, men denne gang så er jeg veldig spent på hva dette kommer til å bety for de eksisterende aktørene på CPH som allerede er under press.
CPH har allerede et tilbud som er langt over hva som kan forventes ift catchment area, noe de selv også har uttalt, og mye pga deres største kunde SAS. Men samtidig er SAS den aktøren som utvilsomt er i størst økonomisk ufør og som jobber knallhard med å komme tilbake på rett kjøl igjen. Det året SAS endelig "skal gå i pluss" ref egne uttalelser så intensiveres konkurransen videre som igjen påvirker yield og resulterer i at SAS neppe kommer til å gå i pluss i år heller. Og som om ikke det er nok så kommer FR sin etablering i 2015 på Europatrafikken, et marked som i lengre tid har slitt med lønnsomheten, spesielt i DK.
Jeg er sikker på at de fleste aktørene kommer til å merke FR sin etablering men er kanskje spesielt bekymret for SAS. Jeg tror ikke FR nødvendigvis kommer til å ta så stor andel av forretningsmarkedet, et marked SAS er godt etablert i, men SAS er samtidig fullstendig avhengig av å fylle flyene sine med prissensitive kunder for å opprettholde sitt rutenettverk og nødvendige frekvenser noe de forretningsreisende er avhengige av. For DY sin del så har de vesentlig større fleksibilitet og kan flytte kapasitet til LGW, MAD, BCN eller andre steder.
Det er en hårfin balanse mellom å drive god, sunn og bærekraftig ruteutvikling og plutselig være i en situasjon der deres største og by far viktigste kunde i verste fall går over ende. Copenhagen Connected er nok neppe involvert og sponser oppstart med store midler denne gangen.
Bll spotter
29-10-2014, 15:17
Men de beder jo selv om konflikt...Tror bestemt ikke de får det nemt i CPH..
I BLL fik de jo held med at få skræmt de ansatte( min mening), DET sker ikke i CPH...
Hilsen Ole
Jeg tror de eneste der blev skræmt i Billund var nogle fagforeninger der fandt ud af at de ikke kunne gøre noget,de blev jo nærmest buhet ud af lufthavnen. De har heller ikke ret mange medlemmer derude. 30% for HK og 3fs andel er vist ikke meget højere.
http://www.avisen.dk/moed-bjarne-en-af-los-medlemskrigere_154463.aspx
I Kastrup er der en uskreven regel om at alle i lufthavnen skal være organiseret der er vel tæt på 100% i organisationsgrad. Så ja der kommer sikkert ballade, hvis jeg kender dem ret. Det er sgu temmelig flovt at være dansker med så stridslystene abekatte der bare vil have sin vilje.
Det er en hårfin balanse mellom å drive god, sunn og bærekraftig ruteutvikling og plutselig være i en situasjon der deres største og by far viktigste kunde i verste fall går over ende. Copenhagen Connected er nok neppe involvert og sponser oppstart med store midler denne gangen.
Ikke vær så sikker på at Copenhagen Connected ikke slenger inn noen grunker - samtlige flyplasser er unserved fra CPH, og det er vel derfor at Ryanair landet på Luton og ikke Stansted hvor easyJet i dag flyr for London-flighten.
Cockpitview
29-10-2014, 15:19
Skulle vi nu lige lade være at male fanden på væggen her?
Tvivler i øvrigt på ruteudviklingsafd har været specielt meget inde over. Det er nok nærmere Ryanair der har henvendt sig til CPH, end omvendt.
Akkurat det har du helt rett. Jeg er kjent med at Kastrup er meget ukomfortable med Ryanair sin etablering. Dermed tilbake til min påstand om at CPH sitt ruteutviklings arbeid kan være det som feller SAS. Frem til nå har Kastrup elegant fått til et trafikkbilde der selskapene stilles opp mot hverandre i en hårfin balanse til Kastrup sin fordel.
Selv om Check-in.dk og andre bloggere nærmes umettelig presenterer propaganda om markedspotensialet fra CPH er umettelig, så er det en uttalt erkjennelse fra både Kastrup selv og politikere at flyplassen på grunn av sitt ruteutviklings arbeid og SAS, har et bredere og større tilbud enn hva som er normalt for en by som København. Svært mange viktige etableringer fra CPH de siste 5 årene løftes frem med Copenhagen Connected som forutsetning for etableringen. Som verdensmestere i ruteutvikling har Kastrup forvaltet denne rollen bra, selv om enkelte grep er kontroversielle bland konkurrerende lufthavner.
Denne situasjonen går nå Ryanair inn og velter fullstendig og det er ikke uten grunn at Kastrup er ukomfortable med dette.
Med den fremtidige strategien Ryanair har, ved at de etablerer seg fra en hovedflyplass og dermed må opp i avgifter og pris, betyr at de i mye mindre grad enn ved sekundære flyplasser, vil generere trafikk som ellers ikke ville valgt å fly. Fra Kastrup vil de gå inn å spise av allerede eksisterende markedsandeler og ikke bare skape nye reisende.
Kastrup vet godt at etableringene fra Vueling, Easyjet og Norwegian, i stor grad baserer seg på lokal trafikk. Selv om nye etableringer genererer flere reisende, har disse selskapene forsynt seg godt av SAS sine reisende. Det er ikke uten grunn at SAS i stort sett hver rapport refererer til stor konkurranse og prispress på europarutene for å fylle maskinene.
Når Ryanair nå går inn på Kastrup, så gjør man en stor feil med å vurdere dette som om Karlstad får 2 ukentlige til Barcelona. Etableringen på Kastrup er helt i tråd med selskapets nye strategi. Her snakker vi ikke om noen få ruter. Den langsiktige strategien til Ryanair er soleklar og selskapet har definitivt nå etablert seg på Kastrup for å bli. Dessuten vil ikke selskapet være til å kjenne igjen innen få år. Legg til at de har både tid og råd til å ta denne kampen.
Tidspunktet for etableringen er heller ikke tilfeldig. Ryanair har flere ganger uttalt at de har som formål å se SAS gå ut på de evige jaktmarkeder. For uten Alitalia er det få konkurrenter de har vært så klar i sin tale mot. Med SAS som ligger nede med halve driften i kuvøse, så er tiden riktig.
Så hvorfor vil SAS tape mest på dette?
Vel Easyjet har en Sollid drift og har vist at de kan konkurrere mot Ryanair. Trolig vil flere ruter justeres eller forsvinne, men Easyjet har trafikk i hele Europa og kan lett justere kapasiteten til andre markeder. Det samme kan Vueling.
Norwegian har ikke økonomisk ryggrad til å ta kampen opp mot Ryanair. Norwegian bærer uansett fordelen av at de er god etablert med et skandinavisk merkenavn og har betydelig trafikk og et bra produkt fra København. Dessuten er Norwegian fremfor noe annet selskap, særdeles tilpasningsdyktig og kan med letthet flytte noe kapasitet til Madrid/Oslo/Berlin eller andre hub om de ikke kan forsvare enkelte operasjoner.
Det er her SAS nå får problemer når det kommer inn et fjerde selskap som river ned den såre balansen på Kastrup. SAS har store økonomiske utfordringer og er ikke i stand til å ta kampen mot Easyjet, Norwegian, Vueling eller Ryanair som med 100% sikkerhet vil utkjempe slaget på pris. SAS er ikke i nærheten av kostnadsnivået til disse selskapene, men må nødvendig vis ned på samme nivå på å fylle sine maskiner i et marked som kommer til å koke over av kapasitet. SAS har Kastrup som hub og kan ikke flytte kapasitet over natten til en annen flyplass. Hele modellen til SAS bærer seg på nettverkstrafikken. SAS er bunnet på hender og føtter til Kastrup og en omlegging vil ta tid som SAS ikke har.
De trofaste reisende til SAS kommer ikke til å fly Ryanair, men det gjør noe med resten av flyet. Skal SAS i denne situasjonen fylle de 120 setene til London som vanligvis er fylt opp med Economy og pax who could not care less, må de svare de andre aktørene på pris, eller fylle disse setene med enda mer transfer. Dette er noe som igjen øker kostnadene og stimuleres med lave priser.
Så uten å tråkke noen på tærne så er det etter min mening meget naivt å tro at SAS ikke her kommer til å få den største smellen av Ryanair sin etablering. Av den enkle grunn at de ikke har økonomiske muskler å forsvare seg med, eller andre steder å flytte sin kapasitet.
Fysikeren
29-10-2014, 15:27
@Cockpitview: Konklussionen på det du skriver der må næsten være, at CPH egentlig ikke ville have noget imod, at 3F får presset Ryanair ud gennem konsekvente og langvarige blokader, da man helst ikke ser, at Ryanair ødelægger hubben?
Dermed er situationen, udover på fagforeningssiden og medlemsandel, også helt anerledes i CPH end i BLL.
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ??? bare for at tage et punkt...Siger i bare ja, og det var da godt at nogen kunne tage sig sammen og fotælle mig, at jeg så sandelig får for meget i løn ?? JEg er hlet med på at det at strejke er ikke godt, men du kan som arbejdstager blive bragt i en situation, hvor det at strejke er absolut sidste udvej....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer...Fagforeninger i Norge må være nogle lammehaler. som kun gør hvad arbejdsgiverne siger....sådan virker det....
Hilsen Ole
Cockpitview
29-10-2014, 15:31
@Cockpitview: Konklussionen på det du skriver der må næsten være, at CPH egentlig ikke ville have noget imod, at 3F får presset Ryanair ud gennem konsekvente og langvarige blokader, da man helst ikke ser, at Ryanair ødelægger hubben?
Dermed er situationen, udover på fagforeningssiden og medlemsandel, også helt anerledes i CPH end i BLL.
Nå flyr jeg selv Ryanair flere ganger pr måned på grunn at det er den enkleste ruten til min virksomhet i utlandet og jeg har således overhode ingen ting imot Ryanair eller hvor de etablerer seg. Mitt poeng er at få forstår konsekvensene av Ryanair sin etablering på Kastrup. Om det er positivt eller negativt er jo åpenbart individuelle betraktninger.
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....
Dette er like morsomt hver gang...
Det har ingenting med å være mot fagforeningene, men at man reagerer på måten enkelte fagforeninger (her: 3F) faktisk synes å operere. I de fleste andre land og bransjer så er det ikke slik at en fagforening kan nekte folk som er uorganisert å jobbe. Det er heller ikke slik at man tvinger folk til å være med i en spesifikk fagforening. På meg virker det som om fagforeningen på CPH, spesifikt 3F, forsøker å fremtvinge et monopol og en organisasjonstvang. Det ville vært utenkelig de fleste andre steder (bortsett fra på norske havner).
Espen_An
29-10-2014, 15:38
Men har SAS på CPH en så stor passasjerandel av lokale punkt-til-punkt reisende at dette kommer til å merkes SÅ mye på kort sikt?
Er vel "ingen" som kommer til å fly inn til CPH med SAS for så å fly Ryanair til London eller Milano?
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ???
Det er vel ingen her som er imot fagforeninger generelt? Man er vel heller oppgitt over at enkelte av dem
i bransjen - og spesielt de danske - har en historisk virkelighetsoppfattning og manglende endringsvilje som ligger
meget fjernt fra de realitetene som selskapene må forholde seg til hvis de vil overleve.
W
"....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer."
Ole det er et meget rosenrødt skær du her tegner om fagforeningerne I DK. 3F er kendt for ikke at spille efter bogen.
Hvem er det lige der star bag de spontane strjker I CPH? - rigtigt primært 3F.
Hvem er det der ikke respekterer organisationsfrihed? 3F,
Hvem er det voksenmobber I stor stil hvis man ikke svinger 3F fanen/medlemskortet? 3F.
Hvem er det der blokerer private fordi de ikke ansatter dem 3F synes de skal ansætte til at lave arbejde I privaten? 3F
Hvem er det der forfølger erhvervsdrivende med falske anklager om brandpåsætning? (Vejlegården)? 3F,
Hvem er det der overtræder påbud fra arbejdsretten (Vejlegården)? 3F
Alene det at man bifalder at nogen er "pariaer" er afskysvækkende - vi taler mennesker med fri ret til at vælge.
3F og lignende organization er virkelig en skamplat I Danmark.
Ikke at jeg er den store FR fan, men jeg håber virkelig at de får success med at tryne 3F godt og grundigt I CPH.
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....
Men kjære Ole, nå har dette vært diskutert så mange ganger, i så mange tråder, og hvis du leser hva som har blitt skrevet gjentatte ganger så handler ikke dette om an noen (nordmenn) er i mot fagforeninger. Det handler, som flere her inne allerede har påpekt, om noen av metodene som enkelte fagforeninger har benyttet. At man er kritisk til hvordan eksempelvis 3F opererer betyr ikke at en er i mot fagforeninger i sin helhet.
Men kjære Ole, nå har dette vært diskutert så mange ganger, i så mange tråder, og hvis du leser hva som har blitt skrevet gjentatte ganger så handler ikke dette om an noen (nordmenn) er i mot fagforeninger. Det handler, som flere her inne allerede har påpekt, om noen av metodene som enkelte fagforeninger har benyttet. At man er kritisk til hvordan eksempelvis 3F opererer betyr ikke at en er i mot fagforeninger i sin helhet.
Jeg har vært "semi-aktiv" i fagforeningsarbeid, og kunne vel aldri finne på å 1.) tvinge noen av mine kollegaer til å være med i min fagforening, eller 2.) tvinge kollegaer til å være med i en fagforening om de ikke ønsker det selv, 3.) nekte uorganiserte å utføre en jobb, eller 4.) nekte å ansette noen fordi de ikke vil organisere seg i min forening.
<mod notis>
Før dette går helt galt, noe som fort resulterer i at folk mister tilgang til tråden eller at den blir stengt, henstiller vi til å holde oss holde oss til temaet om at "Ryanair oppretter base på Kastrup". Landskamper, generelle fagforeningsdiskusjoner og personlige uenigheter kan tas andre steder
</mod notis>
Jeg fatter ganske enkelt ikke at så mange nordmænd er direkte imod fagforeningerne....Slår i bare hælene sammen og siger javel, hver evige eneste gang jeres arbejdsgivere giver jeg et pålæg og f.ex at gå 25 % ned i løn ??? bare for at tage et punkt...Siger i bare ja, og det var da godt at nogen kunne tage sig sammen og fotælle mig, at jeg så sandelig får for meget i løn ?? JEg er hlet med på at det at strejke er ikke godt, men du kan som arbejdstager blive bragt i en situation, hvor det at strejke er absolut sidste udvej....På mig virker det som at nordmænd vitterlig tror at danskere strejker HELE tiden...det gør vi ikke...Det at nedlægge arbejdet er en alvorlig ting....Der udsendes varsel flere gange...der forhandles...Arbejdsgiverne udsender et lock-out varsel....osv osv...Det virker som om nordmænd tror, at fagforeningerne kun er ude på at strejke...det er de ikke....De er jo ikke interesseret i at får tømt deres pengetank....Tror sagtens at FR kan flyve til CPH, især nu da deres ansatte med base i BLL og CPH blive beskattet efter danske regler....for det bliver de...Det kan sagtens hænde at Aviator vil ansætte svenskere til at håndtere FR, men disse ansatte er er ikke nogen andre personalegrupper der vil snakke med eller pleje omgang med...De bliver en form for pariaer...Fagforeninger i Norge må være nogle lammehaler. som kun gør hvad arbejdsgiverne siger....sådan virker det....
Hilsen Ole
Jeg har sagt det før; jeg arbeidet på CPH et par uker for en uavhengig handler for noen år siden. Presset var svært stort for å organisere seg, "klubben" stod for det meste (inklusive ting som vaktbytter som måtte gå via fagforenigen!) og det ble gjort veldig tydelig at det ikke ville gå meg godt om jeg ikke valgte å organisere meg. Jeg ble sågar kalt inn til møte hos tillitsvalgte (i arbeidstiden) for å sikre at så skulle skje. Dette arbeidsmiljøet, gjennomsyret av fagforening, ønsket jeg ikke stå i - og jeg sa opp i prøvetiden. Og dette var fra "trafikksiden", hvor det vel for er HK som er fagforeningen, som tross alt er hakket bedre enn 3F på Kastrup.
Jeg har da også sammenligningsgrunnlag fra tre handlingagenter i Norge...
Jeg har sagt det før; jeg arbeidet på CPH et par uker for en uavhengig handler for noen år siden. Presset var svært stort for å organisere seg, "klubben" stod for det meste (inklusive ting som vaktbytter som måtte gå via fagforenigen!) og det ble gjort veldig tydelig at det ikke ville gå meg godt om jeg ikke valgte å organisere meg. Jeg ble sågar kalt inn til møte hos tillitsvalgte (i arbeidstiden) for å sikre at så skulle skje. Dette arbeidsmiljøet, gjennomsyret av fagforening, ønsket jeg ikke stå i - og jeg sa opp i prøvetiden. Og dette var fra "trafikksiden", hvor det vel for er HK som er fagforeningen, som tross alt er hakket bedre enn 3F på Kastrup.
Jeg har da også sammenligningsgrunnlag fra tre handlingagenter i Norge...
skræmmende med så åbenlyst lovbrud (fri organisationsret / brud på arbejdsmiljølovens regler om chikane på arbejdspladsen)- Hvordan fan kan en arbejdsplads tillade at vagtbytte skal gå via en udeforstående (fagforening)? Skriger til himlen.
Nå flyr jeg selv Ryanair flere ganger pr måned på grunn at det er den enkleste ruten til min virksomhet i utlandet og jeg har således overhode ingen ting imot Ryanair eller hvor de etablerer seg. Mitt poeng er at få forstår konsekvensene av Ryanair sin etablering på Kastrup. Om det er positivt eller negativt er jo åpenbart individuelle betraktninger.
Jeg stusser over at du seriøst tror at FRs inntog på CPH er det som skal felle SAS. Ettersom du flyr FR flere ganger pr måned så burde du også kunne trekke konklusjonen at de fleste av disse passasjerene er "pengesvake" fritidsreisende som ikke ville ha reist med SAS uansett. Er det noen som kommer til å merke FRs inntog på CPH så er det DY, da disse deler denne kundegruppen.
Forrentningsreisende flest vil ha et selskap de kan stole på, der man kommer frem til tiden, evt blir tatt hånd om ved irr. Disse vil ikke velge FR. Det er min mening selvfølgelig.
SAS og Norwegian i København har kørt PR-apparatet i stilling.
SAS: Ryanair kan blive en fordel for os:
http://finans.dk/live/erhverv/ECE7153006/SAS-Ryanairs-indtog-i-K%C3%B8benhavn-kan-blive-en-fordel-for-os/
Norwegian: ingen betydning (vi flyver ikke til samme destinationer):
http://finans.dk/live/erhverv/ECE7152566/Norwegian-Ryanair-i-K%C3%B8benhavn-%C3%A6ndrer-ingenting-for-os/
Man må håbe, at de bag kulissen tager tingene lidt mere alvorligt :)
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/29/165535.htm endnu en pamper der tor han skal bestemme over andre business. (formand for kabineforening truer FR)
Jeg stusser over at du seriøst tror at FRs inntog på CPH er det som skal felle SAS. Ettersom du flyr FR flere ganger pr måned så burde du også kunne trekke konklusjonen at de fleste av disse passasjerene er "pengesvake" fritidsreisende som ikke ville ha reist med SAS uansett. Er det noen som kommer til å merke FRs inntog på CPH så er det DY, da disse deler denne kundegruppen.
Forrentningsreisende flest vil ha et selskap de kan stole på, der man kommer frem til tiden, evt blir tatt hånd om ved irr. Disse vil ikke velge FR. Det er min mening selvfølgelig.
Nå skal ikke jeg mene noe om Cockpitviews likviditet, men så vidt jeg forstår utifra tidligere poster reiser han/hun en god del i jobbsammenheng med FR. Er det noen god grunn til å tro at ikke andre gjør det også?
Å kalle fritidsreisende som velger et billig alternativ blandt mange som "pengesvake" er utrolig arrogant. Og å mene på deres vegne at de ikke ville reist med SAS hvis alternativene uteblir er vel også mer enn fordomsfult og spekulasjonsbasert.
Nå skal ikke jeg mene noe om Cockpitviews likviditet, men så vidt jeg forstår utifra tidligere poster reiser han/hun en god del i jobbsammenheng med FR. Er det noen god grunn til å tro at ikke andre gjør det også?
Å kalle fritidsreisende som velger et billig alternativ blandt mange som "pengesvake" er utrolig arrogant. Og å mene på deres vegne at de ikke ville reist med SAS hvis alternativene uteblir er vel også mer enn fordomsfult og spekulasjonsbasert.
Jeg mener at dersom man velger FR i jobbbsammenheng så vil det kick you in the ass økonomisk til slutt. Derfor har ikke selskapet denne kundegruppen i sin hule hånd. Det er vel ingen hemmelighet.
Jeg kaller en spade for en spade. Jeg vil ikke bare kalle passasjerene "pengesvake", men kanskje også svake oppe i toppen mtp at de støtter og finansierer sosial dumping på sitt verste og er med på å undergrave hele den norske arbeidsmodellen. Men det er en annen diskusjon :)
Moderator
Da tråden nå handler om fagforeninger, kundegrupper og mye annet enn hva tråden egentlig handler om så antar vi tema er ferdig debatert og stenger tråden
/Moderator