PDA

View Full Version : Norwegian i 3. kvartal 2014


FlightDeck
23-10-2014, 09:11
Norwegian Air Shuttle melder om et resultat etter skatt på 373,8 millioner kroner i 3. kvartal 2014, mot 436 millioner kroner i samme periode året før. Ifølge estimater innhentet av TDN Finans var det i snitt ventet 452 millioner.

http://www.hegnar.no/bors/resultatrapporter/artikkel522847.ece

Her er kvartalsrapporten:
http://media.norwegian.com/#/documents/norwegian-q3-2014-report-39940

Pressemelding:



Norwegian med kraftig trafikkvekst og høy fyllingsgrad

Norwegian vokser kraftig i alle de europeiske markedene og hadde en kapasitetsvekst på 36 prosent og en fyllingsgrad på hele 85 prosent i tredje kvartal. Resultatet før skatt (EBT) ble 505 millioner kroner, mot 604 millioner i samme kvartal i 2013. Ekstra kostnader til innleie av fly og svak norsk krone påvirker resultatet i betydelig grad dette kvartalet.

Selv med en solid kapasitetsvekst fylles flyene betydelig bedre enn i samme periode i fjor. Fyllingsgraden i tredje kvartal var 85 prosent, opp tre prosentpoeng. Til sammen 7,1 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal.Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick.

Resultatet før skatt (EBT) ble 505 millioner kroner, mot 604 millioner i samme kvartal i 2013. Kombinasjonen av svak norsk krone, manglende godkjenning fra det amerikanske transportdepartementet og kostnader knyttet til forsinkede fly påførte Norwegian store ekstrakostnader dette kvartalet. Innleiekostnadene, inkludert kostnader til ekstra drivstoff, samt hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer utgjorde også et betydelig beløp. Det samme gjorde ekstrakostnadene som følge av at det amerikanske transportdepartementet ennå ikke har gitt Norwegians europeiske datterselskap Norwegian Air International den nødvendige flytillatelsen til USA - som selskapet har krav på i henhold til Open Skies-avtalen.

- På den positive siden har vi fått mange nye kunder om bord i hele rutenettet og fyllingsgraden er solid. Vi har vunnet flere nye internasjonale kundemålinger og er igjen kåret til Europas beste lavprisselskap. Samtidig har vi hatt flere utfordringer, blant annet som følge av at vårt datterselskap i Dublin ennå ikke har fått tillatelse til å fly til USA, noe som har ført til at flyflåten ikke kan utnyttes optimalt. Tekniske utfordringer med langdistanseflyene har også gitt betydelige ekstrakostnader. Vi har imidlertid nå en langt mer stabil langdistanseoperasjon med flere fly i flåten enn tidligere. Ser vi lengre frem i horisonten, vil 2015 bli et konsolideringsår der veksten ikke vil være like høy som nå. Vi vil da også ha en enhetlig kortdistanseflåte når de eldre Boeing 737-300 maskinene fases ut for godt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Rudisha
23-10-2014, 09:27
http://www.hegnar.no/bors/resultatrapporter/artikkel522847.ece

Her er kvartalsrapporten:
http://media.norwegian.com/#/documents/norwegian-q3-2014-report-39940

Pressemelding:

Noen som har oversikt over hva resultatet til NAS er hittil i 2014?

ErlA
23-10-2014, 09:28
Noen som har oversikt over hva resultatet til NAS er hittil i 2014?

Q2 Rapport

http://media.norwegian.com/#/documents/norwegian-q2-2014-report-37490

Q1 Rapport

http://media.norwegian.com/#/documents/norwegian-q1-2014-report-35492

Someone
23-10-2014, 09:29
Ser de beregner long haul IRR kostnadene til og være 74 mnok i kvartalet, og at utfordringene med amerikanske myndigheter og trafikkrettigheter har kostet 63 mnok. Til sammenligning ble longhaul startkostnader beregnet til 101 mnok i samme periode i fjor.

Nå innrømmer de vel også indirekte at de vil redusere i Skandinavia neste år. Ser de for 2015 regner med en vekst på short haul på 2% (25% på long haul) og at veksten vil være drevet av UK og Spania, samt long haul. Og skal det vokses noe særlig ute, så betyr vel det nedgang her hjemme for og treffe en vekst totalt sett på short haul på 2%? Hvilket vil forhåpentligvis bedre yielden

SQ321
23-10-2014, 09:40
"Noen" kom meg i forkjøpet..

Cockpitview
23-10-2014, 10:31
Etter hva jeg har hørt er det ikke snakk om noen særlig reduksjon fra Norge, men heller lite ekspansjon. Det skal også nevnes at det er andre hub's i Skandinavia som med tanke på performance og konkurranse burde være betydelig mer bekymret enn de Norske, for reduksjon i kapasiteten S15.

Til orientering ser det ut til at det ligger omtrent samme kapasitet inne for OSL S15 som S14.

Rudisha
23-10-2014, 16:20
Dette betyr vel at NAS er omtrent 200 millioner i underskudd hittil i år og neppe vil gå med overskudd i 2014?

Spacetime
23-10-2014, 16:54
Med 10% + reduksjon i fuelpris i 4Q er det fortsatt en god mulighet for samlet overskudd 2014. Et stort overskudd blir det nok ikke.

BU662
23-10-2014, 19:50
Etter hva jeg har hørt er det ikke snakk om noen særlig reduksjon fra Norge, men heller lite ekspansjon. Det skal også nevnes at det er andre hub's i Skandinavia som med tanke på performance og konkurranse burde være betydelig mer bekymret enn de Norske, for reduksjon i kapasiteten S15.

Til orientering ser det ut til at det ligger omtrent samme kapasitet inne for OSL S15 som S14.

Og dette er bare smart. DY trenger mer fokus, mer disziplin med kapasitaeter og en langt större fokuss pa margin.

Jeg er spent hvor lenge SXF-CPH far leve... Dette kampen kan DY aldri vinne mot U2 sine 2x daglige...

MD90
23-10-2014, 21:28
Ser de beregner long haul IRR kostnadene til og være 74 mnok i kvartalet, og at utfordringene med amerikanske myndigheter og trafikkrettigheter har kostet 63 mnok. Til sammenligning ble longhaul startkostnader beregnet til 101 mnok i samme periode i fjor.

Nå innrømmer de vel også indirekte at de vil redusere i Skandinavia neste år. Ser de for 2015 regner med en vekst på short haul på 2% (25% på long haul) og at veksten vil være drevet av UK og Spania, samt long haul. Og skal det vokses noe særlig ute, så betyr vel det nedgang her hjemme for og treffe en vekst totalt sett på short haul på 2%? Hvilket vil forhåpentligvis bedre yielden

Totale ekstra kostnader knyttet til longhaul (oppstart, IRR, wet lease etc) har nå kommet opp i 469 MNOK siden starten i Q2 i fjor ifølge kvartalsrapportene...

Cockpitview
23-10-2014, 21:44
Og dette er bare smart. DY trenger mer fokus, mer disziplin med kapasitaeter og en langt större fokuss pa margin.

Jeg er spent hvor lenge SXF-CPH far leve... Dette kampen kan DY aldri vinne mot U2 sine 2x daglige...

Det sa du om Oslo også mot Air Berlin.... ;)

Rudisha
23-10-2014, 22:21
Hvorfor kan ikke NAS vinne kampen om CPH-SXF?

BU662
24-10-2014, 07:20
DY har kutted steg for steg mer hver vinter pa denne ruten. Neste sommer gar de nede til 4 mot 6 ukenlige turer iar. easyJet flyr samme programm som alle arene för. Dette er en soleklart utvikling. Dersom CPH-SXF ville har vaert en super forretning mot easyJet vinge mot vinge, sa ville DY trolig ikke har kutted? Eller?

Ergo er det fra mitt syn fair a si at DY kan ikke vinne mot easyJet. Og konsekvens er kuttene nevnt ovenfor.

LN-KGL
24-10-2014, 10:49
Det er vel enkelt å kvittere ut at Berlin med at den ikke er attraktivt nok som destinasjon for nordmenn som for dansker. Eneste muligheten for å lokke noen til byen er å tilby lave priser. Men å konkludere at DY ikke er konkurransedyktig med easyJet er en feil konklusjon Richard. Side 11 i Q3-presentasjonen til Norwegian er en god illustrasjon på forholdet mellom U2 og DY. Lurer på hvorfor easyJet trakk seg ut fra BGO? Lurer på hvorfor Norwegian var det selskapet med sterkest vekst siste 12 måneder på LGW (1 million av totalt 2,4 millioner passasjervekst var Norwegians) og det på et av easyJets strong holds. Med andre ord har rundt 25% av veksten i Norwegian de siste 12 måneder hatt et eller annet med LGW å gjøre. Bare mellom 150 000 og 160 000 passasjerer av dette kan relateres til 787 - resten er nye ruter til Sun & Fun-destinasjoner fra LGW men også en sterk vekst mellom Norden og London. Denne LGW-ekspansjonen har stort sett ikke gått på bekostning av easyJet, men BAs single aisle på LGW har vist svak vekst og for Monarch har dette vært riktig ille med Norwegians satsing der.