PDA

View Full Version : GO223 FAN-SVG

Fredriksen
18-10-2014, 23:29
Her er en tripreport, dog 18 år forsinket :p

Inngår som en del av "Småhistorier" (http://www.airstord.no/?page_id=356) på Air Stord siden min, men tenkte det kunne være gøy å dele den her.

Det var 26. september 1997. For en ti år gammel gutt kriblet det litt i magen. For nå skulle jeg ta fly for første gang, helt alene til og med. Jeg hadde vært mye på flyplassen og sett på flyene som kom og gikk, og nå var det min tur til å være med. Biletten kostet 450,- tur retur. Terminalen på Lista lufthavn var liten og koselig. Når en kom inn døra hang det et stort bilde som var tegnet av en skoleklasse. Lenger fram var resepsjonen hvor en henvendte seg for innsjekking. Her ble papirene fyllt ut på at jeg reiste alene og hvem som skulle møte meg ved ankomst i Stavanger. Bagasjen ble levert og jeg fikk utdelt “Jeg reiser alene” til å ha rundt halsen. I samme rommet var også sikkerhetskontrollen og venterom. Sa var det å sitte og vente spendt. Klokka ble 15:45 og GO223 var klar for avgang. Så kom to flygere i sine flotte uniformer. Jeg hadde gitt mamma streng beskjed at hun måtte ta bilde av flyet ved avgang. Med små fly er der ingen flyvertinne, så styrmannen tok hånd om meg og vi gikk bort til flyet, en Beech Super King Air 200 med plass til ti passasjerer. Registrering LN-VIZ.

http://www.airstord.no/wp-content/uploads/2014/10/Solveig-Fredriksen-02.jpg

http://fredriksen.co/air_stord/Effekter/Bilett_01_5.jpg

I det vil skulle gå opp den lille trappa inn i flyet sa styrmannen at det var viktig med mye sjokolade. Han tok og fylte plastlomma med små Stratossjokolader. Jeg ble så ledet inn i flyet og tok plass på nest framste sete på venstre side. Setet var i brunt skinn og var riktig så behagelig å sitte i og utsikten ut var gjennom et stort rundt vindu. Vi var vel en 7-8 passasjerer ombord. Ved siden av meg satt en eldre kvinne som jeg snakket en del med underveis. Styrmannen gikk gjennom sikkerhetsinstruksjonene. Til slutt nevnte han at under bakerste sete stod en kanne med kaffe og en kurv med sjokolade som vi kunne forsyne oss med når vi fikk beskjed etter takeoff. Jeg hadde allerede sjokolade som jeg koste meg med. Motorene ble startet opp. Det var spennende å følge med på hva som skjedde i cockpiten. Det var bare å bøye hode litt til siden mot midtgangen, så så en rett inn. Vi takset ut og tok av fra bane 32. Det var en fin opplevelse og det ble en fin og behaglig tur i flott vær. Folk koste seg med sjokolade og kaffi, men tiden var knapp siden flyturen kun varte tyve minutter. Det ble en behagelig landing på bane 36, vi takset inn til terminalen og motorene ble slått av. Styrmannen fulgte meg inn til terminalen hvor tante stod og ventet på meg. Det hadde vært en flott tur. 3. oktober reiste jeg motsatt vei, tilbake til Lista. Denne gangen med LN-VIU. Siden benyttet jeg meg av flyruten flere ganger og det har blitt noen flotte minner å se tilbake på. Det kunne ha vært en fin opplevelse å oppleve en flytur med Beech 200 igjen. (Har du noen gode minner du vil dele fra tiden med Air Stord? Ta kontakt.)

http://www.airstord.no/wp-content/uploads/2014/10/Solveig-Fredriksen-03.jpg

Fortalt og opplevd av: Lars Otto Fredriksen

darkcho
19-10-2014, 12:33
Hehe, hyggelig med slike gamle minner. Takk for denne :)

Hagen
19-10-2014, 19:48
Husker jeg fløy SRP - FBU med Air Stord. Mener det var med Dornier 328 (?). Husker ikke årstallet men kan ha vært i 97?

Fredriksen
19-10-2014, 21:19
Hehe, hyggelig med slike gamle minner. Takk for denne :)

Bare hyggelig. Ja, det er viktig å ta vare på gamle minner. Skal få med flere historier på nettsiden. Blandt annet fra den gangen vi var på Lista og så på fly, så kom flykapteinen og ga oss guttunger konfekt. Det var tider :-)

Husker jeg fløy SRP - FBU med Air Stord. Mener det var med Dornier 328 (?). Husker ikke årstallet men kan ha vært i 97?

Det kan nok stemme. Air Stord fikk sin første Dornier 328, LN-ASK i mai 1996. Denne hadde navnet "Kjell Storelid" Den andre, LN-ASL, fikk de i juni 1996 og hadde navnet "Macody Lund" I 1998 fikk de sin tredje Dornier, D-CDAE. Planen var å få flere fly, men som kjent gikk det dessverre ikke den veien.

Rland
20-10-2014, 13:56
Jeg reiste BGO-SVG-FAN med en Braathers SAFE F27 1. oktober 1973 til rekruttskolen på Lista.
Jeg reiste en gang andre veien med BU, en klar høst/vinterdag og husker jeg så skispor i snøen på Høg-jæren.
De andre turene hjem på perm gikk med buss til Snartemo, tog til Stavanger og nattruten (Sandnes) nordover, hvis vi ikke var så heldige å få sitte på med noen som hadde bil

jb1
20-10-2014, 17:32
Soet rapport!:D

LN-KRF
20-10-2014, 23:06
Har reist med B200 for noen år siden TOS-KRN, med Nordkalottflyg da det eksisterte, som etterhvert ble renamet Barents Airlink :)

Maskinen var SE-LTL tror jeg det var, å det var en populær rute inntil den ble lagt ned i 2006 tror jeg det var, å 2 år etter gikk selskapet konkurs dessverre :(

Det var morro å sitte i ett slikt lite fly, å det var første gang jeg har flydd B200, men morro var det!

Fredriksen
21-10-2014, 22:39
Jeg reiste BGO-SVG-FAN med en Braathers SAFE F27 1. oktober 1973 til rekruttskolen på Lista.
Jeg reiste en gang andre veien med BU, en klar høst/vinterdag og husker jeg så skispor i snøen på Høg-jæren.
De andre turene hjem på perm gikk med buss til Snartemo, tog til Stavanger og nattruten (Sandnes) nordover, hvis vi ikke var så heldige å få sitte på med noen som hadde bil

Vilt å tenke på at de også mellomlandet med 737-200 og F28 på Lista! Kontrasten ble stor når Nordsjøfly tok over med Piper Navajo :lol:
Så er det mange som husker BusyBees "Campingvogn" (Les: Skyvan) som fløy på Lista en periode på 80-tallet. Går en historie om ei eldre Stavangerdame som skulle fly med denne FAN-SVG. Hun satte seg til rette i tro om at det var bussen som skulle frakte henne til flyet. Men da det gikk opp for henne at det faktisk var flyet, nektet hun å bli med. :lol:

Soet rapport!:D
Takk:)

Har reist med B200 for noen år siden TOS-KRN, med Nordkalottflyg da det eksisterte, som etterhvert ble renamet Barents Airlink :)

Maskinen var SE-LTL tror jeg det var, å det var en populær rute inntil den ble lagt ned i 2006 tror jeg det var, å 2 år etter gikk selskapet konkurs dessverre :(

Det var morro å sitte i ett slikt lite fly, å det var første gang jeg har flydd B200, men morro var det!

Muligheten i dag er Westwing som flyr til SVG, NTB, BGO, FRO. Men koster flesk. BergenAir flyr også BGO-NTB. Får bli med de gode minnene. :)

semmern
22-10-2014, 14:43
Fin rapport :)

Fløy Coast Air J31 fra FBU til Lista sommeren 98, rett før Fornebu stengte. Vi har hytte ved Lyngdal, og tenkte å prøve å fly en gang fremfor å kjøre..dette var før det ble firefelts E18 slik det er i dag, og det tok betraktelig lengre tid å kjøre. Det var en fin tur der vi ble kusket nedover, VFR uten autopilot i strålende vær, også uten flyvertinne og med små Stratossjokolader å kose oss med :)

I de senere år har jeg selv fløyet til Lista mange ganger som flyinstruktør. Det er en flott plass, og det er synd den bare ligger der uten å bli brukt til noe mer fornuftig enn en 172 og noen mikrofly innimellom. Samt et airshow eller to jeg har deltatt på :)

Fredriksen
23-10-2014, 15:40
Fin rapport :)

Fløy Coast Air J31 fra FBU til Lista sommeren 98, rett før Fornebu stengte. Vi har hytte ved Lyngdal, og tenkte å prøve å fly en gang fremfor å kjøre..dette var før det ble firefelts E18 slik det er i dag, og det tok betraktelig lengre tid å kjøre. Det var en fin tur der vi ble kusket nedover, VFR uten autopilot i strålende vær, også uten flyvertinne og med små Stratossjokolader å kose oss med :)

I de senere år har jeg selv fløyet til Lista mange ganger som flyinstruktør. Det er en flott plass, og det er synd den bare ligger der uten å bli brukt til noe mer fornuftig enn en 172 og noen mikrofly innimellom. Samt et airshow eller to jeg har deltatt på :)

Min siste t/r FAN-SVG var i slutten av februar 98 med Metro III fra North Flying Danmark. De fikk fyken av Air Stord etter å ha revet med seg et banelys på Lista under avbrutt landing i tykk tåke 15. mars 98. Deretter overtok Coast Air. Fikk dessverre ikke reist med de. Vet du hvilken registrering flyet du fløy med hadde? Prøver å få en komplett oversikt over flyene som har fløyet for Air Stord.

semmern
23-10-2014, 23:38
Nei, det husker jeg dessverre ikke.

Fredriksen
24-10-2014, 09:36
Helt i orden. LN-FAL "Utsira" vet jeg hvertfall med sikkerhet har blitt brukt.

semmern
24-10-2014, 22:10
Hva het de andre flyene? Kan hende jeg kommer på det hvis du slenger ut noen navn og registreringer :) Var som sagt i 1998, og da var jeg 13 år gammel.. :)

1944vintage
25-10-2014, 13:10
Prøver å hjelpe litt her:

I følge mine notater er disse aktuelle:

LN-FAJ "Bokn 1993-
LN-FAL "Utsira 1997-
LN-FAM "Feøy 1994-
LN-FAV "Bømlo 1998- (September)
LN-FAZ "Røvær 1994-

Reiste selv T/R nyåpnet Gardermoen - Lista, men husker ikke reg.

semmern
26-10-2014, 17:17
Jeg lurer på om det kan ha vært Utsira jeg fløy med.