View Full Version : Jobbtur til Houston via Stavanger
Kort, nøktern og billedløs tripreport (Low expectations)
Reiser har etter hvert blitt et spørsmål om effektivitet for meg dessverre. Er glad i å fly og kan nyte det når jeg er på ferie eller av en eller annen grunn har god tid/lite å tenke på ifm en jobbtur. Turer til Houston er som oftest det motsatte, med andre ord korteste flyrute tur/retur og så få dager som mulig i Houston for heller å være hjemme med familien. I så måte er SAS nye rute via Stavanger perfekt. Jeg bor i Trondheim og det har etter hvert blitt godt med fly til Stavanger, så reisetiden fra dør til dør er vesentlig kortere (og mindre stress pga SVGs størrelse) enn f.eks AMS, FRA, CPH via EWR/ORD/IAD etc.
TIL HOUSTON:
TRONDHEIM STAVANGER SK4159 21.09.2014 1205 1400
STAVANGER HOUSTON IAH SK951 21.09.2014 1600 1940
Startet søndag 21. Sept med flybuss til TRD, bor langs traseen, så det er veldig effektivt, WLAN er det på bussen også. Reiser kun med håndbagasje. Boarding gikk greit, fant meg til rette med aviser og turen til SVG via BGO gikk greit.
Etter ankomst SVG travet jeg bort til gatelounge. Enkel servering i ettermiddagssol gjennom de store vinduene, sollyset gjorde det for øvrig til en utfordring å jobbe på laptop pga gjenskinnet i skjermen. Ombordstigning på tid, fant meg til rette i 1D, 40 pax til IAH denne søndagen. Etter pre-departure drink og litt drikke i marsjhøyde, så ble det utdelt Ipad’er for IFE. Bra kvalitet på lyd og bilde (som forventet), men utvalget synes jeg er var alt for dårlig, her har SAS mye å gå på. Crewet var denne søndagen stort sett av ikke-skandinavisk bakgrunn (som forventet), men en av de var svensk tror jeg. Bra service, men maten var ikke spesielt mye å skryte av. Det har vært mye kritikk av setene her inne, jeg synes de var helt greie, ikke spesielt dårligere enn andre non-flat business seter. Ankomst IAH gikk som en drøm, lite kø i immigrasjon, kun håndbagasje og buss rett til leiebilsenteret, var jeg på hotellet i City Centre (Hotel Sorella, fine rom) 1,5 time etter landing, noe som er rekord for min del.
FRA HOUSTON:
HOUSTON IAH STAVANGER SK952 24.09.2014 2135 1420
STAVANGER TRONDHEIM SK4482 25.09.2014 1600 1710 (Rakk faktisk 1355 avgangen fra SVG her)
Etter en full arbeidsdag i Houston, oppdaget jeg har min trofaste Samsonite begynte å bli så sliten at det var på tide å pensjonere den. Fikk tips om «Ross dress for less», som selger 2-3 år gamle modeller av bl.a kofferter. Fant meg en Samsonite type spinner til $60 som passet fint, fikk pakket om i bagasjerommet på leiebilen og kastet den gamle i en søppelkasse. Rimova får bli en annen gang. Så bar det til IAH, fikk levert leiebilen og satte kurs mot terminalen. Gikk først til United Club i Terminal E og tok en dusj (kjipe fasiliteter). Avgang var 2135, så jeg bestemte meg for å spise en burger på Ruby’s og så legge meg å sove før maten på flyet (maten fristet egentlig ikke, gitt opplevelsen til IAH). Gikk om bord på tid, tok et par glass boblevann, sovnet ca 2230 lokal tid tror jeg. Våknet 2 timer før ankomst SVG, perfekt! OK frokost, av flyet, ned gjennom toll, opp i fasttrack, bort til gate 17 hvor 1355 flyet til TRD står, får endret avgang og går om bord. Landing TRD ca 1500, flybuss hjem, i gangen hjemme litt før fire.
Alt i alt, veldig fornøyd, rett og slett pga effektiviteten:)
Forbedringspunkter for SAS:
-Mer utvalg av film/serier etc på Ipadene
-Noe høyere kvalitet på mat, mulig fasilitene om en 737-700 gjør at man kanskje bør velge andre typer retter?
Neste uke er det TRD-GRU i 747-8I og retur GIG-TRD 747-400 med Lufthansa. Kanskje jeg klarer å komme med noe mer spennende da...
Fin og konstruktiv rapport. Jeg haaper SAS tar med seg noen tips herfra. Belegget var bra, hyggelig.
Jeg vet det koster aa sette inn nye seter med mer, men jeg undres hvorfor ikke Private Air har full-flat seter. Dette markedet maa jo virkelig vaere der det burde satses paa slikt.
Strominho
16-10-2014, 11:03
Takk for rapporten :)
Takk for rapport.
Er dette den første rapporten fra SVG-IAH her inne?!
Grei rapport, men nysgjerrig på noen småting.
Mye poeng ga turen ?
Ca. utvalg på IFE?
Mange måltider?
PS: Regner med enkelte sjekkinn.utlandet sider vil benekte ditt vitnesbyrd om at det var 40 reisende ombord. Men at du her har regnet med crew, stuere i Stavanger og Houston samt gate personell.
-12500 poeng hver vei som EBD
-Ca 10-15 filmer, 1 episode av ca 10 TV serier
-2 hovedmåltider, hhv middag og et lett måltid før ankomst.
40 Pax var overhørt fra crew :-) Pluss at jeg så ved setevalg at det var rimelig fullt. Tror Søndag til Houston er ganske populært, da får man en hel arbeidsuke der borte om man ønsker det.
Bare grei rapport? Trodde jeg hadde senket forventningene? :-)
Admiral Benson
16-10-2014, 16:36
Takker for rapport...
Skal ta SVG-IAH t/r neste uke (Mandag og Fredag )...
Star Flyer
16-10-2014, 16:38
Takk for fin rapport! :)
Virker som en flott rute. Klarte personalet å gi "personlig" service til alle? Eller blir det litt annerledes, i og med at hele flyet er Business?
Takk for fin rapport!
Synes det høres ut som du både er i målgruppen og tross alt synes produktet står seg ift. konkurransen.
Flight Cancelled
16-10-2014, 19:47
Takk for fin rapport. Hvordan var IAH som flyplass? Er det kun United Club SK benytter der nede?
Takker for flott rapport :) Hvordan var belegget på tilbaketuren, husker du noe om det?
Cockpitview
16-10-2014, 22:39
Er det ikke Skandinavisk crew på disse flyvningene?
Fra hvor er disse fra og hvordan roterer de?
Star Flyer
16-10-2014, 23:15
Er det ikke Skandinavisk crew på disse flyvningene?
Fra hvor er disse fra og hvordan roterer de?
PrivatAir opererer flyvningen. De er vel fra Sveits.
PrivatAir opererer flyvningen. De er vel fra Sveits.
Det skal alltid være en skandinavisktalende ombord, så i tillegg til PrivatAir sitt crew stiller SAS med en CA.
Takk for fin rapport :) Neste gang må du frem med kameraet ;) 748i er jo enn så lenge litt kuriøst!
Takk for fin rapport! :)
Virker som en flott rute. Klarte personalet å gi "personlig" service til alle? Eller blir det litt annerledes, i og med at hele flyet er Business?
Nja, til en viss grad, god stemning ombord, men ikke noe spesielt som sådan, i hvert fall ikke for meg.
Takk for fin rapport. Hvordan var IAH som flyplass? Er det kun United Club SK benytter der nede?
Nei, de har en kontraktslounge mener jeg på Terminal D. Selv bruker jeg stort sett United Lounge på terminal E som EBD. IAH er en grei nok flyplass, ingenting spesielt. Brukbar amerikansk mat om du liker det.
Takker for flott rapport :) Hvordan var belegget på tilbaketuren, husker du noe om det?
30 pax på retur, en onsdag.
Har samtlige SAS uniformer, eller kun den Skandinaviske?
http://privatair.com/cabin-crew-recruitment
De har SAS uniformer, såvidt jeg husker.
Takk for fin rapport :) Neste gang må du frem med kameraet ;) 748i er jo enn så lenge litt kuriøst!
Lover som vanlig ingenting:-)
Det skal alltid være en skandinavisktalende ombord, så i tillegg til PrivatAir sitt crew stiller SAS med en CA.
SAS stiller ikke med CA på disse rutene, alle er ansatt hos PrivatAir.
Nei, det var bare på første turen. Alle er PrivatAir-ansatte.
Cockpitview
17-10-2014, 14:17
Nei, det var bare på første turen. Alle er PrivatAir-ansatte.
Men i SAS uniform?
Disse er vel også i henhold til utlysningen stasjonert med base i Stavanger?
Takk for flott rapport. Høres ut som om du er prikk i målgruppen.
Fint at de har bra med pax ombord.
Melding fra moderator:
Diskusjon om arbeidsvilkår flyttet ut av tråden og over til arbeidsforumet.
Flott rapport fra denne spesielle ruten.
Så over til noen av påstandene/spørsmålene fra andre her inne:
Sorry, men her tar du feil.:old
Personalet på denne avgangen er ansatt i Privatair, det var kun 1 SAS CA på første avgang.
Nasjonaliteten er en god blanding, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Ungarn, Sveits, Danmark, Finnland, Sverige ++
De har SAS uniformer, såvidt jeg husker.
Det stemmer heller ikke.
De bruker sine egne uniformer (Privatair), men sammen med SAS har de fått laget noen effekter som bruker SAS sine farger. (halstørkle/slips)
Serveringsvester/forkle som benyttes ombord er fra SAS sin uniform, samt de aller fleste har IDkort-snor i fra SAS, men det er og det eneste.
Disse er vel også i henhold til utlysningen stasjonert med base i Stavanger?
Crew fra Privatair har "base" i Stavanger, men de bor ikke i Stavanger.
De pendlere fra forskjellige plasser nede på kontinentet.
Privatair har søkt etter personell som holder til i nærheten av Stavanger og som er norsk/skandinavisktalende.
Ja, det kan godt stemme det du sier vedr uniformer.
Sorry, men her tar du feil.:old
Personalet på denne avgangen er ansatt i Privatair, det var kun 1 SAS CA på første avgang.
Nasjonaliteten er en god blanding, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Ungarn, Sveits, Danmark, Finnland, Sverige ++
OK, jeg misforstod nok noe som stod i Aftenbladet når ruten åpnet.
På alle flygninger vil det være minst en skandinavisksnakkende blant de kabinansatte, sier Waters.
http://www.aftenbladet.no/energi/Slik-skal-SAS-kapre-oljependlerne-3488307.html
Korsvoll
19-10-2014, 11:47
Kabinpersonalet når jeg reiste bestod av 2 menn fra Sveits?(hadde fransk aksent), samt to svensktalende kvinner fra Finland. Disse bekreftet også at innkjøringsperioden med en SAS-ansatt omord var over.
Melding fra moderator:
Diskusjon om arbeidsvilkår flyttet ut av tråden og over til arbeidsforumet.
Muligens tidenes dummeste spørsmål, men hvor finner jeg Arbeidsforumet? Kan ikke finne det! :-/
Her finner du arbeidsforumet (eller Arbeid i flybransjen som forumet heter i indexen) http://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=54 :-)
Her finner du arbeidsforumet (eller Arbeid i flybransjen som forumet heter i indexen) http://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=54 :-)
"Oscar93, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:
Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation."
"Oscar93, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:
Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation."
Du må nok ha vært registrert i N dager og ha X poster før du har tilgang.
(Jeg kjenner ikke tallene)
Admiral Benson
21-10-2014, 18:49
SVG -IAH 20 Oktober 2014.
4200NM to to....
Punktlig avgang på minuttet , storsirkelrute mot Island fløy videre mot sørlig del av Grønland i flott vær (se bilde) FL360,endel motvind (120kts)helt til vi kom over land i nordlig Canada
Tenk, på dette punkt er det 5:20 igjen. Da har vekten blitt redusert såpass og en kan få hjelp av litt tailwind, klatret til FL380 passer over Chicago , St Louis ,Little Rock med sørlig hdg videre opp til FL400, ved TOD (top of decend ) settes kursen dct. IAH , vi har hatt dagslys på hele turen men nå begynner sola å gå ned..
Flott tur , gode seter og god bevertning, Cabin faktor 64%.
Returflight på Fredag 24 Oktober med ankomst Lørdag ca 14:20 (avhengi av hvor mye medvind vi får av jetstrømmene...)
Flott rapport fra oljeruta! Håper det kommer flere slike :)
Er det wifi på denne maskinen?
Er det wifi på denne maskinen?
Nope.......
Admiral Benson
26-10-2014, 19:37
Returflight IAH-SVG Fredag 24 Okt. 2014.
Hjemturen tok 9t og 12min. Returflighten gikk lengre sør fra Canada
mot UK trolig for å dra nytte av en kraftig jetstrøm som gir medvind. (120mph)
Etter en god middag sovnet jeg og våknet når vi kom inn over Hebridene , da ble det servert frokost, vi fløy rett over Aberdeen før decend start 120NM fra SVG.
Kabinfaktor 65%.
Kjøpte t/r billett i god tid, da er businesspris faktisk på samme nivå som via London eller Frankfurt.
Fordelen for meg er 6 timer kortere reisetid, og at en får utnytte avreisedagen til jobb eller shopping da avgang er hhv kl 16 og 2135.
Håper SAS klarer å få økonomi i dette til tilbudet.
Flight Cancelled
26-10-2014, 22:08
Jeg spør igjen jeg: noen som har reist med denne ruta som har kommentarer til hvor bra produktet på IAH er ift innsjekk, fasttrack, lounge og flyplassen generelt? Lurer også på om noen vet hvor lenge før innsjekk faktisk åpner?
Jeg spør igjen jeg: noen som har reist med denne ruta som har kommentarer til hvor bra produktet på IAH er ift innsjekk, fasttrack, lounge og flyplassen generelt? Lurer også på om noen vet hvor lenge før innsjekk faktisk åpner?
SAS har to skranker helt til venstre i innsjekkingsområdet godt merket med Roll-up'er. Svært hyggelig og effektiv betjening sjekket meg inn, mener innsjekk åpnet ca kl 19:00, men ikke arrester meg på det...
Tilgang til Fast Track hvor det ikke var kø. Også tilgang til United lounge ca 5-7 min fra gate. Fikk dog haik med en United golfbil som det "vrimler" av i terminalen.
Loungen var nesten helt full denne kvelden men fikk tak i en lenestol til slutt. Gratis WIFI, vin & øl + snacks, men ingenting å bli mett av. Det var egentlig ikke så farlig, ble både mett og brisen på flyet :-)
Kort fortalt en positiv opplevelse med IAH, best av alt slipper man stresset når 400+ pax skal om bord i en 346/744/388...
"Offisiell" Lounge i Houston for SAS i terminal D er The Executive Lounge, som også er Qatar sin lounge.
The Executive Lounge ligger ved gate D1-D6 som også er gatene SAS bruker der borte.
Må ærlig innrømme at den ikke var mye å rope hurra for. United Club mellom gatene E11 og E12 i Terminal E var bedre.
Jo mer jeg leser om dette, dess mer har jeg lyst til å prøve.
Denne og "Speedbird1" står HØYT på ønskelisten
robertaas
11-04-2015, 08:18
Fint å se litt av hva man har i vente, men hvordan fungerte det med setereservasjon? Det ser ikke ut til at man kan reservere via sas.no på forhånd.
Twin Otter
11-04-2015, 08:25
Fint å se litt av hva man har i vente, men hvordan fungerte det med setereservasjon? Det ser ikke ut til at man kan reservere via sas.no på forhånd.
Uten at jeg har erfaring på området, men har du vurdert å ringe inn å sjekke med kundeservice?
robertaas
11-04-2015, 10:26
Uten at jeg har erfaring på området, men har du vurdert å ringe inn å sjekke med kundeservice?
De fikk lagt inn setereservasjon manuelt, men når jeg ser på reservasjonen står det fortsatt "sete kan ikke reserveres" og man får ikke opp setekart. Expertflyer viste tidligere første rad blokkert og ingen seter reservert, nå viser de at jeg har eneste reserverte sete.
Lurte bare på om dette er noe alle som har tatt denne ruten har opplevd.
De fikk lagt inn setereservasjon manuelt, men når jeg ser på reservasjonen står det fortsatt "sete kan ikke reserveres" og man får ikke opp setekart. Expertflyer viste tidligere første rad blokkert og ingen seter reservert, nå viser de at jeg har eneste reserverte sete.
Lurte bare på om dette er noe alle som har tatt denne ruten har opplevd.
Jeg sliter med det samme her. Har booket en bonustur SVG-IAH t/r for 50000 poeng, men får ikke reservert sete. Når reiser du til Houston og for hvor mange dager? KAnskje ser jeg deg ombord.
Fikk også booket meg denne. Er det noen seter som anbefales mer enn andre?
Jeg booket meg også en billig-tur, det var jo bare å velg og vrake i datoer.
Er det fortsatt slik at man får parkeringsbillett av SAS om man parkerer bilen i p-huset, når man skal ut å fly med SK951?
Jeg booket meg også en billig-tur, det var jo bare å velg og vrake i datoer.
Er det fortsatt slik at man får parkeringsbillett av SAS om man parkerer bilen i p-huset, når man skal ut å fly med SK951?
Ja. Trekk vanlig billett ved innkjøring, den får du byttet i en ferdig "betalt" billett i innsjekk. Fungerte som en drøm i starten av mars.