PDA

View Full Version : SAS til SFO fra forår 2005?


PP
01-10-2004, 10:52
Følgende er at læse i dagens takeoff.nu:

Interessant!!!!!

ra 30. oktober i år til 26. marts næste år skal fly og besætninger fra amerikanske United Airlines betjene SAS’ daglige rute mellem Københavns Lufthavn og Dulles-lufthavnen udenfor Washington DC. SAS har endnu ikke afgjort, om SAS vil have skandinavisktalende personale ombord. Ruten flyves med Boeing 767-300 der ikke har de samme tre klasser, SAS bruger.

Oplysningen kom onsdag, da vicedirektør for SAS Danmark, Jens Wittrup Willumsen, var gæstetaler på den amerikanske ambassade i København ved søsætningen af den danske See America-komite - hjemmeside: AmCham.dk/seeAmerica.

En meget ligefrem Wittrup Willumsen sagde også, at SAS aldrig har haft overskud på sine ruter til Nordamerika; SAS betjener fra København foruden Washington DC også New York, Chicago og Seattle – samt fra Stockholm New York og Chicago. De to USA-ruter fra Stockholm skal alligevel have daglig betjening under vinterprogrammet, derfor har SAS ikke materiel til at flyve på Washington DC.

Men er der ikke overskud på USA-ruterne, er der til gengæld masser af passagerer – 29% flere end samme tid i fjor, sagde Jens Wittrup Willumsen. Han sagde også, at modellen med at lade United-fly og -besætning flyve for sig kan bruges på kommende SAS-destinationer i USA. SAS har bl.a. set på Atlanta, Dallas og Miami samt canadiske Toronto – men SAS’ næste nordamerikanske destination bliver San Francisco, måske allerede til foråret.

SAS ville have åbnet på SFO i maj 2002 – men så brast IT-boblen, San Francisco er tæt på Silicon Valley, ligesom 11. september 2001 reducerede efterspørgslen på USA.

Da SAS i maj 2001 åbnede mellem Københavns Lufthavn og Washington DC skete det over stok og sten, for at komme før netop United som havde meddelt, at de ville åbne ruten, hvis SAS ikke gjorde det. SAS måtte midlertidigt indleje et Airbus-fly fra British Midland for at komme i gang med ruten.

LCH
01-10-2004, 10:59
Originally posted by PP


Følgende er at læse i dagens takeoff.nu:

Da SAS i maj 2001 åbnede mellem Københavns Lufthavn og Washington DC skete det over stok og sten, for at komme før netop United som havde meddelt, at de ville åbne ruten, hvis SAS ikke gjorde det. SAS måtte midlertidigt indleje et Airbus-fly fra British Midland for at komme i gang med ruten.[/color]


Hvordan er egentlig samarbeidsklimaet i Star Alliance?:p

EB
01-10-2004, 11:31
Ingen ruter har gått med overskudd??? Hvorfor ble da kun Oslo-Newark stoppet?

TOS
01-10-2004, 11:53
Originally posted by EB


Ingen ruter har gått med overskudd??? Hvorfor ble da kun Oslo-Newark stoppet?

Godt spørsmål! Dette er vel drøftet i lange baner på det gamle forumet. Noen argumenterte vel med at OSL-EWR ble stoppet fordi det var fra OSL (og ikke huben CPH eller HQ ARN).....

Jan Y

DY
01-10-2004, 12:02
Nå begynner sannhetene å komme fram.....og kanskje ikke så rart heller ikke CPH-rutene går med overskudd når nordmenn fikk billigere billetter med SAS om de fløy via CPH enn heller å bruke nonstop Oslo - EWR.

Synes det er kjempebra at nye ruter stares. Virker som SAS henger litt etter nå. Continental på Oslo og nå dette. Tror nok andre flyselskaper som har en bedre kontroll på utgiftssiden kan klare å gjøre slike ruter lønnsomme raskere enn hva SAS klarer.

Skulle gjerne sett at SAS åpnet rute Oslo-New York, men slik det er nå hadde det kanskje vært bedre og forsøke en anne destiansjon i USA siden CO allerede flyr til New York.Er i alle fall ikke plass til to operatører på den ruten.

FBU 4EVER
01-10-2004, 12:04
Det er vel "fordelingsnøkkelen" av inntektene på biletter på Intercont. som også har fortsettelse på Europa og/eller Domestic.Tidligere gikk mesteparten av inntektene til Eur/Dom. med den følge at det ble lite igjen til Intercont. som dermed gikk underskudd.Denne "nøkkelen" har vi en følelse av å kunne forandres etter eget forgodtbefinnende: I forhandlinger med foreningene går Intercont. ALLTID med underskudd og skal nedlegges,i andre fora hevder SAS at Intercont går med overskudd og frekvenser og destinasjoner skal økes."Økonom-mat" m.a.o.

Vi har nettopp fått opplyst at ytterligere 10 kapteiner skal omskoleres til A330/340 i løpet av vinteren.Disse kommer i tillegg til de som allerede er tatt ut og har begynt eller skal begynne på kurs i sep/okt for å dekke behovet for piloter etter pensjoneringer/førtidsavgang.Det lukter unektelig litt ekspansjon av dette!

TheDane
01-10-2004, 12:29
Originally posted by FBU 4EVER


Det er vel "fordelingsnøkkelen" av inntektene på biletter på Intercont. som også har fortsettelse på Europa og/eller Domestic.Tidligere gikk mesteparten av inntektene til Eur/Dom. med den følge at det ble lite igjen til Intercont. som dermed gikk underskudd.Denne "nøkkelen" har vi en følelse av å kunne forandres etter eget forgodtbefinnende: I forhandlinger med foreningene går Intercont. ALLTID med underskudd og skal nedlegges,i andre fora hevder SAS at Intercont går med overskudd og frekvenser og destinasjoner skal økes."Økonom-mat" m.a.o.

Vi har nettopp fått opplyst at ytterligere 10 kapteiner skal omskoleres til A330/340 i løpet av vinteren.Disse kommer i tillegg til de som allerede er tatt ut og har begynt eller skal begynne på kurs i sep/okt for å dekke behovet for piloter etter pensjoneringer/førtidsavgang.Det lukter unektelig litt ekspansjon av dette!

Dette med at USA ruterne ikke giver overskud hørte jeg også noget om for nogle år tilbage. Men ikke så direkte som dette. Derimod blev der dengang sagt at noget lignende som FBU 4EVER siger nemlig omkring fordelingen af indtægterne. Hvor meget af en billetpris på en billet med tilslutning skal ligges på langruten og hvor meget skal ligges på tilslutningen. Udfra hvad jeg også har hørt flere gange går i det mindste SEA med et pænt overskud. SAS har mange lokal pax fra SEA området til Europa. De øvrige USA ruter har mange gange mange pax med tilslutning i begge ender hvilket ofte gør yielden dårligere. Men igen det kan lang hen ad vejen være et spørgsmål om hvordan man fordeler indtægterne! Naturligvis kan en rute give så meget i underskud af fordelingen er næsten ligegyldig. Hovedparten af pax på intercont. ud af CPH er transit pas til/fra Norden og andre europæiske lande.

Det med omskoling af endnu flere piloter til A330/A340 kunne godt lygte lidt af udvidelser til sommer som FBU 4EVER også skriver.

EB
01-10-2004, 12:54
M.a.o. så er det god gammeldags internfakturering som gir det resultatet som passer seg best i en gitt situasjon.

Spennende med nye ekspansjonstakter... Med Kerry i det hvite hus - så blir USA bare enda mere spennende!!!

LN-AFG
01-10-2004, 14:09
Heisann,

da var man tilbake fra Seattle, Denver og Maui, og jammen har ikke Scanair.no fått seg nytt forum slik LN-MOW snakket om da vi møttes på Museum of Flight i Seattle.

Kan nevne at jeg ikke fikk Business class oppgradering på returen fra SEA til CPH, fordi C-class var aldeles smekkfull. Tror helt klart SAS tjener penger på den ruten. Fikk sitte i Economy Extra der var det kun 2 ledige seter, men tror en del av paxen der var upgrades.

Synes SAS gjør en god jobb, og har ett godt tilbud på longhaul, merket meg at en god del av passasjerene ombord var fra Polen, Baltikum og Tyskland. ;)

EB
01-10-2004, 14:24
Ja det er absolutt et bra produkt... I løpet av en måned skal jeg sammenligne SAS og BA foran gardinen...

TOS
01-10-2004, 16:13
Originally posted by FBU 4EVER


Vi har nettopp fått opplyst at ytterligere 10 kapteiner skal omskoleres til A330/340 i løpet av vinteren.Disse kommer i tillegg til de som allerede er tatt ut og har begynt eller skal begynne på kurs i sep/okt for å dekke behovet for piloter etter pensjoneringer/førtidsavgang.Det lukter unektelig litt ekspansjon av dette!

Blir det bussjåfør av deg da, FBU 4EVER! ??

Jan Y

amatør
01-10-2004, 16:17
Etter min mening ønsker ikke SAS at nordmenn skal fly med de til USA,ettersom de flyr dit kun fra hovedhuben(CPH) og fra byen med hovedkontoret(ARL),dermed er valget enkelt når jeg skal til USA:continental selvsagt!!

The Ticketor
01-10-2004, 16:28
Sier ikke imot deg, men ARL det er Arly i Burkina Faso...

Tenker du mente ARN...

OMW
01-10-2004, 19:10
Ouch The-Ticketor! Hva sa du om at ingen ville fly hit men at alle ville til østen? :p

amatør
02-10-2004, 01:08
Originally posted by The Ticketor


Sier ikke imot deg, men ARL det er Arly i Burkina Faso...

Tenker du mente ARN...:Opps en liten tasteleif av meg der D

EB
02-10-2004, 09:26
Dette vil jo gjøre København enda bedre...for ikke bare dansker - men også mange andre europeere...(....ike at jeg regner nordmenn som det!!!)

CK
02-10-2004, 12:07
Det er jo nettopp det som ligger i å være et nettverksselskap! Da vil enkeltruter alene kunne gå i underskudd, mens bidraget til nettverket er positivt. Om du legger ned én rute i et nettverk, vil det kunne ha negative effekter på hele nettet, og omvendt. Hvordan man regner inntektsfordeling i et nettverk er en utfordring i eg selv.

Problemet med OSL-EWR (som vel er debattert til det uendelige) var at denne ruten alene la beslag på én maksin, mens det i CPH (og i mindre grad på ARN) er en hub, som muliggjør en bedre utnyttelse av flåten samt mindre kostnader til teknisk vedlikehold (deler er dyrt både å ha på lager og ikke ha på lager) og crew. CPH har dessuten bedre feed fra f.eks. Baltikum og Polen som er satsningsområder. Jeg skulle gjerne hatt en direkterute OSL-EWR, men næringslivet har mere å tjene på TO direkteruetr fra CPH til New York, eller mulighet for flere direkteruter fra CPH-hub'en. Med dagens regime ved innreise til USA er det aller beste å bytte fly i Europa, og fly direkte til ankomstbyen. Transfer i USA nå er et sjansespill...

DY
02-10-2004, 12:24
Originally posted by CK


Det er jo nettopp det som ligger i å være et nettverksselskap! Da vil enkeltruter alene kunne gå i underskudd, mens bidraget til nettverket er positivt. Om du legger ned én rute i et nettverk, vil det kunne ha negative effekter på hele nettet, og omvendt. Hvordan man regner inntektsfordeling i et nettverk er en utfordring i eg selv.

Problemet med OSL-EWR (som vel er debattert til det uendelige) var at denne ruten alene la beslag på én maksin, mens det i CPH (og i mindre grad på ARN) er en hub, som muliggjør en bedre utnyttelse av flåten samt mindre kostnader til teknisk vedlikehold (deler er dyrt både å ha på lager og ikke ha på lager) og crew. CPH har dessuten bedre feed fra f.eks. Baltikum og Polen som er satsningsområder. Jeg skulle gjerne hatt en direkterute OSL-EWR, men næringslivet har mere å tjene på TO direkteruetr fra CPH til New York, eller mulighet for flere direkteruter fra CPH-hub'en. Med dagens regime ved innreise til USA er det aller beste å bytte fly i Europa, og fly direkte til ankomstbyen. Transfer i USA nå er et sjansespill...

Ser en slik på det vil aldri SAS kunne finne det mest lønnsomt å starte ruter fra Norge. Det vil jo da ALLTID være bedre for SAS å ha ruter fra CPH og ARN.
Og da må SAS ta inn over seg at nordmenn da faktisk i mange tilfeller velger å reise med andre selskaper når de skal ut å reise...og siden du skriver at transfer i USA nå er et sjansespill etter 0911 så kommer jo CPH ikke akkurat best ut når det gjelder nonstopavganger fra CPH. KLM/AF applauderer nok for det norske markedet som har vist seg å være et av de største og beste markedene for dem....mon tro hvorfor?

EB
02-10-2004, 12:58
SAS har jo lyttet til de norske passasjerene... Når de ikke flyr SAS - så behøver ikke selskapet lenger opprettholde ruter fra landet... Enkelt...

TigerBlack
02-10-2004, 13:25
Jeg syntes nå for min del ikke det er Såå mye hassel å bytte fly engang på en så lang reise. får litt mer "liv" på noe ellers veldig kjedelig.

Jeg har bare vært i statene en gang (foreløpig) å fløy da med British Airways hele veien. flybytte på LHR var greit det. litt lang ventetid,men hva gjør vel det på en sånn plass :D.

At SAS vil fly til SFO passer meg egentlig helt ypperlig, skal jeg til statene igjen så blir det enten california eller florida alikavel , så da er det helt OK (får veldig ok ZED med Star i noe fall, jaja egoisten meg igjen)

SAS gjør vel som alle andre flyselskap, de flyr folk inn til hub og ut fra hub. At de ikke vil satse på OSL som hub er jo beklagelig, men jaja, sånn er det nå engang at CPH er huben til SK , så da får en bare leve med det. Det er jo ikke stort værre å fly til CPH en å fly til AMS/CDG/FRA/LHR også videre..

DY
02-10-2004, 13:34
Originally posted by EB


SAS har jo lyttet til de norske passasjerene... Når de ikke flyr SAS - så behøver ikke selskapet lenger opprettholde ruter fra landet... Enkelt...

Men om de vil fly med SAS så.......får de jo ikek vist det:)

TOS
02-10-2004, 14:12
Originally posted by CK


Hvordan man regner inntektsfordeling i et nettverk er en utfordring i eg selv.


Det var vel dette FBU 4EVER! var inne på litt lenger oppe i tråden. Det er opplagt vanskelig å vurdere lønnsomheten for en enkelt rute i et nettverksselskap, men internprisingen/inntektsfordelingen kan vel også brukes strategisk internt i konsernet og forsåvidt også utad.


Jeg skulle gjerne hatt en direkterute OSL-EWR, men næringslivet har mere å tjene på TO direkteruetr fra CPH til New York, eller mulighet for flere direkteruter fra CPH-hub'en. Med dagens regime ved innreise til USA er det aller beste å bytte fly i Europa, og fly direkte til ankomstbyen. Transfer i USA nå er et sjansespill...

Dersom det ikke oppfattes som et stort problem å mellomlande når man skal ut på reise så burde det kanskje kunne argumenteres for at noen av avgangene fra f.eks. ARN kan mellomlande i OSL på vei til EWR (eller andre destinasjoner i USA)?

jy

EB
03-10-2004, 19:10
Nå koster det vel mer å lande en A330/340 enn å lande en smågris...

DY
03-10-2004, 19:24
Gjør nok det!
For å få SAS til å satse på OSL burde man gjenninnføre proteksjonismen og forby alle andre selskaper å fly til AMS, FRA, LHR etc Da hadde det nok blitt nok passasjerer til at SAS satset fra Oslo. Men proteksjonismens tid i Norge er forbi....i allefall innen luftfarten, landbruket tviholder....:)

EB
03-10-2004, 21:52
Og det tror jeg faktisk SAS er glade for... Ellers ville vel myndighetene krevet non-stop forbindelse fra Kirkenes til New York også!!!