PDA

View Full Version : 300 Arbeidsplasser i fare


LN-RUV
29-05-2006, 21:03
I dag kan de 300 som arbeider på flyverkstedet til Braathens Technical Services få beskjed om at arbeidsplassene blir lagt ned.

NRK Rogaland (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.489348)

Lennart
29-05-2006, 21:07
Hvorfor kan de ikke sparke noen sjefer i topp-ledelsen istedenfor ??
De er de dyreste lønns-mottakerne

Herlov
29-05-2006, 21:36
Da det må vel være mer lønnsomt å selge i stedet for å legge ned?

spitfire
30-05-2006, 22:33
Hva skjedde? er det kommet noen løsning på denne saken?

LN-RUV
30-05-2006, 22:54
Fortsatt 12. Juni som er datoen...

LN-RUV
30-05-2006, 23:31
http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article297479.ece

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article297480.ece

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article294773.ece

DY Tech
01-06-2006, 15:26
Indstilling til STS bestyrelsen

Udredning anbefaler Gardermoen som en af tre hovedbaser for flyvedligehold i Norden.
Dermed indstiller ledelsen i STS til bestyrelsen, at Sola basen i Stavanger nedlægges.
SAS Technical Services offentliggør i eftermiddag en pressemeddelelse, hvoraf fremgår at STS er i en stærkt presset økonomisk situation med et væsentligt budgetteret underskud for 2006.

Ledelsen har derfor gennem længere tid evalueret alle STS baserne og aktiviteterne og har nu udarbejdet en klar indstilling til STS bestyrelsen. Ifølge denne indstilling vil det være en klar fordel at samle alt flyvedligehold hvor trafikken og efterspørgslen er størst – nemlig hos de tre hovedlufthavne i Norge, Danmark og Sverige.

Hvis STS bestyrelsen beslutter sig til, at følge indstillingen vil dette blandt andet medføre, at basen for flyvedligehold på Sola ved Stavanger skal nedlægges, hvilket vil berøre 265 medarbejdere. Samtidig styrker dette på den anden side grundlaget for de mere end 700 medarbejdere på Gardermoen og for STS's i alt mere end 2.000 medarbejdere.

Udredningen konkluderer, at en sådan omfattende strukturel ændring er første skridt og helt nødvendig for STS's overlevelse på længere sigt og for at skabe en stærkere platform for STS's fremtidige virksomhed. En koncentration af aktiviteterne på hovedlufthavnene vil skabe bedre og mere konkurrencedygtige produktionsenheder. Et andet argument er, at vi hermed kan opretholde et unikt kompetencemiljø i Sverige, Norge og Danmark for flyvedligehold og flysikkerhed.

Indstillingen er fremlagt efter drøftelser med repræsentanter for medarbejderne. STS bestyrelsen skal nu tage stilling til STS ledelsens anbefalinger ved et møde 12. juni.

intransfer
01-06-2006, 16:31
Det blir mindre bråk på denne måten. Man kan ikke sånn helt uten videre si opp SAS ansatte bare fordi de ikke er lønnsomme.

Lurer på om SAS er villige til å selge?

Trety
01-06-2006, 16:35
Griper Norwegian sjansen og ekspanderer sin tech-avdeling med en masse 737-knowhow?

espeno
01-06-2006, 16:35
Originally posted by intransfer
Det blir mindre bråk på denne måten. Man kan ikke sånn helt uten videre si opp SAS ansatte bare fordi de ikke er lønnsomme.

Lurer på om SAS er villige til å selge?

Man kan vel legge ned endel av et selskap som IKKE tjener penger, det virker da mye mer fornuftig enn å legge ned den delen som tjener penger?

WestAir
01-06-2006, 16:44
Det hadde vel blitt Røyken-tilstander på OSL dersom man hadde lagt ned noe der..

LN-RUV
01-06-2006, 16:44
jeg blir bare oppgitt.....og lei meg...

Canopy
01-06-2006, 16:59
Puh..da kan iallefall jeg puste litt lettere! Men synd for de som rammes

Kjedelig og ha sånne ting hengende over seg hele tiden. Dumt for Norge som en luftfartsnasjon. Får håpe de blir kjøpt opp, kanskje det beste for dem. Om det står SAS på døra eller KLM har egentlig ikke så mye og si.

Det ville vært rart da, SAS kjøper Braathens for og legge ned seg selv. En annen ting som forundrer meg er at Stockholm er helt utelukket. For et år siden kom jo instillingen om at Stockholm skulle legges ned. Men det ble det jo ikke noe av.

WestAir
01-06-2006, 17:03
Originally posted by BU662

Super-Argument!!!

STS ledelse velger altså den lösningen som provoserer de OSL baserte folk minst???




Det er alltid slik i Norge at det er katastrofe dersom noen jobber flyttes ut fra Oslo og Østlandet til "distriktene".

Jeg håper at SAS i det minste forsøker å selge fremfor å legge ned helt. Når Pratt & Whitney overtok Braathens flymotorverksted på Sola ble resulatet flere arbeidsplasser og flere oppdrag.

Canopy
01-06-2006, 17:06
Jeg håper at SAS i det minste forsøker å selge fremfor å legge ned helt. Når Pratt & Whitney overtok Braathens flymotorverksted på Sola ble resulatet flere arbeidsplasser og flere oppdrag.

Hørt rykter om at de trenger 50 mann på P & W

sail4fun
01-06-2006, 17:18
Originally posted by BU662


Saken med SAS er vel denne at dere er REAL FAT LIARS!!!



Pass på blodtrykket og vent til 12.6

snekke
01-06-2006, 18:03
Visst det ender med at det er BTS som skal ut av STS så er det nok ingen tanke at dette skal bli solgt, heller nedlagt. Av den enkle grunn at det ville blitt en for stor konkurent for STS visst det ble solgt.

BTS har 737CL, men skal en basere fremtiden på en flytype på vei ut? STS OSL har jo capability på 737NG samtidig som de har større og bedre fasiliteter (i tillegg til at det ligger på OSL).

MD80 har jo SOM bestemt seg for å fly noen år lengre enn planlagt kanskje så langt som til 2015, dette vil generere mye jobb hos OSL fremover. Det er nok med i planen.

mitt syn på saken.

storg
02-06-2006, 17:21
Originally posted by LN-RUV


Originally posted by snekke
(i tillegg til at det ligger på OSL).



Hva har det med saken å gjøre?

Litt lettere å få posisjoneringa av flyene til å stemme, når man kan ta servicen på huben.

Canopy
02-06-2006, 17:49
Originally posted by LN-RUV


Ser ingen grunn til at det skal være lettere....vedlikehold blir planlagt flere måneder i forveien...og da ligger flyene i flere uker...


OSL har en god del bevegelser flere i året enn Sola. Da er det lettere og legge vedlikeholdet i forbindelse med en rute flight. Å fly et fly som ferry for og ha vedlikehold er DYRT.

Må si jeg blir litt irritert av og lese aftenbladet på nettet.. Mye rart de presterer og skrive.

Greit at bts gikk 10% overskudd i første kvartal. Men hva med i fjor?

STS osl ca 40mill
BTS svg ca 6 mill
STS arn ca 3 mill

Første halvår i fjor var vi ca 80 mill i pluss, men på grunn av lite og gjøre på høsten så ble det slik.

Superhai
03-06-2006, 09:50
Man bør ikke stole på lokalavisene ettersom de vil være pro sitt lokalmiljø. Og jeg tror ikke det er noe fare for at noen vil gå arbeidsledige.

EB
03-06-2006, 10:07
Men trenger man to tekniske baser i Norge? Har man dette f.eks i Sverige? Nå må det heller ikke bli slik at fordi det er et eks-Braathens verksted så kan det ikke røres...

Canopy
03-06-2006, 13:13
Originally posted by Superhai


Man bør ikke stole på lokalavisene ettersom de vil være pro sitt lokalmiljø. Og jeg tror ikke det er noe fare for at noen vil gå arbeidsledige.


Tror de fleste får ordnet seg jobb jeg og. P & W er desperate etter folk. Helekopter service trenger folk. Og ikke minst olje industrien. Men det er kanskje værst for de eldste da..




Originally posted by EB


Men trenger man to tekniske baser i Norge? Har man dette f.eks i Sverige? Nå må det heller ikke bli slik at fordi det er et eks-Braathens verksted så kan det ikke røres...

Det er jo det de har funnet ut..

Stone
03-06-2006, 18:02
Jeg kan bare skrive under på det meste av det Richard har sagt. Man legger ned den basen med mest kompetanse på 737, eneste base med Classic D-chk kompetanse (og godkjenning) og eneste lakkhangar, den som har store muligheter for fremmedarbeid (hvis man bare hadde fått lov av STS å utvide kapasiteten), med et enestående rykte verden over for 737-arbeid. Og i tillegg den mest effektive. Hvorfor?

Fordi:
1. Resten av STS har et overtallighetsproblem
2. Den ligger ikke på OSL.....
3. Det irriterer STS at dets datterselskap er mer effektivt enn dem selv.
4. Navnet inneholder B-ordet. (Rød klut....)
5. Mindre bråk enn å legge ned en STS-avdeling.

SAS Braathens får et ekkelt problem med classic fra nå av. BTS har kontraktsforpliktelser overfor SASBU i lang tid fremover. Dette kan ikke STS ta over pga manglende kapabilitet. STS-ledelsen innrømmer også i møter med de ansatte at man ikke har noen plan for dette. Du store min.....

Konsernet graver seg bare dypere og dypere ned i søla. Jeg tror jeg stikker, jeg vil ikke være den som blir innelåst når lyset blir slått av.

Stone

Klippe
03-06-2006, 21:57
På den ene siden kritiserer politikerne SAS for å ikke være kostnadseffektive, på den andre siden ber de regjeringen blande seg inn i driften med å nedlegge veto når noe er ubehagelig.

Mulig Sola bør bestå, men der er ikke en eneste riks politiker i Norge som har noen kunnskap om hvordan dette bør håndteres.

Personlig mener jeg det er trist dersom Sola nedlegges men det er basert på følelser som norsk, ikke sak.

:sarc

Canopy
03-06-2006, 23:57
Originally posted by BU662


@Sevenseas:


Det har noe a gjöre med om jeg ser pa ting optimistisk eller pessimistisk.

Om ledelsen i STS er optimistisk, ville de har sagt, la oss pröve a fylle opp de kapasiteter vi har. La oss markedföre vare kapasiteter ogsa hos Norwegian, tilby dem noe. (DY ma jo flyr dyre ferries til Lasham for maintenance)

Men STS er pessimister, de valgte en kortsiktig valg


Nå skal det sies at ikke mange har god tiltro til selgerne våres da, i STS oslo. Har vært mye snakk om mulige kunder som ikke har blitt noe av.

EB
04-06-2006, 07:34
Igjen er det følelser som ligger til grunn for en lokaliseringsdebatt... Økonomien til selskapet holder vel?

Stone
04-06-2006, 17:02
Joda, EB, det er klart at følelser er med i debatten. Dessverre er det med på å gjøre farvannet litt uklart.
Men når det er sagt, er det klart at det har vært STS OSL som i Norge har slitt med overkapasitet, BTS har heller hatt for lite folk, noe som til tider har medført et massivt overtidsforbruk. Ordreboka et år framover er smekkfull som det er, hvis man kunne realisert planene om en tredje produksjonslinje kunne man bortimot fylt opp den også.
Historien gjentar seg altså: BU's bakkeansatte ble ofret for å løse SGS' overtallighetsproblem, nå ryker BTS for å løse STS sitt ditto. Selv om man i begge tilfellene kan dokumentere at det er den mest effektive som ryker.
Jeg fatter bare ikke at konsernet tror at de har råd til å velge nestbeste løsning, økonomisk sett. Det minker på pengebingen!
Og for all del: Jeg har all respekt for STS OSL's fagkunnskap på NG, hvis noen skulle lure på det. Erfaring på Classic er det nok dessverre mindre av, selv om man har mange med gyldig sertifikat på typen.

Jeg regner med at gamle BGB gråter der han ligger. Teknisk var hans hjertebarn.:(

EB
04-06-2006, 17:28
BGB har vel grååt mye siden sønnene overtok, solgte til KLM og solgte videre til SAS...

EB
05-06-2006, 08:39
Hvem kan være med på å skaffe penger til et nytt selskap? man trenger vel en solid eier i ryggen for å kjøpe dette... Men synes det høres spennende ut om de klarer dette...

LN-RUV
06-06-2006, 20:50
Originally posted by Canopy
OSL har en god del bevegelser flere i året enn Sola. Da er det lettere og legge vedlikeholdet i forbindelse med en rute flight. Å fly et fly som ferry for og ha vedlikehold er DYRT.


Og hva med lakkbasen da? Nå ligger den på en veldig aktiv SAS-flyplass...hvis de legger ned BTS har de ingen lakkbase i det hele tatt...og der blir det tatt inn mye kundefly.

DY Tech
06-06-2006, 21:01
Masse muligheter for å få lakket fly utenfor Norge. Bl.a i Irland.

Klippe
06-06-2006, 23:12
Nå kommer Jens Stoltenberg og de Rødgrønne Sola til unnsetting. Da blir sikkert arbeidsplassene bevart noen år til.

Pooh
07-06-2006, 01:11
Stoltenberg inn i flyverksted-saken (http://www.boarding.no/art.asp?id=21865)

Dette blir bare dummere og dummere.

Nå får man bestemme seg om SAS skal være en statsstyrt bedrift eller en privat bedrift, om de statlige eierne skal være aktive eller passive eiere, og om SAS skal få konkurrere på like vilkår som sine konkurrenter eller ikke.

SAS (herunder SAS Braathens) har et problem, og det er at de betaler alt for mye for sine tekniske tjenester, sammenlignet med sine konkurrenter. Så enkelt er det.

STS er skilt ut som eget, selvstendig selskap og er nødt til å levere varene til riktig pris, både nå og i fremtiden. Hvis ikke blir SAS nødt til å kjøpe sine tekniske tjenester et annet sted.

Om STS samlet eller om STS på Gardermoen eller BTS på Sola tjener mest penger er i den sammenheng fullstendig irrelevant. Prisen de tar er uansett for høy, og det er på grunn av overprisingen man klarer å vise pluss i regnskapet.

Når STS tydeligvis klarer å levere sine tjenester til eksterne kunder til en konkurransedyktig (dvs lav) pris, er det bare én årsak til dette: SAS subsidierer sine konkurrenter (eksterne kunder) på sine "egne" verksteder gjennom overprisingen.

Når STS har et kostnadsproblem, som etter hvert blir et inntekstproblem når SAS må begynne å kjøpe tjenester fra andre leverandører, er STS nødt til å gjøre noe med dette problemet for å få ned kostnadene og beholde sin største kunde.

Om det i den sammenhengen er riktig å legge ned verkstedet på Sola eller Gardermoen har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Ei heller om det finnes andre og bedre måter å gjøre dette på. Men jeg regner med at det er faglig kompetente mennesker som mener at dette må gjøres ved å legge ned BTS på Sola.

STS er nødt til å tenke langsiktig. Dermed blir nok argumenter som at man har best kompetanse på 737 Classic (som er en flytype på vei ut) i Stavanger lite vektlagt. Det som antakeligvis blir viktigere er lokalisering, fasiliteter, etc som går i favør av Gardermoen.

Det som i alle fall er helt sikkert er at om Jens Stoltenberg og Odd Eriksen skal begynne å stikke tentaklene sine oppi dette vil dette være en svært utidig innblanding av Staten i en privat bedrift. For SAS er en normal, konkurranseutsatt privat bedrift, selv om staten eier 14 % av aksjene.

Med mindre Jenser'n klarer å komme opp med en løsning som samtidig løser STS' kostnadsproblem, kommer dette til å bli den nye Union-saken. Og da skal han først overbevise Egil Myklebust om at løsningen er bedre enn om SAS fikk styre fritt over sin egen virksomhet. Så jeg holder en knapp på at dette blir Union.

Og å blande inn påstander om at SAS er store og onde og Braathens er små og snille (og norske) i dette her blir rett og slett for dumt. Her må man bare "cut the crap" og vise at man har en eksistensberettigelse, basert på fakta.

Lykke til.

Geir
07-06-2006, 12:12
Dette er veldig enkelt. Det er SAS mot Braathens.

Da SAS kjøpte Braathens løy de alle rett opp i ansiktet - de sa at alle skulle behandles likt. Løgnen ble jo avslørt da Braathens bakkemannskap fikk sparken. Siden har SAS fortsatt med å lyve ansatte, myndigheter og kunder opp i ansiktet. De har hele tiden sagt at de som leverer de får - altså at dersom Sola-verkstedet går bedre enn de andre så får de bestå. Selvsagt er det en ren løgn - Sola-verkstedet er Braathens og folkene der skal sparkes ut. Dette er klassisk "kjøp og slakt", men med løgn på kjøpet.

Mitt tips er at SAS enten er forsvunnet helt eller er ubetydelig om få år. Jeg har selv i min jobb-karriere opplevd 3 store fusjoner/ oppkjøp, i det ene tilfellet satt jeg i ledelsen. Alle 3 ble katastrofer og hovedårsaken var egentlig at man ikke behandlet begge sider likt, noe som førte til at man brukte tiden på intern krig - i tillegg forsvant masse kompetanse. Det ene selskapet gikk til sist konkurs, de to andre brukte mange år på å komme seg på bena igjen og fusjonene/ oppkjøpene ble pengesluk.

SAS-ledelsen tror nok at når de bare får sparket ut alle BU-folkene så vil de endelig få "ro og orden" og "fokus på det vi skal gjøre", men de sparker samtidig ut enormt masse kunnskap som det koster MASSE å få på plass igjen.

SAS kan selvsagt selge Sola-verkstedet, men det tipper jeg at de ikke gjør. De ex-BU-bakkeansatte som har startet opp egne handling-selskaper gjør det irriterende bra og SAS ønsker nok ikke at Sola skal bli en irriterende effektiv konkurrent. Dermed er det enklest å gi alle sparken.

DY Tech
07-06-2006, 13:07
Det er faktisk ikke lenger behov for to tunge baser I Norge.Arbeidsmengden fra SAS metter ikke lenger to baser.Synes det er utrolig bittert og leit for de ansatte på Sola,men slik blir det.Håper at det kan bli mulighet å få med masse kompetanse fra Sola til Oslo.Så kan de også lære MD80/90.

TOS
07-06-2006, 13:08
Originally posted by Pooh


Nå får man bestemme seg om SAS skal være en statsstyrt bedrift eller en privat bedrift, om de statlige eierne skal være aktive eller passive eiere, og om SAS skal få konkurrere på like vilkår som sine konkurrenter eller ikke.

Her var det mye å gripe fatt i som på meg virker som sammenblanding av en rekke forhold.

Først, som eier (selv om det er kun 14%) så har man selvsagt mulighet til å diskutere ledelsens disposisjoner med ledelsen. Det er jo ikke slik at det er SAS-ledelsen (her ved STS) som eier selskapet - de er kun satt til å administrere eiernes interesser. Så kan man selvsagt si at det er en tid og et sted for å ta opp slike ting (f.eks. generalforsamling), men av og til er det ikke mulig å gjøre det. Litt av problemet med passive eiere, som man vel må kunne si at både den norske, svenske og danske stat er, er at foretaket ofte ender opp med å bli lederstyrt (dvs. styrt etter hva som er ledelsens interesser, og som ikke nødvendigvis er helt i samsvar med eiernes interesser).

SAS konkurrerer jo forøvrig på like vilkår med alle andre (selv om de er underlagt f.eks. konkurranselovgivningen i sterkere grad enn mindre selskaper) - å si noe annet er å forsøke å tåkelegge.


Om STS samlet eller om STS på Gardermoen eller BTS på Sola tjener mest penger er i den sammenheng fullstendig irrelevant. Prisen de tar er uansett for høy, og det er på grunn av overprisingen man klarer å vise pluss i regnskapet.

Det er åpenbart et problem om STS tar en for høy pris, men siden STS vel er heleid av SAS så er dette snakk om en intern overføring i konsernet. Om inntektene kommer her eller der spiller vel egentlig ingen rolle for konsernet, men kan spille en rolle for de enkelte divisjonene (spesielt de som betaler overpris). Det er i såfall et problem som ledelsen i konsernet må/bør ordne opp i. Og som de fleste vet så kan slike internpriser benyttes strategisk for å oppnå ulike delmål som man måtte ha i konsernledelsen (f.eks. hevdes det ofte at fordelingen av billettinntekter mellom IC og de nasjonale enhetene kan være skjevfordelt, noe som kan forklare hvorfor IC ikke klarer å drive lønnsomt selv med fulle fly).


Når STS tydeligvis klarer å levere sine tjenester til eksterne kunder til en konkurransedyktig (dvs lav) pris, er det bare én årsak til dette: SAS subsidierer sine konkurrenter (eksterne kunder) på sine "egne" verksteder gjennom overprisingen.

Når STS har et kostnadsproblem, som etter hvert blir et inntekstproblem når SAS må begynne å kjøpe tjenester fra andre leverandører, er STS nødt til å gjøre noe med dette problemet for å få ned kostnadene og beholde sin største kunde.

Igjen, hvis ledelsen ikke klarer å ordne opp i dette i sitt eget datterselskap så er jo dette nokså interessant. Å si at SAS subsidierer sine konkurrenter er jo også interessant, og kanskje en riktig måte å se dette på om det er slik at konkurrentene får en lavere pris enn SAS. Spørsmålet er vel hvordan SAS velger å dekke inn sine faste kostnader knyttet til STS, og konkurransepress på vedlikeholdsiden kan kanskje gjøre at man velger å dekke de faste kostnadene gjennom høyere pris til egne enheter heller enn å ikke være konkurransedyktige i forhold til andre vedlikeholdsbaser (om dette er en fornuftig strategi på lang sikt er kanskje tvilsomt, spesielt siden SAS sine flyselskaper også er utsatt for konkurranse).

Det som i alle fall er helt sikkert er at om Jens Stoltenberg og Odd Eriksen skal begynne å stikke tentaklene sine oppi dette vil dette være en svært utidig innblanding av Staten i en privat bedrift. For SAS er en normal, konkurranseutsatt privat bedrift, selv om staten eier 14 % av aksjene.

Igjen, staten eier endel aksjer i selskapet, og må få lov til å snakke med de som administerer statens eiendeler...;)

LN-BRK
08-06-2006, 11:57
Hadde det vært valgår så hadde mange politikere vært på banen for lengst, ref Union.

Someone
08-06-2006, 13:24
Originally posted by LN-BRK


Hadde det vært valgår så hadde mange politikere vært på banen for lengst, ref Union.

Vel det er forskjell fra i og være på banen og delta i spillet! Uansett bør politikerene holde seg unna

sail4fun
09-06-2006, 17:34
Vi får håpe at SASBr har en (ny) avtale med STS som gjør at "kunden" er sikret og dette blir STS' sitt problem.

sail4fun
09-06-2006, 22:26
Sju dager tok det for stortingspolitikerne å få SAS-sjef Jørgen Lindegaard i tale om nedleggelsen av Braathen Technical Service på Sola. Tirsdag kommer han til Oslo, dagen etter at SAS-styret vedtar nedleggelsen.

http://www.na24.no/politikk/article657475.ece