Log in

View Full Version : Air Berlin legger ned OSL fra 05.01.15 - Bekreftet

LN-MOW
13-10-2014, 01:01
Oslo-Berlin krever et nytt offer .. Air Berlin er ikke bookbar etter 5. januar.

-----------------------------------------------------------------------------------
AB bekrefter at ruten legges ned: http://travelnews.no/2014/10/13/fly/air-berlin-legger-ned-rutene-pa-norge/

Boeing_fan
13-10-2014, 02:15
Ganske trist om det stemmer :( AB tålte visst ikke det store prispresset mellom Oslo og Berlin, og kaster derfor inn håndkleet. Med den største aktøren borte fra ruten, blir det mindre prispress. Men det er selvsagt aldri gøy å miste et bra nettverksselskap som AB.

WF789
13-10-2014, 02:25
Bør vel høre fra dem snart da, har billetter den 19.

Bookingen ser helt normalt ut på websiden.

jefi99
13-10-2014, 04:21
Det kan være at det kan bane vejen for at EY "selv" begynder at flyve til OSL? :D

Chaos Controller
13-10-2014, 05:19
Ikke før tidligst 2017 jefi

Brandal
13-10-2014, 05:20
Definitivt ingen god nyhet dette. AB har vært mitt førstevalg til Berlin, og jeg hadde planer om å teste de ut til MIA neste år. Synd at det ikke blir noe av.

Brandal
13-10-2014, 05:40
Skal SAS også legge ned TXL? Når jeg søker på en tur/retur fra OSL i slutten av januar får jeg kun opp via ARN og CPH.

Martin
13-10-2014, 05:47
Skal SAS også legge ned TXL? Når jeg søker på en tur/retur fra OSL i slutten av januar får jeg kun opp via ARN og CPH.

Søker på SAS henholdsvis 5. og 6. januar, og det ser ut som SAS "legger ned" ruta samme dag som AB. Det er vel litt for tilfeldig, er det ikke?

Cockpitview
13-10-2014, 06:35
Om nå også FR forsvinner står Norwegian igjen med 3 mindre konkurrenter og har Berlin for seg selv.

Om AB forsvinner er det trist, men neppe en overraskelse. Jeg vet de har slitt fra hele Skandinavia og fra OSL spesifikt ved at de ikke får opp yield.
Trøsten får være at dette nok umiddelbart vil gi en boost til Swiss, Austrian og Lufthansa som nå får svidd fingrene med EK.

Samtidig skal man heller ikke glemme signal effekten av dette.
Få selskap våger å etablere seg på OSL i frykt for Norwegian.
Om Air Berlin nå trekker seg ut, vil det bare skremme flere fra å etablere seg.

Someone
13-10-2014, 06:48
Synd da jeg synes de har vært et bra valgt både til Berlin, men også videre ut i Europa, selv om TXL er et høl.

sail4fun
13-10-2014, 07:05
Søker på SAS henholdsvis 5. og 6. januar, og det ser ut som SAS "legger ned" ruta samme dag som AB. Det er vel litt for tilfeldig, er det ikke?

Det ser ut til at SK i alle fall flyr direkte fra OSL , Fredag og Søndag.

BU662
13-10-2014, 07:05
SAS ligger inne med opp til 6/7 i sommer. I JAN driver SK excessive winter-shadings, noko som betyr at man er nede til 2/7 i de svakeste uker.

Vi far se om FR ikke ombestemmer seg. AB tar vekk en betydelig del kapasitaet og - dette er min personlig mening - jeg forventer at enten en av de to gjenvaerende aktörer vil öke med en daglig rundtur eller at FR kommer inn i bildet igjen.

Cockpitview
13-10-2014, 07:11
Ser at det også er kraftige korringer fra andre destinasjoner også.

litt-amatør
13-10-2014, 07:31
Synd med AB, men jeg vil tro dette bare er begynnelsen av en utvikling vi vil se mye av på OSL de neste par årene. Med Norwegians posisjon og etableringen av Qatar og Emirates vil mange av de tradisjonelle europeiske nettverkselskapene tape enda mer enn de har gjort på OSL de siste årene. For noen av dem vil det kanskje bety at de legger ned på OSL. I alle fall ett av de klassiske vet jeg vurderer nedleggelse av sin OSL-rute.

Om dette i et litt lengre perspektiv er bra OSL og norsk luftfart og reiseliv stiller jeg meg tvlende til.

Geiraage
13-10-2014, 07:35
Sitter med en booking i Juli til AGP via TXL nettopp for å teste ut produktet deres,men det ser nok ut som om vi må finne et annet alternativ, får vel bare vente på informasjon fra AB.

AN0510
13-10-2014, 08:21
AB har jo ikke markedsført seg særlig i norske media. Har sett ganske mye reklame på svensk TV (TV4) for Air Berlin. Ingenting på norske kanaler eller andre media for den saks skyld.
Må si det er synd dersom man nå blir tvunget til å velge DY for å komme seg direkte til Berlin. At DY presser ut andre selskaper er i det hele tatt bekymringsfullt, og en utvikling jeg ikke liker i det hele tatt.

Cockpitview
13-10-2014, 08:34
Om du tror DY er årsaken til at selskap legger ned på OSL, så må jeg skuffe deg!

OttoL
13-10-2014, 08:37
Veldig trist at AB forsvinner fra OSL, et selskap jeg har hatt gleden av å bruke et par ganger den siste tiden. Er vel derimot bedre at AB kutter OSL enn at de fortsetter på samme måte, som tydeligvis ikke er levedyktig.

AirbusTrond
13-10-2014, 08:41
Nei og nei, denne ruten har jeg brukt relativt mye, senest hjem fra årets sommerferie. Vi har vært bortskjemt med lave priser i mange år. Trist at de forsvinner. Det var jo også en mulighet til å komme seg videre ut i verden eller tilbake.

AN0510
13-10-2014, 08:42
Mulig SK ombestemmer seg når AB nå er ute? Ingen forbindelse til TXL fra OSL ville jo vært ganske ille, spør du meg.

OEH
13-10-2014, 09:03
Ja, min skyld er det i alle fall ikke. Jeg har brukt selskapet ekstremt mye det siste året, både for reiser til Berlin og andre steder. For meg er dette nærmest en traumatisk nyhet. Jeg har vært veldig fornøyd med servicen og det har også gjort underverker for opprettholdelse av min emerald status i Oneworld. Jeg har lite lyst til å gå over til SAS og Star, mulig jeg faktisk kommer til å bruke AY på endel Euro destinasjoner fremover.
Hvis AB har gått med store tap på OSL, lurer jeg på hva DY har gjort. AB har jo generelt ligget en del over DY i pris, de gangene jeg har sammenlignet har DY bestandig vært "billigst". Nå får man jo gratis bagasje og mat hos AB, så hvor mye billigere DY egentlig er er jeg i grunnen usikker på.
Nei, dette var triste nyheter en mandag morgen :(

Vegasbaby
13-10-2014, 09:55
Mulig SK ombestemmer seg når AB nå er ute? Ingen forbindelse til TXL fra OSL ville jo vært ganske ille, spør du meg.

Sjekket nettopp bookingen min med SAS i påsken (ut ons 1. april, hjem søn 5. april), og det er ingen endringer der.

LN-CMN
13-10-2014, 10:05
Sjekker tidtabellen dems og kan finne avganger helt frem til oct15, eneste forskjellen er at de skal begynne å fly på nye flightnummer fra dagens AB8243/8245/8247 til AB8091/8093/8097, vi får se hvordan det blir, men kan hvertfall bekrefte at belegget på denne ruta har vært 75-90% jevnt over linja.

Geiraage
13-10-2014, 10:19
Sjekker tidtabellen dems og kan finne avganger helt frem til oct15, eneste forskjellen er at de skal begynne å fly på nye flightnummer fra dagens AB8243/8245/8247 til AB8091/8093/8097, vi får se hvordan det blir, men kan hvertfall bekrefte at belegget på denne ruta har vært 75-90% jevnt over linja.

Flyplanen ligger ute, men det er ingen mulighet for booking av biletter

http://www.airberlin.com/en-NO/flightplan/index/results/departure/OSL/destination/AGP/outbounddate/2015-07/returndate/2015-07/withreturnflight/1/directflight/0/airlinefilter/0/et_cid/128/et_lid/166676/et_sub/show_timetable

Øivind
13-10-2014, 10:30
Huff, hvis dette stemmer er det utrolig kjipt. Men håper fortsatt at det ikke stemmer til jeg evt leser en bekreftelse fra AB.
Kunne det være en ide for AB å switche til OSL-DUS istedet? DY har jo flyttet til CGN, så SK er alene om å fly dit. AB har jo også flere connection muligheter derfra enn fra TXL.

LN-CGJ
13-10-2014, 10:42
Flyplanen ligger ute, men det er ingen mulighet for booking av biletter

http://www.airberlin.com/en-NO/flightplan/index/results/departure/OSL/destination/AGP/outbounddate/2015-07/returndate/2015-07/withreturnflight/1/directflight/0/airlinefilter/0/et_cid/128/et_lid/166676/et_sub/show_timetable

Kan det være et bytte av flight nr som ikke er helt i boks som gjør at billetter ikke lar seg booke? Noe offisielt fra Airberlin om dette?

Geiraage
13-10-2014, 10:49
Kan det være et bytte av flight nr som ikke er helt i boks som gjør at billetter ikke lar seg booke? Noe offisielt fra Airberlin om dette?

Nei, det er nok ikke det, sitter på en booking OSL-AGP 10 juli med retur 24 reservert 27 august, følgende fligthnr står på bookingen OSL-TXL AB8091 TXL-AGP 2268
AGP-TXL 2269-TXL-OSL AB8090

WF789
13-10-2014, 11:09
Flygningene mine fra TXL til TFS er forøvrig heller ikke mulig å booke.

WF-380
13-10-2014, 11:48
Kunne det være en ide for AB å switche til OSL-DUS istedet? DY har jo flyttet til CGN, så SK er alene om å fly dit. AB har jo også flere connection muligheter derfra enn fra TXL.

Det hadde vært helt glimrende. Eurowings kutta jo også morgenruta for snart et år siden. Men når de ikke klarte å fylle en CRJ-900 blir det vel ikke noe enklere med Air Berlins større maskiner.

Øivind
13-10-2014, 12:11
Det hadde vært helt glimrende. Eurowings kutta jo også morgenruta for snart et år siden. Men når de ikke klarte å fylle en CRJ-900 blir det vel ikke noe enklere med Air Berlins større maskiner.
Hvis AB hadde startet opp til DUS hadde nok majoriteten av de norske passasjerene vært transfer pax. DUS er jo AB sin største hub, og det er også herfra de flyr mest long haul, så det burde vel være mulig å fylle en A319 eller A320, med riktig markedsføring. I tillegg kunne de jo satset på å stjele noen av SK sine pax på ruten. Man må heller ikke glemme at DUS/Ruhr-området er et av Tysklands rikeste, med en god del betalingsvillige tyskere.

Rudisha
13-10-2014, 16:50
Hvor mange daglige flyvninger er det mellom Oslo og Berlin i dag og hvilke selskaper står for disse? Noen som vet?

LN-AØR
13-10-2014, 18:25
AB bekrefter at ruten legges ned: http://travelnews.no/2014/10/13/fly/air-berlin-legger-ned-rutene-pa-norge/

LN-MOW
13-10-2014, 18:30

Det er vanlig at flightene blir liggende, men som stengt for booking, inntil alle passasjerer er overført til andre avganger eller kansellert/refundert. Hvis man gjør dette for tidlig, 'ødelegger' man bestillingshistorien og skaper problemer med refusjon eller ombooking.

LN-CGJ
13-10-2014, 19:29
Det er vanlig at flightene blir liggende, men som stengt for booking, inntil alle passasjerer er overført til andre avganger eller kansellert/refundert. Hvis man gjør dette for tidlig, 'ødelegger' man bestillingshistorien og skaper problemer med refusjon eller ombooking.

Skjønner. Er vel eneste/enkleste måten å se hvem som skal ombookes eller ha krav på refusjon når nedleggelsen er et faktum. Synd at AB kaster inn håndkledet..

AN0510
13-10-2014, 23:09
Det står at AB skal øke satsingen i de andre nordiske landene. Har ruten til OSL gått så mye dårligere enn til andre nordiske destiansjoner altså? Virker litt merkelig. Eller er nordmenn mer lojale overfor SK og DY noe som gjør det vanskeligere for utenlandske selskaper på OSL? Jeg ser jo at f.eks AF flyr noen små Embraer på OSL nå. For få år siden var det A320. Hva skjer? Er det DY som priser andre aktører ut?

Someone
14-10-2014, 06:26
Det står at AB skal øke satsingen i de andre nordiske landene. Har ruten til OSL gått så mye dårligere enn til andre nordiske destiansjoner altså? Virker litt merkelig. Eller er nordmenn mer lojale overfor SK og DY noe som gjør det vanskeligere for utenlandske selskaper på OSL? Jeg ser jo at f.eks AF flyr noen små Embraer på OSL nå. For få år siden var det A320. Hva skjer? Er det DY som priser andre aktører ut?

AB sitt problem var vel først og fremst yielden.

Og når AF fløy A32x (og før det 737) på OSL var det 2x daglig, mens de økte til 3x daglig når de byttet til Embraer (primært E-190) hvilket innebar en reell økning i kapasiteten

litt-amatør
14-10-2014, 07:12

Jeg tror ruten har gått vesentlig dårligere enn i de andre nordiske landene. Kan ha noe å gjøre med at turisttrafikken fra Tyskland har en svakere utvikling til Norge enn andre av de nordiske landene. Ellers kommer man etter min mening ikke bort i fra Norwegian og selskapets enorme tiltrekningskraft på norske turister. Hvis vi er helt ærlige og tar av oss Flyprat-brillene;), så er det en veldig liten andel av de norske turister som har besøkt Berlin de siste årene som overhodet har hørt om Air Berlin. Veldig mange nordmenn går bare rett inn på Norwegians hjemmesider og bestiller turen og sjekker lavpriskalenderen deres. De legger uten videre til grunn at DY er billigst.

Og som det er påpekt; Berlin er jo en rute med lav yield og da var det vel uunngåelig at det gikk slik med AB.

litt-amatør
14-10-2014, 07:13

Og når AF fløy A32x (og før det 737) på OSL var det 2x daglig, mens de økte til 3x daglig når de byttet til Embraer (primært E-190) hvilket innebar en reell økning i kapasiteten

Ja, men ryktene sier at AF sliter voldsomt for tiden med å fylle flyene til OSL. Aner ikke om det stemmer.

Cockpitview
14-10-2014, 07:37
Yielden er bra på AF til OSL.

SQ321
14-10-2014, 08:57
Det er selvsagt kjedelig men det har vært tøff konkurranse på Berlin med DY, SAS, FR i tillegg til at DY også flyr fra SVG, BGO og TRD.

Lurer på hvor stor transfer del AB har hatt på ruter til USA. Har noen venner som har benyttet de til MIA men det er ikke så interessant lengre etter at DU begynte å fly til FLL/MCO.

Tipper det er en del andre ruter i AB sitt nettverk som blir fjernet da de er under sterkt press og ikke er i nærheten av å vise til sunn drift ennå.

Øivind
14-10-2014, 09:09
De økte jo fra 2 til 3 daglige for en stund siden, men de ser tydeligvis ingen grunn til å redusere igjen istedet for å legge ned.
Jeg føler vel at AB kunne hatt muligheten til å få flere kunder med litt mer markedsføring, for jeg tror som andre har vært inne på at mange nordmenn aldri har hørt om Air Berlin. Norwegian har dessverre så godt tak på norske passasjerer at det nesten virker som nordmenn har glemt at det finnes flyselskaper utefor Norge også, og sjekker derfor ikke andre selskaper enn DY og SAS.

Cockpitview
14-10-2014, 09:42
I følge selskapene er norske kjøpemønstre for flybilletter sterkt preget av at vi har hatt monopol/duopol i mange år. Der dansker og svensker booker med nye selskap fra dag.1, venter norske reisende til ruten er etablert og satt før de booker.
Nordmenn flest er født med den genetiske feilen at vi tror verden er via København eller Amsterdam. Selv om dette er i betydelig endring, preger nok fortsatt kjøpsmønsteret av dominans fra SAS og Norwegian. For disse to selskapene er Norge en takknemlig melkeku frem til en tredje aktør etablerer seg med flere ruter og en større etablering.

Dette er for ordens skyld ikke min personlige mening, men is som blir presentert av OSL til flyselskapenes mage. Det tar tid å etablere seg fra det norske markedet.
Tid = penger. Med marginene som nå er i bransjen er ikke viljen til å ta denne kostnaden særlig stor. Da vinner flyplasser som CPH der har muligheten til å redusere denne delen betraktelig, slik at selskapene ikke risikerer store mørke tall før de har bygget seg opp. Med det betyr også at vi ikke kan vente oss noen store skred av etableringer de neste årene fra OSL.
Med ny markedsledelse fra neste år kan man kanskje håpe på noe endring.

Nå er jo ikke AB noe nytt selskap i Norge, men jeg tror dette er like mye et spark til OSL og Avinor om at de ikke har de samme mulughetene til å støtte slitere som for eksempel i Stockholm eller København. Her har man vekst incentiver og individuelle støtteordninger.

Derimot er jeg 100% sikker på en ting. Det er at AB vil redusere mer i Norden (selv om de sier noe annet). Mange fly skal bort og selskapet må gjennom en kraftig endring.
Husk at dette selskapet egentlig var konkurs og at de taper stygt på alle sine operasjoner.

Når nye Berlin åpner tror jeg nok vi ser AB igjen på OSL.

I mellomtiden får vi håpe at dominansen til STAR og DY på OSL lokker LOT tilbake.

Brandal
14-10-2014, 09:52
Norwegian har dessverre så godt tak på norske passasjerer at det nesten virker som nordmenn har glemt at det finnes flyselskaper utefor Norge også, og sjekker derfor ikke andre selskaper enn DY og SAS.
Det kan virke som om media heller ikke er klar over at det finnes selskaper utenfor Norge.
Jeg husker under forrige Lufthansa-streik f.eks. På NRK Radio kunne de melde at BÅDE Norwegian og SAS hadde alt i rute, så det var ingen problemer med flytrafikken den dagen.
Jeg ble faktisk såpass provosert at jeg sendte mail og påpekte at alt ikke var greit med flytrafikken, da samtlige av Lufthansas flyvninger var kansellert. Jeg fikk svar tilbake om at siden LH var et tysk selskap hadde det liten relevans for norske passasjerer...

AN0510
14-10-2014, 10:41

Kan så være, synes å huske at det var mer enn to daglige i hine hårde dager men i forhold til BA, LH og KL har vel AF aldri vært særlig store her i landet, uten at jeg helt vet hvorfor.
Selskaper som IB og AZ har vel også prøvd seg men har måttet kaste inn håndkleet. Nordmenn er tydeligvis tunge å lokke ombord i fremmede kabiner. Kan det ha noe med vår generelle fremmedfrykt å gjøre?

hlorange
14-10-2014, 11:27
Tror Vueling gjør det ganske bra fra Bergen. Har fløyet en del med de og belegget har sjelden vært under 75% vår/høst, og i sesong så godt som smekkfullt. To ukentlige til BCN i perioden april - oktober, og de kommer tilbake neste år, som da blir tredje året ruten går i sommerhalvåret.

LN-AØR
14-10-2014, 16:43
At AB gir opp Oslo er synd det. Et helt ok flyselskap å reise med.

Men når det er sagt så er Berlin godt dekket fra Oslo. Noe av problemet til AB har vel vært, som andre også har nevnt, at de ikke har klart å profilere seg godt nok i det norske markedet. Da ruten startet var det sporadisk reklame rundt om kring, men dette var nok ikke nok til å befeste seg som en ny aktør som passasjerer tenkte på ved bestilling av flybillett. Heller ikke konseptet (lavpris eller fullservice) kom godt nok til syne e.m.m.

Ellers er det jo synd dersom den store dominansen til DY og SK går utover fristelsen til å starte nye-, eller oppretteholde eksisterende ruter. Nå er det ikke isolert sett krise at AB gir seg, men dette er nok et tegn OSL bør ta på alvor og forsøke å finne løsninger.

Litt synd for Ethiad som vel også får noe feed fra OSL gjennom samarbeidet med AB, uten at jeg vet hvor mange transferpax som reiser via TXL?

Rudisha
14-10-2014, 17:03
NAS har etter det jeg kan se 2 daglig avganger til Berlin fra Oslo nå. Nå er det vel sannsynlig at de vil øke frekvensen?

OEH
15-10-2014, 08:01
NAS har etter det jeg kan se 2 daglig avganger til Berlin fra Oslo nå. Nå er det vel sannsynlig at de vil øke frekvensen?
Vi vil vel se en prisøkning også tenker jeg. Berlin har jo vært på permanent billigsalg.

krølle
15-10-2014, 10:37
For disse to selskapene er Norge en takknemlig melkeku frem til en tredje aktør etablerer seg med flere ruter og en større etablering.

Vel, antar at BA/KL/LH og synes Norge er en herlig melkeku, iallefall deler av Norge

WF789
16-10-2014, 15:34
Fikk akkurat svar på henvendelsen min at min flytur vil gå som normalt og at de ikke kjente til noen nedlegging.
Hadde vært greit å vite om de rebooker meg, eller kun refunderer og jeg må finne en annen rute selv...

BU662
18-10-2014, 08:40
AB har lagt ut en presse-melding som klart sier at OSL ruten gikk med tap:

http://www.airberlingroup.com/en/press/pressreleases/2014/10/17-Further-route-network-optimisation---focusing-on-airberlins-strenghts

Cockpitview
18-10-2014, 10:21
AB har lagt ut en presse-melding som klart sier at OSL ruten gikk med tap:

http://www.airberlingroup.com/en/press/pressreleases/2014/10/17-Further-route-network-optimisation---focusing-on-airberlins-strenghts

Nå er jo forsåvidt alt AB driver med et enormt taps prosjekt.
Selskapet ville ikke eksistert i dag om det ikke var for Benredik Fyfasan.

Jeg tror AB kommer tilbake om de får strukturert seg på nytt og når/om den nye flyplassen i Berlin åpner.

Så vet du like godt som meg Richard at det kommer mer kutt i Norden frem mot S15;)

Glenn
21-10-2014, 10:37
Veldig synd at AB forsvinner helt fra OSL.
Ser at de kutter endel til OSL fra 3/11, f.eks tirsdager har bare morgenavgang.

Får håpe at terskelen ikke er lavere på å kansellere, har en t/r TXL i desember med AB. Kunne like gjerne tatt SK ..

WF789
29-10-2014, 19:13
Begynner virkelig å stusse på deres interne informasjon, fikk enda en e-post med svar om at alt går som normalt i januar. (Flyr TXL-OSL 19. jan)

LN-CMN
29-10-2014, 21:13
Begynner virkelig å stusse på deres interne informasjon, fikk enda en e-post med svar om at alt går som normalt i januar. (Flyr TXL-OSL 19. jan)

Som ansatt i handlingsselskapet som håndterer AB på OSL, har beskjeden blitt motatt fra øverste hold i AB at denne ruten desverre legges ned :/ Så det er nok sant!

WF789
29-10-2014, 21:17
Som ansatt i handlingsselskapet som håndterer AB på OSL, har beskjeden blitt motatt fra øverste hold i AB at denne ruten desverre legges ned :/ Så det er nok sant!

Var ikke sannheten jeg tvilte på, men at de er så dårlige på informasjon at support ikke er klar over nedleggelsen. Hadde vært greit å få vite ombookingen snarest mulig...

Geiraage
30-10-2014, 07:25
Var ikke sannheten jeg tvilte på, men at de er så dårlige på informasjon at support ikke er klar over nedleggelsen. Hadde vært greit å få vite ombookingen snarest mulig...

Enig, man burdre kunne forvente informasjon fra AB uten og måtte purre, jeg har sendt en e-post med ledende spørsmål angående min booking til AGP i juli, her kan du se svaret fra AB
"

Dear Mr Bjerke,

Thank you for your e-mail.

In these cases we offer a prompt refund or a rebooking free of charge of your flights from/to an other airport.

Please let us know if you want to get rembursed.

If you have any further questions or queries, please feel free to contact our team at any time.

Kind regards

Mr. M. Rainone
Service Team airberlin group

Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG
Saatwinkler Damm 42-43
D-13627 Berlin
Germany

airberlin group | member of oneworld®

Vegasbaby
30-10-2014, 09:22
Sjekket nettopp bookingen min med SAS i påsken (ut ons 1. april, hjem søn 5. april), og det er ingen endringer der.

Og da jeg imorges sjekket bookingen min, er direkteavgangen til SAS ons 1. april også kansellert. Grrr. (Og som vanlig uten å få beskjed verken pr. mail eller sms.)

WF789
30-10-2014, 18:47
Nå fikk jeg i det minste svar på facebook, her har de iallefall fått med seg nedleggelsen og svarer at "de vil kontakte alle berørte passasjerer ASAP"

Så får vi se hva de legger i asap..

Geiraage
13-11-2014, 09:17
Nå begynner jeg og lure, ser faktisk ut som at de skal fly alikevel. selv om jeg har fått bekreftet via mail at de ikke skulle fly, noe som medførte at jeg da repliserte at jeg gjerne ville ha pengene i gjen.
I dag dumpet denne inn i mailboksen min:

Flights
ROUTE DATE FLIGHT TIMES FLIGHT
Oslo - Berlin - Tegel 10.07.2015 06:30 - 08:05 AB 8091,O
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Malaga 10.07.2015 10:50 - 14:10 AB 2268,O
Operated by Air Berlin
Malaga - Berlin - Tegel 24.07.2015 15:00 - 18:20 AB 2269,Q
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Copenhagen 25.07.2015 09:15 - 10:15 AB 8032,Q
Operated by Air Berlin
Copenhagen - Oslo 25.07.2015 11:45 - 12:55 SK 1458,V
Operated by SAS
Scandinavian Airways

De skal ha for at de kjøper plass for oss med SAS, men for vår del er det uaktuellt med overnatting i Berlin, sto forøvrigt ingenting i mailen om muligheten for avbestilling noe det burde gjort da det er en vesentlig endring på returen i forhold til orginal bestilling.

Are G
13-11-2014, 13:45
Kanskje de har fått sterke reaksjoner på dette og har gjort en revurdering?

Geiraage
14-11-2014, 10:23
Skal, skal ikke, skal, skal ikke, nå begynner dette å bli en humoristisk farse for min del.
Dumpet en ny mail inn i dag med oppdatert reiserute uten noen som helst forklaring.

Flights
ROUTE DATE FLIGHT TIMES FLIGHT
Oslo - Stockholm - Arlanda 09.07.2015 12:50 - 13:45 SK 868,L
Operated by SAS
Scandinavian Airways
Stockholm - Arlanda - Berlin - Tegel 09.07.2015 14:50 - 16:25 AB 8005,O
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Malaga 10.07.2015 10:50 - 14:10 AB 2268,O
Operated by Air Berlin
Malaga - Berlin - Tegel 24.07.2015 15:00 - 18:20 AB 2269,Q
Operated by Air Berlin
Berlin - Tegel - Copenhagen 25.07.2015 09:15 - 10:15 AB 8032,Q
Operated by Air Berlin
Copenhagen - Oslo 25.07.2015 11:45 - 12:55 SK 1458,V
Operated by SAS
Scandinavian Airways

Mailen inneholder heller ingen informasjon om mulighetene/ rettigheter til og avbestille
Men nå kan man vel trekke konklusjonen AB har siste flygning ut fra OSL 5 januar, selv om flyplanen deres sier avgang tre ganger pr uke.

BU662
18-11-2014, 19:33
Og da öker DY til 3 daglige f.o.m So15 programm.

Respekt, de kommer med en 07:45 avgang fra OSL til SXF. 10.00 avgangen flyttes til 12 klocka. Og nummering av flyninger viser at det er plass til en fjerde rundtur.

jb1
21-11-2014, 09:51
Synd dette, AB er et greit selskap. Tegel er greiere enn Schönefelf inntil videre. Jeg skal med på en av de siste turene, I slutten av desember via TXL til Salzburg. Har Air Berlin alt i samme terminal der. Har kun benytter dem en gang før.

AirbusTrond
22-11-2014, 11:34
Air Berlin bruker både A, B og C, visstnok. Oslo-flyet gått til og fra C de gangene jeg har reist, mens jeg har ladet på en av de andre også, blant annet fra Bucuresti. En gang tok det faktisk en hel time å få bagasjen. TXL er noe greiere enn SXF, men det er mest fordi SXF er helt håpløs. Får nesten mareritt av den togstasjonen der.

BU662
23-11-2014, 08:38
Virker som ogsa SAS har lyst pa mer aktivitaet i Berlin. Det ligger inne WL Slot requests for en (meget) sent flygning fra OSL til TXL i S15.

Dash
23-11-2014, 11:52
Virker som ogsa SAS har lyst pa mer aktivitaet i Berlin. Det ligger inne WL Slot requests for en (meget) sent flygning fra OSL til TXL i S15.

Hva betyr WL?

BU662
23-11-2014, 14:27
WL = Waitlist

Dash
31-12-2014, 08:53

Increase of traffic between OSL and TXL
SAS will increase traffic between OSL and TXL from FEB15.

From late MAR15, SAS will operate up to 10 weekly frequencies between the Norwegian and German capitals instead of previously scheduled 5 flights a week.

Extra frequencies winter 2015
Mid FEB15 to end of MAR15: Evening departures FRI and SUN
MAR15: Mid day departures TUE and WED

Extra frequencies summer 2015
Mid day departures MON and WED
Evening departures THU, FRI and SUN

LN-AFG
31-12-2014, 14:39
Snodig. Bestilte billett til Berlin fra Bergen til september neste år. Det var bare en tusenlapp dyrere å fly Club Europe med BA om LHR enn DY via OSL. SK skulle ha mer for Go tur - retur enn det BA på Club skulle ha. Virker som det er litt penger å tjene på ruta.

hifiman
31-12-2014, 14:54
Snodig. Bestilte billett til Berlin fra Bergen til september neste år. Det var bare en tusenlapp dyrere å fly Club Europe med BA om LHR enn DY via OSL. SK skulle ha mer for Go tur - retur enn det BA på Club skulle ha. Virker som det er litt penger å tjene på ruta.
Prisene til Berlin hos både sk og dy har vært veldig lavt i hele år
før nå de siste månedene har steget...men nå ser det ut som
sk presser på etterså Air Berlin legger ned sine direkterute fra
Norge neste år.

FlightDeck
31-12-2014, 17:15

Det er bra om SAS og Norwegian får opp prisene nå som Air Berlin trekker seg og får prisene opp på et mer normalt nivå. Det er vel en grunn til at de trekker seg ut - overkapasitet og lave priser. Ikke særlig attraktivt å fly via London til Berlin, men likevel merkelig at British Airways ser seg nødt til å selge sin business class så billig for å få fylt setene.

AirbusTrond
31-12-2014, 17:18
Tja, jeg skulle gjerne sett at prisene holdt seg lave til Berlin - har jo nesten blitt vant til det. De siste par årene har jeg vært to turer i året, noe pga de svært lave prisene. Har vært vant til å betale 600-800 kr t/r de siste årene. Men forstår jo at dette ikke er helt bærekraftig.

BU662
31-12-2014, 20:09
Prisene til Berlin har blitt vannvittig lave. AB slutter a fly den 06. Januar, FR kutter sitt RYG-SXF rute til sommeren. Opprinnelig hadde SK ogsa opplagt til a kutte 2 av sine 7 ukenlige turer. Jeg tror dette sier mye om hvor baerekraftig dette marked er, dersom selv en FR kaster handkleet og trekker flyet for a bruke den pa mer lönnsomme markeder.

Selv om DY og SK na öker antall frekvenser, sa er det netto 16 flygninger og ca. 2.500 seter som forsvinner hver uke i hver retning. Denne forminsked konkurranse vil kundene merke, fordi de vil betale mye mer i fremtida.

jb1
04-01-2015, 12:50
Air Berlin fikk i det minste bra tall på slutten. Jeg fløy til Salburg via Tegel rett før nyttår. Flyet fra Oslo var nesten smekkfullt, men forsinket. Videreforbindelsen gikk dundas pga forsinket fly fra Oslo og vi måtte vis DUS også. Det var svært dårlig med informasjon ombord og i Berlin. Bagasjen rakk heller ikke frem sammen med oss, men dem kom neste ettermiddag. Det ble en laaaang dag, det var langt mer behagelig med nonstop med Norwegian tilbake

Cockpitview
04-01-2015, 13:13
Air Berlin fikk i det minste bra tall på slutten. Jeg fløy til Salburg via Tegel rett før nyttår. Flyet fra Oslo var nesten smekkfullt, men forsinket. Videreforbindelsen gikk dundas pga forsinket fly fra Oslo og vi måtte vis DUS også. Det var svært dårlig med informasjon ombord og i Berlin. Bagasjen rakk heller ikke frem sammen med oss, men dem kom neste ettermiddag. Det ble en laaaang dag, det var langt mer behagelig med nonstop med Norwegian tilbake

Air Berlin har også hatt en del stygge kunde saker fra Norge det siste året.
Det er i år omtalt som det verste selskapet som opererer fra Norge når det gjelder mangelfull oppfølging av reklamasjoner.

Frem til de får en skikkelig flyplass som de kan tilby effektiv transfer fra, kommer de nok neppe tilbake til OSL med permanent nærvær.

Farmer
04-01-2015, 13:16
Nå kan muligens SAS nye samarbeide med Etihad og Codeshare og feed til og fra TXL også bidra til mer SAS trafikk på denne ruten.

Cockpitview
04-01-2015, 13:25
Nå kan muligens SAS nye samarbeide med Etihad og Codeshare og feed til og fra TXL også bidra til mer SAS trafikk på denne ruten.

Nå flyr vel ikke Etihad til Berlin med eget materiell, men gjennom Air Berlin, så jeg stiller meg tvilende til hvor mye SAS kan klare å trekke ut av feed her. Ser man også prisene til Etihad og vestover generelt, så håper jeg samtidig at SAS heller ikke baserer sine inntekter til TXL på bakgrunn av dette. Med begrenset marked mellom Abu Dhabi og OSL, så er det jo også sølete å ha minst 2 stopp for å komme seg til sin slutt destinasjon.

Jeg håper og tror at SAS ønsker å sikre seg lokaltrafikken mellom Norge og Berlin som er mer enn stort nok for kapasiteten som til sommeren er presentert.

LN-AFG
05-01-2015, 00:45
Ikke særlig attraktivt å fly via London til Berlin, men likevel merkelig at British Airways ser seg nødt til å selge sin business class så billig for å få fylt setene.

Tja er man mileage junkie, så er man mileage junkie. Trives også utmerket godt ombord hos BA, enn wrapclass eller verre på SK/DY.

WF789
05-01-2015, 01:31
Bortsett fra overfylt terminal på TXL hadde jeg en svært fin tur igår.
Nokså trang gris fra Oslo, men svært komfortabelt på 25A på TXL-TFS og en betjening som burde få seg jobb i Sas eller Norwegian!

Forøvrig fortjener de skryt for noe SAS (og mange andre) aldri ville fått til:
Jeg kjøpte sete 26A ved bestilling, raden bak nødutgang hvor verken sete 24A eller 25A eksisterer. De har enten innredet på nytt, eller fått nye fly hvor 25A finnes, og jeg ble nå automatisk flyttet frem hit.

jb1
09-01-2015, 15:36
Air Berlin har også hatt en del stygge kunde saker fra Norge det siste året.
Det er i år omtalt som det verste selskapet som opererer fra Norge når det gjelder mangelfull oppfølging av reklamasjoner.

Frem til de får en skikkelig flyplass som de kan tilby effektiv transfer fra, kommer de nok neppe tilbake til OSL med permanent nærvær.

De sa det var daarlig vaer i Berlin som gjorde at det ble forsinkelser. Jeg vet ikke hvor ille det var, om det kan vaere "ekstra-ordinaert", men forpleining skal uansett gis. Jeg har kontaktet AB angaaende erstatning/forpleining etter EU forordningen. Det var ingen info i aa faa i Berlin hverken om forpleining eller erstatning. Vi kom nesten 6,5 timer for sent frem.

jb1
11-02-2015, 08:04
AB har svart. De tilbyr 250 euro i kompensasjon for fremtidige flyvninger, det står ikke om det gjelder per billett. Jeg svarte at dette ikke er i samsvar med EU forordningen og at de ikke gav noe forpleining i de nesten syv timene vi ble forsinket. Dessuten har de lagt ned ruten fra Norge slik at kuponger til senere flyvninger ikke er så mye verdt. Jeg må nok vente litt på svaret.

Espen_An
11-02-2015, 13:25
Jeg fikk akkurat utbetalt 250 euro i erstatning fra SAS etter en forsinkelse på rundt 6 timer, noe som er etter boka i forhold til EU-reglementet.

Denne forsinkelsen skyldtes dog teknisk feil og ikke vær, så kan vel være en forskjell der i forhold til ditt tilfelle.