Kashgar
03-10-2014, 18:40
Takk - rapporter fra Øst-Europa bør det være mer av.
Jeg leste dette sitatet i en av de andre rapportene på forumet, der flyKSU besøkte Kroatia, og tenkte jeg kunne dele en skildring fra turen til Bosnia og Kroatia i sommer. Jeg reiste med samboeren min, og vi besøkte Sarajevo og Mostar i Bosnia, samt Bol og Split i Kroatia. Etter dette skilte vi vei, hun dro til Dornbirn (en tier til de som kan plassere det på et kart uten å søke) i Østerrike i forbindelse med en konferanse, mens jeg da dro til Heidelberg i Tyskland. Denne rapporten blir en samlerapport fra alle reisemålene, men jeg må på forhånd beklage for mangelen på faktiske flybilder. Jeg har brukt et gammelt Canon Ixus 80, samt mobiltelefonen som kamera. Kvaliteten er dermed ikke den beste. Håper det faller i smak uansett!
De fleste på dette forumet er nok gamle nok til å huske krigen i Bosnia på 90-tallet, noen har kanskje personlige erfaringer. Selv er jeg i den aldersgruppen som gikk på barneskolen da krigen var i gang, og jeg husker godt alle de nye klassekameratene som kom i ettertid, som fortalte om sine erfaringer. Det er snart 20 år siden krigen var over, men allikevel kan det virke som om folk stadig har negative assosiasjoner til Bosnia og Sarajevo – jeg fikk ofte spørsmål om det virkelig var trygt å dra til et sted hvor det “akkurat hadde vært krig”. Urokket av pessimistenes dommedagsprofetier booket vi en tur fra Oslo til Sarajevo, med hjemreise fra Split i Kroatia.
---
Avreisedato for ferien var 23. juni 2014. Billettene til Sarajevo var ikke spesielt billige, siden vi booket enveis. Per person havnet vi på 2200 kr, om ikke hukommelsen svikter helt.
Avgang fra Oslo var kl 15:55, og vi troppet opp vel to timer i forkant, etter å ha delt tog med en gjeng fjortiser som skulle spille håndballkamp et eller annet sted på kontinentet. Oslo Lufthavn var mildt sagt fullstappet denne ettermiddagen. Det var køer så langt øyet kunne se, men jeg hadde kjøpt Fast Track som Norwegian begynte å tilby tidligere i år, dette ble betalt med Cashpoints som jeg hadde fra tidligere. Ikke et dumt valg, vi var gjennom sikkerhetskontrollen på vel 5 minutter, og gikk deretter for en matbit. Valget falt på Foodmarket.
Etter hvert ble det tid for ombordstigning, og det kunne se ut til at det var en full flight denne ettermiddagen. Mange hadde oversized håndbaggasje, dette gjorde at ombordstigningen tok lenger tid enn vanlig, og at faktisk avgang var rundt 20 minutter senere enn planlagt. Vi befant oss ved nødutgang, og det var nok av plass!
http://i.imgur.com/IFFl4gV.jpg
Påstigning foran og bak denne flighten.
http://i.imgur.com/avZ6OAU.jpg
LN-NOMnomnomom -Kakemonsteret
http://i.imgur.com/ODnSIC5.jpg
Slapp helt av, jeg brukte ikke joggebukser.
http://i.imgur.com/Dg6AEWc.jpg
I Sarajevo
Det var en heller rolig flight ned til Butmir. Da det nærmet seg tid for landing ble vi møtt med flotte, grønne fjell og kraftig crosswind, men det er bare gøy. Da flyet kom seg ned var det applaus i kabinen, og vel, det er fortsatt harry.
Koffertene hadde ikke falt ut av flyet, så da det var i hende ble vi hentet av sjåføren for hostellet vi bodde på. Det var en skjeggete fyr som kjørte en gammel haug av en Range Rover uten belter, med en NO2-kolbe i baggasjerommet. Autentisk, det liker vi.
Vi bodde på Guesthouse Markale. Hostellet er plassert midt i byen, ved siden av grønnsaksmarkedet Markale. Armeen til Republika Srpska avfyrte bombekastere mot markedet i både 1994 og 1995, og tok livet av totalt 111 uskyldige.
Sarajevo er en kompakt by, og alt av interesse er egentlig innen gåavstand. Basardistriktet, eller Baščaršija, ligger 10 minutters gange fra hostellet. For 278 kr natta fikk vi et fint rom med eget bad, men vi delte kjøkken med én annen gjest (som egentlig ikke gjorde noe ut av seg). Vi var i Sarajevo i totalt fire netter.
http://i.imgur.com/jy9MHte.jpg
Gateliv i basardistriktet
http://i.imgur.com/M63sg0D.jpg
http://i.imgur.com/jSnURS7.jpg
En fontene som også pryder flere postkort
http://i.imgur.com/flTRLeJ.jpg
Biblioteket i Sarajevo. Det hadde akkurat, eller var i ferd med å åpne igjen.
Sarajevo ligger nede i en dal, så det er fullt mulig å komme seg opp i høyden for litt oversikt.
http://i.imgur.com/0DE8rB3.jpg
http://i.imgur.com/V5ujN3Z.jpg
http://i.imgur.com/HkXNATK.jpg
http://i.imgur.com/aub2T8h.jpg
http://i.imgur.com/NdgfBlJ.jpg
Krigen friskt i minne
Vi tok en tur til krigstunnelen. Denne ble bygd for å frakte våpen, mat og andre viktige varer under flyplassen. Den ene åpningen befant seg i nabolaget Dobrinja, og det andre i Butmir. Disse nabolagene var under bosnisk kontroll, og var viktig for strategi og overlevelse. Tok ingen bilder innendørs, det var flere av oss der, så det ville ikke vært noe speislet å se uansett, men her er noen bilder fra utsiden og området rundt.
http://i.imgur.com/SYfQus8.jpg
http://i.imgur.com/nYykB7X.jpg
http://i.imgur.com/05DZ9iQ.jpg
Det ble ikke så mange bilder av Sarajevo. Synes det er vanskelig å ta gode bilder av byscener, og egentlig foretrekker jeg å ta så lite bilder som mulig. Uansett, inntrykket jeg sitter igjen med er at Sarajevo er en by som fortsatt sliter etter krigen. Dårlig økonomi og mangel på jobber gjør at situasjonen for spesielt unge er ganske vanskelig. Man føler seg allikevel velkommen, som gjest blir man tatt godt i mot. Jeg oppfattet servicenivået som høyt og profesjonelt. Prisnivået i Bosnia er lavt, den dyreste matopplevelsen vi hadde kostet totalt 300 kr, dette var på en litt mer upscale restaurant, med vin, øl og treretters. 150 kr for dette per person er absolutt godkjent. Til lunsj kan man gjerne spise børek, da betaler man ikke mer enn en tier for fersk børek rett fra ovnen. Ellers kostet en øl fra 6 - 12 kr, avhengig av hvor vi var.
Etter å ha vært i Sarajevo noen dager gikk turen sørover til Mostar. Mostar er kjent for en bru som ble bombet under krigen, men gjenreist for ikke så lenge siden. Hovedgrunnen for å stoppe i Mostar var egentlig fordi vi ville ha et stopp mellom Sarajevo og Split, men da hostellet vi hadde booket hos arrangerte en lenger tur i Hercegovina-regionen bestemte vi oss for å bli lenger.
Jeg leste dette sitatet i en av de andre rapportene på forumet, der flyKSU besøkte Kroatia, og tenkte jeg kunne dele en skildring fra turen til Bosnia og Kroatia i sommer. Jeg reiste med samboeren min, og vi besøkte Sarajevo og Mostar i Bosnia, samt Bol og Split i Kroatia. Etter dette skilte vi vei, hun dro til Dornbirn (en tier til de som kan plassere det på et kart uten å søke) i Østerrike i forbindelse med en konferanse, mens jeg da dro til Heidelberg i Tyskland. Denne rapporten blir en samlerapport fra alle reisemålene, men jeg må på forhånd beklage for mangelen på faktiske flybilder. Jeg har brukt et gammelt Canon Ixus 80, samt mobiltelefonen som kamera. Kvaliteten er dermed ikke den beste. Håper det faller i smak uansett!
De fleste på dette forumet er nok gamle nok til å huske krigen i Bosnia på 90-tallet, noen har kanskje personlige erfaringer. Selv er jeg i den aldersgruppen som gikk på barneskolen da krigen var i gang, og jeg husker godt alle de nye klassekameratene som kom i ettertid, som fortalte om sine erfaringer. Det er snart 20 år siden krigen var over, men allikevel kan det virke som om folk stadig har negative assosiasjoner til Bosnia og Sarajevo – jeg fikk ofte spørsmål om det virkelig var trygt å dra til et sted hvor det “akkurat hadde vært krig”. Urokket av pessimistenes dommedagsprofetier booket vi en tur fra Oslo til Sarajevo, med hjemreise fra Split i Kroatia.
---
Avreisedato for ferien var 23. juni 2014. Billettene til Sarajevo var ikke spesielt billige, siden vi booket enveis. Per person havnet vi på 2200 kr, om ikke hukommelsen svikter helt.
Avgang fra Oslo var kl 15:55, og vi troppet opp vel to timer i forkant, etter å ha delt tog med en gjeng fjortiser som skulle spille håndballkamp et eller annet sted på kontinentet. Oslo Lufthavn var mildt sagt fullstappet denne ettermiddagen. Det var køer så langt øyet kunne se, men jeg hadde kjøpt Fast Track som Norwegian begynte å tilby tidligere i år, dette ble betalt med Cashpoints som jeg hadde fra tidligere. Ikke et dumt valg, vi var gjennom sikkerhetskontrollen på vel 5 minutter, og gikk deretter for en matbit. Valget falt på Foodmarket.
Etter hvert ble det tid for ombordstigning, og det kunne se ut til at det var en full flight denne ettermiddagen. Mange hadde oversized håndbaggasje, dette gjorde at ombordstigningen tok lenger tid enn vanlig, og at faktisk avgang var rundt 20 minutter senere enn planlagt. Vi befant oss ved nødutgang, og det var nok av plass!
http://i.imgur.com/IFFl4gV.jpg
Påstigning foran og bak denne flighten.
http://i.imgur.com/avZ6OAU.jpg
LN-NOMnomnomom -Kakemonsteret
http://i.imgur.com/ODnSIC5.jpg
Slapp helt av, jeg brukte ikke joggebukser.
http://i.imgur.com/Dg6AEWc.jpg
I Sarajevo
Det var en heller rolig flight ned til Butmir. Da det nærmet seg tid for landing ble vi møtt med flotte, grønne fjell og kraftig crosswind, men det er bare gøy. Da flyet kom seg ned var det applaus i kabinen, og vel, det er fortsatt harry.
Koffertene hadde ikke falt ut av flyet, så da det var i hende ble vi hentet av sjåføren for hostellet vi bodde på. Det var en skjeggete fyr som kjørte en gammel haug av en Range Rover uten belter, med en NO2-kolbe i baggasjerommet. Autentisk, det liker vi.
Vi bodde på Guesthouse Markale. Hostellet er plassert midt i byen, ved siden av grønnsaksmarkedet Markale. Armeen til Republika Srpska avfyrte bombekastere mot markedet i både 1994 og 1995, og tok livet av totalt 111 uskyldige.
Sarajevo er en kompakt by, og alt av interesse er egentlig innen gåavstand. Basardistriktet, eller Baščaršija, ligger 10 minutters gange fra hostellet. For 278 kr natta fikk vi et fint rom med eget bad, men vi delte kjøkken med én annen gjest (som egentlig ikke gjorde noe ut av seg). Vi var i Sarajevo i totalt fire netter.
http://i.imgur.com/jy9MHte.jpg
Gateliv i basardistriktet
http://i.imgur.com/M63sg0D.jpg
http://i.imgur.com/jSnURS7.jpg
En fontene som også pryder flere postkort
http://i.imgur.com/flTRLeJ.jpg
Biblioteket i Sarajevo. Det hadde akkurat, eller var i ferd med å åpne igjen.
Sarajevo ligger nede i en dal, så det er fullt mulig å komme seg opp i høyden for litt oversikt.
http://i.imgur.com/0DE8rB3.jpg
http://i.imgur.com/V5ujN3Z.jpg
http://i.imgur.com/HkXNATK.jpg
http://i.imgur.com/aub2T8h.jpg
http://i.imgur.com/NdgfBlJ.jpg
Krigen friskt i minne
Vi tok en tur til krigstunnelen. Denne ble bygd for å frakte våpen, mat og andre viktige varer under flyplassen. Den ene åpningen befant seg i nabolaget Dobrinja, og det andre i Butmir. Disse nabolagene var under bosnisk kontroll, og var viktig for strategi og overlevelse. Tok ingen bilder innendørs, det var flere av oss der, så det ville ikke vært noe speislet å se uansett, men her er noen bilder fra utsiden og området rundt.
http://i.imgur.com/SYfQus8.jpg
http://i.imgur.com/nYykB7X.jpg
http://i.imgur.com/05DZ9iQ.jpg
Det ble ikke så mange bilder av Sarajevo. Synes det er vanskelig å ta gode bilder av byscener, og egentlig foretrekker jeg å ta så lite bilder som mulig. Uansett, inntrykket jeg sitter igjen med er at Sarajevo er en by som fortsatt sliter etter krigen. Dårlig økonomi og mangel på jobber gjør at situasjonen for spesielt unge er ganske vanskelig. Man føler seg allikevel velkommen, som gjest blir man tatt godt i mot. Jeg oppfattet servicenivået som høyt og profesjonelt. Prisnivået i Bosnia er lavt, den dyreste matopplevelsen vi hadde kostet totalt 300 kr, dette var på en litt mer upscale restaurant, med vin, øl og treretters. 150 kr for dette per person er absolutt godkjent. Til lunsj kan man gjerne spise børek, da betaler man ikke mer enn en tier for fersk børek rett fra ovnen. Ellers kostet en øl fra 6 - 12 kr, avhengig av hvor vi var.
Etter å ha vært i Sarajevo noen dager gikk turen sørover til Mostar. Mostar er kjent for en bru som ble bombet under krigen, men gjenreist for ikke så lenge siden. Hovedgrunnen for å stoppe i Mostar var egentlig fordi vi ville ha et stopp mellom Sarajevo og Split, men da hostellet vi hadde booket hos arrangerte en lenger tur i Hercegovina-regionen bestemte vi oss for å bli lenger.