View Full Version : Swiss reduserer på OSL W15?
Under bestilling av vinterferien ser det ut som Swiss nå reduserer ZRH-OSL fra 2x daglig til 9x ukentlig. I hvertfall er det slik i starten av mars. Ettermiddagsrotasjonen er kuttet tirsdag og lørdag, og morgenturen søndag, tirsdag og torsdag
GVA-OSL virker være 3x ukentlig, men husker ikke om den var 3x eller 4x sist vinter?
Såvidt jeg kommer frem til øker SAS på OSL-ZRH fra daglig til 8x ukentlig, ved at det ligger 2x på søndager i skisesongen?
KristianSk
29-09-2014, 21:16
Kjedelig.. Skulle gjerne se de utvidet. Swiss er f.eks. umulig å bruke til Oslo om man kommer fra Asia om morgenen ettersom de ikke har noen flighter mellom 06:55 og 16:45.
Igjen så viser det at Lufthansa-group nedprioriterer Norge. Først kuttet LH BGO mer eller mindre helt og er helt ute fra den byen W15, så kutter OS ganske mye i OSL for W15, og nå Swiss i OSL. Begynner å få mindre og mindre sansen for LH-group.
Igjen så viser det at Lufthansa-group nedprioriterer Norge. Først kuttet LH BGO mer eller mindre helt og er helt ute fra den byen W15, så kutter OS ganske mye i OSL for W15, og nå Swiss i OSL. Begynner å få mindre og mindre sansen for LH-group.
Nedprioriterer? Tror du det er sånn det funker?
Swiss merker godt inntoget av QR og EK, og det gjør delvis OS også, kombinert med enkelte utfordringen i Øst-Europa som er OS sitt fokusområdet/nisje
Det handler både om og prioritere og tilpasse tilbudet til etterspørselen
Chriscross
29-09-2014, 21:26
Er dette prisen en må betale for to sandkasseselskaper på Osl?
Cockpitview
29-09-2014, 21:29
Er dette prisen en må betale for to sandkasseselskaper på Osl?
Swiss er det selskapet som er antatt å merke EK først og mest.
Husk også hvem som nå er sjef for EK Norge.....
Under bestilling av vinterferien ser det ut som Swiss nå reduserer ZRH-OSL fra 2x daglig til 9x ukentlig. I hvertfall er det slik i starten av mars. Ettermiddagsrotasjonen er kuttet tirsdag og lørdag, og morgenturen søndag, tirsdag og torsdag
Dersom dette stemmer, lurer jeg på hvordan det påvirker O&D-trafikken. Det har vært vanskelig å få noe fornuftig ut av dagsbesøk nå, og alternativene til direkterutene er ikke spesielt gode.
Dag Viking
29-09-2014, 23:13
Kjedelig.. Skulle gjerne se de utvidet. Swiss er f.eks. umulig å bruke til Oslo om man kommer fra Asia om morgenen ettersom de ikke har noen flighter mellom 06:55 og 16:45.
Akkurat det stemmer jo ikke for alle Asia-destinasjoner.
SIN, BOM og HKG er mulig med 06:55 flighten, mens PVG og NRT passer fint med ettermiddagsflighten.
Dette forutsetter selvsagt at det er 2x daglig. Når morgen eller ettermiddagsavgangen forsvinner, blir tilbudet veldig dårlig på enkelte dager.
Trist hvis Europas beste selskap presses ut av middelmådighet fra sandkassa.
KristianSk
29-09-2014, 23:17
Akkurat det stemmer jo ikke for alle Asia-destinasjoner.
SIN, BOM og HKG er mulig med 06:55 flighten, mens PVG og NRT passer fint med ettermiddagsflighten.
Dette forutsetter selvsagt at det er 2x daglig. Når morgen eller ettermiddagsavgangen forsvinner, blir tilbudet veldig dårlig på enkelte dager.
Trist hvis Europas beste selskap presses ut av middelmådighet fra sandkassa.
Swiss lar deg ikke booke Hong Kong eller Singapore på 06:55 flighten...
Dag Viking
29-09-2014, 23:35
Swiss lar deg ikke booke Hong Kong eller Singapore på 06:55 flighten...
Og dette er du sikker på?
KristianSk
29-09-2014, 23:44
Og dette er du sikker på?
Tydeligvis ikke sikker nok, men det har ikke vært tilgjengelig når jeg har hatt behov for det i det siste, eller når jeg gjorde et par testsøk isted. Uansett - imorgen ser det ut til at HKG er 20min forsinket, da blir det fort trangt.
Dersom dette stemmer, lurer jeg på hvordan det påvirker O&D-trafikken. Det har vært vanskelig å få noe fornuftig ut av dagsbesøk nå, og alternativene til direkterutene er ikke spesielt gode.
Sånn bortsett fra at mindre tilbud gir mindre trafikk, så vet jeg ikke hvor mye dårligere muligheten for dagsturer blir, da som du nevner, den muligheten alltid har vært begrenset til ZRH. Swiss sin morgenflight har jo alltid vært for sen skal man ha mer enn noen timer der nede, og således er fakir-flighter til CPH også videre til ZRH som er tidligste mulige ankomst (09:40).
SAS fortsetter jo uansett med kveldsflighten fra ZRH som jo muliggjør en full dag der nede, og Swiss og SAS flighter til ZRH kan jo "trikses&mikses" om hverandre, så lenge man bestiller tur-retur, enn så lenge Swiss jo ikke liker selge deg enveis til ZRH.
Både siste og kommende vinter så ender vi opp med Swiss ned og SAS hjem, og således er ikke muligheten for litt lengre opphold i Alpene så mye dårligere, selv om endel connections videre nå ikke funker lenger
Kjedelig.. Skulle gjerne se de utvidet. Swiss er f.eks. umulig å bruke til Oslo om man kommer fra Asia om morgenen ettersom de ikke har noen flighter mellom 06:55 og 16:45.
Helt enig. Synd at dette skjer. Reiste med de fra BKK i vinter. Perfekt med transfer til Oslo på morgenen. Ikke noe stress, bare rolig gange og turen med banen mellom terminalene.
Gulboble
30-09-2014, 10:15
Er dette prisen en må betale for to sandkasseselskaper på Osl?
Alt har sin pris
Sånn bortsett fra at mindre tilbud gir mindre trafikk, så vet jeg ikke hvor mye dårligere muligheten for dagsturer blir, da som du nevner, den muligheten alltid har vært begrenset til ZRH. Swiss sin morgenflight har jo alltid vært for sen skal man ha mer enn noen timer der nede, og således er fakir-flighter til CPH også videre til ZRH som er tidligste mulige ankomst (09:40).
SAS fortsetter jo uansett med kveldsflighten fra ZRH som jo muliggjør en full dag der nede, og Swiss og SAS flighter til ZRH kan jo "trikses&mikses" om hverandre, så lenge man bestiller tur-retur, enn så lenge Swiss jo ikke liker selge deg enveis til ZRH.
Reisemønsteret hos min arbeidsgiver er sikkert litt utypisk, med en viktig leverandør i Appenzell Ausserrhoden, men for oss har morgenavgangen fra Sveits vært grei å kombinere med SAS sin ettermiddagsavgang eller Swiss sin kveldsavgang tilbake dagen etter. Ei overnatting og halvannen dags arbeid for folk som er på besøk.
Motsatt har det stort sett vært SAS-avgangene som har vært brukt, så der blir det ikke så mye endringer.
Star Flyer
30-09-2014, 19:38
SAS begynner å fly 2x daglig OSL-ZRH på fredager i midten av februar 2015.
SAS begynner å fly 2x daglig OSL-ZRH på fredager i midten av februar 2015.
Kun fredager, det er vel en sesongjustering da?
Timingen er egentlig skitbra både for connections og dagsturer, avgang OSL 07.00 og retur fra ZRH 10.10 som funker med USA flighter bla. Har aldri booket de hjem fra USA pga venting til 16.45.
Men men, 1 ukentlig og trolig skirute, det er jo bare å drømme videre.
Kun fredager, det er vel en sesongjustering da?
Timingen er egentlig skitbra både for connections og dagsturer, avgang OSL 07.00 og retur fra ZRH 10.10 som funker med USA flighter bla. Har aldri booket de hjem fra USA pga venting til 16.45.
Men men, 1 ukentlig og trolig skirute, det er jo bare å drømme videre.
Det virker som det bare er enkelte og varierende dager.
Det var også 2 SAS flighter og en Swiss flight og velge mellom hjem 8/3.
For oss var det perfekt med den ekstra SAS avgangen 14:40. Da rekker vi både komme oss ned fra Alpene uten og stresse, samtidig som vi er hjemme tidlig nok til at junior får lagt seg og man unngår en overtrøtt/trøtt unge
Helt enig. Synd at dette skjer. Reiste med de fra BKK i vinter. Perfekt med transfer til Oslo på morgenen. Ikke noe stress, bare rolig gange og turen med banen mellom terminalene.
Swiss tur/retur Bangkok endrer jo også tidene til vinteren, så det passer elendig til/fra Oslo uansett