flyKSU
28-09-2014, 23:01
Der var i utgangspunktet planlagt en langweekend i Budapest – KLM fra TRD ned og opp igjen via AMS. Men jeg synes jo dette var litt labert, flymessig sett, så da jeg fant ut at det ville befinne seg kjentfolk i Kroatia når jeg etter planen skulle reise hjem fra Budapest, valgte jeg å drite i KLM-returen. Det hadde jo vært synd og skam å ikke si hei, når man var i «nabolaget» …
Det må imidlertid nevnes innledningsvis at jeg grovt undervurderte størrelsen på det nevnte nabolaget, noe som gjorde seg gjeldende i logistikkproblemer. Informasjon om hvordan man rent praktisk kan komme seg fra Budapest til Split valgte jeg å utsette å ta til meg til rundt to uker før avreise, og var derfor forutinntatt at «det går sikkert et tog … eller no’ sånt».
Og joda, der går da tog. Type natt. Via Zagreb. En slik seanse ville imidlertid tatt meg ulidelige 17 timer, noe jeg overhodet ikke var interessert i. Så da måtte jeg se meg om etter luftbårne alternativ. Det billigste (som jo gjerne er uttellende for en student) var Germanwings. Men selv om jeg liker godt å fly, klarte jeg ikke å forsvare ovenfor meg selv en omvei om Köln/Bonn. Derfor gikk jeg for nest billigst: Air Serbia via Beograd. Ny flytype, flyplass og nytt selskap i protokollen for min del.
Routingen ble med det TRD-AMS-BUD-BEG-SPU-OSL-TRD. En aldri så liten Øst-Europaturné der altså. Referat og bilder følger.
https://farm3.staticflickr.com/2947/15197224880_5b5fe4771e_o.gif
KL1172 TRD-AMS // E190 PH-EZP // 17C
Noen der nede på HQ i Amstelveen lo helt sikkert hjerterått da de la KLMs morgenavgang fra Trondheim til klokken 06.05. Trøtt som en strømpe på Værnes rundt klokken halv fem, hvor vi ble møtt av en vegg med mennesker i sikkerhetskontrollen – forferdelig merkelig egentlig med tanke på at vi skrev lørdag. Ombordstigning begynte på tid, og jeg fant meg til rette på 17C. Rundt klokken 06.00 kom de kapitein på anlegget og kunne fortelle at dårlig sikt på Schiphol gjorde at vi hadde mistet sloten vår, og at vi pent måtte vente en times tid for å ta av.
https://farm3.staticflickr.com/2946/15197140910_a497f0cebe.jpg
Mange trøtte tryner ...
07.10 var vi i luften, og serveringsvognen kom rullende. Der kunne fristes med økologiske sandwicher som var overraskende gode, som ble akkompagnert av en cola. Deretter kom kaffe og stroopkoekje. Jeg elsker disse karamellkjeksene, og ser frem til de hver gang jeg flyr KLM.
https://farm4.staticflickr.com/3909/15380414991_8d9854acfb_z.jpg
I bunn og grunn var dette en rimelige standard intraeuropeisk KLM-flygning. Halevinder gjorde at vi fløy inn litt av den tapte tiden, slik at ingen av oss ble spesielt svette for å rekke connectionen til BUD. Der var imidlertid flere om bord som fikk beskjed om at de hadde mistet flighten sin videre, og jeg tror KLMs kundesenter hadde en del ombookinger å få på plass denne morgenen i tåkehavet.
KL1975 AMS-BUD // B738 PH-BXE // 19A
Schiphol var travel som vanlig, men med en pakke stroopkoekje i sekken var vi raskt klare for å gå om bord KL1975. Den gikk med en forholdsvis slitt 738 som jeg oppfatter som mye trangere over knærne enn bolagets E190-ere. Vi pushet noe over rutetid, og takset er par kilometer før vi tok av.
https://farm4.staticflickr.com/3843/15197142117_29f4ed2627.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2946/15196966550_8505a60242.jpg
Fybildet denne morgenen var forferdelig kjedelig - blått og hvitt over (nesten) hele linja.
Jeg har egentlig ikke noe spesielt å melde fra denne flighten heller. Ble servert nok en sandwich (men med annet pålegg), og skylte den ned med en liten Heineken. Stroopkoekjen var også på plass – fikk til og med to.
Vi landet på Liszt Ferenc 5-10 minutter etter oppsatt rutetid, men vi var ikke ute av flyet før 30 minutter etter det. Jeg har aldri vært borti en forsamling som bruker lenger tid ned en midtgang i hele mitt liv. :angry: Flyplassen var ganske tom i form av få fly, så det spørs om den per nu kanskje er noe overdimensjonert etter at Malév kastet inn håndkleet – så vidt jeg vet er den nå kun base for Ryanair og Wizz Air. Æniveis, ble skysset inn til sentrum, og inntok Hotel Ibis City på Pest-siden, ikke så langt unna Elisabeth-broen. Hotellet var visstnok nyoppusset, og av helt kurant standard for et langhelgsopphold.
https://farm4.staticflickr.com/3906/15383773325_7a785086a5.jpg
Greit priset og sentralt.
Oppholdet i Budapest var preget av sightseeing, god (og billig) mat og drikke, og shopping. Legger ved noen obligatoriske bilder:
https://farm3.staticflickr.com/2949/15380611451_b23e78c01c.jpg
Matthiaskirken på Buda-siden.
https://farm4.staticflickr.com/3920/15380611071_3f4c1253eb.jpg
Pest med parlamentet, sett fra Buda.
https://farm4.staticflickr.com/3893/15383497302_fffb996c5a.jpg
Mektig bygning.
https://farm3.staticflickr.com/2947/15383496992_490410341a.jpg
Elvepromenaden langs Donau. Ikke spesielt blå, der den renner ...
https://farm3.staticflickr.com/2947/15360794276_097d79a057.jpg
Grei utsikt fra «Budapest Eye».
https://farm4.staticflickr.com/3930/15380619961_667b23837c.jpg
En av byens mange ruinbarer. Sinnsykt kult konsept; masse folk, billig drikke og god stemning.
https://farm3.staticflickr.com/2946/15197203968_25474e14ed.jpg
Fikk øye på denne, og vi fant med en gang ut at vi også måtte prøve. Jeg er nok avbildet på minst 100 asiatiske turistbilder ... :lol:
Det må imidlertid nevnes innledningsvis at jeg grovt undervurderte størrelsen på det nevnte nabolaget, noe som gjorde seg gjeldende i logistikkproblemer. Informasjon om hvordan man rent praktisk kan komme seg fra Budapest til Split valgte jeg å utsette å ta til meg til rundt to uker før avreise, og var derfor forutinntatt at «det går sikkert et tog … eller no’ sånt».
Og joda, der går da tog. Type natt. Via Zagreb. En slik seanse ville imidlertid tatt meg ulidelige 17 timer, noe jeg overhodet ikke var interessert i. Så da måtte jeg se meg om etter luftbårne alternativ. Det billigste (som jo gjerne er uttellende for en student) var Germanwings. Men selv om jeg liker godt å fly, klarte jeg ikke å forsvare ovenfor meg selv en omvei om Köln/Bonn. Derfor gikk jeg for nest billigst: Air Serbia via Beograd. Ny flytype, flyplass og nytt selskap i protokollen for min del.
Routingen ble med det TRD-AMS-BUD-BEG-SPU-OSL-TRD. En aldri så liten Øst-Europaturné der altså. Referat og bilder følger.
https://farm3.staticflickr.com/2947/15197224880_5b5fe4771e_o.gif
KL1172 TRD-AMS // E190 PH-EZP // 17C
Noen der nede på HQ i Amstelveen lo helt sikkert hjerterått da de la KLMs morgenavgang fra Trondheim til klokken 06.05. Trøtt som en strømpe på Værnes rundt klokken halv fem, hvor vi ble møtt av en vegg med mennesker i sikkerhetskontrollen – forferdelig merkelig egentlig med tanke på at vi skrev lørdag. Ombordstigning begynte på tid, og jeg fant meg til rette på 17C. Rundt klokken 06.00 kom de kapitein på anlegget og kunne fortelle at dårlig sikt på Schiphol gjorde at vi hadde mistet sloten vår, og at vi pent måtte vente en times tid for å ta av.
https://farm3.staticflickr.com/2946/15197140910_a497f0cebe.jpg
Mange trøtte tryner ...
07.10 var vi i luften, og serveringsvognen kom rullende. Der kunne fristes med økologiske sandwicher som var overraskende gode, som ble akkompagnert av en cola. Deretter kom kaffe og stroopkoekje. Jeg elsker disse karamellkjeksene, og ser frem til de hver gang jeg flyr KLM.
https://farm4.staticflickr.com/3909/15380414991_8d9854acfb_z.jpg
I bunn og grunn var dette en rimelige standard intraeuropeisk KLM-flygning. Halevinder gjorde at vi fløy inn litt av den tapte tiden, slik at ingen av oss ble spesielt svette for å rekke connectionen til BUD. Der var imidlertid flere om bord som fikk beskjed om at de hadde mistet flighten sin videre, og jeg tror KLMs kundesenter hadde en del ombookinger å få på plass denne morgenen i tåkehavet.
KL1975 AMS-BUD // B738 PH-BXE // 19A
Schiphol var travel som vanlig, men med en pakke stroopkoekje i sekken var vi raskt klare for å gå om bord KL1975. Den gikk med en forholdsvis slitt 738 som jeg oppfatter som mye trangere over knærne enn bolagets E190-ere. Vi pushet noe over rutetid, og takset er par kilometer før vi tok av.
https://farm4.staticflickr.com/3843/15197142117_29f4ed2627.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2946/15196966550_8505a60242.jpg
Fybildet denne morgenen var forferdelig kjedelig - blått og hvitt over (nesten) hele linja.
Jeg har egentlig ikke noe spesielt å melde fra denne flighten heller. Ble servert nok en sandwich (men med annet pålegg), og skylte den ned med en liten Heineken. Stroopkoekjen var også på plass – fikk til og med to.
Vi landet på Liszt Ferenc 5-10 minutter etter oppsatt rutetid, men vi var ikke ute av flyet før 30 minutter etter det. Jeg har aldri vært borti en forsamling som bruker lenger tid ned en midtgang i hele mitt liv. :angry: Flyplassen var ganske tom i form av få fly, så det spørs om den per nu kanskje er noe overdimensjonert etter at Malév kastet inn håndkleet – så vidt jeg vet er den nå kun base for Ryanair og Wizz Air. Æniveis, ble skysset inn til sentrum, og inntok Hotel Ibis City på Pest-siden, ikke så langt unna Elisabeth-broen. Hotellet var visstnok nyoppusset, og av helt kurant standard for et langhelgsopphold.
https://farm4.staticflickr.com/3906/15383773325_7a785086a5.jpg
Greit priset og sentralt.
Oppholdet i Budapest var preget av sightseeing, god (og billig) mat og drikke, og shopping. Legger ved noen obligatoriske bilder:
https://farm3.staticflickr.com/2949/15380611451_b23e78c01c.jpg
Matthiaskirken på Buda-siden.
https://farm4.staticflickr.com/3920/15380611071_3f4c1253eb.jpg
Pest med parlamentet, sett fra Buda.
https://farm4.staticflickr.com/3893/15383497302_fffb996c5a.jpg
Mektig bygning.
https://farm3.staticflickr.com/2947/15383496992_490410341a.jpg
Elvepromenaden langs Donau. Ikke spesielt blå, der den renner ...
https://farm3.staticflickr.com/2947/15360794276_097d79a057.jpg
Grei utsikt fra «Budapest Eye».
https://farm4.staticflickr.com/3930/15380619961_667b23837c.jpg
En av byens mange ruinbarer. Sinnsykt kult konsept; masse folk, billig drikke og god stemning.
https://farm3.staticflickr.com/2946/15197203968_25474e14ed.jpg
Fikk øye på denne, og vi fant med en gang ut at vi også måtte prøve. Jeg er nok avbildet på minst 100 asiatiske turistbilder ... :lol: