PDA

View Full Version : VAT-refund - London


VirreVapp
27-09-2014, 20:12
Hei
Er det noen som vet om det på nye T 2 også er en skranke for toll/vat return innenfor sikkerhetskontrollen. DET var jo slik på T3

Turtle
27-09-2014, 21:15
Heisann!

Ja, der er det og hvis jeg ikke husker feil fra min offisielle omvisning, ligger det på mezzanine nivået, samme etasje som du kommer inn fra sikkerhetskontrollen, og til venstre når du kommer ut i atriumet. Er godt bortgjemt i enden av en korridor ved Dixons og skiltingen er ikke akkurat god da du ikke ser skiltet før du er i korridoren.

Lykke til med jakten! :p

VirreVapp
30-09-2014, 13:55
Jeg fikk stifte bekjentskap med en iflg Tollerne en ny praktisering av regelverket på LHR i helga.

Mitt VAT refund skjema ble nektet stemplet av tollerne der, pga min retur til et ikke-EU land (Norge) var vi Danmark. Der var argumentet at jeg I teorien kunne gi bort varen til en på flyplassen og da omgå reglene. Så Tollerne på LHR henviste meg til tollerne på Kastrup. Det at det var en 45 connection videre spilte ingen rolle. Tollbehandling på CPH forgår etter baggaseutleveringen, så man må helt ut av terminalen, og så inn via ny security etc etc om man skal få dette ordnet. Dette ble det selvsagt ikke tid til, så der røyk den VAT refunden...

Kanon
30-09-2014, 14:31
Men har det noe å si? Man skal jo gå på rødt å betale 25% moms i Norge...

dreamflyer
30-09-2014, 14:52
Det er vel normal praksis at tollere ikke kan attestere på VAT refund med mindre gjenstanden bringes direkte til et land som ikke er en del av EU.

Når det gjelder betaling av MVA i Norge, så er man ikke pliktig enn så lenge man holder seg under grensen på 6000.

VirreVapp
30-09-2014, 14:54
Det er en NY praktisering. Tidligere var det ikke noe problem med en flight via Køben, men nå er dette et problem. Spesielt ikke når det er mulig å få til med en vanlig reiserute ut av EU..

Chriscross
30-09-2014, 15:17
Kjipt, men tollerne har jo et poeng.

VirreVapp
30-09-2014, 15:26
Tja, sånn sett kan jeg jo like godt gi bort varen til noen på LHR etter at skjema er stemplet, akkurat like sannsynlig som å gi det bort I CPH.. Innocent until proven guilty ??

Ph34r
30-09-2014, 15:51
Men har det noe å si? Man skal jo gå på rødt å betale 25% moms i Norge...


Som det sies her: Ikke om du har handlet for under 6000,-

I Danmark (Kastrup) opplever jeg at de IKKE gir VAT-refund på beløp under ca. 7000 DKK til norske borgere?!? Samarbeid med norske tollmyndigheter som gjør at alle som får VAT-refund er pliktige til å betale ved ankomst Norge, eller er det en annen regel for de nordiske land som har gått meg hus forbi?

VirreVapp
30-09-2014, 15:52
Tror den danske regelen gjelder varer kjøpt I Danmark...

uansett: blir vel å kjøpe en SAS Pluss billet LHR-OSL, sjekke inn, printe boardinpass, deretter kansellere turen. Så kan man legge frem boardingpass rett ut av EU og da skulle vel stemplingen gå I orden...

JoeW
30-09-2014, 16:08
Som det sies her: Ikke om du har handlet for under 6000,-

I Danmark (Kastrup) opplever jeg at de IKKE gir VAT-refund på beløp under ca. 7000 DKK til norske borgere?!? Samarbeid med norske tollmyndigheter som gjør at alle som får VAT-refund er pliktige til å betale ved ankomst Norge, eller er det en annen regel for de nordiske land som har gått meg hus forbi?
Det er vel egen regel for de nordiske landene som gjør at det ikke er mulig å handle tax-free. Over 6000 tilsier jo norsk moms, så antar tallet kommer derfra.

SQ 777
30-09-2014, 17:11
Fruen prøvde seg i Bologna , LH via MUC, og fikk stempel...Hun sa de var forvirret.

Vanligvis varer skjemaet 3. Mnd. For to år siden prøvde jeg i ATH ( via MUC hjem ) for en Rimowa. Selvfølgelig nektet, men noen uker senere tok jeg Rimowaen på tur til MUC med direkte hjem. Der fikk jeg stempel ( spiller ingen rolle hvor i EU ting er kjøpt ) , tollen sendte den og vi hentet cash like rundt hjørnet.

Kanon
30-09-2014, 17:58
Det er vel normal praksis at tollere ikke kan attestere på VAT refund med mindre gjenstanden bringes direkte til et land som ikke er en del av EU.

Når det gjelder betaling av MVA i Norge, så er man ikke pliktig enn så lenge man holder seg under grensen på 6000.

Det var jeg ikke klar over takk for tipset ;)

mcduck
30-09-2014, 18:20
Burde ikke være SÅ nøye. Selv handler jeg mye i Tyskland og kjører bil til Norge. Da får jeg stempel i Danmark (Hirtshals). Ingen kontroll på om varene faktisk blir eksportert.