PDA

View Full Version : Service ombord på SAS longhaul


Ståle
26-09-2014, 11:17
Har et inntrykk av at det er ganske rotete hva som egentlig tilbys på SAS Plus på langdistanse for tiden. Hva får man egentlig når jeg flyr i SAS Plus over Atlanteren?

Fri børst hele veien er det vel ikke f. eks?

Hagen
26-09-2014, 11:24
Det var vertfall fri børst begge veier da jeg fløy OSL-EWR-CPH i Plus i juni.

OSLKSSK
26-09-2014, 13:22
Fløy ARN-ORD i forrige uke i Plus, og var veldig fornøyd. Så mye alkohol du ville ha, valg på to hovedretter til middag, skikkelige tepper og hodetelefoner. Observerte på menyen at det står klart at alt er gratis på SAS Plus, så noen flasker "sprudlende" ble det også. Kan anbefale Plus (fikk oppgradert via Optiontown) da det gir samme poengopptjening som i Business.

hifiman
26-09-2014, 13:58
Noe amenity kit ?

CaptainMorgan
26-09-2014, 15:13
SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..

EDIT: Fløy LN-RKP begge veier, ikke OY-KBI

737-405
26-09-2014, 15:46
SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..

Litt pirk på faktaene her, slik at vi har alt på det rene. OY - KBI er en av de vanlige 340-maskinene, og har dermed det originale oppsettet med 2-3-2 i SAS Plus. Forskjellen er ganske dramatisk i beinplass når det kommer til de "vanlige" Airbus 340 sammenliknet med LN-RKP. LN-RKP har 2-4-2 i SAS Plus, med identiske seter som i SAS Og. Flyr du SAS Plus og velger rad 14 i en av de "vanlige" 340-maskinene, ligger alt til rette for en komfortabel tur med 1meter beinplass.
Merk at det kun er LN-RKP som har flate seter i Business. Kan for øvrig bekrefte at disse er gode å sove i :)

SBT
26-09-2014, 15:48
KBI er vel ikke innleid fra et annet selskap ? Er ikke det en SAS maskin siden 2001 ?

i Plus på 908 kom serveringen kun en gang, purser sa at alt måtte bestilles når de kom med kun denne ene serveringen, og iht til en SAS ansatt her på Flyprat, var det korrekt. Ikke noe mer etter den ene gangen, men det er jo en nattflight.

CaptainMorgan
26-09-2014, 16:15
Jo, jeg som husket feil.. Fløy LN-RKP begge veier med 2-4-2 i såkalt "PLUS". Grunnen til at jeg oppgraderte var nettopp fordi jeg trodde vi kom til å få et "vanlig" SAS-fly med skikkelige seter i PLUS, noe det selvfølgelig ikke var......

Fly med oss
26-09-2014, 19:43
Au da, nå fikk jeg angst for min kommende flyvning i Plus. Teller det som involuntary downgrade om man er uheldig og ender opp med LN-RKP? 15 laken er mye for å sitte trangt.

3cseat
26-09-2014, 20:16
Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.

B738
26-09-2014, 20:26
Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.

På Widerøe.no kvelden før du skal reise :)

RedLine
26-09-2014, 20:31
Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret ;)

3cseat
26-09-2014, 20:50
Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret ;)

OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig ;)

RedLine
26-09-2014, 23:50
OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig ;)

Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn :)

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->

CaptainMorgan
27-09-2014, 00:20
På Widerøe.no kvelden før du skal reise :)

Var jo nettopp dette jeg gjorde, og da sto flighten oppført med OY-KBI, men da vi kom til kastrup ble vi møtt av LN-RKP. Føler meg rett og slett snytt! Har sendt klage til SAS og håper jeg får refundert deler av billetten. Er ikke så veldig opptatt av de småkronene, men prinsippet av at jeg blir lovet et produkt de ikke kan stille opp med..

KristianSk
27-09-2014, 00:42
At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst. For min egen del er Eco-seter uaktuelt på longhaul, men Premium Eco klarer jeg meg i.

Martin
27-09-2014, 00:55
Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn :)

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->

Også har du OY-KBM, som er en A340 innredet som en A330, om jeg husker riktig.

RedLine
27-09-2014, 00:57
Også har du OY-KBM, som er en A340 innredet som en A330, om jeg husker riktig.


Du husker riktig ;)

Hagen
27-09-2014, 11:44
At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst.

Ja, det er fullstendig håpløst. Om jeg hadde opplevd dette har jeg sendt inn klage uansett om det var med betalt billett eller oppgradering med poeng. Det burde bli tydelig opplyst at en risikerer å sitte i ett vanlig Go sete med minimalt bedre beinplass.

De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.

Bergern
28-09-2014, 07:56
De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.

Fri børst har vel aldri trukket ned noe som helst, snarere tvert imot; men skjønner hva du mener.

Seacougar
13-10-2014, 12:26
Skal ut med 901 til EWR på torsdag, la inn oppgradering på plus og buisness via optiontown. Fikk se i dag at jeg var oppgradert til plus.

Det jeg da ser ved valg av sete er at det mest sannsynligvis er RKP som flyr, altså slik jeg har fortstått det så blir jeg å sitte i et vanlig eco sete, men da med litt ymse oppgradering rundt drikke og mat.
Vil jeg vinne noe på å prøve å kontakte kundeservice, da mtp at oppgradering på langt nær er den jeg har forventet (altså beinplass/sete) Det er jo ikke allverden dette kostet meg, men jeg har jo betalt noen kroner i håp om en bedre reise.

KristianSk
13-10-2014, 12:41
Skal ut med 901 til EWR på torsdag, la inn oppgradering på plus og buisness via optiontown. Fikk se i dag at jeg var oppgradert til plus.

Det jeg da ser ved valg av sete er at det mest sannsynligvis er RKP som flyr, altså slik jeg har fortstått det så blir jeg å sitte i et vanlig eco sete, men da med litt ymse oppgradering rundt drikke og mat.
Vil jeg vinne noe på å prøve å kontakte kundeservice, da mtp at oppgradering på langt nær er den jeg har forventet (altså beinplass/sete) Det er jo ikke allverden dette kostet meg, men jeg har jo betalt noen kroner i håp om en bedre reise.

Jeg regner med du kan kontakte Optiontown og få de til å nedgradere deg igjen. Men jeg ville satt hvor mye du har betalt opp mot 200% bonusopptjening, om det er relevant for deg.

Seacougar
13-10-2014, 12:47
Det er et godt poeng, og jeg kommer nok ikke til å degradere! Tenkte mer om det var mulighet for ytterligere oppgradering da jeg har lagt inn "ønske" om det også, men slik jeg forstår det så er det satt at det blir plus når jeg først har blitt oppgradert :)

ErlA
13-10-2014, 13:58
Det er et godt poeng, og jeg kommer nok ikke til å degradere! Tenkte mer om det var mulighet for ytterligere oppgradering da jeg har lagt inn "ønske" om det også, men slik jeg forstår det så er det satt at det blir plus når jeg først har blitt oppgradert :)


Av erfaring med optiontown sin kundeservice, kan det være like greit å akseptere at du får litt bedre mat og drikke og 200% poeng, kontra å prøve å kanselere den. Slår man opp udugelig indisk support på wikipedia blir jeg ikke overrasket om optiontown trekkes frem som eksempel.

Seacougar
13-10-2014, 14:02
Takk for svar! Men oppgraderingen er endelig når jeg først får bekreftelse? Har jo lagt inn på biz på samme tur, men om jeg har forstått rett så er det avgjort å umulig at optiontown oppgraderer ytterligere? :)

Norfindir
13-10-2014, 18:06
oppgraderingen er endelig når du får ny bekreftelse fra SAS. Har du ikke fått det (og du ikke får velge plus-seter på bestillingen din) så er du ikke oppgradert enda.
Det er jo ikke umulig at du kan få oppgradere til business med poeng ved avreise. Evt kan du jo legge inn ønske om plus-business oppgradering så fort du får sas sin bekreftelse, så lenge det er minst 48 timer til avgang.

Seacougar
13-10-2014, 19:29
Takk for svar! Bekreftelsen er kommet på mail, så da anser jeg det som endelig :) Ser at RKP har flydd 909 noen dager nå, så det kan jo være det blir ett flybytte :) Takk for hjelpen :)

CaptainMorgan
04-12-2014, 23:55
Fikk i dag svar fra SAS på klagen jeg sendte inn ifm at jeg følte meg lurt da jeg benyttet 15000 EB-poeng for å oppgradere til Plus mellom CPH og ORD på LN-RKP.

Her er svaret jeg fikk, og må si meg meget fornøyd, til tross for lang svartid:
Tack för din feedback.

Jag vill inleda mitt brev till dig med en ursäkt för att din resa till Chicago den 17 september, inte blivit som planerad.

Vi förstår att vi inte levt upp till dina förväntningar denna gång. Alternativet till att utföra denna flygning utan att kunna erbjuda de sittplatser hade istället varit att ställa in flygningen helt och hållet, vilket inte hade varit optimalt för någon part.

Vi hoppas att du tycker att det är en bra prioritering och att du ändå känner dig tillfreds med din resa. De synpunkter du har på våra produkter eller vår service vidarebefordrar vi självklart till ansvarig enhet/person.

Som en gest av goodwill från vår sida har vi idag krediterat dig 15.000 EuroBonus poäng. Dessa kommer att finnas tillgängliga för dig, på ditt konto inom två veckor.
Extrapoängen används som vanligt vid uttag av poäng men är inte kvalificerande för att uppnå en högre medlemsstatus.

Vi vill även ersätta dig med NOK 300:- för den sittplats du inte fick på returresan.
För att kunna göra detta behöver vi ett kontonummer för smidigast överföring.

Ha en fin dag!


Poengene kom relativt raskt inn på konto også! Kudos til SAS! :up:
http://i719.photobucket.com/albums/ww191/etonkul/EB_zps955cb72b.png

For den som er interessert så for øvrig klagen min slik ut:
Jeg med reisefølge på to til reiste fra CPH til ORD den
17/9-2014. Vi hadde bestilt billetter i SAS GO, men oppgraderte til PLUS
med poeng (15 000). Det som imidlertid møtte oss da vi gikk ombord var
samme setekonfigurasjon som i SAS GO, da det viste seg å være "LN-RKP"
vi skulle fly, et fly dere har leid inn fra flyselskapet LAN. Dette
flyet har derfor, i motsetning til resten av deres flåte, en
setekonfigurasjon i PLUS som er lik GO; nemlig 2-4-2. Jeg føler meg
derfor snytt ettersom jeg oppgraderte for å få bredere seter og bedre
komfort. Foruten at man kunne velge mellom to retter og fri alkoholservering, er
det rett og slett misvisende å kalle dette for "PLUS". Fikk heller
aldri noen forvarsel på at nettopp dette flyet ville bli satt opp på vår
flygning. Til og med da jeg sjekket "ER FLYET I RUTE" bare få timer
opp mot avgang, sto flygningen oppført med OY-KBI, hvilket er en
flymaskin som tilbyr deres vanlige PLUS-konfigurasjon; 2-3-2.

Vil også nevne at på vår retur fra EWR til CPH den 23/9-2014 hadde vi
betalt ekstra (300NOK per PERS) for å få seter helt fremme i GO-kabinen,
som vistnok skulle ha bedre benplass (såkalt "preffered seats"). Men
til vår skuffelse var det selvfølgelig LN-RKP som var satt opp på denne
flygning også. Plassene vi da ble tildelt hadde derfor ikke denne
"ekstra benplassen" vi hadde betalt ekstra for å få!

Forventer at dette ryddes opp i, og ser fram til å høre fra dere!

SAS_flyer
05-12-2014, 00:21
Mye klaging på SAS her fra tid til annen. Synes her de yter meget god service som et fullserviceselskap! Skjønner du er fornøyd. :-)

BårdK
05-12-2014, 10:27
Det skulle da bare mangle, imo.

Vegasbaby
05-12-2014, 10:33
Det skulle da bare mangle, imo.

Enig. Han fikk jo ikke det han hadde betalt for.

Men er det virkelig ikke mulig å nedarbeide den saksbehandlingstiden på 6 uker ved henvendelser via skjemaet på sas.no? Synes denne har vært statisk i flere år nå. Reply'er man på disse, så får man jo ofte svar etter en dag eller to.

oksholen
05-12-2014, 11:02
Enig. Han fikk jo ikke det han hadde betalt for.
Men er det virkelig ikke mulig å nedarbeide den saksbehandlingstiden på 6 uker ved henvendelser via skjemaet på sas.no? Synes denne har vært statisk i flere år nå. Reply'er man på disse, så får man jo ofte svar etter en dag eller to.
Sendte inn en forespørsel den 24. november i forbindelse med diverse jeg ikke var fornøyd med i forbindelse med OSL - ARN - ORD - ATL t/r. Fikk svar etter 8 dager, med andre ord mye bedre enn 4.-6 uker :)

jamesclandestine
27-10-2015, 16:28
Hei,

takknemlig for noen erfaringer med SAS plus på langdistanse. Tenkte oss en tur til NY neste sommer, og prisen på Plus saver er ikke urimelig. Hvordan er setekomfort og mat? Ser jeg det riktig at det er 200% mileage accrual hos aegean?

Takk!

darkcho
27-10-2015, 16:37
Setekomfort er ganske så bra etter min mening. Litt bredere sete, vesentlig bedre distanse frem til neste rad.

Mat er ikke store forskjellen, men du får velge mellom 2 måltider som er tilgjengelig, samt noe inkludert kontra Economy.

Hypern
27-10-2015, 18:01
Prøvdesatt Sas Plus sete i den nye kabinen på helgeturen til Hong Kong. Veldig komfortabelt og hadde nok ikke hatt noe mot 10 timer i det setet. Nå er vel etterhvert de fleste gamle A330 retrofittet?

Tjab
27-10-2015, 18:03
Hei,

takknemlig for noen erfaringer med SAS plus på langdistanse. Tenkte oss en tur til NY neste sommer, og prisen på Plus saver er ikke urimelig. Hvordan er setekomfort og mat? Ser jeg det riktig at det er 200% mileage accrual hos aegean?

Takk!

Jeg vil påstå at "value for money" er best i SAS Pluss kontra Business.

Goe greier faktisk.

darkcho
27-10-2015, 18:11
Prøvdesatt Sas Plus sete i den nye kabinen på helgeturen til Hong Kong. Veldig komfortabelt og hadde nok ikke hatt noe mot 10 timer i det setet. Nå er vel etterhvert de fleste gamle A330 retrofittet?

Alle SAS A330 har ny kabin.

Hypern
27-10-2015, 18:38
Jeg vil påstå at "value for money" er best i SAS Pluss kontra Business.

Goe greier faktisk.

Det er ihvertfall en stor upgrade fra Go. Go så skikkelig trangt ut.

Cecilie
27-10-2015, 18:55
Det er ihvertfall en stor upgrade fra Go. Go så skikkelig trangt ut.

Go er faktisk ikke så ille. Grei komfort, siden sitteputa sklir litt fremover når man legger ned ryggen

CaptainMorgan
27-10-2015, 22:22
Fløy nye SAS Plus for ca to uker siden. Hadde egentlig bestilt GO og lagt inn forepørsel om BIZ og PLUS via OT, men fikk avlag. I frykt for å få blodpropp på monkey klarte jeg heldigvis å oppgradere med poeng ved å ringe SAS Lounge noen timer før innsjekk.

Da jeg fløy var PLUS knåkfull. Fikk dermed midtsete på første rad i PLUS. Begrenset med legroom, men ellers veldig gode seter - både ifht bredde og recline. Jeg har kun flydd ECO en gang på langdistanse, og har lovet meg selv å aldri gjøre det igjen. Er rett og slett umenneskelig, så om du vil ta vare på kroppen, anbefaler jeg minimum PLUS/ECO+/ECO EXTRA.

Chriscross
19-11-2016, 10:07
Hva er status på longhaul plus nå? Er den snacksen som er inkludert i plus innenlands inkludert eller ikke på longhaul?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Chriscross
19-11-2016, 17:31
Ikke pusket for snacks, men de kom iallfall gående med en kurv en kunne velge fra. Pottis, godt og blandet pluss sjokkis. Nettet virker nesten bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cecilie
23-06-2017, 01:55
Ingen skopose med "amenity kit light" i Plus på 908 nå. Forglemmelse eller forbedret bort?

SBT
23-06-2017, 08:43
Du får ikke tannpirker heller lenger i Plus ��

Cecilie
23-06-2017, 08:49
Ingen skopose med "amenity kit light" i Plus på 908 nå. Forglemmelse eller forbedret bort?

De delte det ut etter avgang, men da sov jeg. Fikk et utdelt på forespørsel nå etter frokost :)

Beklager at jeg i kampens hete antydet en serviceforverring!

Fly med oss
23-06-2017, 17:51
Mulig ny skandale: Jeg opplevde i går at det til serveringen i SAS Business kun lå ett sett med bestikk inne i servietten som ble delt ut. Det betød at etter at tomgodset fra forretten var ryddet bort så hadde jeg hverken kniv eller gaffel å spise hovedretten med. Måtte plinge fire ganger før kontakt med abonnenten ble oppnådd, og da bare med et kort "beklager" og utdeling av nytt bestikk. Prøvde meg med en henvendelse via hjemmesiden til SAS, og fikk svar nesten med en gang (jeg er diamant): "Takk, vi skal videreformidle ditt synspunkt". Så det ble hverken bekreftet eller avkreftet om man nå kun får utdelt "én av hver" eller om jeg bare var uheldig. Hva har andre opplevd?

De var også veldig kjipe på vinen, de serverte ikke proaktivt under hovedretten. Følte plutselig at jeg var tilbake til 2012. Noen andre som har opplevd samme med bestikk og vin i SAS Business i det siste? Dette var fra Stockholm til Hong Kong i går.

#gaffelgate

ILS2
23-06-2017, 19:14
ORD-ARN med hele gjengen i C nylig. Supert crew og fullt bestikk til alle. Synes generelt at servicenivået på longhaul har hevet seg betraktelig etter at jeg ble EBD, men akkurat det kan være tilfeldig.

SAJblue
23-06-2017, 19:28
Flydde CPH-PVG i C 25. mai og retur 12. juni, og kan melde at det var fullt sett med bestikk på begge strekningene.

På tur til Shanghai er det nattflyvning, da mener jeg å huske at de ikke etterfyllte glassene mellom rettene. Men de serverte drikke til alle rettene.

På retur var det dagflyvning, her etterfyllte de også vinglassene under bespisningen av hovedretten.

Ellers var det super service, og ingen sure miner da vi plinget på for å få mer drikke. I self service var det også vin tilgjengelig.

For øvrig veldig

Millemor
24-06-2017, 22:12
Fløy OSL-EWR i Plus 13. mai og samme i retur 18. mai. Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk til å fly longhaul med SAS siden jeg har fått med meg at det kan være ganske varierende service.

Jeg ble veldig positivt overrasket på vei til EWR. Vi fikk super service, utenom måltidene ble vi tilbudt drikke flere ganger og i tillegg gikk de en runde med kurver med diverse snacks (potetgull, sjokolade ++) omtrent halvveis ut i flighten. Faktisk opplevde jeg crewet på den flighten som mer "på" og serviceinnstilte enn crewet i Business hos EK fra JNB til DXB for noen uker siden.

Returen var det heller ingenting å si på. Utmerket service frem til første måltid var fortært. Etter det var det på med støyreduserende hodetelefoner og øyemaske for meg, jeg sov meg gjennom de neste timene og våkna først i det frokost skulle serveres.

Alt i alt synes jeg SAS leverte et veldig bra produkt i Plus - veldig komfortable seter og god service.

oy-viv
24-06-2017, 23:12
CPH -EWR - CPH i business, ud og hjem i april. Dansk-svensk crew på
begge ture, venlige og servicemindede, men ikke sådan falde-død-om
exceptionelle! Crewet på udturen var i sagens natur (dagflight) mere
proaktive med drikkevarer end på returen. Og den kan jeg forresten
ikke sige så meget om, da jeg kørte stolen ned i vater efter en times
flyvning og først blev vækket til frokosten.
Men summa summarum: jeg manglede ikke noget, hverken bestik eller
andet!

Hypern
25-06-2017, 12:44
Synes SAS Longhaul fungerer fint jeg - eneste jeg har å utsette på er at jeg synes de kunne vært litt kjappere med nattflighter og gjøre unna servicen på. Men det blir vel galt det og - min erfaring er nesten bare på business - har kun en gang flydd Plus og det var en opup fra Go. :cool: Kunne plutselig velge seter i Plus på online checkin... Synes de kunne kanskje servert noe lettere måltid på nattflightene - eller ihvertfall ha et som et valgmulighet om man vil sove. Den fulle pakka tar lang tid i business. :)
Det forutsetter selvsagt at de har bra mat i loungen da. BA har vel dette sleeper konseptet.

Fly med oss
25-06-2017, 14:42
Synes de kunne kanskje servert noe lettere måltid på nattflightene - eller ihvertfall ha et som et valgmulighet om man vil sove. Den fulle pakka tar lang tid i business. :)
Det forutsetter selvsagt at de har bra mat i loungen da. BA har vel dette sleeper konseptet.

Det mener jeg at SAS hadde tidligere (vi snakker 2011)? Både som alternativ til hovedmåltid for de som ville legge seg tidlig, men også en "grab-and-go"-pose med frokost for de som ville sove lenge. Eller har jeg drømt dette? :p

RedLine
25-06-2017, 16:40
Det mener jeg at SAS hadde tidligere (vi snakker 2011)? Både som alternativ til hovedmåltid for de som ville legge seg tidlig, men også en "grab-and-go"-pose med frokost for de som ville sove lenge. Eller har jeg drømt dette? :p



De har/hadde noe slik på de sene flygningene fra ORD og på SK902 fra EWR. Mener å huske at dette er noe de tilbyr på avganger etter 21.00.

Chriscross
23-09-2017, 23:00
Er det noe sted på nett jeg kan finne tilgjengelige filmer for sas til Asia i oktober? Reiser i C

Noe sted jeg kan finne meny for mat og drikke?

Someone
08-05-2018, 09:58
SAS introduserer Charles Heidsieck Rosé Vintage 2006 ombord nå i sommer på IC business. Antar dette er i tillegg til den vanlige Champagnen, men de har vel uansett ikke tidligere hatt den rosa ombord?

https://scandinaviantraveler.com/en/aviation/wet-your-whistle-from-the-new-sas-drinks-menu

Cecilie
18-02-2021, 23:47
Bak en liten betalingsmur hos Agderposten kan man lese at Det Norske Brenneri i Grimstad som blant annet produserer Harahorn gin, har inngått en ny treårskontrakt med SAS om å fortsatt levere gin til serveringen om bord.

https://www.agderposten.no/nyheter/grimstad-gin-skal-fortsatt-fly-med-sas/

MountainDew
01-03-2021, 01:08
"Krisen" med manglende bestikk i 2017 begynner vel å blekne litt nå... ;)

Someone
20-09-2022, 22:39
Litt anekdotisk forskning riktignok, men de gamle fløy nylig henholdvis Plus og Business t/r IAD med SAS og mente det var noe av det bedre de hadde levert på ganske mange år. Blant annet var de godt fornøyd med mat og menyutvalget

Henshaw
07-10-2022, 13:11
Med forbehold om at jeg treffer riktig tråd, hvordan er det med WiFi ombord på A330? Funker det til å streame feks NRK TV, eller burde vi tråle Netflix/Disney etter distraksjoner til en på 18 måneder, da disse har mulighet for offline innhold?

Someone
07-10-2022, 13:20
Med forbehold om at jeg treffer riktig tråd, hvordan er det med WiFi ombord på A330? Funker det til å streame feks NRK TV, eller burde vi tråle Netflix/Disney etter distraksjoner til en på 18 måneder, da disse har mulighet for offline innhold?

Selv om wifi skulle virke, er min erfaring at det er lurt å ha et godt utvalg tilgjengelig også offline ;)

LN-MOW
07-10-2022, 15:59
Med forbehold om at jeg treffer riktig tråd, hvordan er det med WiFi ombord på A330? Funker det til å streame feks NRK TV, eller burde vi tråle Netflix/Disney etter distraksjoner til en på 18 måneder, da disse har mulighet for offline innhold?

For tregt for streaming. Når det virker. Last ned filmer og show på forhånd.

eisa01
08-10-2022, 15:54
De bruker vel en eldre og tregere satelitt-løsning enn short-haul, så streaming er det bare å glemme

Chriscross
08-10-2022, 17:21
De bruker vel en eldre og tregere satelitt-løsning enn short-haul, så streaming er det bare å glemme

Er vel egentlig bare å glemme at det skal virke i det hele tatt er min erfaring.

Wishmaster
10-10-2022, 02:46
For tregt for streaming. Når det virker. Last ned filmer og show på forhånd.

Jess - tiltredes - det fungerte for vår del - harde, fysiske AVI/MKV-filer overført på mobilen... Sørg for å teste ut på forhånd, og det er verdt jobben ;-)

Bruker man 'apps' for videotjenester - sett enhet på flymode og sørg for å sjekke ut brukeligheten på forhånd.

;-)

SudCaravelle
10-10-2022, 12:50
Noen som vet om serveringen er helt tilbake til gamle høyder nå på Biz? Meny, ikke alt på ett brett osv?

WF789
10-10-2022, 14:26
Noen som vet om serveringen er helt tilbake til gamle høyder nå på Biz? Meny, ikke alt på ett brett osv?

Var som normalt da jeg reiste for en måned siden.

Snorreth
11-10-2022, 09:30
Var som normalt da jeg reiste for en måned siden.
Salat serveres personlig og ned i stor bolle og?

Reiste for 2,5 måneder siden og synes det var god opplevelse til tross for at det fortsatt var rask servering.
Fikk kjøttkaker og potetmos - helt episk matopplevelse etter å ha rasjonert drikkevann og levd på slintrer og ris i 4 måneder.

Chriscross
13-10-2022, 22:50
Salaten kommer i bolle innpakket i plast rett på brettet. Fløy to ganger forrige uke og vi var fornøyde. Apertif med varme cashew i porselen på duk. Deretter kommer brettet med den forretten du ønsker så kommer de med hovedrett. Jeg fikk velge. «Alt» til dessert (ost, is,kake og frukt) portvin og en xo rom (som jeg syntes var stram). Backe Gabrielsen XO konjakk (drikker ikke det).

Det eneste problemet er at de fyller på for lite sjokkis av gangen i buffet, det er ikke nok til at både døtrene mine og jeg kan raide samtidig. Så ikke noe frukt i buffet. Serviceminded på samme nivå som vanlig. Fortsatt tretannbørste og tannpasta som ikke skummer i amenity.

Henshaw
14-10-2022, 02:08
Det eneste problemet er at de fyller på for lite sjokkis av gangen i buffet, det er ikke nok til at både døtrene mine og jeg kan raide samtidig. Så ikke noe frukt i buffet. Serviceminded på samme nivå som vanlig. Fortsatt tretannbørste og tannpasta som ikke skummer i amenity.

I dag kunne nok dere tatt dere ti sjokkiser hver uten å tømme kurven.

Chriscross
14-10-2022, 14:39
I dag kunne nok dere tatt dere ti sjokkiser hver uten å tømme kurven.

Hm, bedre (større) kurv fra osl enn arn?

Henshaw
14-10-2022, 21:34
Hm, bedre (større) kurv fra osl enn arn?


Usikker, dette var fra CPH

SudCaravelle
06-01-2023, 11:02
Junior overhørte en kunde fra Mauritius jeg kjenner som alltid har med seg en hjemmelaget spice-miks på en bitteliten flaske når han flyr for å få smak på maten som serveres. Jeg fikk prøve denne på en RCCL båt vi spiste på sammen og fikk nydelige svettetokter..

Dette har vært planen min på kopiere, men junior tok en snarvei og bøffet fire bittesmå Tabasco flasker fra vår stam-Mexesjappe i FLL og vi testet konseptet på MIA-OSL hjem.. Genialt!! Plutselig smakte huggorm-stuingen OK, og Bloody Maryen (som på monkey er kun vodka og tomajuice) ganske så greit.

Servitrisen synes det var en artig ide og sladret til kollegaene sine.

Chriscross
26-09-2023, 21:26
Blir høyst sannsynelig plus vestiver på fredag, og det blir første gang uten “seng” og buffe på svært lenge. Vet at de ber oss om å bestille all drikke fôrste gangen de kommer med vognen, men de pleier ha noen vinflasker på tralla sammen med maten.

Noen som vet om de har med noe mer enn kaffe når de serverer denne?

Klar over at vi kan gå bak å be om mer å drikke senere under turen, men innbiller meg at de blir grinete om de blir forstyrret.

Fnate
16-10-2023, 19:06
Er det noen som vet om det er internet tilgang på A321LR? Flyr dem til Toronto i morgen og hadde håpet på litt jobbing.

ToreD
16-10-2023, 20:18
Er det noen som vet om det er internet tilgang på A321LR? Flyr dem til Toronto i morgen og hadde håpet på litt jobbing.


Jepp, de har nett[emoji3575]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fnate
16-10-2023, 20:51
Jepp, de har nett[emoji3575]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk Skarru ha!

FlyHi
16-10-2023, 20:58
Er det noen som vet om det er internet tilgang på A321LR? Flyr dem til Toronto i morgen og hadde håpet på litt jobbing.


Som skrevet ovenfor så er der wifi på A321LR og det er endda den hurtige version som på A320neo. Oftest muligt at streame også. Langt bedre end på A330/350