Log in

View Full Version : OSL-ARN-FLL-OSL


MD11
25-09-2014, 14:41
OSLO-STOCKHOLM-FORT LAUDERDALE-OSLO

Årets sommerferie gikk til Florida og et 14 dagers cruise i Karibien fra Miami med MSC Cruise's flaggskip MSC Divina.

http://www.msccruisesusa.com/us_en/MSC-Yacht-Club/Overview.aspx

For å komme oss over Atlanteren vurderte vi flere alternativ for å gjøre dette så tids- og kostnadseffektivt samt komfortabelt som mulig. Det viste seg at Norwegian kom best ut med Premium Economy Class. Dessuten fikk vi da testet B787-8 Dreamliner :) Vi valgte å reise til MIA to dager før skipets avgang og dermed måtte vi via ARN på utreisen men ettersom avgang til FLL er først kl 16 fra ARN så var ikke det noe stress. Retur direkte til OSL to dager etter skipets ankomst. To netter på hotell i MIA før cruiset og to netter på hotell i FLL etter cruiset var veldig behagelig.

21.08.14 DY812 OSL-ARN/DY7035 ARN-FLL

Flighten til ARN gikk til oppsatt tid kl 1150 med B737-800 og verdt å merke seg er at det ikke er mulig å sjekke inn på automat på reiser til USA med Norwegian. Tiden på ARN gikk til en god lunch samt å titte litt rundt, mange år siden sist. Synes flyplassen er fin, selv om dette også er blitt et shoppingsenter. Samme kjede restauranter som en finner overalt på flyplasser i dag. SMS fra DY tikket inn med info om 1 times forsinkelse til FLL. Sent ankommende fly fra FLL var grunnen skulle det vise seg. Flyet landet med en liten teknisk feil kl 1450, en time og 10 minutter før vår avgangstid. Ny SMS kom med ny avgangstid kl 1750.

EI-LND under turnaroundservice på ARN:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg.html)

Ombordstigning fra kl 17 og våre seter var 2DE i Premium Economy. God benplass og behagelige seter med fotstøtte. Veldig god recline. Bevegelig hodestøtte og IFE skjerm med Android underholdning og snackbar innfelt i midtarmlene. Pledd og høretelefoner lå i setene. Det var svært interessant å studere interiøret i kabinen og det er mange fellestrekk med SKY interiør på 737-800.

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg.html)

God utsikt mot skjerm på fremre kabinvegg. Denne viste interaktivt routemap under hele reisen, et system som jeg synes er fremragende og veldig informativt.

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg.html)

Premium Economy var nesten helt full. Avgang kl 1750 og kapteinen fortalte at han regnet med å sette hjula i bakken i FLL kl 2120 lokal tid, 1 time og 20 minutter forsinket. Ruten i dag tok oss over Midt Norge, Island, sørspissen av Grønland, New Foundland, Boston, New York og rett ned til FLL. Flytid 9,05.

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg.html)

Straks etter avgang kom dagens middag, valg mellom biff eller kyllingfilet og jeg valgte det siste alternativet. Reker til forrett og sjokolademusse til dessert. Alt var velsmakende men porsjonen for liten. De kjørte en fin touch etter maten, kaffe/te samt cognac eller baileys for de som ønsket det. Juice og vannservice flere ganger før en god wraps ble servert før landing. Jeg ble imponert over IFE systemet som hadde en haug filmer å velge mellom. Snackbaren fungerte utmerket men den åpnet først to timer etter avgang, noe jeg synes var vel sent. Tok ikke lange tiden fra man bestillte til varene ble levert av crew. Flott innflyvning over Florida og landing 2120 lokaltid. Buss fra fly til ankomsthall og immigration som tok TID, ca 1,30 i kø. Bagasjen var da på båndet, raskt gjennom Customs før det var å hive seg i en taxi for turen til Miami der vi skulle bo på flotte EPIC hotel i to netter. Vi betalte USD 80,- for turen. Perfekt beliggenhet midt i downtown og noen minutters gange til shopping- og fornøyelsesområdet Bayside Marketplace. Dessuten kun 5 minutter med taxi til cruiseterminalen.

Et par bilder fra Hotel Epic. Rom i 29 etasje med balkong:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/DSC03123_zps7134eda6.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/DSC03123_zps7134eda6.jpg.html)

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg.html)

Cruiset startet med en fantastisk utseiling fra Miami:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg.html)

Før vi satte snuten hjemover etter cruiset bodde vi to netter i Fort Lauderdale. Vi bodde på et lite boutique hotell, The Pillars med kun 18 rom. Herlig sted ved kanalen i 111 N Birch Road for de som er lokalkjent. Et steinkast fra stranda. Et par bilder fra The Pillars Hotel:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg.html)

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg.html)

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg.html)

08.09.14 DY7032 FLL-OSL

Hotellet ordnet transfer til FLL airport og Norwegian flyr fra Terminal 3. Avgang 2130 til OSL. Rask og effektiv innsjekking i egen skranke for Premium Economy Class. Innsjekk åpner 3 timer før avgang. Hyggelig personale. Ingen lounge tilgjengelig i terminal 3 som heller ikke byr på mye annet. Et par kiosker og en knøttliten duty-free i en krok, that's it. Her trengs det renovering.

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg.html)

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg.html)

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg.html)

Maskinen i kveld, EI-LNE kom fra CPH på tid men det drøyet med ombordstigning. Folk begynte å lure på om det ble forsinkelse. Først kl 2110 startet den med avgang kl 2130. Var ikke mange sjelene i Premium Economy Class denne kvelden og det skulle bli en meget behagelig flight til OSL. Vi hadde nå seter 2AC. Nå fikk vi også velkomstdrink som Norwegian hadde innført samtidig med loungetilgang. Veldig hyggelig.

Premium Economy Cabin:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg.html)

Kapteinen beregnet en flytid på 8 timer og 5 minutter og ruten tok oss rett ut i Atlanteren, vi passerte sør for både Grønland og Island, rett over Færøyene og innover Norge litt nord for Bergen. Flott takeoff fra FLL der vi kunne se kysten av Florida en god stund før vi forsvant utover Atlanteren. Imponerende climb med B787 og cruisehøyde var hele 43000 FT. Vi ble spurt om vi ville bli vekket til frokost, noe jeg takket ja til. Rask og effektiv servering, denne gang valgte jeg biffen. Velsmakende men igjen for liten porsjon. Våknet sør av Island til denne utsikten:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg.html)

Frokost ble servert, bestod av rundstykke, omelett og yoghurt, smakte helt ok. Her kunne man servert to rundstykker....

Ferien er definitivt snart over....

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg.html)

EI-LNE på OSL:

http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg.html)

Konklusjon:

Jeg synes Norwegian tilbyr et meget bra produkt i Premium Economy Class. God komfort, fin og effektiv service av profesjonellt og hyggelig crew. Crew fra base ARN og FLL på disse flightene. God kvalitet på catering bortsett fra at porsjonene er for små for lange flighter. Praktisk informasjon inflight av automatisk PA annonsering. Flyet i seg selv er meget komfortabelt, stillegående og svært fresht interiørmessig på alle måter. Flyet fløy veldig behagelig, også i turbulens. Romslige toaletter. Veldig bra IFE og genial snackbar. Stille og rolig der fremme. Gikk meg noen turer i Economy Class og også der så det veldig fresht og fint ut. Så ut som at folk hadde en bra opplevelse. Jeg tar gjerne en ny reise med Norwegian Long Haul:)

Hagen
25-09-2014, 15:09
Takk for en fin rapport!

Det så slett ikke verst ut.

VC-10
25-09-2014, 15:28
Bra rappport MD11. Ser ut til at du har hatt en fin ferie.
Godt å høre om gode opplevelser med Norwegian longhaul - det er ikke så vanlig å høre positive ting her i gården, selv om jeg regner med at de aller fleste er godt fornøyd!

B738
25-09-2014, 15:56
Flott rapport! Det virker jo som at de aller fleste er fornøyde med Norwegian Long Haul så lenge de ikke er forsinket :)

OttoL
25-09-2014, 18:08
Flott rapport og gode bilder :) Skal avgårde med DU neste sommer, gleder meg til å prøve produktet.

SQ 777
25-09-2014, 18:11
Takk for flott rapport ;)

jb1
26-09-2014, 09:19
Flott rapport og jeg haaper de fleste reisende tross alt har det saann naar de reiser med Norwegian paa Longhaul. Jeg har ikke forsoekt dem ennaa, ettersom jeg bor langt unna der Norwegian flyr, men det blir nok raad etterhvert.

FlightDeck
26-09-2014, 11:56
Takk for flott rapport! Så ut som en veldig behagelig tur - og bra at de har gjort en del forbedringer i Premium Economy med loungetilgang, velkomstdrink og slikt.

Jeg trodde det bare var ansatte fra BKK- og USA-basene som blir brukt på interkontinentale ruter, og ikke ansatte fra de skandinaviske basene.

WF-380
26-09-2014, 12:18
Jeg trodde det bare var ansatte fra BKK- og USA-basene som blir brukt på interkontinentale ruter, og ikke ansatte fra de skandinaviske basene.

I vår da jeg reiste med samme ruta, var kabinpersonalet fra Thailand og Finland.

Ypperlig rapport, forøvrig. Var det ingen ansatte fra Thailand ombord på noen av avgangene?

MD11
26-09-2014, 13:44
Tusen takk for flotte tilbakemeldinger:up: Det var en veldig behagelig reise på alle måter. De siste forbedringer i Premium Economy gjør at produktet løftes opp på et godt nivå etter min mening.

Angående crew ombord så var det ingen crew fra BKK basen på disse flyvningene. Det er åpnet en ny longhaul base for cabin crew på ARN og det er disse sammen med crew fra FLL og JFK som flyr Skandinavia-FLL og andre US destinasjoner. I tillegg blir det ny longhaulbase på LGW for både piloter og cabin crew.

Bergern
26-09-2014, 22:07
Takk for glimrernde rapport!
Absolutt "to the point". Fint å lese noe positivt om rødnesene.

Norfindir
27-09-2014, 07:32
Hører gjerne om båtturen også. Vurderer en tilsvarende rur etterhvert :)

wilhelm
28-09-2014, 02:25
Takk for bra tr. Dro også mellom OSL og FLL i sommer i premium hos DU. Vi var godt fornøyde. Svenske piloter og norsk/svensk/amerikansk cabin crew.

w

mcduck
28-09-2014, 08:15
Takk for fin rapport :)

Flott å se at Norwegian leverer en fin opplevelse ombord. Det frister å prøve denne ruten selv!

Fredrik74
28-09-2014, 10:26
Tack för rapport. Det ser bra ut så länge man inte är alltför försenad