MD11
25-09-2014, 14:41
OSLO-STOCKHOLM-FORT LAUDERDALE-OSLO
Årets sommerferie gikk til Florida og et 14 dagers cruise i Karibien fra Miami med MSC Cruise's flaggskip MSC Divina.
http://www.msccruisesusa.com/us_en/MSC-Yacht-Club/Overview.aspx
For å komme oss over Atlanteren vurderte vi flere alternativ for å gjøre dette så tids- og kostnadseffektivt samt komfortabelt som mulig. Det viste seg at Norwegian kom best ut med Premium Economy Class. Dessuten fikk vi da testet B787-8 Dreamliner :) Vi valgte å reise til MIA to dager før skipets avgang og dermed måtte vi via ARN på utreisen men ettersom avgang til FLL er først kl 16 fra ARN så var ikke det noe stress. Retur direkte til OSL to dager etter skipets ankomst. To netter på hotell i MIA før cruiset og to netter på hotell i FLL etter cruiset var veldig behagelig.
21.08.14 DY812 OSL-ARN/DY7035 ARN-FLL
Flighten til ARN gikk til oppsatt tid kl 1150 med B737-800 og verdt å merke seg er at det ikke er mulig å sjekke inn på automat på reiser til USA med Norwegian. Tiden på ARN gikk til en god lunch samt å titte litt rundt, mange år siden sist. Synes flyplassen er fin, selv om dette også er blitt et shoppingsenter. Samme kjede restauranter som en finner overalt på flyplasser i dag. SMS fra DY tikket inn med info om 1 times forsinkelse til FLL. Sent ankommende fly fra FLL var grunnen skulle det vise seg. Flyet landet med en liten teknisk feil kl 1450, en time og 10 minutter før vår avgangstid. Ny SMS kom med ny avgangstid kl 1750.
EI-LND under turnaroundservice på ARN:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg.html)
Ombordstigning fra kl 17 og våre seter var 2DE i Premium Economy. God benplass og behagelige seter med fotstøtte. Veldig god recline. Bevegelig hodestøtte og IFE skjerm med Android underholdning og snackbar innfelt i midtarmlene. Pledd og høretelefoner lå i setene. Det var svært interessant å studere interiøret i kabinen og det er mange fellestrekk med SKY interiør på 737-800.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg.html)
God utsikt mot skjerm på fremre kabinvegg. Denne viste interaktivt routemap under hele reisen, et system som jeg synes er fremragende og veldig informativt.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg.html)
Premium Economy var nesten helt full. Avgang kl 1750 og kapteinen fortalte at han regnet med å sette hjula i bakken i FLL kl 2120 lokal tid, 1 time og 20 minutter forsinket. Ruten i dag tok oss over Midt Norge, Island, sørspissen av Grønland, New Foundland, Boston, New York og rett ned til FLL. Flytid 9,05.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg.html)
Straks etter avgang kom dagens middag, valg mellom biff eller kyllingfilet og jeg valgte det siste alternativet. Reker til forrett og sjokolademusse til dessert. Alt var velsmakende men porsjonen for liten. De kjørte en fin touch etter maten, kaffe/te samt cognac eller baileys for de som ønsket det. Juice og vannservice flere ganger før en god wraps ble servert før landing. Jeg ble imponert over IFE systemet som hadde en haug filmer å velge mellom. Snackbaren fungerte utmerket men den åpnet først to timer etter avgang, noe jeg synes var vel sent. Tok ikke lange tiden fra man bestillte til varene ble levert av crew. Flott innflyvning over Florida og landing 2120 lokaltid. Buss fra fly til ankomsthall og immigration som tok TID, ca 1,30 i kø. Bagasjen var da på båndet, raskt gjennom Customs før det var å hive seg i en taxi for turen til Miami der vi skulle bo på flotte EPIC hotel i to netter. Vi betalte USD 80,- for turen. Perfekt beliggenhet midt i downtown og noen minutters gange til shopping- og fornøyelsesområdet Bayside Marketplace. Dessuten kun 5 minutter med taxi til cruiseterminalen.
Et par bilder fra Hotel Epic. Rom i 29 etasje med balkong:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/DSC03123_zps7134eda6.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/DSC03123_zps7134eda6.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg.html)
Cruiset startet med en fantastisk utseiling fra Miami:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg.html)
Før vi satte snuten hjemover etter cruiset bodde vi to netter i Fort Lauderdale. Vi bodde på et lite boutique hotell, The Pillars med kun 18 rom. Herlig sted ved kanalen i 111 N Birch Road for de som er lokalkjent. Et steinkast fra stranda. Et par bilder fra The Pillars Hotel:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg.html)
08.09.14 DY7032 FLL-OSL
Hotellet ordnet transfer til FLL airport og Norwegian flyr fra Terminal 3. Avgang 2130 til OSL. Rask og effektiv innsjekking i egen skranke for Premium Economy Class. Innsjekk åpner 3 timer før avgang. Hyggelig personale. Ingen lounge tilgjengelig i terminal 3 som heller ikke byr på mye annet. Et par kiosker og en knøttliten duty-free i en krok, that's it. Her trengs det renovering.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg.html)
Maskinen i kveld, EI-LNE kom fra CPH på tid men det drøyet med ombordstigning. Folk begynte å lure på om det ble forsinkelse. Først kl 2110 startet den med avgang kl 2130. Var ikke mange sjelene i Premium Economy Class denne kvelden og det skulle bli en meget behagelig flight til OSL. Vi hadde nå seter 2AC. Nå fikk vi også velkomstdrink som Norwegian hadde innført samtidig med loungetilgang. Veldig hyggelig.
Premium Economy Cabin:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg.html)
Kapteinen beregnet en flytid på 8 timer og 5 minutter og ruten tok oss rett ut i Atlanteren, vi passerte sør for både Grønland og Island, rett over Færøyene og innover Norge litt nord for Bergen. Flott takeoff fra FLL der vi kunne se kysten av Florida en god stund før vi forsvant utover Atlanteren. Imponerende climb med B787 og cruisehøyde var hele 43000 FT. Vi ble spurt om vi ville bli vekket til frokost, noe jeg takket ja til. Rask og effektiv servering, denne gang valgte jeg biffen. Velsmakende men igjen for liten porsjon. Våknet sør av Island til denne utsikten:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg.html)
Frokost ble servert, bestod av rundstykke, omelett og yoghurt, smakte helt ok. Her kunne man servert to rundstykker....
Ferien er definitivt snart over....
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg.html)
EI-LNE på OSL:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg.html)
Konklusjon:
Jeg synes Norwegian tilbyr et meget bra produkt i Premium Economy Class. God komfort, fin og effektiv service av profesjonellt og hyggelig crew. Crew fra base ARN og FLL på disse flightene. God kvalitet på catering bortsett fra at porsjonene er for små for lange flighter. Praktisk informasjon inflight av automatisk PA annonsering. Flyet i seg selv er meget komfortabelt, stillegående og svært fresht interiørmessig på alle måter. Flyet fløy veldig behagelig, også i turbulens. Romslige toaletter. Veldig bra IFE og genial snackbar. Stille og rolig der fremme. Gikk meg noen turer i Economy Class og også der så det veldig fresht og fint ut. Så ut som at folk hadde en bra opplevelse. Jeg tar gjerne en ny reise med Norwegian Long Haul:)
Årets sommerferie gikk til Florida og et 14 dagers cruise i Karibien fra Miami med MSC Cruise's flaggskip MSC Divina.
http://www.msccruisesusa.com/us_en/MSC-Yacht-Club/Overview.aspx
For å komme oss over Atlanteren vurderte vi flere alternativ for å gjøre dette så tids- og kostnadseffektivt samt komfortabelt som mulig. Det viste seg at Norwegian kom best ut med Premium Economy Class. Dessuten fikk vi da testet B787-8 Dreamliner :) Vi valgte å reise til MIA to dager før skipets avgang og dermed måtte vi via ARN på utreisen men ettersom avgang til FLL er først kl 16 fra ARN så var ikke det noe stress. Retur direkte til OSL to dager etter skipets ankomst. To netter på hotell i MIA før cruiset og to netter på hotell i FLL etter cruiset var veldig behagelig.
21.08.14 DY812 OSL-ARN/DY7035 ARN-FLL
Flighten til ARN gikk til oppsatt tid kl 1150 med B737-800 og verdt å merke seg er at det ikke er mulig å sjekke inn på automat på reiser til USA med Norwegian. Tiden på ARN gikk til en god lunch samt å titte litt rundt, mange år siden sist. Synes flyplassen er fin, selv om dette også er blitt et shoppingsenter. Samme kjede restauranter som en finner overalt på flyplasser i dag. SMS fra DY tikket inn med info om 1 times forsinkelse til FLL. Sent ankommende fly fra FLL var grunnen skulle det vise seg. Flyet landet med en liten teknisk feil kl 1450, en time og 10 minutter før vår avgangstid. Ny SMS kom med ny avgangstid kl 1750.
EI-LND under turnaroundservice på ARN:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_153553_zps69cbffd5.jpg.html)
Ombordstigning fra kl 17 og våre seter var 2DE i Premium Economy. God benplass og behagelige seter med fotstøtte. Veldig god recline. Bevegelig hodestøtte og IFE skjerm med Android underholdning og snackbar innfelt i midtarmlene. Pledd og høretelefoner lå i setene. Det var svært interessant å studere interiøret i kabinen og det er mange fellestrekk med SKY interiør på 737-800.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_173208_zpsa0135ced.jpg.html)
God utsikt mot skjerm på fremre kabinvegg. Denne viste interaktivt routemap under hele reisen, et system som jeg synes er fremragende og veldig informativt.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_172828_zpsa5f5d73a.jpg.html)
Premium Economy var nesten helt full. Avgang kl 1750 og kapteinen fortalte at han regnet med å sette hjula i bakken i FLL kl 2120 lokal tid, 1 time og 20 minutter forsinket. Ruten i dag tok oss over Midt Norge, Island, sørspissen av Grønland, New Foundland, Boston, New York og rett ned til FLL. Flytid 9,05.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140821_183556_zps7e58beeb.jpg.html)
Straks etter avgang kom dagens middag, valg mellom biff eller kyllingfilet og jeg valgte det siste alternativet. Reker til forrett og sjokolademusse til dessert. Alt var velsmakende men porsjonen for liten. De kjørte en fin touch etter maten, kaffe/te samt cognac eller baileys for de som ønsket det. Juice og vannservice flere ganger før en god wraps ble servert før landing. Jeg ble imponert over IFE systemet som hadde en haug filmer å velge mellom. Snackbaren fungerte utmerket men den åpnet først to timer etter avgang, noe jeg synes var vel sent. Tok ikke lange tiden fra man bestillte til varene ble levert av crew. Flott innflyvning over Florida og landing 2120 lokaltid. Buss fra fly til ankomsthall og immigration som tok TID, ca 1,30 i kø. Bagasjen var da på båndet, raskt gjennom Customs før det var å hive seg i en taxi for turen til Miami der vi skulle bo på flotte EPIC hotel i to netter. Vi betalte USD 80,- for turen. Perfekt beliggenhet midt i downtown og noen minutters gange til shopping- og fornøyelsesområdet Bayside Marketplace. Dessuten kun 5 minutter med taxi til cruiseterminalen.
Et par bilder fra Hotel Epic. Rom i 29 etasje med balkong:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/DSC03123_zps7134eda6.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/DSC03123_zps7134eda6.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_090802_zps6bdf3ca1.jpg.html)
Cruiset startet med en fantastisk utseiling fra Miami:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140823_200047_zpse5922bbc.jpg.html)
Før vi satte snuten hjemover etter cruiset bodde vi to netter i Fort Lauderdale. Vi bodde på et lite boutique hotell, The Pillars med kun 18 rom. Herlig sted ved kanalen i 111 N Birch Road for de som er lokalkjent. Et steinkast fra stranda. Et par bilder fra The Pillars Hotel:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_115440_zpsdf2826eb.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_091056_zps3bcdd557.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/20140907_195418_LLS_zpsb2b1282f.jpg.html)
08.09.14 DY7032 FLL-OSL
Hotellet ordnet transfer til FLL airport og Norwegian flyr fra Terminal 3. Avgang 2130 til OSL. Rask og effektiv innsjekking i egen skranke for Premium Economy Class. Innsjekk åpner 3 timer før avgang. Hyggelig personale. Ingen lounge tilgjengelig i terminal 3 som heller ikke byr på mye annet. Et par kiosker og en knøttliten duty-free i en krok, that's it. Her trengs det renovering.
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_182513_zpsd2fe2230.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_190519_zps136b4c84.jpg.html)
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_193615_zps853df161.jpg.html)
Maskinen i kveld, EI-LNE kom fra CPH på tid men det drøyet med ombordstigning. Folk begynte å lure på om det ble forsinkelse. Først kl 2110 startet den med avgang kl 2130. Var ikke mange sjelene i Premium Economy Class denne kvelden og det skulle bli en meget behagelig flight til OSL. Vi hadde nå seter 2AC. Nå fikk vi også velkomstdrink som Norwegian hadde innført samtidig med loungetilgang. Veldig hyggelig.
Premium Economy Cabin:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140908_212157_LLS_zps8755220f.jpg.html)
Kapteinen beregnet en flytid på 8 timer og 5 minutter og ruten tok oss rett ut i Atlanteren, vi passerte sør for både Grønland og Island, rett over Færøyene og innover Norge litt nord for Bergen. Flott takeoff fra FLL der vi kunne se kysten av Florida en god stund før vi forsvant utover Atlanteren. Imponerende climb med B787 og cruisehøyde var hele 43000 FT. Vi ble spurt om vi ville bli vekket til frokost, noe jeg takket ja til. Rask og effektiv servering, denne gang valgte jeg biffen. Velsmakende men igjen for liten porsjon. Våknet sør av Island til denne utsikten:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_041906_zpsdc5f4403.jpg.html)
Frokost ble servert, bestod av rundstykke, omelett og yoghurt, smakte helt ok. Her kunne man servert to rundstykker....
Ferien er definitivt snart over....
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_052900_zps27b34483.jpg.html)
EI-LNE på OSL:
http://i1258.photobucket.com/albums/ii529/psoetvik/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg (http://s1258.photobucket.com/user/psoetvik/media/Aircraft%20photos/20140909_121545_zps4402fb34.jpg.html)
Konklusjon:
Jeg synes Norwegian tilbyr et meget bra produkt i Premium Economy Class. God komfort, fin og effektiv service av profesjonellt og hyggelig crew. Crew fra base ARN og FLL på disse flightene. God kvalitet på catering bortsett fra at porsjonene er for små for lange flighter. Praktisk informasjon inflight av automatisk PA annonsering. Flyet i seg selv er meget komfortabelt, stillegående og svært fresht interiørmessig på alle måter. Flyet fløy veldig behagelig, også i turbulens. Romslige toaletter. Veldig bra IFE og genial snackbar. Stille og rolig der fremme. Gikk meg noen turer i Economy Class og også der så det veldig fresht og fint ut. Så ut som at folk hadde en bra opplevelse. Jeg tar gjerne en ny reise med Norwegian Long Haul:)