PDA

View Full Version : DC 9 Ulykke/brannövelse?

Sukhoi
25-09-2014, 14:13
Hej!
Jeg gikk med her for jeg er nyskjerrig på å få vite mer om en opplevelse jag hadde som liten. Jeg ville legge ut ett spörsmål om saken for noen flyintressert har muligens oppgifter om saken. Men jag kunne ikke legge ut en ny tråd. Håper det er ok att jeg stiller spörsmålet her? Jeg fant ett fly liggende på bakken en natt eller tidlig morgen for veldig mange år siden. Må ha värt 1978-82? Det var en dc9, Den var skadet av brann og vingene var skadet. Det lå en dukke rett utenfor och jeg antok att det hadde vert en brannövelse. Jeg ble veldig redd når jeg så flyet for jeg trodde det akkurat hadde skjedd en ulykke og att jeg var först till plassen. Men slik var det ikke. Jeg tror nå i voksen alder att det hadde blitt flyttet dit fra en annen plass. Er det noen som har mulighet å gi meg ett tips om noen som vet noe om dette? Det har preget mitt liv og jeg er nyskjerrig på hva som skjedde og få en bekreftelse på att dette ikke var en dröm. I dag bor jeg i sör Sverige og lurer litt på å ta seilflycert. Håper noen har ett tips, ber om unskyldning for å ha tatt av deres tid.
Mvh Trine Andreassen
Marum Laxdiket 53295 Skara Sverige +46 511375600, +46 703834680 mail@racystar.com

B738
25-09-2014, 17:06
Hvor var dette? På en flyplass?

Sukhoi
25-09-2014, 19:53
Det var ved ene enden av flyplassen i Tromsö, Langnes. Det var bare en liten bit fra begynnelsen av landningsbanen på Nord-siden. Bare noen hundre meter fra en rideskole Glemte å skrive det..

1944vintage
25-09-2014, 22:09
Det var vel en Sveitsisk Convair CV-240/340 som havarerte på Langnes en gang i tiden.
Kanskje denne ble brukt til havariøvelser ?

Finner ikke noe på nettet, men kanskje andre husker ?

edit:
Har lett meg frem til at dette havariet gjaldt Convair CV-640 HB-IMM fra Sata.(Sveits)
Landet hardt med delvis understellskollaps til følge. Avskrevet.
Dato: 17 Juli 1973.

LN-BFT
27-09-2014, 13:30
Den sveitsiske Convairen ble i mange år benyttet til havariøvelser, ja. Den hadde beholdt Swissair-fargene; dvs hvit øverst, rød stripe og rød halefinne med hvitt kors. Plassering var langt nord på plassen.