PDA

View Full Version : SAS med overskudd på 756 mill. SEK i mai-juli


FlightDeck
10-09-2014, 11:19
Før skatten var betalt satt SAS igjen med 756 millioner svenske kroner i sitt tredje kvartal (mai-juli), en nedgang fra 1,2 milliarder året før. Alt i alt fraktet SAS 700.000 flere passasjerer i kvartalet sammenlignet med samme periode i fjor. Fyllingasgraden på flyene økte i samme periode med 2,4 prosentpoeng til et snitt på 81,9 prosent.


Interim Report November 2013-July 2014



More passengers choose SAS in a challenging market

May-July 2014
Comparative figures for the corresponding year-earlier period include Widerøe.

· Revenue: MSEK 10,697 (11,593)
· Unit revenue (PASK) declined 7.1 %
· Unit cost (CASK) decreased 5.6 %[1]
· EBIT margin: 8.7 % (12.1 %)
· Income before tax: MSEK 756 (1,176)
· Net income for the period: MSEK 496 (886)
· Earnings per common share: SEK 1.24 (2.69)
· The outlook for the full year 2013/2014 stands firm, see page 7

November 2013-July 2014
Comparative figures for the corresponding year-earlier period include Widerøe.

· Revenue: MSEK 27,040 (31,123)
· Unit revenue (PASK) declined 7.9 %
· Unit cost (CASK) decreased 4.9 %[2]
· EBIT margin: 1.5 % (2.5 %)
· Income before tax: MSEK -468 (80)
· Net income for the period: MSEK -416 (-107)
· Earnings per common share: SEK -1.83 (-0.33)

[1] Currency adjusted and excluding jet fuel.
[2] Currency adjusted, excluding jet fuel and amended pension terms totaling MSEK 450 in the Feb-Apr 2013 period.

SAS discloses this information pursuant to the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act. The information was provided for publication on September 10, 2014, at 8:00 a.m.


Hele rapporten:
http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/28/0A/23/wkr0006.pdf

SQ321
28-10-2014, 13:56
Ser BT Business melder at sjansen for at SAS misligholder gjelden sin har økt dramatisk siste halvåret dessverre der hovedårsaken er lav yied og høyere dollarkurs:

Obligationsejerne er nervøse over udviklingen i luftfartsselskabet SAS. Det seneste halve år er konkursrisikoen steget kraftigt, viser nye beregninger.

Lave priser på flybilletter og en stigende dollarkurs bekymrer obligationsejerne i SAS. Beregninger fra Jyske Bank viser, at frygten for, at SAS ikke kan betale sin gæld, er øget kraftigt inden for de seneste måneder.

Nye tal viser, at der nu er mere end 40 procent risiko for, at det kriseramte flyselskab ikke kan betale sin gæld inden for de næste fem år. Det tal er på blot seks måneder steget fra 25 procent. Beregninger er baseret på kurserne på det såkaldte CDS-marked, som er en form for forsikring mod misligholdelse af selskabernes virksomhedsobligationer.

http://www.business.dk/transport/konkursrisiko-paa-sas-tordner-i-vejret

Cockpitview
28-10-2014, 16:42
Desverre tror jeg SAS i dagens form vil være et historisk tilbakeblikk innen få år!

ErlA
28-10-2014, 22:40
Desverre tror jeg SAS i dagens form vil være et historisk tilbakeblikk innen få år!

Det tror jeg nok du har rett i, er nok redd den "nordiske" modellen ryker selv etter de kuttene de gjorde i dk.

krølle
28-10-2014, 22:43
Det tror jeg nok du har rett i, er nok redd den "nordiske" modellen ryker selv etter de kuttene de gjorde i dk.

Gjør det kanskje enklere for oss i NO da, mener får vel bare nytt omslag på lønnsposen, er vel Erna og gjengen som styrer NAV OG:8:

ErlA
28-10-2014, 23:09
Gjør det kanskje enklere for oss i NO da, mener får vel bare nytt omslag på lønnsposen, er vel Erna og gjengen som styrer NAV OG:8:

SAs norge tjener jo penger, så det kommer nok til å overleve i en eller annen form. Tror nok sas DK bør være mer usikkre.

Chriscross
29-10-2014, 07:38
Vet vi at sas norske virksonhet fortsatt tjener penger?