PDA

View Full Version : Hjem fra Oslo i Suite 1A

SudCaravelle
07-09-2014, 09:17
Her sitter man fremdeles litt halvperpleks etter tre uforglemmelige dager.. Det skjedde såpass mye at mane lett kunne stykket opp dette og spredd det utover noen uker med små pauser for «ettertanke».

Del 1:
Jeg kan ta litt om selve jomfruturen opp (EK159) hvor jeg fikk vite noen f å dager før at jeg skulle være med og det sa jeg meget glatt ja noe som kollegaer og dragen skjønte lite av.. Fly opp og ned bare for å fly??
Jeg skulle egentlig opp på tirsdag og ned på onsdag, men fikk dette fikset meget lett via en av «event» jentene på Emirates. Hvordan de booket, informerte, ordnet «limousine» pick up osv er vel noe av det proffere jeg har opplevd.

Ble hentet 04.45 i en sliten Volvo V70 (da jeg skulle fly Bærums klasse opp og Vindern klasse hjem) Jeg synes dette er meget rart da jeg med all ydmykhet kan påstå at de fleste som flyr business class og bor i UAE er nok temmelig godt vant med bil. Du har for eksempel en ny Jaguar XJ (L) for 350.000 kroner som muligens ville imponert mer (de bruker E klasse til over 500.000 på Bærumsklasse fra Oslo og S klasse til over 1 mill på Vindernklasse)

Uansett – det var en liten men svært hyggelig gruppe som ventet på First innsjekken på Terminal 3s preimum avdeling. Selveste EB og Tommy737 var der også, noe som gjorde dette ekstra trivelig. Vi ble meget proft geleidet til First kantinen som var kun imponerende. Enorm og ufattelig proff.. Deretter var det ombordstigning på den noen uker gamle 77W og man kan si turen opp var svært komfortabel og morsom.

Da vi landet var det en meget god behandling hvor etter mye PR frem og tilbake så ble man kjørt bort til Sonja og Harald?? terminalen med NULL taxfree og vi ble satt rett inn i en gruppe med Mercedes S Klasser. Vi såkalte VIPene ble innlosjert på Continental som gir mange gamle minner og var fast sted for søndagsmiddag som liten pjokk. Det ble litt avslapping før man igjen ble hentet av en flokk med S klasser (mulig folk trodde Karoli familien hadde bryllup?) Oslo Spektrum var lasset ned i Emirates reklame og de pøste ut med svart god mat og drikke. Hylbak, Rimmen, Spandau Ballet og et par andre jeg ikke har fått med meg. Rimmen var faktisk også ny for meg, men fattern (som også var invitert) var meget betatt.. Festen var proff fra start til slutt, og alle Karoli-sledene ventet pent utenfor når vi skulle hjem..

Kort oppsummert – etter noen aar i UAE hvor de har en tendens til å dra p å skikkelig s å var jeg spent p å hvordan de skulle f å til å kopiere dette hjemme i «trauste» Oslo.. men det klarte de til gangs.
De man måtte i ledelsen av Emirates var stort sett veldig proffe mennesker og deres CCO Thierry Antinori var en herlig fyr og var også innlosjert på Continental.

Rosinen i pølsa ble at man fikk en nydelig tartar-lunch med Senior og noen fra VIP gruppen på Theatercafeen og en nydelig fårikål hos Modern Onsdag kveld..:D

Neste: Hjemturen.

37480

37481

37482

37483

37484

37485

37486

37487

37488

37489

37490

37491

37492

37493

37494

37495

37496

37497

37498

37499

Someone
07-09-2014, 09:43
Takk for titten.

Var det stort sett "inviterte" med på første flighten opp?

SudCaravelle
07-09-2014, 09:46
Takk for titten.

Var det stort sett "inviterte" med på første flighten opp?

Det var vel 12 "VIP" (inkludert et par hoeye herrer fra flyselskapet) samt 12 fra pressen.

Resten av flyet var vanlig passasjerer, men langt i fra fullt.

SudCaravelle
07-09-2014, 10:52
Så var det hjemturen … hva skal man si.. Klokken 10.55 gled S klassen frem hjemme hos Modern hvor jeg tok kveld nummer to. Dette var andre gangen jeg hadde denne sjåføren på turen (av totalt fire) og han var meget proff. Bilene de bruker er kun sekssylindrede og oljebrennere, men ganske nye.

Ankomsten på OSL er det fint lite eksklusivt over annet enn at noen glor litt når du blir fulgt ut av bilen og at de har en dedikert First skranke. Tror de med hell kan gi de på innsjekk en liten ekstra training. Ikke at det er noe galt, men med tanke på hvilke kunder som ofte reiser First og ikke minst hva de er vant til så kunne de vist litt mer eksklusivitet. (NB! Jeg bryr meg ikke).

Jeg hadde faktisk mitt første besøk noensinne i OSL loungen som heller ikke imponerer mye. Hyggelig sted å sitte, men maten og de i skranken synes jeg helt ærlig ikke har noe med Emirates hverken på Bærums eller Vindern klasse. Jeg fikk denne gangen faktisk også handlet haugevis med tax free så mor og ungene ble glade.

Ved gaten var det faktisk eget avmerket område for First/Business og veldig proff ombordstigning. Det var en lokal UAE resident og en nordmann i tillegg til meg foran.

Turen var rett og slett en drøm.. Fantastisk service og en unektelig deilig suite. Vinene er jo av en egen klasse og det ble faktisk litt i meste laget… De skjenker noe så inne i hampen (DPen serveres i 30% større glass enn Enka bak i Business) så jeg ble faktisk altfor full for min smak.. (kan kun skylde på meg selv da) Etter osten så skrudde jeg på musikken og sovnet de siste tre timene av denne dagflighten (rookie-nerd mistake). :drunk:

Kaviaren liker jeg veldig godt, men i likhet med Swiss First og Lufthansa First synes jeg maten er fint lite god (prøver ikke å leke snobb ;)). Det virker som det er umulig å lage flotte retter på et fly. Anden og fisken var fint lite inspirerende. Da liker jeg bedre gryterettene osv i økonomi . på Thai, Singapore etc hvor fallhøyden ikke er så stor. Det er jo nesten litt trist å paire en Pauillac 1998 med overtidsmat.

Ankomsten på DXB var smertefri (immigrasjonsgutta flirte litt av min elegante snøvling). Fra flyet landet (22.37) til jeg var hjemme tok faktisk bare 65 minutter enda jeg var innom og toppet opp med lit mer tax free. Dragen var faktisk litt overrasket over hvor bedugget man var etter en slik sivilisert flight.

Så dette var tredje selskapet jeg har flydd hjem til Dubai (Lufthansa og Swiss tidligere) og min dom er: alle tre er jo sinnsyke og det blir nesten for mye til å kunne nyte det.. Emirates synes jeg faktisk skåret best overall, men jeg er jo unektelig hjernevasket :rolleyes:. At de flyr direkte med denne servicen er jo unik. For de som har råd til dette og kan reise slik fordi de kan og ikke ligger og gleder seg i ukesvis så er vel dette konge.

37501

37502

37503

37504

37505

37506

37507

37508

37509

37510

37511

37512

37513

37514

37515

37516

37517

37518

37519

B738
07-09-2014, 11:11
Flott rapport! :up: Ventet på at en Emirates-rapport skulle komme ;)

LN-MOW
07-09-2014, 13:31
Harryturer blir aldri det samme etter dette, eller ... ? :p

Fin rapport. Blir neppe samme kjøret når EK etterhvert får somlet seg til Atlanta.

pgaa
07-09-2014, 13:47
Takk for flott rapport. Og regner med at du mener Tommy777, og ikke Tommy737 :p:)

krølle
07-09-2014, 14:57
Ankomsten på OSL er det fint lite eksklusivt over annet enn at noen glor litt når du blir fulgt ut av bilen og at de har en dedikert First skranke. Tror de med hell kan gi de på innsjekk en liten ekstra training. Ikke at det er noe galt, men med tanke på hvilke kunder som ofte reiser First og ikke minst hva de er vant til så kunne de vist litt mer eksklusivitet. (NB! Jeg bryr meg ikke).

Må gi dem litt tid. De er jo stort sett kun vant til USAIR sine mileage runs junkies på F billetter:lol:

SudCaravelle
07-09-2014, 15:11
Takk for flott rapport. Og regner med at du mener Tommy777, og ikke Tommy737 :p:)

Det er bare klassisk Oslo-herske-teknikk ;)

L1011-500
07-09-2014, 19:55
Takker for en finfin rapport!

Emirates ser nok en gang ut til å levere et fantastisk produkt, men jeg stusser litt på fiskeretten du fikk servert på returen. Bortsett fra de litt fancy gulerøttene, ser den ut som noe bestemor kunne servert på en tirsdag :drunk:

Forresten; Bærum og Vindern klasse - Haha, hærlig! :colgate:

litt-amatør
08-09-2014, 01:05
Tusen takk for flott og spennende rapport og at du lagde den. Herlig skrivestil også.;) Vinglassene så store ut, ja.;)

SQ 777
08-09-2014, 15:06
Fisken minner meg om min Special Meal, Seafood... På veien ned i økonomi

AirbusTrond
08-09-2014, 15:10
Takk for gull og glitter-rapport!
Pussig med en maten, det ostebrettet så heller ikke veldig inspirert ut, og anda grå og fisken "bestemoraktig", som tidligere påpekt. Ellers ser Emirates til å være et skikkelig pampeselskap, for å bruke et mye kjent hersketeknikkuttrykk som brukes i disse OL-debattider. :D

Sondbjo
08-09-2014, 18:25
Flott Rapport :) Litt kjipt at EK bruker OSL lounge... Kanskje de ikke har vært på befaring? Fikk du noe tilbud om ekstra meny i longen i og med at du reiste i F?

hifiman
08-09-2014, 18:55
Flott Rapport :) Litt kjipt at EK bruker OSL lounge... Kanskje de ikke har vært på befaring? Fikk du noe tilbud om ekstra meny i longen i og med at du reiste i F?
Ja det skal være enig i, og det er et minus med å reise i F fra osl...
er ikke akkurat lagt opp for noe first class

Discus
09-09-2014, 18:31
Takk for glimrende rapport, får håpe du har blitt nykter nå. :lol:
Ja det skal være enig i, og det er et minus med å reise i F fra osl...
er ikke akkurat lagt opp for noe first class

Generelt er jo heller ikke loungene på Oslo (eller andre "endeholdeplasser") laget for at man skal være der i timevis i motsetning til hub-loungene rundtomkring. Men de kunne vært litt "skarpere i kanten", noen ganger blir det litt for mye tøfling og lite rydding på personalet.

Eirik
10-09-2014, 12:06
Veldig bra !
Frister virkelig med Emirates First igjen, men får vel begrense det til ny tur mellom Bangkok og Hong Kong. :)