PDA

View Full Version : Ideer om destinasjoner for sommeren 2015? Hvor bør jeg reise 2015?

robertaas
06-09-2014, 13:42
Prøver finne spennende destinasjoner jeg enda ikke har besøkt for hovedturen sommer 2015. Odde årstall har jeg i det siste reist til Stillehavet, men det begynner å bli dyrt og kronglete å komme seg til øyer jeg enda ikke har besøkt. Det indiske hav har jeg i det siste reservert til partall-somre og Karibien synes jeg passer best for påske eller vinter.
http://www.tripadvisor.com/CommunityMapImage?id=16815478&type=TRIPADVISOR&size=LARGE

Noen som har gode reisetips for sommeren 2015? Gjerne noen som inkluderer korallrev.

United1K
06-09-2014, 15:49
Hva med Queensland med Great Barrier reef...
Alice Springs med Ayers rock...eventuelt Broome med sine flotte strender osv
Adelaide for å dra shark cage diving... -det er noe jeg har sinnsykt lyst å gjøre!!:up:

robertaas
06-09-2014, 16:39
Hei, Queensland og Ayers rock er gode tips for andre, jeg har allerede fått det med meg. Adelaide og flere byer i Australia jeg enda ikke har fått sett er det feil sesong for, for kaldt og for mye regn.

Broome er et uskrevet blad for meg, med det ser værmessig ut til å være greit der når vi har sommer i nord. Fine strender, men ser ut til å tilby lite annet. Det er også en lang innenlands flight for å komme seg dit om man kommer fra utlandet og det ser ut til at man er anhengig av bil for å se området. Men takk for tips.

Sondbjo
06-09-2014, 17:46
Hva med Mozambique? Eller Bocas del Toro i Panama. Jeg har selv lyst å dra diti juleferien :)

SQ 777
06-09-2014, 17:54
Panama eller Costa Rica ( sistnevnte drar vil til torsdag )

robertaas
06-09-2014, 18:04
Hva med Mozambique?
Ifølge reisebeskrivelserer det ett av landene hvor man kan forvente å bli ranet av politiet. De er også i ferd med å avvikle ordningen med visa on arrival og visa får man ikke i Norge. For meg er det derfor ikke en aktuell destinasjon med det første, men andre kan sikkert kose seg der.

robertaas
06-09-2014, 18:07
Eller Bocas del Toro i Panama. Jeg har selv lyst å dra diti juleferien :)
Har planlagt noen andre øyer der nede, men ikke i regnsesongen som de har om sommeren.

robertaas
06-09-2014, 18:11
eller Costa Rica ( sistnevnte drar vil til torsdag )
Har lyst til å dra dit, men det er regnsesong om sommeren og 4 turer til regionen på et halvår blir litt for lite variasjon for meg.

Takk for tips om spennende destinasjoner.

Herlov
06-09-2014, 19:16
Hva med Argentina eller Chile? Det ser ut til å være to av få land du ikke har vært i enda, selv om det er dårlig med korallrev.

robertaas
06-09-2014, 19:23
Hva med Argentina eller Chile?
Er på todo-listen, men når det er sommer på den nordlige halvkule er det for kjølig der nede.

LN-AØR
06-09-2014, 19:33
Kapp Verde, Madeira, Azorene?

Mjolnir
06-09-2014, 19:38
Har du ikke det kartet i større oppløsning? Jeg ser ikke en dritt :spin

Er det et must med bademuligheter, eller er det viktigere med severdigheter? Evt. mulig å fordele over forkjellige steder?

Et alternativ kan jo være Jeju, evt. i kombinasjon med annet sted i Korea, Japan eller Taiwan.

Et annet er å snorkle i Nidelva :lol:

robertaas
06-09-2014, 19:51
Kapp Verde,
Har vært der og tror ikke jeg vil anbefale det som destinasjon. Det er fine strender, men som oftest så mye bølger og strøm at de er helt stengte. Det er ikke så mye å se på ellers i landet. Ellers så er den kun på programmet for vintersesongen for chatrteroperatører, regnsesong på sommeren.
Madeira,
Spennende destinasjon som jeg har plottet inn for en annen tid for året, men det passer sikkert for andre å dra dit midt på someren.
Azorene?
Meget spennende destinasjon jeg har vært på og som jeg anbefaler, spesielt om man liker natur. Bodde nedi en caldera. Tidligere var det lettere å komme seg dit da Solia arrangerte charter dit, men det ble vel for smalt så de kuttet det ut.

robertaas
06-09-2014, 20:12
Har du ikke det kartet i større oppløsning? Jeg ser ikke en dritt :spinTripadvisor genererer visst ikke kartet i større format.
Er det et must med bademuligheter, eller er det viktigere med severdigheter? Evt. mulig å fordele over forkjellige steder?Selv ønsker jeg full pakke med dykking, snorkling, bading, severdigheter og reise innom flere destinasjoner, men håper også andre kan ha nytte av denne tråden.
Et alternativ kan jo være Jeju, evt. i kombinasjon med annet sted i Korea, Japan eller Taiwan.Har ikke vært på Jeju, men har reist litt i disse 3 landene og jeg anbefaler andre å dra dit. Det er uansett ekstrem regnsesong der om sommeren så jeg anbefaler ingen å dra dit da.

AirbusTrond
06-09-2014, 21:21
Ja, det er jo ingen enkel oppgave. Men jeg havner i sjokk og vantro over at du synes å ikke har besøkt favorittlandet mitt: Bulgaria! Til og med "reiseguru" Risnæs fortalte for noen år tilbake på NRK at det kanskje er det landet han hyppigst har besøkt i Europa de siste årene (dog noen år siden nå). Det har det meste, bortsett fra korallrev. Det eneste minuset er faren for å treffe meg der, men da skal jeg sannelig by på en Zagorka!

robertaas
06-09-2014, 22:21
Ja, det er jo ingen enkel oppgave. Men jeg havner i sjokk og vantro over at du synes å ikke har besøkt favorittlandet mitt: Bulgaria!
Sofia er plottet inn, men ikke som hovedreise neste sommer. Håper det blir en like positiv opplevelse som Romania.

AirbusTrond
06-09-2014, 22:36
Sofia er plottet inn, men ikke som hovedreise neste sommer. Håper det blir en like positiv opplevelse som Romania.

Sofia er ikke så interessant, dessverre. Bucuresti er mer spennende. Men som helhet synes jeg Bulgaria er mer sjarmerende, og folk generelt triveligere enn Romania. Men forstår at dette ikke gjelder som hovedreise, dog vil jeg sterkt anbefale Sofia-Veliko Taronvo-Varna om Bulgaria står på menyen en gang.

KjetilK
06-09-2014, 22:58
Med korallrev vil jeg definitivt anbefale Madagascar. Jeg var der i 2006, på den beste tiden, som forsåvidt er på høsten. Problemet med Madagascar er det er litt vanskelig å vite hvilke hoteller som står på beina og hvilke som ikke har klart seg, men det er veldig lett å finne paradisiske steder hvis man bare justerer forventningene sine, så kan man heller bli gledelig overrasket, for det er nemlig også helt mulig.

Men ellers vil jeg anbefale den turen jeg ikke fikk tatt mens jeg drev med sånt: På loffen i sentralasia. Jeg ville ha startet i Dushanbe og så dratt på innfall derfra og østover, og endt opp i Kashgar (hvor jeg har vært) eller Urumqi, eventuelt fortsatt helt til Beijing, men da snakker man laaaang tur. Tajiker er generelt veldig rolige folk. Litt reserverte, likner ganske mye på nordmenn i folkelynne. Og så kan man bytte ut korallrev med noen av de mest fantastiske fjell i verden.

Sondbjo
07-09-2014, 01:09
HEHE du har samme problem som meg når det gjelder valg av destiansjon! :) Jeg var usikker på om jeg i det hele tatt ville reise til Afrika men jeg angrer ikke på det :) Har du vært i Tunisia? Syns ikke så godt på kartet. Er litt typisk charter men mye historie innover i landet. Der er det best å reise på forsommern/høsten.

Jeg har vært i 92 land nå. Hva med deg, Kanskje fler?

peterfox
07-09-2014, 01:51
SJO eller Belize.. ?
Høy korrupsjonsfaktor. Kjenner et par som kan passe på deg.

Henshaw
07-09-2014, 02:50
Afrika er kanon, de sydligere deler er det tørketid og vinter på den tiden av året som også er beste sesong for safari med kombinasjonen av lettere vegetasjon, mindre varme og mer samlet rundt vannhull. Nord i Sør-Afrika og sikkert et stykke oppover finner du gjerne 20-30 grader dagtid men kan være greit med genser til kvelden, kanskje bukse enkelte steder.

robertaas
07-09-2014, 07:11
Sofia er ikke så interessant, dessverre. Bucuresti er mer spennende. Men som helhet synes jeg Bulgaria er mer sjarmerende, og folk generelt triveligere enn Romania. Men forstår at dette ikke gjelder som hovedreise, dog vil jeg sterkt anbefale Sofia-Veliko Taronvo-Varna om Bulgaria står på menyen en gang.
Håper på en tur ut av Sofia,men den rundturen du beskriver blir nok for mye for en helgetur.

robertaas
07-09-2014, 07:29
Med korallrev vil jeg definitivt anbefale Madagascar. Jeg var der i 2006, på den beste tiden, som forsåvidt er på høsten. Problemet med Madagascar er det er litt vanskelig å vite hvilke hoteller som står på beina og hvilke som ikke har klart seg, men det er veldig lett å finne paradisiske steder hvis man bare justerer forventningene sine, så kan man heller bli gledelig overrasket, for det er nemlig også helt mulig.
Madagaskar står på todo-listen, men rundreise/safari og så avslapping ved det indiske hav blir veldig like hovedreisen i sommer. Er også usikker på temperatur midtvinters der nede.

Men ellers vil jeg anbefale den turen jeg ikke fikk tatt mens jeg drev med sånt: På loffen i sentralasia. Jeg ville ha startet i Dushanbe og så dratt på innfall derfra og østover, og endt opp i Kashgar (hvor jeg har vært) eller Urumqi, eventuelt fortsatt helt til Beijing, men da snakker man laaaang tur. Tajiker er generelt veldig rolige folk. Litt reserverte, likner ganske mye på nordmenn i folkelynne. Og så kan man bytte ut korallrev med noen av de mest fantastiske fjell i verden.
Området er for varmt (og støvete?) midt på sommeren. Og det er notoriske problemer med visum. Må få visum fra ambassaden i London for å kunne starte i Tadjikistan. Det er sikkert spennende for mange, men uaktuelt for meg. Tar heller for meg ett for ett av landene i området som reduserer visumskravene. Kirgisistan har fjernet visumskrav så de er plottet inn, men ikke som hovedreise om sommeren.

robertaas
07-09-2014, 07:37
HEHE du har samme problem som meg når det gjelder valg av destiansjon! :) Jeg var usikker på om jeg i det hele tatt ville reise til Afrika men jeg angrer ikke på det :) Har du vært i Tunisia? Syns ikke så godt på kartet. Er litt typisk charter men mye historie innover i landet. Der er det best å reise på forsommern/høsten.
Har vært i Tunis og kan ikke anbefale det selv om det er litt historisk stein å se der. Lokalbefolkningen er veldig slitsomme, mange prøver å lure penger av deg og det er fortsatt ikke orden i landet etter den arabiske våren. De store selskapene har kuttet ut charter til landet og idag er det kun et tyrkisk selskap som sender nordmenn dit.

Morro for franskspråklige:
http://www.dailymotion.com/video/xy9tdq_canal-les-bronzes-de-retour-en-tunisie_fun

Jeg har vært i 92 land nå. Hva med deg, Kanskje fler?Ligger vel omtrent der selv. Fokuserer uansett på å samle spennende destinasjoner og ikke kjedelige/uaktuelle land.

robertaas
07-09-2014, 07:48
SJO eller Belize.. ?
Høy korrupsjonsfaktor. Kjenner et par som kan passe på deg.
Begge er på todo-listen, men midtsommers er det regnsesong der og jeg synes 4 turer til regionen på et halvår blir litt ensartet.

robertaas
07-09-2014, 07:55
Afrika er kanon, de sydligere deler er det tørketid og vinter på den tiden av året som også er beste sesong for safari med kombinasjonen av lettere vegetasjon, mindre varme og mer samlet rundt vannhull. Nord i Sør-Afrika og sikkert et stykke oppover finner du gjerne 20-30 grader dagtid men kan være greit med genser til kvelden, kanskje bukse enkelte steder.
Safari ga mersmak da jeg hadde det i hovedreisen i sommer og vet det er god timing med temperatur og nedbør, men vil ikke gjøre det samme hver sommerferie. Hadde med en type i bilen som hadde bodd i Sør-afrika og hadde reist mye på safari der. Han sa at den dårligste dagen vi hadde i Serengeti var mye bedre enn det beste dagen han hadde hatt i Kryger. Men penger til reklame, det har de i sør-afrika.

http://lh5.googleusercontent.com/-weX5r2vg6MY/U_9wSh0btTI/AAAAAAAAKgY/RJpfSsYAVA4/s1024/IMG_3090.jpg

Men takk for alle gode tips. Håper flere kan ha nytte av dem.

3cseat
07-09-2014, 13:06
Har vært i Tunis og kan ikke anbefale det selv om det er litt historisk stein å se der. Lokalbefolkningen er veldig slitsomme

Er ikke det vel stigmatiserende da? Tviler ikke at du kanskje har hatt noen uheldige opplevelser, men det gir jo ingen grunn til å putte alle i samme bås. Har selv mange fine opplevelser i Tunis, men ville vel ikke reise dit pga urolighetene nå.
At enkelte selgere på markedene kan være litt vel pågående, er dog ikke grunn for å la være etter min oppfating. Og ja, de kan være relativt pågående.

robertaas
07-09-2014, 13:20
Er ikke det vel stigmatiserende da? Tviler ikke at du kanskje har hatt noen uheldige opplevelser, men det gir jo ingen grunn til å putte alle i samme bås. Har selv mange fine opplevelser i Tunis, men ville vel ikke reise dit pga urolighetene nå.
At enkelte selgere på markedene kan være litt vel pågående, er dog ikke grunn for å la være etter min oppfating. Og ja, de kan være relativt pågående.
Det var ikke bare snakk om "noen selgere på markedene", men mange av de som jobbet på hotellet og køen med plageåpnder som stod og ventet utenfor hotellet. Til og med passkontrollørene på flyplassen prøvde å lure til seg innholdet i pengebøkene til sjokkerte turister. Dette var like ille som Egypt.

Selvsagt er ikke alle i landet slik, men som turist er det helst plageåndene du treffer på.

Kanon
07-09-2014, 18:09
New Zealand og Perth i Australia på tilbakeveien.

robertaas
07-09-2014, 20:58
New Zealand og Perth i Australia på tilbakeveien.
Takk for tips, men de destinasjonen passer kun for reise når det er vinter i Norge, når de har vinter blir det for kjølig der. Har allerede reist litt rundt på nordøya i New Zealand som jeg likte, men syntes det godt kunne vært varmere selv om jeg reiste ditt når de hadde sommer.

Sondbjo
07-09-2014, 21:47
Har du vært på Montserrat? Meget spessielt sted :) Jeg tok båten tilbake... Den var liten og ikke tilpasset den strekningen. De hadde leid inn en båt fordi katamaranen var på verksted.

Hva Point Noire i Congo-Brazzavile? De har vistnokk en meget fin strand der med noen gode hoteller. Tenkte faktisk å dra dit selv i sommer men det ble for mye med det jeg alt hadde. Visum kan man få på dagen i konsulatet i London.

robertaas
07-09-2014, 22:21
Har du vært på Montserrat? Meget spessielt sted :) Jeg tok båten tilbake... Den var liten og ikke tilpasset den strekningen. De hadde leid inn en båt fordi katamaranen var på verksted.Har bare sett øyen fra Guadeloupe, men klarte ikke finne noen gode grunner til å dra dit. Har du noen gode grunner til at folk bør dra dit? Midtsommers bør de uansett ikke dra dit da det er regnsesong. Og jeg synes også at 4 reiser til regionen på et halvt år blir for mye.
http://lh6.googleusercontent.com/-IhoOBL9OyDQ/UWNQiMTe6ZI/AAAAAAAAFuk/sdvztvUZCNk/s1152/IMG_4723.jpg

Hva Point Noire i Congo-Brazzavile? De har vistnokk en meget fin strand der med noen gode hoteller. Tenkte faktisk å dra dit selv i sommer men det ble for mye med det jeg alt hadde. Visum kan man få på dagen i konsulatet i London.Ikke på todo-listen min. Noe annet de kan by på enn en vanlig strand og et par hoteller? UD har reiseråd mot landet og visum-situasjonen gjør det uaktuelt for meg.

Kanon
07-09-2014, 23:46
Takk for tips, men de destinasjonen passer kun for reise når det er vinter i Norge, når de har vinter blir det for kjølig der. Har allerede reist litt rundt på nordøya i New Zealand som jeg likte, men syntes det godt kunne vært varmere selv om jeg reiste ditt når de hadde sommer.

Jeg var på begge stedene i juni, juli i år. Nordøya NZ stort sett Sol og 12-20 grader. Sydney og Perth sol og 20+ grader. Melbourne regn og 8-14 grader. Så ikke så gal temperatur, men for bading blir det i kaldeste laget.

Sondbjo
07-09-2014, 23:58
Vel UD har ingen reiseråd for The Republic of Congo hvor point Noir ligger. Kun DRC hvor Moland sitter i fengsel... I congo er det forskjellig typer gorillar som man kan besøke på safri. Billigere en i Uganda feks..

I Montserrat så er det den spesielle vulkanen og dens ødlegelser som er den største attaksjonen. Man kan bli med på the volcano tour som jeg var med på. Da kunne jeg se all asken som Plymouth var begravd i. Det var pompei light om du vil ;) Det er også en meget behagelig atmosfære på øya syns jeg :)

Men om du vil ha sommer og behagelige badetemperaturer uten regnsesong så er det ikke mye å velge i på sommern annet en Europa... Kanskkje en tur til Koster ved stømstad :P

robertaas
08-09-2014, 00:35
Jeg var på begge stedene i juni, juli i år. Nordøya NZ stort sett Sol og 12-20 grader. Sydney og Perth sol og 20+ grader. Melbourne regn og 8-14 grader. Så ikke så gal temperatur, men for bading blir det i kaldeste laget.
Sørøya står på todo-listen, men jeg ønsker å få med meg bading og skikkelig korallrev når det er sommerferie.

jameson82
08-09-2014, 00:55
Sørøya står på todo-listen, men jeg ønsker å få med meg bading og skikkelig korallrev når det er sommerferie.

Jeg kombinerte NZ med Samoa. Air New Zealand flyr dit så enkelt å komme dit

hanschristian
08-09-2014, 07:38
Nusa Lembongan eller Gili Air i Indonesia. Jeg foretrekker nok å være her i regntiden i Jan/Feb, men sommeren er tørr og fin og gir nok enda klarere vann. Lembongan er Manta Ray spot nummer 1 i Indonesia :) Elsker den øyen!

Har du Galapagos på det lille kartet ditt forresten? :) - Dykket der for noen år tilbake, og drømmer om å dra tilbake. Var der i slutten av Mai, og klima der er rimelig likt hele året rundt. Hvalhai sesongen starter i Juni og man bør få til en dykketur til sitene Darwin og Wolf. Her er også store grupper med Hammerheads, så en virkelig drømmedestinasjon for den dykkeinteresserte :)

robertaas
08-09-2014, 11:26
Jeg kombinerte NZ med Samoa. Air New Zealand flyr dit så enkelt å komme dit
Har mange ganger vært innom NZ på vei til øyer i området så det er ikke ukjent. Samoa er også på todo-listen, men jeg droppet det på forrige rundreise da jeg leste om hundeplagene på øyene. Merket eller hørte du noe om hundeplagene der?

Reiser helt innom flere øyer når jeg først drar så langt. Noen anbefalinger? Ser gjerne noe som er mer like Aitutaki og mindre likt Tonga. (Beklager om jeg fornærmer noe her)

jameson82
08-09-2014, 11:34
Har mange ganger vært innom NZ på vei til øyer i området så det er ikke ukjent. Samoa er også på todo-listen, men jeg droppet det på forrige rundreise da jeg leste om hundeplagene på øyene. Merket eller hørte du noe om hundeplagene der?

Reiser helt innom flere øyer når jeg først drar så langt. Noen anbefalinger? Ser gjerne noe som er mer like Aitutaki og mindre likt Tonga. (Beklager om jeg fornærmer noe her)

Ja. Det er masse løshunder der. Men var ikke noe problem å gå rundt fordi hundene har så respekt for folk at plager ikke du de, plager ikke de deg.. Lokalbefolkningen er en rase for seg selv og gjør gjerne små pek men det må du være forberedt å ta med ett smil.
Leide en taxi en hel dag for ca 500kr og da viste han meg rundt samt besøkte en liten landsby hvor man fikk være gjest under middagen. Ta også en dagstur til Manono island hvor tiden blir skrudd tilbake 500år. Hopp i vannet hvor som helst men ha noen tāla til å betale grunneieren som på mystisk vis dukker opp fra intet. ;)

robertaas
08-09-2014, 11:36
Nusa Lembongan eller Gili Air i Indonesia. Jeg foretrekker nok å være her i regntiden i Jan/Feb, men sommeren er tørr og fin og gir nok enda klarere vann. Lembongan er Manta Ray spot nummer 1 i Indonesia :) Elsker den øyen!Hei du har truffet på omtrent det eneste området i sørøst-asia som man helst bør besøke på sommeren. Har søvidt vært innom Lembongan og bodde på Gili Trawangan hvor jeg dykket mellom Gili-øyene. Ingen minneverdig opplevelse for en som er bortskjemt på dykkesiter.

Har du Galapagos på det lille kartet ditt forresten? :) - Dykket der for noen år tilbake, og drømmer om å dra tilbake. Var der i slutten av Mai, og klima der er rimelig likt hele året rundt. Hvalhai sesongen starter i Juni og man bør få til en dykketur til sitene Darwin og Wolf. Her er også store grupper med Hammerheads, så en virkelig drømmedestinasjon for den dykkeinteresserte :)
Både påskeøya og Galapagos står på todo-listen. Håper fortsatt på å få til påskeøya på en langhelg. Humboldt-strømmen gir Galapagos litt for lav vanntemperatur midtsommers for bortskjemte badere som meg.

hanschristian
08-09-2014, 14:42
...mellom Gili-øyene. Ingen minneverdig opplevelse for en som er bortskjemt på dykkesiter.

Del gjerne noen av dine minneverdige opplevelser og spots.

Personlig var dykkeopplevelsen på Manta Point på Lembongan rimelig heftig for vår del med både manta rays, hvalhai og blacktips. ;)

robertaas
08-09-2014, 15:18
Del gjerne noen av dine minneverdige opplevelser og spots.
Sipadan: Flere stimer med store fisk, fler typer hai, havskillpadder, mantaer, store koraller:
www.youtube.com/watch?v=RWINE5vBgw4 (http://www.youtube.com/watch?v=RWINE5vBgw4)
http://www.youtube.com/watch?v=aQOgNJOvhXs

Apo Island: Utrolig variasjon av koraller, nakensnegler, frog fish, og mye rart.
http://lh3.googleusercontent.com/-YPk2mhngpac/TWp-Ro_26SI/AAAAAAAALRc/X5UGdasd1D4/s912/IMG_0377.JPG
http://lh6.googleusercontent.com/-7nsiP0fgJ4E/TWp-TFvDOuI/AAAAAAAALQ8/0UxhpryftFw/s912/IMG_0392.JPG

Maboya ved Carriacou: Fargerike koraller, nakensnegler, nurse shark, flere områder hvor luft boblet opp fra havbunnen, flere typer queen angelfish

Similan, må sjekke dykkerlogg for hva jeg så der, men husker det var bra

Mange steder holder det å snorkle:
Hilton shark bay ved Sharm el Sheik: noe av det beste hotellrev jeg har sett, utrolig snorkling rett ved flytebrygga ved hotellet.

Los Roques: Her er det bare å sette seg under vann og nyte utsikten, trolig klart og fargerikt

Haimating på Bora Bora... vi hadde med en taustump for beskyttelse:

http://lh6.googleusercontent.com/-A27LLhAl43o/TkGvZWxr-nI/AAAAAAAAK2c/9ME7K16foGg/s1024/IMG_5397.JPG

Det var også helt greie forhold på La Reunion, men haiene burde man holde seg unna der.
http://lh6.googleusercontent.com/-_hW_64gYhqM/UCF8fUGjEjI/AAAAAAAAEF8/oDXlUBMgzV4/s1152/IMG_6307b.JPG

-Sindre
28-09-2014, 12:38

Syns hundeplagene var litt overdrevent (som de fleste advarende reiseråd pleier å være). Det er (veldig) mange løshunder der, men de holder seg stort sett for seg selv og jeg så aldri noen hundeflokker eller hunder som angrep mennesker.

Vil forøvrig anbefale Samoa, hovedstaten var grusomt kjedelig, som for alle andre stillehavsøyer. Uten at jeg selv var der, tror jeg også resortområdet er ganske kjedelig, da kan man likesågodt være i Europa. Men hvis man bor i en bungalow hos en av de lokale var det fantastisk. Har aldri møtt så snille og åpne folk!

TGjr
28-09-2014, 13:46
Mexico har det meste du etterlyser.

Enkelt å komme dit. Gode bademuligheter og hotell i alle prisklasser

SQ 777
28-09-2014, 17:08
St. Luca , for 41 år siden, Someone var på bryllupsreise ( uten tripreport ? )

robertaas
28-09-2014, 18:15
Mexico har det meste du etterlyser.

Enkelt å komme dit. Gode bademuligheter og hotell i alle prisklasser
Takk for tips, men jeg tror jeg har fått med meg det jeg trenger av Mexico, og 4 turer til regionen på et halvår blir for mye. Det er også for varmt der om sommeren til å anbefale noen å dra dit da.

Yucatan har mye å se og er absolutt verdt å få med seg. Har bodd på Isla Mujeres, Playa del Carmen, Cancun og Cuzumel og jeg rater dem fra best til dårligst på den måten. Dykking både rundt statuene på Manchones og huledykking var en stor opplevelse. Tolum og Chichen Itza må man også få med seg.
http://lh3.googleusercontent.com/-UfB7sHbYF8I/TLy-JT1dEZI/AAAAAAAABBw/3mBZZHT03xo/s720/IMG_5457.JPG

robertaas
28-09-2014, 18:41
St. Luca , for 41 år siden, Someone var på bryllupsreise ( uten tripreport ? )
Takk for tips, men om du snakker om St Lucia så var jeg der tidligere i år.

RSL
29-09-2014, 11:31
Reis tilbake til et sted du trivdes veldig godt.

robertaas
29-09-2014, 12:08
Reis tilbake til et sted du trivdes veldig godt.
Folk er forskjellige og jeg er definitivt ikke der. Jeg ville ikke brukt tid og penger på å oppleve noe enda en gang, det er jo bare se på bildene og mimre.

Kjenner noen som reiser tilbake til samme hotell hvert år og får de ikke samme rom så blir ferien ødelagt. Jeg befinner meg helt i den andre enden av skalaen.

SQ 777
29-09-2014, 12:33
Da prøver jeg Bermuda, likte det selv godt, men julaften 1973 er lenge siden.

jameson82
29-09-2014, 12:41
Hva med Grønland(øya altså). Koralrev,dykking,sted du ikke har vært

Henshaw
29-09-2014, 12:51
Folk er forskjellige og jeg er definitivt ikke der. Jeg ville ikke brukt tid og penger på å oppleve noe enda en gang, det er jo bare se på bildene og mimre.

Kjenner noen som reiser tilbake til samme hotell hvert år og får de ikke samme rom så blir ferien ødelagt. Jeg befinner meg helt i den andre enden av skalaen.

Ja takk begge deler er min strategi. Enten fordi det er mer å gjøre i området og rakk ikke alt sist jeg var der av forskjellige grunner (Cape Town, blant annet) eller fordi det er ting å gjøre i området jeg ikke blir lei av (synes self-drive safari i Kruger er kanon, setter sitt eget tempo og stopper og ser på akkurat det man vil).
Drar også gladelig nye steder (Peru, Ecuador + nye øyer i Karibien i sommer, NZ og Australia over jul og nyttår).
Neste sommer er det meget mulig det blir tilbake til Sør-Afrika igjen.

TGjr
29-09-2014, 16:24

dette er jeg så hjertens enig i - vi ønsker å gi våre barn så mye av verden som mulig, derfor forsøker vi å styre unna samme destinasjon flere ganger. Dessuten er reisen to delt. Planlegging (som dette) for å finne destinasjon, samt lære seg om destinasjonen i god tid før gjennomføringen av reisen for så å gjennomføre reisen.

LYKKE til med planleggingen

robertaas
30-09-2014, 09:22
Da prøver jeg Bermuda, likte det selv godt, men julaften 1973 er lenge siden.
Takk for tips. Det er en destinasjon som er på todo-listem, men jeg har sett på det som passende for en langhelg. Det regner også litt for mye om sommeren så kanskje en helgetur i mai 2016.

robertaas
30-09-2014, 09:26
Hva med Grønland(øya altså). Koralrev,dykking,sted du ikke har vært
Takk for tips, øya står absolutt på todo-listen, men ikke for hovedtur om sommeren da det ikke akkurat passer for badeliv. Når jeg dykker og snorkler er det kun med badeshorts og det skal helst være minst 28 grader i vannet. Ja, jeg er "akvariedykker" og har aldri brukt
tørrdrakt.

BTW en eller annen kombinasjon av Samoa, Vanuatu og Ny Caledonia ligger best ann for tiden.

Bergern
01-10-2014, 00:04
Oslo Vest
________

mcduck
01-10-2014, 00:17
Mitt tips blir total solformørkelse på Svalbard 20. mars 2015. Ikke akkurat "Sommer 2015" men en historisk event man bør få med seg (Kan også oppleves på Færøyene)

Are G
01-10-2014, 07:39
Mitt tips blir total solformørkelse på Svalbard 20. mars 2015. Ikke akkurat "Sommer 2015" men en historisk event man bør få med seg (Kan også oppleves på Færøyene)
Hvordan er det med sol i mars på Svalbard?

Someone
01-10-2014, 08:18
Hvordan er det med sol i mars på Svalbard?

20 mars er jo omtrent ved vårjevndøgn, så da er det ca 12 timer dag og 12 timer natt uansett hvor i verden du er

robertaas
01-10-2014, 13:51
Har allerede reist rundt på Svalbard og hadde full treff med å reise midt i mai med fortsatt nok sne til å kjøre snescooter samtidig som det var knall vær og midnattssol (kommer ca. fra 20. april). Det var også morsomt å se hvordan hele samfunnet gikk mann av huse for 17.-maitog.

Ved vårjevndøgn skal vel solen stort sett ligge rundt horisonten hele døgnet, men pga. fjell på alle kanter vil man antagelig ikke se solen.

mcduck
01-10-2014, 14:03
Ved vårjevndøgn skal vel solen stort sett ligge rundt horisonten hele døgnet, men pga. fjell på alle kanter vil man antagelig ikke se solen.

Solen vil være 11.3 grader over horisonten under totaliteten og vil være fint synlig fra Longyearbyen (ikke i sentrum naturligvis, man må opp litt eller ut).

Alternativet er Færøyene, Tórshavn, 51 grader og litt lengre formørkelse (2m47s)

Det var også morsomt å se hvordan hele samfunnet gikk mann av huse for 17.-maitog..

Om du velger street-view i Longyearbyen på Google Maps så kjørte de rundt på 17.mai. Mange av bildene er av toget :)

Sondbjo
01-10-2014, 14:10
Om Vanuatu er av interesse så MÅ du til Tanna!!! Mye fisk og se der selv fra land. Men steinete kyst gjør dykking direkte fra land litt vanskelig. Det er båter som tar deg med ut om man er profosjonell svømmer. Jeg vil anbefale Iririki island(Port Villa) om du liker og dykke rett fra land. De har fine strender. Eventuelt så kan du bo på the Sebel som er rett på andre siden som et rimligere alternativ. Solomon og Kiribati ville jeg droppet pga mangel på hoteller og folk som svarer på mail...

robertaas
01-10-2014, 22:03
Takk for tips, hadde allerede sett på Iririki island, men Tanna var jeg ikke klar over.

robertaas
01-10-2014, 22:12
Kiribati krever visum fra London så den er foreløpoig uaktuell.

Sondbjo
03-10-2014, 01:28
Dette må jo være som skapt for deg! JEg tenkte på det selv men hadde ikke tid til det den gang jeg var i Vanuatu ;) Lit basic standar of living er det men bildene ser veldig bra ut.
Link: http://www.bokissa.com/

robertaas
03-10-2014, 08:08
Må innrømme at Bokissa minner om mange øyer jeg tidligere har besøkt, blandt annet rundt Fiji.

robertaas
14-03-2015, 06:55
Det var bra jeg har nølt så lenge med å booke tur til Vanuatu som jeg planla i sommer, men uansett værre for de som faktisk er der nede.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/supersyklon-i-stillehavet-aatte-meter-hoey-boelge-skal-ha-rasert-oeysamfunn/a/23414674/

-Sindre
15-03-2015, 10:46
Det er (nesten) nøyaktig et år siden jeg var der, stakkars folk! Samoa ble også truffet av en tsunami for noen år siden og det tar mange år før slike øystater rekker å bygge seg opp igjen. Så fortsatt masse tegn til tsunamien når jeg var der i fjor.

Hvor endte sommerturen 2015?

robertaas
15-03-2015, 11:19
Hvor endte sommerturen 2015?
Har hatt idétørke og besluttningsvegring. Det er mange år siden jeg har ventet så lenge med å booke en lengere tur.

I verste fall ender jeg opp med en chartertur til Montenegro, hvor jeg enda ikke har vært. Føler at det er en destinasjon som passer mere for en helgetur enn en hel ukes charter.

Livet er hardt. :cry:

Sondbjo
15-03-2015, 20:03
Jeg merker jeg også sliter med å bestemme meg. Når man har brukt opp de "trygge" alternativene så blir det fort vanskelig...