PDA

View Full Version : KLM tur/retur Korea i ny Business class


88charlie
06-09-2014, 12:04
Dette er min første trip-report her på forumet så dere får unnskylde mangel på bilder osv.

Hovedfokus er nye KLM business.

Utgangspunktet var et møte i Busan 25-26. august og med en David Guetta konsert i Ålesund fredagen før var det bare KLM via AMS lørdagen som var aktuelt. Som EBD medlem var jeg henrykt over at bare business var ledig da alternativet hadde blitt KLM turist, uten gullkort i Flying Blue.

Ruten ble: AES-AMS-ICN-buss-GMP-PUS

Først ut var AES-AMS, skuffende nok med en Fokker 70 ettersom jeg trodde at Embraern hadde overtatt den ruten. Belegget var rundt 70%, med undertegnede alene på de 3 radene foran. Setene var helt ok med isle-setet "reserved for convenience", som seg hør og bør. Fokkern begynner å dra på årene og selv med maskineriet plassert akterut bråker det godt. Ventilasjonsanlegget gir også en følelse av trekk hele tiden og som Norsk sitter det langt inne å klage på at det er for kaldt. Maten ble servert i en bred og fancy eske og bestod av diverse småretter og en salat. Helt grei. Drikke var selvfølgelig gratis og crewet var flinke til å spørre om jeg ønsket påfyll. Servicen var i det hele tatt bra og mye nærmere "skandinavisk" enn f.eks. Lufthansas.

Vi landet på AMS på tid og jeg satte kursen mot loungen. AMS er en helt grei HUB, lett å finne fram på og lysår foran f.eks. Frankfurt hvor man blir skjortevåt selv med 70-80 min connections. Loungen var bedre enn jeg har opplevd før og jeg fant meg vel til rette med et glass vin og en strøken tomatsuppe. Plusspoeng for varmmat selv om loungen er litt stor og upersonlig for min smak.

Etterhvert bar det til gaten hvor en god gammel 747-400 Kombi stod staselig parkert. Business og gull ble rutet ut først og uten noe tull slik at ombordstigningen for min egen del gikk smertefritt. Til min store glede kunne jeg konstantere at innredningen var av den nye typen lie-flat med stor skjerm osv. Setet var 2K framme i nesen, dvs. vindusplass. Ikke mitt førstevalg men egentlig ikke noe stort problem da jeg hadde en hyggelig hollender som ikke gjord mye ut av seg ved siden av.

Jeg hadde sett frem til å prøve de nye business-setene og førsteinntrykket var veldig bra. Designet føyer seg inn blandt de mest moderne i dag, dvs. 180 grader, stor skjerm, hylle/alkove ved siden av nakkestøtten og et sterkt/stødig bord. Den første skuffelsen kom da jeg poppet ut fjernkontrollen og oppdaget at det var den samme gamle typen som i forrige generasjon, godt brukt i tillegg. Merkelig tenkte jeg. Den neste skuffelsen kom da jeg begynte å rote rundt i IFE og et forferdelig dårlig bilde lyste mot meg fra den store skjermen. Jeg skjønte etterhvert at det eneste som var nytt var setemodulen og skjermen, IFE var fortsatt forrige generasjon med analogt bilde og dårlig utvalg. Jeg antar KLM ikke gidder å investere i nytt IFE på de gamle dronningene og muligens har en plan om å flytte setene over i nye maskiner etterhvert som de kommer. Greit nok tenkte jeg men uansett litt skuffende. Bortsett fra den siste Hobitten ble det flight information for det meste av turen og en fullastet ipad måtte dra lasset.

Servicen ellers var upåklagelig og igjen var inntrykket en god miks av av SK og LH. Skipperen kom nedom og hilste på folk før avgang noe som er litt stilig. Utenom setene var dette en god gammel 747, dvs. helt ok.

Den neste skuffelsen kom da det var på tide å køye. Referansen min var nyeste Thai business og i forhold til denne føltes ikke setene helt flate når de ble lagt ned. Misforstå meg riktig, de var flate, men polstringen resulterte i diverse kuler her og der. Flisespikkeri men verdt å nevne. Det største problemet var fotskammelen som ikke hadde sperringer til sidene og med 20 cm ut til skroget var det lett å "dette av". I tillegg var det ikke nok rom til å rotere fritt, selv med mine normale str. 43 føtter. Dette ble et lite irritasjonsmoment gjennom natten.

Totalt sett er dette en av de beste businessklassene der ute men litt skuffende at de havner bakom Thai med den blæstingen som kom da den ble annonsert.

Resten av turen er det ikke så mye å skrive om og vi landet på tid i Incheon. Etter landing var det henting av baggasje, ta ut cash, finne en buss til Gimpo og innsjekking før avsluttende flight til Busan. Eneste som er å si om den turen er at jeg prøver en annen hub neste gang. Selv om bussturen på en drøy halvtime gikk helt greit synes det litt meningsløst å drive med sånt i dag.

Totalt sett er det nesten synd å måtte innrømme at KLM er ganske bra. Synd fordi man i praksis må ha et godt forhold til *A ut fra AES, selv med 2 daglige avganger til AMS. Det skal holde godt å oppnå gull i begge selskaper, iallefall diamond + gull, og med et kompani som blokkerer business-travel utenom spesialtilfeller, frister det lite med KLM turist. SAS plus, iallefall med ny hardware blir nok bedre enn KLM Economy plus, spesielt med EBD oppå.

Som et unntak var det uansett en fin opplevelse :)

B738
06-09-2014, 12:12
Flott rapport! :)

Discus
09-09-2014, 18:21
Takk for kort og grei rapport.

Bergern
09-09-2014, 19:22
Totalt sett er dette en av de beste businessklassene der ute men litt skuffende at de havner bakom Thai med den blæstingen som kom da den ble annonsert.



Tusen takk for rapport!
Jeg må si jeg undrer meg, selv om jeg er enig, over hvordan du kom til at KLM er blandt de beste i klassen. Kan knapt se at positive fortegn overgår de negative i det du skriver.

88charlie
11-09-2014, 15:03
Tusen takk for rapport!
Jeg må si jeg undrer meg, selv om jeg er enig, over hvordan du kom til at KLM er blandt de beste i klassen. Kan knapt se at positive fortegn overgår de negative i det du skriver.

hehe. Ja du sier noe der.

Men altså. Alt i alt er KLM der de bør være i dag i forhold til "state of the art", dvs. 180 graders stoler, stor skjerm osv. Sett i forhold til disse kriteriene er det blandt de beste i klassen (det er mange selskaper som ikke har implementert 180 gradern enda). Jeg er også mest opptatt av teknisk kvalitet når jeg er ute og flyr. Bla derfor jeg ikke liker Turkish selv om det har en utrolig bra service i business (mat og drikke i mengder). Stol og skjerm er alf og omega for meg.

Når man begynner å se på detaljene hos KLM er der en del småting som trekker ned og vi husker alle hvor mye blæsting som kom fra KLM før lanseringen. I den sammenhengen er jeg litt skuffet, særlig når jeg ser hvor lett de kan bli forbikjørt den dagen 180 grader er standard hos de fleste konkurentene (f.eks. LH og SK).

Utenbys
12-09-2014, 05:14
Godt skrevet rapport. Jeg syns du har vært godt til å legge merke til detaljer og kommentere disse på en god måte.

Jeg har lenge vært nysgjerrig på setene i KL sin refurbished biz. Og ettersom KL bruker 777-flåten mellom AMS og BKK må jeg fly til AMS for deretter å fly tilbake til f.eks. HKG for å få testet dem, og det blir litt i drøyeste laget bare for å teste en stol. Ut fra din beskrivelse forstår jeg at disse er en kraftig forbedring fra de gamle stolene om bord på 747-flåten. Og også bedre enn de bare noen år gamle, men ikke full-flat setene om bord på 777-300. United sine full flat (på hhv 777 og 747 testet BKK-NRT-SFO, IAH-NRT-BKK) er svært behagelige uten klumper og plass for størrelse 43 føtter å vifte med tærene.

Merker meg også at du nevner servicen. KL har hatt svært varierende servicenivå. I 2010 / 2011 var det rimelig bra. 2012/2013 var det mindre bra og som kunde satt jeg ofte igjen med følelse av dårlig samvittighet for å ha plaget betjeningen hver gang jeg spurte om noe. (både i eco og biz). På forrige tur (august 2014) var jeg positivt overrasket (eco BKK-AMS-BGO, biz BGO-AMS-BKK) i begge klasser var smilene tilbake, spørsmål ble hyggelig besvart og gullstatus ble anerkjent ved at betjeningen gjorde sitt ytterste for å klare å uttale etternavnet mitt, kom bortom setet uoppfordret og spurte om jeg hadde lyst på noe (også i eco) og jeg fikk velge middag før serveringen begynte så de ikke skulle gå tom for mitt valg (i eco) før de kom til meg.

Alt i alt virker det som KL har iverksatt et serviceprosjekt som virker.

88charlie
14-09-2014, 09:12
Servicen var som sagt bra, med glimt i øyet ispedd litt humor av og til. Skandinavisk med andre ord. Det trekker litt ned at den ene dama, på veg tilbake via Shanghai, spurte om jeg og reisefølget kom fra Sverige. Jeg parerte kjapt og spurte om hun var fra Tyskland:)

Dette med å få "dårlig samvittighet" fantes ikke og jeg opplevde flere ganger at de kom snikende opp langs islen akkurat når jeg følte behov for påfyll.

LH derimot skrur av alt lys 2 nanosekund etter siste måltid og er man i ølsona føles det som om man plager besetningen for hver bestilling. Så er det alt dette danke schøn undt bitte schøn greiene også.

KLM har som sagt en bra totalpakke men man kommer ikke unna *A og spesielt SK når man jobber i min bransje. Fordelen med *A er at SK og spesielt TG har gode Economy-Premium klasser noe som KLM ikke har. På en vanlig dag ville jeg måttet fly i economy med KLM og det er helt uaktuelt. Hadde de kommet opp med en god mellomklasse derimot....