View Full Version : Mistet kontakt med småfly nær Cuba
Fra VG:
NBC melder at to F-15 fly ble sendt ut for å følge et fly som fløy over Atlanterhavet og ikke svarte på anrop. Flyet skulle fra Rochester, New York til Naples i Florida, og er nå på vei inn i cubansk luftrom.
Ifølge PzFeed er vinduene på flyet dekket av rim og det er ukjent hvor mye drivstoff flyet har. De amerikanske flyene vil ikke fly inn i cubansk luftrom. Det er ukjent hvor mange mennesker som er ombord, men flyet har maks kapasitet på åtte personer.
Tertit54
05-09-2014, 19:25
N900KN ser det ut til å være.
Ligger akkurat nå i 25000 fot rett nord for Cuba. Synes på FR24
Den har nå passert 2900 km flystrekning. Detter en fransk Soccota TBM med normal rekkevidde på 2800 km. Den bør dermed være på veg ned snart. Tragisk
Det blir nå fulgt av to F-15 fly.
Flyet har iflg vg under 20min med drivstoff.
Tragisk. Går vel ned ganske snart. Over hav nå.
Hvordan er vindretningen i området? Medvind siden det har fløyet så langt?
Piloten skal være observert bevisstløs, iflg. NBC.
http://www.nbcnews.com/news/us-news/unresponsive-aircraft-two-f-15s-race-plane-over-atlantic-n196776
Tertit54
05-09-2014, 20:20
" spennende" å se hvor langt ned FR har dekning der nede:old
Ingen dekning fra Cuba og et stykke sørover. Følges nå av Flightaware med fem minutters forsinkelse.
Der gikk hastigheten ned til 153 kt.
thbergseng
05-09-2014, 20:23
Ser ut som farten minker nå...
Da var det bekreftet krasjet av Vg!
JAMAICAN OFFICIALS: UNRESPONSIVE US PLANE CRASHED ON ISLAND
http://6abc.com/296346/
FlightAware identified the plane's tail number as N900KN. FAA records show the plane is owned by a company based at the same address as a real estate firm in Rochester. The firm, Buckingham Properties, is owned by developer Larry Glazer, who also is president of the TBM Owners and Pilots Association.
Tre personer ombord.
flyverten.no
07-09-2014, 14:05
Ekstremt tragisk! Og så sykt at man kan sitte å følge med "live" på nettet at flyet mister fart og forsvinner. Uff.
Speedbird
07-09-2014, 21:39
Veldig trist sak.
Nå har vi ikke sett noen havarirapport enda, men om NTSB kommer frem til at tap av kabintrykk var årsaken, - viser det igjen hvor viktig det er å ta dette svært seriøst når man får warning på dette - selv i høyder i "lower FL20s".
Nå har jeg hverken teknisk eller operativ erfaring med TBM700, men forventer (utfra både EASA og FAA sertifisering) at denne har gode systemer for å varsle tap av kabintrykk.
Er det masker med nødforsyning til crew (alá kommersielle fly som 737, osv) ifm. tap av kabintrykk i disse?