ENGM 911
04-09-2014, 14:43
Det ble en virkelig flott åpningsdag for Emirates på OSL. Legger kun ut ett bilde, Emirates første takeoff fra 19L.
Dette er hva cockpitcrew skrev i ettertid:
A6-ENT Tid 1508z 020914, avgangsvekt 291.4 tonn, flaps 15, derate 49C, V1 156 knop Vr 163 knop og V2 168 knop. Dette bildet er tatt på ett tidspunkt i takeoffen som viser klart den modifikasjonen som kom med 300ER versjonen av B777. De økte vekten betraktelig fra de eldre 300ene. En av utfordringene med så lange fly, er å få det i lufta, uten å slå halen i bakken. En av løsningene var å montere en hydraulisk aktuator forran på understellet (kan sees på bildet) som låser trippel bogeyen i den tilt vinkelen som en ser på dette bildet her. Det gjør at når man roterer flyet, så skjer det rundt en akse som går gjennom bakerste hjulpar, og ikke i leddet mellom understellsleggen og bogey bjelken. Som en kan se er dette punktet allerede ca 1 meter i lufta her, mens flyet fremdeles er på bakken. Hadde dette vert en vanlig 300, hade alle 12 hovedhjulene fremdeles hatt bakke kontakt på dette tidspunktet i takeoffen. Dette forplanter seg bakover og gir bedre klaring mellom halen og bakken. En fortsetter og rotere etter at en blir airborne, og den minste klaringen er litt etter liftoff. Som en kan se på ett bilde over her som er tatt akurat da, er det mindre klaring mellom hale, og bakke her. En annen liten kuriositet er at dette er en ganske ny flyvemaskin. Hadde 216 timer i luften da jeg tok av på OSL. Vanligvis vil du se en tail skid som er extenda under avgang og landing på en 300 eller en 300ER, for å beskytte mot tailstrike. På dette flyet finner du ingen sånn. Disse nye flyene kommer med ny flightcontroll software, som beskytter mot over rotering (det var det også før, men denne har blitt bedre), slik at det ikke lenger er nødvendig med en tailskid som veier mange kilo.
https://farm6.staticflickr.com/5572/14932752197_6f8a6afe01_b.jpg (https://flic.kr/p/oKyfYM)A6-ENT Emirates Boeing 777-31H(ER) (https://flic.kr/p/oKyfYM)
Dette er hva cockpitcrew skrev i ettertid:
A6-ENT Tid 1508z 020914, avgangsvekt 291.4 tonn, flaps 15, derate 49C, V1 156 knop Vr 163 knop og V2 168 knop. Dette bildet er tatt på ett tidspunkt i takeoffen som viser klart den modifikasjonen som kom med 300ER versjonen av B777. De økte vekten betraktelig fra de eldre 300ene. En av utfordringene med så lange fly, er å få det i lufta, uten å slå halen i bakken. En av løsningene var å montere en hydraulisk aktuator forran på understellet (kan sees på bildet) som låser trippel bogeyen i den tilt vinkelen som en ser på dette bildet her. Det gjør at når man roterer flyet, så skjer det rundt en akse som går gjennom bakerste hjulpar, og ikke i leddet mellom understellsleggen og bogey bjelken. Som en kan se er dette punktet allerede ca 1 meter i lufta her, mens flyet fremdeles er på bakken. Hadde dette vert en vanlig 300, hade alle 12 hovedhjulene fremdeles hatt bakke kontakt på dette tidspunktet i takeoffen. Dette forplanter seg bakover og gir bedre klaring mellom halen og bakken. En fortsetter og rotere etter at en blir airborne, og den minste klaringen er litt etter liftoff. Som en kan se på ett bilde over her som er tatt akurat da, er det mindre klaring mellom hale, og bakke her. En annen liten kuriositet er at dette er en ganske ny flyvemaskin. Hadde 216 timer i luften da jeg tok av på OSL. Vanligvis vil du se en tail skid som er extenda under avgang og landing på en 300 eller en 300ER, for å beskytte mot tailstrike. På dette flyet finner du ingen sånn. Disse nye flyene kommer med ny flightcontroll software, som beskytter mot over rotering (det var det også før, men denne har blitt bedre), slik at det ikke lenger er nødvendig med en tailskid som veier mange kilo.
https://farm6.staticflickr.com/5572/14932752197_6f8a6afe01_b.jpg (https://flic.kr/p/oKyfYM)A6-ENT Emirates Boeing 777-31H(ER) (https://flic.kr/p/oKyfYM)