PDA

View Full Version : Braathens Aviation utsetter CSeries leveransene

Someone
01-09-2014, 08:13
Ser nå ut som Braathen Aviation/Malmø Aviation allikevel ikke vil bli launch customer for CSeries da det nylig ble kjent at de ønsker og utsette leveransene

http://www.bnn.ca/News/2014/8/29/Bombardier-CSeries-suffers-blow-as-first-operator-backs-away-.aspx
Bombardier Inc. will have to find another CSeries jet buyer to become the plane’s first operator after Sweden’s Braathens Aviation AB said it’s seeking changes to its delivery schedule.

Cockpitview
01-09-2014, 08:19
Dette er etter min mening ganske interessante nyheter tatt i betraktning uttalelser fra Braathen om forventningene til de første leveransene og ikke minst alderen på nåværende flypark.

Eller er det frykten for å ta støyten for barnesykdommer?

OJB
01-09-2014, 09:14
Dette er etter min mening ganske interessante nyheter tatt i betraktning uttalelser fra Braathen om forventningene til de første leveransene og ikke minst alderen på nåværende flypark.

Eller er det frykten for å ta støyten for barnesykdommer?

Det kan naturlig nok være en av mange årsaker. Likevel når de opprinnelig tok på seg oppgaven med å være første kunde så er man klar over hva dette innebærer med tanke på operativ og finansiell risiko og tar forholdsregler etter dette.
Nå har jo test programmet så langt vært preget av hendelser og utsettelser.
Her må Braathens ha bedre forutsigbarhet med tanke på takten i flåtefornyelsen.
Eksisterende flåte må beholdes lenger enn først planlagt, leie-og finansavtaler forlenges/reforhanles osv. Dette tar tid og koster penger.
Dersom man får til greie forlengelses avtaler med eksisterende flåte er det bedre å sette en ny dato for inntak av de nye maskinene frem i tid slik at man slipper å reforhandle leieavtaler stadig vekk når fabrikanten meddeler forsinkelser på nyleveransene.

LN-MOW
01-09-2014, 12:41
Det står jo ganske klart i artikkelen, da ....

“We have informed Bombardier that we will not assume the role of formal launch operator,” Braathens, a buyer of 10 of the jets, said today in a quarterly filing. “Due to increased uncertainty we are discussing other possible changes to the aircraft delivery schedule with Bombardier.”

Radiv
17-10-2016, 12:11
Finnes det noe online backlog på CS, med ca dato når Braathens får sin første?

Someone
25-02-2017, 16:06
Nå ser det ut som leveransene er utsatt på ubestemt tid slik jeg forstår det av svensk media etter det ser nå ut til at de innfører samme håpløse og lite miljøhjelpende flyskatt som i Norge. Så hvor mye miljøet da spares ved at de isteden flyr rundt med Avro med 30-40% høyere forbruk er for meg en gåte.
Men nå er jo faktisk svenske politikere enda mer håpløse enn våre egne, så var vel bare spørsmål før de ville følge etter