View Full Version : Helvetic skal fly E190/E2 for Swiss, og annet nytt
Swiss European Air Lines (SWU, Zurich) is set to replace its outgoing fleet of ARJ-100s with EMB-190s leased from fellow operator, Helvetic Airways (2L, Zurich). According to Switzerland's aeroTELEGRAPH, the decision to withdraw the ARJs comes amid increasing concerns about the type's growing maintenance costs.
With delays in the delivery of the CS100, the first of which Bombardier (BBA, Montréal Trudeau) was to have delivered this year, Swiss (LX, Zurich) has had to reconsider its options apropos its twenty-strong Avro fleet resulting in it choosing to lease EMB-190s from Helvetic as an interim solution.
Helvetic's Chief Financial Officer, Tobias Pogorevc, says that four EMB-190s will replace four of its oldest ARJ-100s that will be phased out. The Brazilian jets are due in country between December 2014 and January 2015.
The jets will be manned by Helvetic flight attendants while the pilots will be sourced from Swiss. The Swiss captains will later be retrained for the C-Series when they begin arriving, he added.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/30683-swiss-to-replace-retired-arj-100s-with-leased-helvetic-emb-190s
Slik jeg tolket det et annet sted, så skal disse E-jetene på sikt også erstatte Helvatics Fokker-100
Slik jeg tolket det et annet sted, så skal disse E-jetene på sikt også erstatte Helvatics Fokker-100
Det stemmer, kanskje det er en del av sannheten, det er jo snakk om bare fire E190, og de kommer jo sikkert til å fly for Helvetic etter at Swiss har fått sine CS100...
Helvetic Airways (2L, Zurich) signed lease agreements for seven EMB-190 aircraft with its future lessor Bernina Aircraft Leasing, a wholly owned subsidiary of Airfleet Credit Corporation.
The seven EMB-190s are currently operated by Air Berlin (AB, Berlin Tegel) subsidiary Niki (HG, Vienna) from whom AFCC purchased the entire fleet of seven aircraft, for delivery to Helvetic between December 2014 and June 2015.
The first four EMB-190s to be delivered, shall be operated by Helvetic for Swiss (LX, Zurich), under an ACMI contract between Swiss and Helvetic in replacement of the first four aging Swiss European Air Lines (SWU, Zurich) ARJ-100 aircraft (out of a total of twenty) which Swiss intends to phase out over the next two years. The last three EMB-190s to be delivered, shall be used by Helvetic, for further expansion.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/33329-helvetic-airways-takes-over-all-embraer-190s-from-niki
Jøss, da klarer Niki endelig å bli kvitt Embraerne sine. Det har de ventet på en stund...
Er vel sannsynlig vi får se disse på OSL i blant da Helvetic er jevnlig innom med Fokker for Swiss, og når det ikke skal mye ski med, er de kanskje passende for OSL-ZRH ruten
Swiss carrier Helvetic is to start Embraer E190 aircraft operation for SWISS International Air Lines, starting late-December 2014. Planned Helvetic E190 operation for SWISS as follow.
eff 22DEC14 Zurich – Dusseldorf 3-5 weekly
eff 22DEC14 Zurich – Prague Up to 10-12 weekly
eff 22DEC14 Zurich – Warsaw Up to 13 weekly
eff 03JAN15 Zurich – Belgrade 1 weekly (Except certain weeks)
Following routes to receive one-off service on certain dates, up to 28MAR15:
Zurich – Amsterdam 10JAN15 / 07FEB15
Zurich – Berlin Tegel 28DEC14 / 03JAN15
Zurich – Birmingham 04JAN15
Zurich – Brussels 08FEB15
Zurich – Budapest 23DEC14 / 25DEC14 / 30DEC14
Zurich – Frankfurt 24DEC14
Zurich – Hanover 05FEB15
Zurich – Madrid 24DEC14
Zurich – Oslo 19JAN15
Zurich – Paris CDG 28DEC14 / 21MAR15
Zurich – Venice 31JAN15
Planned operational routes and dates for Helvetic E190 for SWISS is subject to change.
http://airlineroute.net/2014/12/09/lx2l-e90-w14/
Og sånn ser flyene ut
http://skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=9083
Nå et Swiss flinke til og variere, men virker nå som OSL-ZRH går oftere med E190 enn Airbus, uten at jeg har sett statistikk på det?
Virker også være planlagt da jeg nylig booket OSL-ZRH i Februar 2016 og da var flighten satt opp med E190. Så får man håpe de går greit med masse ski i dem
jameson82
09-05-2015, 19:44
Ikveld kom Swiss med en Avro RJ100. Det er det mange år siden jeg så sist
Swiss og Helvetic øker samarbeidet og fra neste år vil opp til 8 E190 maskiner fra Helvetic fly for Swiss. Inkludert de nye E2 maskinene som de har bestilt. Så da er det sannsynlig at Helvetic dukker opp med E190-E2 på OSL etterhvert da de flyt endel for Swiss der. Ser de er satt opp Helvetic med E190 når jeg skal hjem fra ZRH til vinteren, og ellers blir vel da Swiss eneste (første) selskap man kan risikere å fly med begge de konkurrerende modellene A220 og E2 når man booker hos dem
https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/swiss/helvetic-airways-expand-their-collaboration/
Swiss International Air Lines (SWISS) is to expand its partnership with Helvetic Airways, and will deploy up to eight Helvetic Airways Embraer E190-E2 aircraft or similar equipment on its route network from 2019 onwards under wet-lease
Men vi har fått endret selskap fra fra Helvetic til Swiss på ZRH-OSL neste sommer.
Men vi har fått endret selskap fra fra Helvetic til Swiss på ZRH-OSL neste sommer.
Swiss er ivrige på endre flytyper, i hvertfall på OSL. Da jeg fløy med dem i våres hadde jeg fått endret type 4 ganger på de 5 månedene etter jeg bestilte
Helvetic har jo hittil i år mottatt 4 brukte E190, så er nå oppe i 11 fly. Så antas det flys litt på egen produksjon også, ikke bare for Swiss
Av de 4 er alle leaset fra NAC, men kommer fra forskjellige operatører: Air Canada (2), Virgin Australia og TACA
Samtidig har de fått solgt sine 5 Fokker 100 til Alliance Airlines. Samme sted Austrian sine havnet. De vil da ha 49 Fokkere i flåten og være desidert største operatør
http://m.atwonline.com/airlines/helvetic-airways-sells-remaining-fokkers-alliance-airlines
Swiss regional carrier Helvetic Airways has sold its five remaining Fokker 100s, as well as spare engines, parts and tooling, to Alliance Aviation Services Ltd., parent of Australia’s Alliance Airlines.
Flydd Swiss fra ZRH til OSL to ganger i år, og fått endring fra CS/A220 til E190 begge gangene. Irriterte meg litt første gangen, men har oppdaget fordelen med at man faktisk får toseteren for seg selv i biz, fremfor å evt. måtte dele en treseter med en annen. Ulempen må være bussgate i ZRH, men det har jo også sin sjarm å boarde via en trapp utendørs.
Gårsdagens tur med Helvetic fra Napoli til Zürich ble en kjempeopplevelse. Flott fly, gode brede seter, bra service (satte stor pris på goodie-posene vi fikk med oss) var også litt skuffet over at det ikke ble CS300...men i ettertid klager vi ikke på bytte av selskap.
Programmet for deres første E190-E2 i starten. Foreløpig ikke OSL, men er vel spørsmål om tid før den også ses her i blant. Har en tur med dem i februar, men den ligger inne med E1
https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/287156/swiss-outlines-leased-helvetic-e190-e2-service-in-nov-2019/
Zurich – Bremen 01NOV19 – 29NOV19 Various frequencies
Zurich – Budapest 01NOV19 – 30NOV19 5 weekly
Zurich – Graz 06NOV19
Zurich – Hannover 02NOV19
Zurich – Krakow 10NOV19
Zurich – Ljubljana 04NOV19 – 27NOV19 2 weekly
Zurich – Luxembourg 17NOV19 / 24NOV19
Zurich – Manchester 03NOV19
Zurich – Milan Malpensa 03NOV19 – 10NOV19 2 weekly
Zurich – Nuremberg 01NOV19 – 29NOV19 1-2 weekly
Zurich – Stuttgart 02NOV19 – 30NOV19 3-4 weekly
https://pbs.twimg.com/media/EIEqdK4WsAAvSQ6.jpg
Etter noen turer kan jeg ikke si meg like fornøyd som en del andre med Helvetic på OSL-ZRH. Stikkord er trangt og bagasje som blir satt igjen pga vektproblemer.
Da var deres 2. E190-E2 levert. Dog har de såvidt jeg ser ennå ikke vært på OSL med E2
Embraer 190 -E2 190.20026 HB-AZB Helvetic Airways delivery 21-22dec19 SJK-REC-LPA-ZRH
Var forresten satt opp E190 med dem da jeg skal fly hjem fra ZRH nå i februar, men her endret Swiss det plutselig til A321
Var forresten satt opp E190 med dem da jeg skal fly hjem fra ZRH nå i februar, men her endret Swiss det plutselig til A321
Vinterferie .. ? Swiss er proaktive slike dager.
Vinterferie .. ? Swiss er proaktive slike dager.
Nei, 9/2. Så riktignok en søndag, men ikke vinterferie
Swiss er kroniske til å hele tiden endre flytype (og bruke forskjellige varianter), men normalt er det en litt mer gradvis eskalering eller reduksjon. Vet de er proaktive og rekorden er 4 flybytte fra bestilling til avreise. Dog har jeg ikke opplevde at de har gått rett fra minst (E190) til størst (A321). Tidligere var det jo A319 som lå som «grunnrute», mens det nå i praksis er A220
Nei, 9/2. Så riktignok en søndag, men ikke vinterferie
Swiss er kroniske til å hele tiden endre flytype (og bruke forskjellige varianter), men normalt er det en litt mer gradvis eskalering eller reduksjon. Vet de er proaktive og rekorden er 4 flybytte fra bestilling til avreise. Dog har jeg ikke opplevde at de har gått rett fra minst (E190) til størst (A321). Tidligere var det jo A319 som lå som «grunnrute», mens det nå i praksis er A220
...men opprettholder ikke Swiss navnet CS på denne flytypen?
Deres 3. E2 er nå levert og snart klar for Swiss-tjeneste. Dog, har de ennå vært på OSL med E2?
Airbus A330 -243 948 G-TCXB Sunclass Airlines ferried 19feb20 CPH-NQY on return to lessor, G-reg canx 21feb20
...men opprettholder ikke Swiss navnet CS på denne flytypen?
Nei, de har også byttet til A220 nå, men de var ganske sent ute med å ta i bruk det nye navnet, i motsetning til f.eks. Air Baltic.
Helvetic utsetter levering av de to neste E190-E2 med et halvt år. Samtidig går utfasingen av E1 maskinene som planlagt, slik at får redusert kostnadene i sommer
Da var deres 4. E2 levert
Embraer 190 -E2 190.20031 HB-AZD Helvetic Airways delivery 26-27jun20 SJK-REC-LPA-ZRH
Lurer på hvordan de praksis ordnet hentingen i Brasil av maskinen. I hvertfall innen shipping og offshore er blant annet mannskapsbytte i Brasil ganske utfordrende om dagen
Da var deres 4. E2 levert
Lurer på hvordan de praksis ordnet hentingen i Brasil av maskinen. I hvertfall innen shipping og offshore er blant annet mannskapsbytte i Brasil ganske utfordrende om dagen
Private-Jet ;)
Og nå er deres 5. levert, som også er den 1600 E-jet som er bygget av Embraer
Embraer 195 -E2 190.20038 HB-AZE Helvetic Airways delivery 01-02jul20 SJK-NAT-GVA, 1600th E-Jet decals
https://pbs.twimg.com/media/Eb2IuZHX0AILt9Y?format=jpg&name=large
Helvetic har konvertert 4 E190-E2 ordre til den større E195-E2
https://www.google.no/amp/s/www.aeronewsx.com/amp/helvetic-airways-converts-4-e190-e2s-to-e195-e2-despite-covid-19
Helvetic Airways has converted 4 orders for the Embraer E190-E2 to the larger Embraer E195-E2, despite the coronavirus crisis.
Da har de fått sin 8. E190-E2 maskin, uten at behovet er så veldig stort på kort sikt, da nesten hele flåten naturlig nok er parkert
Embraer 190 -E2 190.20046 HB-AZH Helvetic Airways delivery 12-13mar21 SJK-NAT-LPA-ZRH
Helvetic har konvertert 4 E190-E2 ordre til den større E195-E2
https://www.google.no/amp/s/www.aeronewsx.com/amp/helvetic-airways-converts-4-e190-e2s-to-e195-e2-despite-covid-19
Da var den første av de 4 E195-E2 i ferd med å bli levert
https://newsroom.aviator.aero/helvetic-airways-welcomes-its-first-embraer-e195-e2/
Helvetic Airways welcomes its first Embraer E195-E2
Og da var den 4. og siste E195-E2 i bestilling levert, og sammen med de 8 E190-E2 maskinene de tidligere har mottatt, er da hele ordren på 12 maskiner fullført. Dog sitter de på opsjoner/purchase rights for ytterligere 12 maskiner
Embraer 195 -E2 190.20059 HB-AZL Helvetic Airways delivery 14-15aug21 SJK-NAT-LPA-ZRH
I tillegg til det de flyr for Swiss og egne charteroppdrag ser det ut som Helvetic på egen kappe tilbyr lavfrekvente sesongruter ruter fra Zürich og Bern, til turistdestinasjoner på Kittala, Hurghada, Palma, Larnaca, Rhodos, Antalya, Heraklion og Kos
Helvetic skal fly 6 E2ere for Swiss kommende. 4 E190-E2 og 2 E195-E2. Til sammenligning fløy de opptil 8 E190 pre-Korona
https://aviation.direct/en/26515-2
The airline Helvetic Airways will fly a total of six Embraer jets on behalf of Swiss in the 2022 summer flight schedule. As reported, the E195-E2 will also be used for the first time.
Helvatic skal øke flåten med 4 brukte E195, E1 typen. Trolig for det meste fly for Swiss.
Kommer våren 2024, og virker være ex-Azul maskiner. Totalt vil de da ha 22 maskiner i flåten:
6 E190
8 E190-E2
4 E195
4 E195-E2
https://helvetic.com/en/mediarelease/278
Helvetic Airways has just signed a multi-year lease agreement with Azorra for four Embraer E195-E1s. The 2011-built aircraft are expected to join Helvetic Airways' fleet at the beginning of the second quarter of 2024. The aircraft have a brand-new and modern interior with a total of 122 seats in "no middle seats" 2-2 configuration. Of course, the red carpet typical of Helvetic Airways will not be missing. With the four additional aircraft, the Helvetic Airways fleet will grow to a total of 22 aircraft as of the 2024 summer timetable: four Embraer E195-E2s, eight E190-E2s, six E190s and four E195s.
Helvatic skal øke flåten med 4 brukte E195, E1 typen. Trolig for det meste fly for Swiss.
Første levert nå, selvsagt litt forsinket, som stort sett alt av leveringer enten vi snakker nye eller brukte fly.
Embraer 195 AR 190.00386 HB-JVJ Helvetic Airways delivery 04-05jul24 MCN-BGR-KEF-ZRH ex N986AZ
Neste brukte E195 levert. Virker som de nå flyr nesten kun for Swiss, bortsett fra opptil 2 daglige mellom Bern og "syden" på egenhånd.
Embraer 195 AR 190.00498 HB-JVZ Helvetic Airways delivery 09-10sep24 MCN-BGR-KEF-ZRH
Blir spennende å se hvor mye Air Baltic skal fly for Swiss neste år…vil tro at Helvetic kanskje har et mål om å overta mest mulig av det som Air Baltichar fløyet til nå.
Avtalen mellom Swiss og Helvetic er fornyet med nye 5 år.
https://newsroom.aviator.aero/swiss-and-helvetic-airways-extend-their-partnership/
SWISS and Helvetic Airways are to extend and deepen their proven and long-standing partnership for a further five years. Helvetic Airways will operate up to 15 aircraft throughout the SWISS European network on SWISS’s behalf under the continued wet-lease agreement.
En av de bedre komboene blant dagens større flyselskap:-)