AirbusTrond
23-08-2014, 19:02
Årets sommerferie ble som forrige sommer, og sommeren før der igjen, osv - i hovedsak tilbrakt i Bulgarias sommerhovedstad Varna.
For meg funker byen perfekt som avslappende sommerby i august. Det er solsikkert, passe varmt, en svært rolig og avslappende stemning, litt liv om kvelden og muligheter for avslappet strandliv med øl midt på dagen. Det er svært rimelig, hyggelige folk og et svært godt tilbud av restauranter og barer.
Derfor pleier jeg å ha byen som utgangspunkt og deretter returnere fra litt mer spennende steder. En taktikk er også her å utnytte DYs gode priser når man flyr omvendt av røkla. Denne gangen falt valget på å utforske Makedonia litt nærmere.
Deler rapporten i to: Først flydelen, der Air Serbia fra Skopje til Berlin, via Beograd, nok er det eneste interessante. Andre del er litt bilder og betraktninger fra Bulgaria og Makedonia.
Oslo-Varna med DY. Her slo jeg til allerede i april og fikk en billett til under 500 kroner, som jeg vanlig gjør når avreisen er siste onsdagen i juli, da alle andre skal hjem. Det mest interessante var dog at flyet var helt fullt. Så her kunne man kanskje ha hentet inn litt mer fra noen av passasjerene? Det mest dramatiske underveis var en avbrutt landing i Varna fordi det forrige flyet hadde kjørt på en fugl. Denne måtte fjernes før vi kunne lande. Det var ellers kjekt med WiFi, men jeg blir alltid litt skuffet når jeg får fly uten Recaro-seter, som jeg synes er det klart beste.
Etter Varna reiste jeg med tog Varna-Sofia (ca 8 timer), buss Sofia-Skopje (nesten 6 timer), buss Skopje-Ohrid-Skopje (ca 3,5 timer). Deretter var det Air Serbia, som vi skal se litt mer på.....
Forlot Hotel Solun, et nytt og bra hotell i sentrum av Skopje kl 1300, da jeg hadde flyavgang 1520 til Beograd. En svært positiv opplevelse med Makedonia var ærlige drosjesjåfører. 900 makedonske denarer var prisen oppgitt av hotellet, og det var ikke snakk om noe annet da jeg kontrollspurte sjåføren. Jeg la selvsagt på 10 prosent på denne ærligheten. Den nesten halvtimes lange turen kostet dermed 120 kroner. Sjåføren, en litt eldre kar, ble så glad at han håndhilste og ønsket velkommen tilbake, om jeg like Makedonia, la han til.
https://farm6.staticflickr.com/5563/14823382250_22d6f89071_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTH73)Varna1014 570 (https://flic.kr/p/ozTH73) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Flyplassen heter selvsagt Alexander den Store. Det var temmelig tomt da jeg ankom og hektisk var det ikke akkurat. Dermed gikk det bare få minutter å få sjekket inn og kommet meg til et sted for å få sommerens siste Skopsko, et helt greit øl, selv om jeg liter pilstyper litt bitrere.
https://farm4.staticflickr.com/3849/14823854477_4eef210e62_b.jpg (https://flic.kr/p/ozW8tT)Varna1014 577 (https://flic.kr/p/ozW8tT) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Det var avslappende å rusle rundt i den forholdvis nye terminalen og nyte den friske luften. Jeg spiste lunsj før jeg stakk til flyplassen, men man hadde mulighet for Burger King, som en del så ut til å unytte.
Air Serbia benytter seg i hovedsak av Airbus rundt omkring og også denne avgangen av satt opp med en A319.
https://farm6.staticflickr.com/5596/15006927101_450ff3f416_b.jpg (https://flic.kr/p/oS7qAr)Varna1014 581 (https://flic.kr/p/oS7qAr) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Jeg synes designet på maskinen er svært vellykket. Det er visst en ung serber på 25 som har laget logo. Det var i oktober i fjor selskapet fik navnet Air Serbia, men det er, som mange som vil vite, egentlig det gamle statlige selskapet JAT, et av verdens eldste, skrytes det av. Generelt skrytes det mye i denne delen av verden. Det skrytes altså både av at selskapet er ungt og gammelt på en gang.
Mener jeg betalte knappe 1.500 NOK for å fly Skopje-Beograd-Berlin. Sjekket litt senere at prisene hadde steget en del seinere, så var ikke spesielt overrasket over at flyet i praksis var helt fullt. Boarding og avgang var om lag på tid.
Det er "skikkelig" businessclass om bord, med 2+2, i elegante grå skinnseter. Bakover er det en ganske behagelig blåfarge, litt lysere enn mange selskaper velger. Men setene var ikke av ypperste Recaro-kvalitet, så jeg synes det ble litt trangt bakover. Et pluss for en del er at det ligger en pute på hvert sete, for meg er det bare noe som tar plass...
https://farm4.staticflickr.com/3923/15010022205_e2e80974a7_b.jpg (https://flic.kr/p/oSohEi)Varna1014 585 (https://flic.kr/p/oSohEi) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Flytiden må ha vært under 40 minutter Skojpe-Beograd, men mat må man ha, i denne delen av verden....
https://farm6.staticflickr.com/5592/14823404298_d973793548_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTPEb)Varna1014 587 (https://flic.kr/p/ozTPEb) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Det ble et vanvittig kjør for å få ut poser med mat og kaffe/te til alle disse folka. En av flyvertinnene (en yngre blond enn den på bildet) virket som om hun deltok i "VM i flyvertinning". Bagetten var grei den, med storfesalami og ost. Tok lit kaffe til. Ikke alkholservering på denne korte turen.
Så det ble plutselig landing. Hadde sett for meg å ta en matbit når jeg nå hadde nesten to timer på Beograds flyplass, men da Burger King var ønsket, fantes ikke kongen. Det enste stedet med noe servering av varmmat så svært lite inspirert ut. Det var dels selvbetjening, dels menyer og betjening, ble ikke helt klok på det. Da jeg sjekket beholdningen var det salater og noe pasta som tydeligvis ble varmet opp av kaldt. En enkel pizzabit lå i disken for pizza-skiver. Derfor tok jeg rett og slett bare en øl. Et par minutter etter dukket det opp en svært bøling med svensker, i hovedsak ungdommer, som av en eller annen grunn alle sammen skulle spise, det så svært organisert ut. Tenkte det muligens kunne være et innstilt fly som skulle få gratis mat, men fant ikke ut av det. Her ble i det i alle fall kaos. Mannen på bildet har trolig ikke sett så mange svenske blondiner på ett brett før..
https://farm4.staticflickr.com/3894/14823314129_b7764f3b34_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTmRx)Varna1014 592 (https://flic.kr/p/ozTmRx) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Beograds flyplass er ordnet slik at det mange steder er egen sikkerhetskontroll for to gater i slengen. Men så ble det gjort slik at bare de som skulle med det første flyet fikk komme gjennom. Dette hørte jeg flere ganger, og måtte være litt masete for betjeningen å hele tiden avvise folk. Jeg fant så min gate og var glad for den siste sikkerhetkontrollen på en stund. Imidlertid ble det brått gatebytte, dårlig annonsert over skingrende høyttalere, så jeg måtte på nett for å få det bekreftet. Dermed ny sikkerhetkontroll, og det var mange trøtte tryner å se. Det verste var at de hele tiden holdt på med forskjellige skingrende annonseringer, også flere ganger underveis i boardingen - "bl.a. bl.a. de som sitter der og der går om bord først etc" - hun som annonserte dette så jo at folk stod i en svær mølje og at det var håpløst å få noen til å følge dette. Så hun kunne like godt holdt kjeft!
Også dette flyet var fullt og pga gateendringen (?) ble det forsinkelser her, noe jeg skjønte da mannskapet dukket opp omtrent i det vi skulle vært i lufta. Men vi kom etter hvert opp, og det gledet meg at serveringen var inkludert øl og vin denne gangen.
Har nok en gang sans for designet. Skopje-Beograd fikk vi hvite poser, denne gangen med logo:
https://farm4.staticflickr.com/3867/15007037931_7bbb4d473a_b.jpg (https://flic.kr/p/oS7Zxi)Varna1014 595 (https://flic.kr/p/oS7Zxi) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Innholdet var denne gangen noe oppgradert, med en liten kjeks med kokos (ikke spesielt god, bare tørr). Før dette fikk en stor forsamling unge muslimer sine pakker med mat, de ble snytt for kaken og fikk i stedet et eple.
url=https://flic.kr/p/ozToFV]https://farm4.staticflickr.com/3865/14823320299_2963b32386_b.jpg[/url]Varna1014 597 (https://flic.kr/p/ozToFV) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
En ung sønn satt borte ved vinduet og faren ved siden av meg. Tydelig lite reisevant, så mannen forsynte seg like godt av vinen min da juice, kaffe og vin ble presentert på brettet. "That is wine!!" skreik flyvertinna da hun så at mannen tok vinen min. Det hele avfeid med et smil fra min (og hans) side, selvsagt. Ellers var de litt snaue på vinen - et halvt plastglass. Ba ikke om mer.
Annonseringen var kabinen og cockpit var nærmest umulig å høre, og av en eller annen grunn var kabin-stemmen ekstremt skingrende også her. Derfor var det vel ingen som hørte at det var folk som skulle videre til Stockholm og hadde dårlig tid, og det ble bedt om at disse fikk gå ut først. Dette var til absolutt ingen nytte, de fleste reiste seg opp lenge før skiltet slukket. Ellers var det den høyeste og kraftigste applausen jeg har opplevd noen gang, selv på charter, så det var nok mange turister om bord, i alle fall var det mange barn. Det var litt turbulens over Berlin, og det var muligens pga at de kom velberget fram de klappet - neppe pga egen årvåkenhet, i hvert fall.
For meg funker byen perfekt som avslappende sommerby i august. Det er solsikkert, passe varmt, en svært rolig og avslappende stemning, litt liv om kvelden og muligheter for avslappet strandliv med øl midt på dagen. Det er svært rimelig, hyggelige folk og et svært godt tilbud av restauranter og barer.
Derfor pleier jeg å ha byen som utgangspunkt og deretter returnere fra litt mer spennende steder. En taktikk er også her å utnytte DYs gode priser når man flyr omvendt av røkla. Denne gangen falt valget på å utforske Makedonia litt nærmere.
Deler rapporten i to: Først flydelen, der Air Serbia fra Skopje til Berlin, via Beograd, nok er det eneste interessante. Andre del er litt bilder og betraktninger fra Bulgaria og Makedonia.
Oslo-Varna med DY. Her slo jeg til allerede i april og fikk en billett til under 500 kroner, som jeg vanlig gjør når avreisen er siste onsdagen i juli, da alle andre skal hjem. Det mest interessante var dog at flyet var helt fullt. Så her kunne man kanskje ha hentet inn litt mer fra noen av passasjerene? Det mest dramatiske underveis var en avbrutt landing i Varna fordi det forrige flyet hadde kjørt på en fugl. Denne måtte fjernes før vi kunne lande. Det var ellers kjekt med WiFi, men jeg blir alltid litt skuffet når jeg får fly uten Recaro-seter, som jeg synes er det klart beste.
Etter Varna reiste jeg med tog Varna-Sofia (ca 8 timer), buss Sofia-Skopje (nesten 6 timer), buss Skopje-Ohrid-Skopje (ca 3,5 timer). Deretter var det Air Serbia, som vi skal se litt mer på.....
Forlot Hotel Solun, et nytt og bra hotell i sentrum av Skopje kl 1300, da jeg hadde flyavgang 1520 til Beograd. En svært positiv opplevelse med Makedonia var ærlige drosjesjåfører. 900 makedonske denarer var prisen oppgitt av hotellet, og det var ikke snakk om noe annet da jeg kontrollspurte sjåføren. Jeg la selvsagt på 10 prosent på denne ærligheten. Den nesten halvtimes lange turen kostet dermed 120 kroner. Sjåføren, en litt eldre kar, ble så glad at han håndhilste og ønsket velkommen tilbake, om jeg like Makedonia, la han til.
https://farm6.staticflickr.com/5563/14823382250_22d6f89071_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTH73)Varna1014 570 (https://flic.kr/p/ozTH73) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Flyplassen heter selvsagt Alexander den Store. Det var temmelig tomt da jeg ankom og hektisk var det ikke akkurat. Dermed gikk det bare få minutter å få sjekket inn og kommet meg til et sted for å få sommerens siste Skopsko, et helt greit øl, selv om jeg liter pilstyper litt bitrere.
https://farm4.staticflickr.com/3849/14823854477_4eef210e62_b.jpg (https://flic.kr/p/ozW8tT)Varna1014 577 (https://flic.kr/p/ozW8tT) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Det var avslappende å rusle rundt i den forholdvis nye terminalen og nyte den friske luften. Jeg spiste lunsj før jeg stakk til flyplassen, men man hadde mulighet for Burger King, som en del så ut til å unytte.
Air Serbia benytter seg i hovedsak av Airbus rundt omkring og også denne avgangen av satt opp med en A319.
https://farm6.staticflickr.com/5596/15006927101_450ff3f416_b.jpg (https://flic.kr/p/oS7qAr)Varna1014 581 (https://flic.kr/p/oS7qAr) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Jeg synes designet på maskinen er svært vellykket. Det er visst en ung serber på 25 som har laget logo. Det var i oktober i fjor selskapet fik navnet Air Serbia, men det er, som mange som vil vite, egentlig det gamle statlige selskapet JAT, et av verdens eldste, skrytes det av. Generelt skrytes det mye i denne delen av verden. Det skrytes altså både av at selskapet er ungt og gammelt på en gang.
Mener jeg betalte knappe 1.500 NOK for å fly Skopje-Beograd-Berlin. Sjekket litt senere at prisene hadde steget en del seinere, så var ikke spesielt overrasket over at flyet i praksis var helt fullt. Boarding og avgang var om lag på tid.
Det er "skikkelig" businessclass om bord, med 2+2, i elegante grå skinnseter. Bakover er det en ganske behagelig blåfarge, litt lysere enn mange selskaper velger. Men setene var ikke av ypperste Recaro-kvalitet, så jeg synes det ble litt trangt bakover. Et pluss for en del er at det ligger en pute på hvert sete, for meg er det bare noe som tar plass...
https://farm4.staticflickr.com/3923/15010022205_e2e80974a7_b.jpg (https://flic.kr/p/oSohEi)Varna1014 585 (https://flic.kr/p/oSohEi) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Flytiden må ha vært under 40 minutter Skojpe-Beograd, men mat må man ha, i denne delen av verden....
https://farm6.staticflickr.com/5592/14823404298_d973793548_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTPEb)Varna1014 587 (https://flic.kr/p/ozTPEb) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Det ble et vanvittig kjør for å få ut poser med mat og kaffe/te til alle disse folka. En av flyvertinnene (en yngre blond enn den på bildet) virket som om hun deltok i "VM i flyvertinning". Bagetten var grei den, med storfesalami og ost. Tok lit kaffe til. Ikke alkholservering på denne korte turen.
Så det ble plutselig landing. Hadde sett for meg å ta en matbit når jeg nå hadde nesten to timer på Beograds flyplass, men da Burger King var ønsket, fantes ikke kongen. Det enste stedet med noe servering av varmmat så svært lite inspirert ut. Det var dels selvbetjening, dels menyer og betjening, ble ikke helt klok på det. Da jeg sjekket beholdningen var det salater og noe pasta som tydeligvis ble varmet opp av kaldt. En enkel pizzabit lå i disken for pizza-skiver. Derfor tok jeg rett og slett bare en øl. Et par minutter etter dukket det opp en svært bøling med svensker, i hovedsak ungdommer, som av en eller annen grunn alle sammen skulle spise, det så svært organisert ut. Tenkte det muligens kunne være et innstilt fly som skulle få gratis mat, men fant ikke ut av det. Her ble i det i alle fall kaos. Mannen på bildet har trolig ikke sett så mange svenske blondiner på ett brett før..
https://farm4.staticflickr.com/3894/14823314129_b7764f3b34_b.jpg (https://flic.kr/p/ozTmRx)Varna1014 592 (https://flic.kr/p/ozTmRx) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Beograds flyplass er ordnet slik at det mange steder er egen sikkerhetskontroll for to gater i slengen. Men så ble det gjort slik at bare de som skulle med det første flyet fikk komme gjennom. Dette hørte jeg flere ganger, og måtte være litt masete for betjeningen å hele tiden avvise folk. Jeg fant så min gate og var glad for den siste sikkerhetkontrollen på en stund. Imidlertid ble det brått gatebytte, dårlig annonsert over skingrende høyttalere, så jeg måtte på nett for å få det bekreftet. Dermed ny sikkerhetkontroll, og det var mange trøtte tryner å se. Det verste var at de hele tiden holdt på med forskjellige skingrende annonseringer, også flere ganger underveis i boardingen - "bl.a. bl.a. de som sitter der og der går om bord først etc" - hun som annonserte dette så jo at folk stod i en svær mølje og at det var håpløst å få noen til å følge dette. Så hun kunne like godt holdt kjeft!
Også dette flyet var fullt og pga gateendringen (?) ble det forsinkelser her, noe jeg skjønte da mannskapet dukket opp omtrent i det vi skulle vært i lufta. Men vi kom etter hvert opp, og det gledet meg at serveringen var inkludert øl og vin denne gangen.
Har nok en gang sans for designet. Skopje-Beograd fikk vi hvite poser, denne gangen med logo:
https://farm4.staticflickr.com/3867/15007037931_7bbb4d473a_b.jpg (https://flic.kr/p/oS7Zxi)Varna1014 595 (https://flic.kr/p/oS7Zxi) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
Innholdet var denne gangen noe oppgradert, med en liten kjeks med kokos (ikke spesielt god, bare tørr). Før dette fikk en stor forsamling unge muslimer sine pakker med mat, de ble snytt for kaken og fikk i stedet et eple.
url=https://flic.kr/p/ozToFV]https://farm4.staticflickr.com/3865/14823320299_2963b32386_b.jpg[/url]Varna1014 597 (https://flic.kr/p/ozToFV) by DrSBUS (https://www.flickr.com/people/77361739@N05/), on Flickr
En ung sønn satt borte ved vinduet og faren ved siden av meg. Tydelig lite reisevant, så mannen forsynte seg like godt av vinen min da juice, kaffe og vin ble presentert på brettet. "That is wine!!" skreik flyvertinna da hun så at mannen tok vinen min. Det hele avfeid med et smil fra min (og hans) side, selvsagt. Ellers var de litt snaue på vinen - et halvt plastglass. Ba ikke om mer.
Annonseringen var kabinen og cockpit var nærmest umulig å høre, og av en eller annen grunn var kabin-stemmen ekstremt skingrende også her. Derfor var det vel ingen som hørte at det var folk som skulle videre til Stockholm og hadde dårlig tid, og det ble bedt om at disse fikk gå ut først. Dette var til absolutt ingen nytte, de fleste reiste seg opp lenge før skiltet slukket. Ellers var det den høyeste og kraftigste applausen jeg har opplevd noen gang, selv på charter, så det var nok mange turister om bord, i alle fall var det mange barn. Det var litt turbulens over Berlin, og det var muligens pga at de kom velberget fram de klappet - neppe pga egen årvåkenhet, i hvert fall.