*SFO*
22-08-2014, 23:28
(min første tr så konstruktiv kritikk tas i mot med takk)
Etter å ha stått bak mang en barnefamilie med alt for mye håndbagasje og trege pensjonister der alt går i sakte film mens jeg selv stirrer lengtende mot fast track køen, ble lysten etter Gullkortet (med stor G) for stort. SAS har nok gjort et godt valg med å gi oss sølv smaken på det bedre liv i løpet av sommer- og juleferien.
Etter litt lesing her fant jeg ut at tre raske sydlige turer i SAS Plus ville gi meg det jeg behøvde, så da startet jakten på de litt dyrere billigbillettene. Det ble bare bedre av at SAS samtidig hadde kampanje til noen av syden-destinasjonene jeg hadde plukket ut (Barcelona), så da fikk jeg hele 16000 poeng hvis jeg bestilte! De viktigste var riktignok de 8000 grunnpoengene som telte mot *G statusen (ja, begynner å lære meg forkortelsene nå!). Etter å ha tilbrakt noen timer i SAS-loungen på CPH tidligere i år og fått gleden av op-up til Plus fra PVG - CPH i vår er jeg også generelt glad i SAS.
Jeg bestilte to MR til Barcelona, hhv i juli og denne helgen, og satset på at noen jobbturer ville gi meg resten av poengene jeg behøvde. SAS har jo uansett gitt oss sølvmedlemmene gratis adgang til fast track og lounge i hele sommer så jeg tenkte det ikke hastet med gull. For to uker siden fikk jeg derimot litt panikk for at det bare var 1,5 måned igjen til opptjeningsperioden gikk ut og jeg ikke hadde flydd så mye som antatt, og da jeg fant en sydentur for under 2000kr som ville gi meg det ekstra jeg behøvde så ble det bestilt.
Dette ble dermed min 2. MR (den første var til Barcelona i juli), og turen denne gangen gikk til Palma, forøvrig åstedet for min aller første flytur noen sinne. Den gang i et Scanair DC-10 (hvis jeg husker riktig), som gikk fra gamle Gardermoen med røykeavdeling bak gardinen. Det var ganske tåkete bak i kabinen den gangen.
På OSL var det lite kø i sikkerhetskontrollen, og ingen kø i fast track. Gikk selvsagt for det siste uansett. Det var først da jeg satt ved gaten at jeg begynte å vurdere å lage en tr, så derfor ingen bilder av frokosten som ble inntatt i SAS-loungen på OSL. Jeg regner med at de fleste av dere kjenner denne ganske godt uansett...
Jeg gikk til gaten og var der et par minutt før boarding skulle begynne. Overraskelsen var derfor stor da jeg møtte dette synet.
https://farm4.staticflickr.com/3859/15001850062_38428646cf.jpg
Totalt var vi rundt 17 passasjerer + crew. Jeg var egentlig glad for at jeg hadde spart meg for de 300 ekstra kronene Plus ville kostet på vei ned, da ville ihvertfall min MR vært synlig (det er fortsatt litt småflaut å hilse på crewet med et “hei igjen...og takk for sist…” ( og "sist" er bare 15 minutter siden).
https://farm4.staticflickr.com/3889/14999136061_baf93f233c.jpg
Pushback ble utsatt pga kø nedover på kontinentet, noe kapteinen informerte grundig om. Vi taxet imidlertid bort til de-icing området og ventet der et kvarter før vi beveget oss videre og kunne gjøre klar til å ta av.
Regnbyger på vei.
https://farm6.staticflickr.com/5575/15002220655_9b66f34a98.jpg
Fikk servert gratis vente-vann, hyggelig.
https://farm4.staticflickr.com/3886/14815618228_9dd577d66f.jpg
Der kom regnet også.
https://farm4.staticflickr.com/3848/14999145981_af9a73699d.jpg (https://flic.kr/p/oRqxxc)
Selve turen forløp så rolig som fikk blitt, kan ikke huske å ha sittet på et så tomt fly tidligere. Det gikk raskt å få kaffe, ellers var det ingen hylende barn eller fulle syden-turister som gjorde noe ut av seg.
Mallorca i horisonten. Kaptein Bengt (eller var det Morten som fløy nedover og omvendt oppover?) foretok en særdeles myk landing.
https://farm4.staticflickr.com/3867/14815532339_3b2fce33cb.jpg
På flyplassen ble det tid til å kjøpe to flasker Mallorca-vin før boardingen startet igjen, og jeg fant min nye plass. Denne gangen i Plus - som var helt full og jeg mistenker med noen op-ups også. Var ikke mange ledige setene på flyet. Kapteinen kom med en utbrodert forklaring på hvorfor vi var forsinket nedover og dermed på returen igjen, noe mannen på rad 3 bak meg satte så stor pris på at han ba om å få snakke med kapteinen for å takke for god informasjon (informasjon servert i en utypisk, ærlig og uformell tone). Han snakket i sikkert 5 minutt om hvor imponert han var over servicen/informasjonen selv om vi var litt forsinket.
På veien hjem var det nydelig utsikt, fløy over Nice, Monaco og Torino, der vi kunne se Mont Blanc stikke over et lett skylag i horisonten. Kameraet lå dessverre i hattehyllen siden jeg satt på første rad.
Deg skulle jeg flydd med i fjor sommer men da ble det en innleid maskin fra Portugal istedet med IFE som ikke fungerte, 3 t forsinkelse, mannskap som hadde 1. dag på jobb og pledd som kostet 5 dollar...blir lenge til neste gang Norwegian.
https://farm4.staticflickr.com/3917/14979244066_7ff463fa79.jpg
Nesten hjemme!
https://farm6.staticflickr.com/5580/14815627958_e9af51cba1_n.jpg
Nå mangler bare 7025 poeng før gullet er i boks. Og de kommer i morgen med de 8000 som kommer inn etter en MR til Barcelona!
Etter å ha stått bak mang en barnefamilie med alt for mye håndbagasje og trege pensjonister der alt går i sakte film mens jeg selv stirrer lengtende mot fast track køen, ble lysten etter Gullkortet (med stor G) for stort. SAS har nok gjort et godt valg med å gi oss sølv smaken på det bedre liv i løpet av sommer- og juleferien.
Etter litt lesing her fant jeg ut at tre raske sydlige turer i SAS Plus ville gi meg det jeg behøvde, så da startet jakten på de litt dyrere billigbillettene. Det ble bare bedre av at SAS samtidig hadde kampanje til noen av syden-destinasjonene jeg hadde plukket ut (Barcelona), så da fikk jeg hele 16000 poeng hvis jeg bestilte! De viktigste var riktignok de 8000 grunnpoengene som telte mot *G statusen (ja, begynner å lære meg forkortelsene nå!). Etter å ha tilbrakt noen timer i SAS-loungen på CPH tidligere i år og fått gleden av op-up til Plus fra PVG - CPH i vår er jeg også generelt glad i SAS.
Jeg bestilte to MR til Barcelona, hhv i juli og denne helgen, og satset på at noen jobbturer ville gi meg resten av poengene jeg behøvde. SAS har jo uansett gitt oss sølvmedlemmene gratis adgang til fast track og lounge i hele sommer så jeg tenkte det ikke hastet med gull. For to uker siden fikk jeg derimot litt panikk for at det bare var 1,5 måned igjen til opptjeningsperioden gikk ut og jeg ikke hadde flydd så mye som antatt, og da jeg fant en sydentur for under 2000kr som ville gi meg det ekstra jeg behøvde så ble det bestilt.
Dette ble dermed min 2. MR (den første var til Barcelona i juli), og turen denne gangen gikk til Palma, forøvrig åstedet for min aller første flytur noen sinne. Den gang i et Scanair DC-10 (hvis jeg husker riktig), som gikk fra gamle Gardermoen med røykeavdeling bak gardinen. Det var ganske tåkete bak i kabinen den gangen.
På OSL var det lite kø i sikkerhetskontrollen, og ingen kø i fast track. Gikk selvsagt for det siste uansett. Det var først da jeg satt ved gaten at jeg begynte å vurdere å lage en tr, så derfor ingen bilder av frokosten som ble inntatt i SAS-loungen på OSL. Jeg regner med at de fleste av dere kjenner denne ganske godt uansett...
Jeg gikk til gaten og var der et par minutt før boarding skulle begynne. Overraskelsen var derfor stor da jeg møtte dette synet.
https://farm4.staticflickr.com/3859/15001850062_38428646cf.jpg
Totalt var vi rundt 17 passasjerer + crew. Jeg var egentlig glad for at jeg hadde spart meg for de 300 ekstra kronene Plus ville kostet på vei ned, da ville ihvertfall min MR vært synlig (det er fortsatt litt småflaut å hilse på crewet med et “hei igjen...og takk for sist…” ( og "sist" er bare 15 minutter siden).
https://farm4.staticflickr.com/3889/14999136061_baf93f233c.jpg
Pushback ble utsatt pga kø nedover på kontinentet, noe kapteinen informerte grundig om. Vi taxet imidlertid bort til de-icing området og ventet der et kvarter før vi beveget oss videre og kunne gjøre klar til å ta av.
Regnbyger på vei.
https://farm6.staticflickr.com/5575/15002220655_9b66f34a98.jpg
Fikk servert gratis vente-vann, hyggelig.
https://farm4.staticflickr.com/3886/14815618228_9dd577d66f.jpg
Der kom regnet også.
https://farm4.staticflickr.com/3848/14999145981_af9a73699d.jpg (https://flic.kr/p/oRqxxc)
Selve turen forløp så rolig som fikk blitt, kan ikke huske å ha sittet på et så tomt fly tidligere. Det gikk raskt å få kaffe, ellers var det ingen hylende barn eller fulle syden-turister som gjorde noe ut av seg.
Mallorca i horisonten. Kaptein Bengt (eller var det Morten som fløy nedover og omvendt oppover?) foretok en særdeles myk landing.
https://farm4.staticflickr.com/3867/14815532339_3b2fce33cb.jpg
På flyplassen ble det tid til å kjøpe to flasker Mallorca-vin før boardingen startet igjen, og jeg fant min nye plass. Denne gangen i Plus - som var helt full og jeg mistenker med noen op-ups også. Var ikke mange ledige setene på flyet. Kapteinen kom med en utbrodert forklaring på hvorfor vi var forsinket nedover og dermed på returen igjen, noe mannen på rad 3 bak meg satte så stor pris på at han ba om å få snakke med kapteinen for å takke for god informasjon (informasjon servert i en utypisk, ærlig og uformell tone). Han snakket i sikkert 5 minutt om hvor imponert han var over servicen/informasjonen selv om vi var litt forsinket.
På veien hjem var det nydelig utsikt, fløy over Nice, Monaco og Torino, der vi kunne se Mont Blanc stikke over et lett skylag i horisonten. Kameraet lå dessverre i hattehyllen siden jeg satt på første rad.
Deg skulle jeg flydd med i fjor sommer men da ble det en innleid maskin fra Portugal istedet med IFE som ikke fungerte, 3 t forsinkelse, mannskap som hadde 1. dag på jobb og pledd som kostet 5 dollar...blir lenge til neste gang Norwegian.
https://farm4.staticflickr.com/3917/14979244066_7ff463fa79.jpg
Nesten hjemme!
https://farm6.staticflickr.com/5580/14815627958_e9af51cba1_n.jpg
Nå mangler bare 7025 poeng før gullet er i boks. Og de kommer i morgen med de 8000 som kommer inn etter en MR til Barcelona!