PDA

View Full Version : De nye USA- flygningene fra CPH til USA


litt-amatør
23-05-2006, 16:46
Jeg var inne og så på seat map på delta.com for ruten fra CPH til ATL på noen utvalgte datoer i sommer. Må si det var imponerende. Det var svært få plasser igjen. Bare noen slengere av noen ledige midtseter. Flyet var jo ganske stort også. Ble ganske overrasket. Hadde aldri trodd det var noe marked for en direkterute til Atlanta. Var også inne på continental.com og sjekket den nye ruten fra CPH til EWR. Også der var det en del fylt opp, men der var det også på en del datoer ganske mye ledig. På noen avganger var ingen av de 12-14 bakerste radene fylt opp.

Jeg var helt sikker på at disse nye rutene kom til å gå dårlig. Hvis så ikke er tilfelle har jeg tatt skikkelig feil. Jeg skjønner fremdeles ikke hvor man henter passasjerer fra. SAS har fortsatt sine flyvninger til NY, Washington, Chichago og Seattle. Markedet til USA fra Kastrup kan jo ikke være uuttømmelig. Og en del må vel fly via f eks AMS og LHR ettersom både BA og KLM har 6 dgl flighter fra København.

Men hovedsaken jeg oppdaget var altså at hvis Delta fikk fylt flyene sine så mye som det så ut for på mine stikkprøver er det meget bra belegg til Atlanta.

Desk pilot
23-05-2006, 16:54
Atlanta er vel blant de største (kanskje den største?) flyplassen i USA. Dermed vil ATL være et bra knutepunkt for de som velger hub i USA istedet for i Europa.

dc-8-63
23-05-2006, 17:02
Originally posted by litt-amatør


Jeg var inne og så på seat map på delta.com for ruten fra CPH til ATL på noen utvalgte datoer i sommer. Må si det var imponerende. Det var svært få plasser igjen. Bare noen slengere av noen ledige midtseter. Flyet var jo ganske stort også. Ble ganske overrasket. Hadde aldri trodd det var noe marked for en direkterute til Atlanta. Var også inne på continental.com og sjekket den nye ruten fra CPH til EWR. Også der var det en del fylt opp, men der var det også på en del datoer ganske mye ledig. På noen avganger var ingen av de 12-14 bakerste radene fylt opp.

Jeg var helt sikker på at disse nye rutene kom til å gå dårlig. Hvis så ikke er tilfelle har jeg tatt skikkelig feil. Jeg skjønner fremdeles ikke hvor man henter passasjerer fra. SAS har fortsatt sine flyvninger til NY, Washington, Chichago og Seattle. Markedet til USA fra Kastrup kan jo ikke være uuttømmelig. Og en del må vel fly via f eks AMS og LHR ettersom både BA og KLM har 6 dgl flighter fra København.

Men hovedsaken jeg oppdaget var altså at hvis Delta fikk fylt flyene sine så mye som det så ut for på mine stikkprøver er det meget bra belegg til Atlanta.

Naa maa det vel ogsaa taes med at minst 50% starter reisen i USA....og det er et stooort land......saa et svar er at det hentes nok mye her borte ogsaa

EB
23-05-2006, 17:53
Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?

PP
23-05-2006, 18:15
Delta selv regner med en gennemsnitlig load faktor for CPH-ruten på omkring 80%.

Der er flere faktorer til at DL og CO kan fylde flyene fra CPH:

*) Stigende turisttrafik fra DK (Skandinavien) til USA.

*) Stigende turisttrafik fra USA til DK (Skandinavien)

*) Københavns betydning som krydstogt destination er markant stigende (mange amerikanske gæster på disse)

*) København er en af de førende konference-byer i verden (også mange amerikanske gæster i den forbindelse)

*) Både DL og CO benytter hubs i USA og giver derved et stort marked adgang til CPH-ruterne. Det samme den anden vej - ikke mange danskere der benytter DL som har ATL som slutdestination.

*) Betydelig markedsføring af de nye ruter i DK - tror efterhånden mange ikke flyinteresserede danskere er klar over, at to nye amerikanske selskaber har startet direkte flyvninger fra CPH til USA.

EB
23-05-2006, 18:21
Skal vel ikke se bort i fra at god pris også spiller en viktig rolle for å fylle opp flyene...

Superhai
23-05-2006, 18:30
Både CPH og ATL er store transfer-flyplasser så at det fylles opp der er egentlig ikke så rart.

amatør
23-05-2006, 19:31
Originally posted by PP


Delta selv regner med en gennemsnitlig load faktor for CPH-ruten på omkring 80%.

Der er flere faktorer til at DL og CO kan fylde flyene fra CPH:

*) Stigende turisttrafik fra DK (Skandinavien) til USA.

*) Stigende turisttrafik fra USA til DK (Skandinavien)

*) Københavns betydning som krydstogt destination er markant stigende (mange amerikanske gæster på disse)

*) København er en af de førende konference-byer i verden (også mange amerikanske gæster i den forbindelse)

*) Både DL og CO benytter hubs i USA og giver derved et stort marked adgang til CPH-ruterne. Det samme den anden vej - ikke mange danskere der benytter DL som har ATL som slutdestination.

*) Betydelig markedsføring af de nye ruter i DK - tror efterhånden mange ikke flyinteresserede danskere er klar over, at to nye amerikanske selskaber har startet direkte flyvninger fra CPH til USA.
Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..:up:

LN-MOW
23-05-2006, 19:45
ATL er verdens travleste lufthavn og du kan naa omtrenst hver lille avkrok i Syden og mesteparten av resten av USA fra CPH med kun en mellomlanding ... Perfekt hvis du f.eks. skal til Florida, Texas eller California - bare for aa nevne kanskje de tre mest populasere transferstatene.

Superhai
23-05-2006, 19:48
Originally posted by LN-MOW


ATL er verdens travleste lufthavn og du kan naa omtrenst hver lille avkrok i Syden [...]





"Syden" har vel en annen mening her enn det du mente muligvis?

LN-MOW
23-05-2006, 20:03
Syden=Deep South=Soerstatene ...

PP
23-05-2006, 20:11
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..:up:

Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? :spin: Just kidding...

amatør
23-05-2006, 20:25
Originally posted by PP


Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..:up:

Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? :spin: Just kidding...
Nja, nå skal vel en stor del av de som fyller opp SAS sine A 321 til CPH videre til enten USA eller Bangkok.. Det jeg mente var at med såpass lite markedsføring i Norge, så har de en meget høy loadfaktor..

PP
23-05-2006, 20:37
Originally posted by amatør


Originally posted by PP


Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..:up:

Ret mig endelig hvis jeg husker forkert, men er der ikke noget med at CO på OSL ikke konkurrerer med så mange andre nonstop forbindelser til USA? :spin: Just kidding...
Nja, nå skal vel en stor del av de som fyller opp SAS sine A 321 til CPH videre til enten USA eller Bangkok.. Det jeg mente var at med såpass lite markedsføring i Norge, så har de en meget høy loadfaktor..

Ja der er ingen direkte konkurrence - så behovet for direkte/public markedsføring er vel ikke så stort...

LN-MOW
23-05-2006, 21:39
Originally posted by amatør

Mens i Norge har det vært heller lite reklame for CO sin direkterute til New York, så her er det mange som ikke er klar over at det går direkterute til USA, og enda så har de svært høy loadfaktor fra OSL..:up:

Den selger seg selv tydeligvis, saa hvorfor slenge penger ut av vinduet?
Naa er det ogsaa mye som har endret seg paa salgsfronten. Mer og mer selges online via nettbyraaer og egen website, saa mange av de som ser etter tilbudet finner det selv.

Someone
23-05-2006, 21:54
Originally posted by LN-MOW

Mer og mer selges online via nettbyraaer og egen website, saa mange av de som ser etter tilbudet finner det selv.



Det er absolutt ett viktig poeng. Stort sett når jeg har reist de siste årene har jeg selv lett etter tilbud istedet for at tilbudet har "kommet til meg"

jikswoboB
23-05-2006, 22:07
Originally posted by EB


Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?

Det finns inga tal att redovisa. US Airways har inte öppnat linjen till Stockholm än. 4 juni drar dom igång har jag för mig.

Apropå annonser. US Airways verkar inte ha lagt några större resurser på att göra reklam för sin nya linje här i Stockholm. Inte vad jag har kunnat se i alla fall. Möjligt att jag läser fel tidningar och rör mig i fel forum...

Jörgen
23-05-2006, 22:13
Originally posted by jikswoboB


Originally posted by EB


Noen som vet tallene for USAirways sin nye rute fra ARN?

Det finns inga tal att redovisa. US Airways har inte öppnat linjen till Stockholm än. 4 juni drar dom igång har jag för mig.

Apropå annonser. US Airways verkar inte ha lagt några större resurser på att göra reklam för sin nya linje här i Stockholm. Inte vad jag har kunnat se i alla fall. Möjligt att jag läser fel tidningar och rör mig i fel forum...

Inte en annons än så länge, varken på tv eller i tidningar... Detsamma gäller CO, dom är ju totalt osynliga. Man tycker att DI skulle vara en lämplig reklamplats??

Someone
23-05-2006, 22:46
Det samme gjelder CO i Edinburgh. Eneste stedet jeg har sett reklame for EWR ruten deres er på flyplassen

jikswoboB
23-05-2006, 23:56
Originally posted by Jörgen
Inte en annons än så länge, varken på tv eller i tidningar... Detsamma gäller CO, dom är ju totalt osynliga. Man tycker att DI skulle vara en lämplig reklamplats??

Ja, precis. Någon affärstidning som DI, SvD:s Näringsliv, Veckans affärer eller dylikt föreställer jag mig har läsare som överensstämmer med US Airways målgrupp. Vet bestämt att Delta Airlines hade annonser i SvD eller DN inför öppnandet av ARN-JFK 1998.

EB
24-05-2006, 06:14
CO brukte mye det første året... Var synlig i aviser, magasiner og på store boards.

litt-amatør
24-05-2006, 10:50
Nå vet jeg ikke helt hvor mye man kan stole på "seat map" på bestillingssidene til DL og CO. Men jeg var også inne og søkte på OSL-EWR på Continental. Og det jeg så på noen utvalgte datoer var slett ikke at det var voldsomt fullt, mange dager var det godt med plass faktisk. Så jeg er noe usikker på om ruten fyller seg selv på en så enkel måte.

Men jeg la også merke til at det var mange dager det var helt fullt på business, mens det var godt med plass på economy. Det førstnevnte er vel ikke CO veldig misfornøyde med.