Log in

View Full Version : Langt der i nord, mye lenger enn man tror

Hypern
15-08-2014, 14:45
Hei.
Tenkte jeg skulle dele litt fra min helgetur til Svalbard. Tja hvor skal man begynne hen? Flybilletter til Svalbard er notorisk dyrt, men SAS regner dette som norsk innenriks (og derav rimelige Eurobonuspriser). Når de likevel var så lure og ga en del rabatt på en kampanje i mai så slo jeg like gjerne til og bestilte Plus. Bagasjen ble avlevert og pritag satt på. Fasttrack funka utmerket og så var det vel bare å traske bort til gate 19 eh NEI ikke så fort! Man oppdager at det står gate 50 og noe. Men er ikke Svalbard innlandet da? Njaa, joda, kanskje, jo både ja og nei. NEMLIG!

Svalbard er ikke en del av norsk tollsone eller immigrasjonssone. Ja da har man også tilgang til SAS sin utenrikslounge som passasjer i pluss eller om man har gullkort som jeg også har. SAS sin lounge forandrer seg ikke mye fra gang til gang. Øl har de, vin har de, litt lett mat har dem, sprit har dem i gullstua, men tja det er vel omtrent det. Og ja de har alkoholfritt også selvsagt. SAS sitt konsept for Svalbard er Europa, dvs om man flyr i Plus får man onkli' glass og det er musserende vin å få og i tillegg til det pizza etc.

Tidligere er det omtalt at det kun er maks 1 alkoholenhet gratis innenlands, men jeg helte i meg både vin og øl etc. Dvs noe som oversteg 1 alkoholenhet. Alt gratis slik det skal være i Plus. Flytiden til Longyearbyen ble anslått til å være 2 timer og 45 minutter denne fredagen, dvs det er som å fly Oslo-Nice.

Ellers var det slik en flytur med SAS pleier å være, ikke noe ekstraordinært eller noe som trakk nevneverdig ned. Kanskje litt passivt crew i Plus? Måtte aktivt tilkalle dem når jeg ville ha mer å drikke, men nå er ikke detta businessklasse heller.

Humpet greit da man tilslutt landet på Svalbard Lufthavn Longyear, dette grunnet permafrost som tiner om sommeren. Og her FUNKA pritag! Min bag var blant de første med annen pritagget bagasje. Så var det en rekke busser utafor. Var litt ventetid, mens sjåføren fylte den litt opp, men ikke veldig lang ventetid. Var nok passasjerer igjen i ankomsthallen ihvertfall så jeg antok han bare kjørte tilbake igjen og henta resten. Er jo begrensa hvor langt man kan kjøre på Svalbard med buss ihvertfall. Billetten koster 40 kroner for studenter og en 4-5 minutter senere var man på Radisson Blu. Her tok jeg meg en øl i baren så fort jeg hadde sjekket inn. Dette var nok Svalbards dyreste til 54 kroner for en halvliter! Men det holdt med en, skulle jo opp tidlig neste morgen for å dra på tur.

Rommet var superior rom med nøkkellås og det hele, elektroniske nøkkelkort var ihvertfall ikke standarden her. Helt ok rom, men kanskje ikke helt verdt pengene. Følte jeg fikk lite hotell for veldig mye pr natt, men sådan er Svalbard. Prisene jekkes jo opp kraftig i sommersesongen. Fikk faktisk sove greit selv med midnattsol. Fortsettelse følger (med bilder)

Flight Cancelled
17-08-2014, 13:17
Spennende, ser frem til å lese mer! :)

Har alltid ønsket å besøke Svalbard, men når man først reiser et par timer (som du skriver, OSL-LYR er like langt som OSL-NCE) blir det alt for lett å bli dratt med mot de varmere strøk.

Star Flyer
17-08-2014, 15:33
Hyggelig lesning! Godt å høre at de har fått kontroll på LYR-ruta :)

Har selv vært på Svalbard for bonuspoeng. Bra uttelling.

Ser frem til bilder :)