PDA

View Full Version : Where It All Begins

Paulo
14-08-2014, 22:06
Etter å ha samlet en haug med videoklipp har min svenske medstudent ved Keilir nå laget en flott video av hvordan det er å fly her på Island. Vi var heldige å fikk låne en liten plug som gjør at all radio blir tatt opp på mange av flyvningene i videoen.

La meg vite hva dere synes =) Tilbakemelding mottas med takk.

https://www.youtube.com/watch?v=yH06_GWYL_w&list=UUCwcjNCw-HCGskMrgLaQFRA

raider66
15-08-2014, 22:52
Takk for en flott filmsnutt! Kult og interessant at dere fikk med dere den havarerte DC-3'n. Behagelig musikk også!

Hva er fordelen med å ha flyet stasjonert på Keflavik kontra sentrumsnære Reykjavik lufthavn?

Beste hilsen Espen

Paulo
16-08-2014, 01:24
Hva er fordelen med å ha flyet stasjonert på Keflavik kontra sentrumsnære Reykjavik lufthavn?

Beste hilsen Espen

Reykjavik brukes mest som en flyplass for domestic flights. De aller fleste utenlandske flyselskap og militære fly benytter Keflavik. Reykjavik er nok mer trafikkert pga alle privatflyvninger, skole-flyvninger osv, men Keflavik har morgen -og ettermiddagsrush hver eneste dag, og da kan det hende man må i orbit, eller vente en stund på take off-tillatelse. En fordel på Keflavik er at vi kan øve på alt vi vil (untatt i rush-trafikken) som engine failure, sidevindslandinger, go-around osv. Flygelederne her er fleksible. I Reykjavik er det ikke lov å øve på engine failure f.eks.

Mvh Paulo

raider66
16-08-2014, 14:24
Ok og forståelig :-)

Det siste med engine failure, er det en ny regel på Reykjavik lufthavn? Gjorde en jobb på flyside der for tre år siden og da var det en to-motors maskin som øvde på engine failure på en av motorene ifm approach og departure.

Beste hilsen Espen

Paulo
16-08-2014, 14:53
Ok og forståelig :-)

Det siste med engine failure, er det en ny regel på Reykjavik lufthavn?

Beste hilsen Espen

Det er ikke godt å si, men i AIPen for BIRK (som er fra april i år) står det følgende:

"3. The following exercises are prohibited:
a. Exercises involving reduced performance, e.g.
simulated engine failure during take-off or landing;
b. Spotlandings;
c. Touch and go landings of multi engined aircraft;
d. Touch and go landings of aircraft with engine rating
of 220 hp or more"

RedLine
17-08-2014, 16:25
Utrolig kul filmsnutt! Tydelig at jeg må komme meg opp i luften og se Island "from above" mye mer ;)

Perfekt lengde også, perfekt å se i et lite ledig øyeblikk ;)

Cecilie
17-08-2014, 18:24
Wow! Kjempefin film, og musikken passet fint til :)

Paulo
18-08-2014, 15:40
Tusen takk for den gode tilbakemeldingen :)