View Full Version : Innsjekk med SAS
Hei!
Min samboer skal med SK 907 til New York i morgen.
Utreise er fra Bergen og billetten er bestilt gjennom wideroe.no. På SAS.no kommer det opp at Internett-check in ikke er mulig for denne avgangen. Er dette normalt? Både APIS og alle opplysninger er lagt inn. Hun reiser på visum og ikke ESTA.
Er annet spørsmål også. Hvor mange kolli får man gratis innenlands med UA når man er EB Sølv?
Takknemlig for alle nyttige innspill :-)
Ikke unormalt når hun rejser på visum. Samme hos os hver gang fruen er med på tur ;)
Basse-HAU
11-08-2014, 16:06
Er innenlands med UA på samme bestilling som nevnt ovenfor, så er det vel 2 kolli som gjelder. Er det derimot en separat bestilling, så er det UA sine regler som gjelder, og ikke noe bagasje fordel med EBS.
Ikke unormalt når hun rejser på visum. Samme hos os hver gang fruen er med på tur ;)
Tusen takk FlyHi :-) Glimrende med så rask respons. Da kan jeg berolige henne!
Er innenlands med UA på samme bestilling som nevnt ovenfor, så er det vel 2 kolli som gjelder. Er det derimot en separat bestilling, så er det UA sine regler som gjelder, og ikke noe bagasje fordel med EBS.
Takker så meget for innlegg, Basse-HAU :-) Informativt og oppklarende svar!
Norfindir
17-08-2014, 11:46
Siden jeg ønsker å få avklart rotet Optiontown har laget for meg, dvs oppgradert returen min uten å fortelle SAS om det, vil jeg prøve å sjekke inn så tidlig som mulig på ewr i dag. Noen som vet når SAS sine skranker åpner?
Siden jeg ønsker å få avklart rotet Optiontown har laget for meg, dvs oppgradert returen min uten å fortelle SAS om det, vil jeg prøve å sjekke inn så tidlig som mulig på ewr i dag. Noen som vet når SAS sine skranker åpner?
Hvis jeg ikke husker helt feil så åpner check-in 14.00 lokal tid og har åpent frem til siste SK flight for dagen har gått.
Norfindir
17-08-2014, 20:31
For å svare meg selv, de åpner offisielt for alle sas kl 13.30, men i dag åpna de 13.15.
For å svare meg selv, de åpner offisielt for alle sas kl 13.30, men i dag åpna de 13.15.
Ordnet det seg med oppgraderingen?
Norfindir
18-08-2014, 00:33
Se siste post i ot tråden. Det ordna seg ikke med ot, men sas ewr syntes synd på meg og ga meg en opup :)
Star Flyer
25-09-2014, 14:15
Er det mulig å droppe bagasjen på Self Service Bag Drop over 12 timer før avgang fra Oslo?
Skal ha en natt på Radisson Gardermoen. Deretter inn til sentrum ca. 06:00 morgenen etter for møter. Programmet varer helt til flyet går, så har ikke tid til å gå innom hotellet for å hente kofferten igjen.
Flyet går 19:30. Er det mulig at jeg dropper kofferten feks. 05:30?
(EBG og SAS Plus om det har noe og si).
Du kan jo bruke bagasje oppbevaringen
Hei glupe mennesker! Jeg og en kompis reiser til NY imorgen fra OSL. Vi er blant de uvaskede som sitter bak gardina. Når innsjekk åpnet var det kul umulig å endre sete, har fått 30D+E som ikke er noe å trakte etter. Noen her på forumet som vet hva jeg evt kan gjøre for å endre sete når internettmaskinen sier "NO..."?
The computer says no...
Beste tipset er å flørte og smile flott til innsjekk. Så har de kanskje noe fint på lur :) samt å følge med på appen (hvis SAS) og forsøke å kaste seg på hvis noe endrer seg der.
S
Reiser fra KRS så stikker ut på Kjevik med bøttevis med sjarm :) På tlf sa en svenske at det var (som de sier i danmark) "kug i computeren" på akkurat den flighten, så nå tas alle midler i bruk...
RescueMe
29-09-2014, 08:01
Hvor stor er egentlig sjansen for å få velge et bra sete i Go (f.eks. to-seter) på innsjekk til NY uten å ha forhåndsbooket sete?
hlorange
04-12-2014, 23:57
Sjekket akkurat flighten på lørdag, her var setereservasjonen fjernet. Til min store forskrekkelse så jeg at - iiiiiiiiiik! - det bare var B/E-seter igjen, med unntak av 2C. Ny setereservasjon på nett gav en kryptisk feilmelding i kjent stil.
Ringte inn - damen var veldig søt, men problemet var at "airport checkin is active", derfor kunne hun ikke assigne sete på flighten.
Noen amadeusguruer som aner hvorfor de aktiverer airport checkin så tidlig? Flight SK4676 går lørdag 15.50 fra ALC til OSL. Overbooket flight?
Kall meg gjerne en snobb, men 3:40 inneklemt mellom et fleskeberg og en alkoholisert kaptein Vom står ikke øverst på ønskelisten min i år...
hlorange
05-12-2014, 00:08
Flott. 1000 takk, LN-MOW :-)
Uten å bli alt for bastant og skråsikker, men det at "airport checkin is active" skal etter min erfaring ikke ha noe å si for hvorvidt du skal kunne velge sete på nett (den "aktiveres" ca. 2 dager før avgang tror jeg). Nå er det selvsagt mulig at ting er litt anderledes på "utestasjoner" (bl.a. ALC), men frem til en time før avgang skal du fremdeles kunne sjekke inn og velge blant de setene som er ledige på nett.
Superhai
05-12-2014, 10:48
Uten å bli alt for bastant og skråsikker
Jeg er ganske sikker på at 05400 agentene ikke har tilgang til sjekkinnsystemet, og får derfor ikke velge seter siden de bare har Amadeus-reservation tilgang.
hlorange
05-12-2014, 11:30
LN-MOW har sjekket og det er en setereservasjon inne i Altea, så den biten er i orden (fått midtgang). Er riktig det både Gunnar og Superhai sier, og setet er ikke synlig i Amadeus.
Mistenker at noen har flyttet meg fra vindussetet for å plassere en bevegelseshemmet der i stedet. Ikke første gang det skjer.
Takk for svar, folkens. Strålende service i dette forumet :-)
jamesclandestine
13-12-2014, 15:18
Printes det "priority" på luggage tag når man sjekker inn med automat (A*G)? Har en avgang fra TOS (med utenriks final dest.), og det går betydelig fortere å droppe bagasjen selv..
hlorange
13-12-2014, 15:37
Ja, men stikk bort i skranken og be om en orange pritag, det funker mye bedre. Spør om tre stykker så har du til neste gang og.
jamesclandestine
21-03-2015, 23:54
Hei,
jeg har greskegullet og har lagt merke til følgende pussige sak: Når jeg bestiller tur for meg og dragen med SAS og registrerer billettene i SAS appen og skal velge sete under checkin (hun har ikke status), så får hun bare velge setet fra f.eks. råd 10 og bakover. Hvis jeg derimot først velge setet mitt (samme tidspunkt) -så kan jeg velge setet rett bak PLUS råden. Jeg går ut fra at dette er grunnet Star Gull. Når jeg da ETTERPÅ velge hennes sete, kan hun sitte ved siden av meg. Jeg har nå sjekket dette ved tre turer og samme resultat hver gang. Hvis hun selv sjekker inn via sitt telefon er setene fremme i flyet ikke tilgjengelig. Sjekker jeg inn via min telefon OG først meg - umiddelbart deretter hun, så funker det.
Er det noe logikk i saken? Registrerer appen at vi reiser sammen? Dette fungerer også for biletter, som er bestilt separat. Er det tilfeldig?
Noen som vet om SAS har interlineavtale med Qatar og Royal Jordanian, og om de tagger bagasjen på to forskjellige reservasjoner? Flyr SAS til Oslo, og Qatar og Royal Jordanian videre.
Hvor finner en evt slik informasjon?
SAS og Qatar kan eg garantera har interline-avtale med kvarandre. Fekk sjekka inn baggasje heile vegen, sjølv om det var to forskjellige bookingar. Royal Jordanian veit eg ingenting om. ExpertFlyer.com (betalt abonnement, I guess) skal visstnok ha ein slags oversikt over dette.
Noen som vet om SAS har interlineavtale med Qatar og Royal Jordanian, og om de tagger bagasjen på to forskjellige reservasjoner? Flyr SAS til Oslo, og Qatar og Royal Jordanian videre.
Hvor finner en evt slik informasjon?
SAS og Qatar kan eg garantera har interline-avtale med kvarandre. Fekk sjekka inn baggasje heile vegen, sjølv om det var to forskjellige bookingar. Royal Jordanian veit eg ingenting om. ExpertFlyer.com (betalt abonnement, I guess) skal visstnok ha ein slags oversikt over dette.
SAS har interline med begge :D Legger ved oversikt over SK interline avtaler.
Chriscross
24-03-2015, 03:43
SAS har interline med begge :D Legger ved oversikt over SK interline avtaler.
Det er ikke dermed sagt at personen i innsjekkingsskranken gidder å ta seg bryet med å sende bagasjen helt frem, spesielt ikke om det er to ulike bookinger.
Drt handler ikke om å 'gidde'. Har man to separate billetter som ikke begge inneholder SAS/WF, er vel fortsatt prosedyren at man ikke skal sjekke bagasjen igjennom .... Det er en av ulempene man kjøper seg når man inversterer i separate billetter.
Flyr regelmessig mellom OSL og MNL/CEB og nesten alltid med SAS OSL -PEK og fra PEK - MNL med forskjellige. Noen ganger PEK-ICH-MNL/CEB med Asiana og andre ganger Air China PEK - MNL. Har også fløyet PEK-HongKong-MNL med Air China PEK-HongKong og Cathay HongKong-MNL. Alle gangene er bagasje sjekket igjennom til MNL. Det samme på returen selv om en noen ganger må fram med en vits å få smilebåndene igang før de klarer å sjekke igjennom til OSL. Skal nevnes at jeg er EBG/A3Gold og sjekker inn *A gold skranken.
Glemte det vigtigste i tråden.
Jeg booker OSL-PEK med SASbillett og viderereisen enter som Lifemiles bonusreise eller direkte fra Air China eller Orbitz. Altså ikke gjennomgående SAS billett.
Jeg har reist på separate billetter i mange år OSL-BKK-CNX
Aldri noe problem med gjennomgående bagasje med SAS da de fløy på BKK, alltid umulig hvis jeg fløy med Swiss til BKK.
Nå blir det stort sett Thai hele veien på gjennomgående billett selv om det blir en del dyrere...
Er det ikke lagt inn en mulighet i innsjekk på sas.no hvor man kan knytte sammen to separate bookinger? Mener jeg så det sist gang jeg sjekket inn på nett :)
Noen som vet hvordan dette evt fungerer i praksis?
Er det ikke lagt inn en mulighet i innsjekk på sas.no hvor man kan knytte sammen to separate bookinger? Mener jeg så det sist gang jeg sjekket inn på nett :)
Noen som vet hvordan dette evt fungerer i praksis?
Funka brillefint når jeg prøvde det med 2 bookinger på KRS-OSL-EWR og visa verca. Men da var det SK hele veien. Så det kan jo ha noe å si.
Superhai
25-03-2015, 10:12
SAS har som prosedyre å sjekke inn til endelig bestemmelsessted, med mindre andre begrensninger som MCT, overvekt, interline-avtaler, eller bestemmelser underveis begrenser.
TigerBlack
15-04-2015, 15:35
Skal fly ORD-CPH-OSL på mandag med AVI/Hund, og da er spørsmålet, sjekker man den inn som vanlig sammen med bagasje eller er det andre rutiner i USA ?
Prøvde å ringe SAS kundesenter, men som ventet ble det ikke noe fornuftig ut av det.
Noen som vet ?
Skal fly ORD-CPH-OSL på mandag med AVI/Hund, og da er spørsmålet, sjekker man den inn som vanlig sammen med bagasje eller er det andre rutiner i USA ?
Den sjekkes inn på vanlig måte skulle jeg tro. Det skjer i hvert fall på andre destinasjoner. Hunden blir da hentet på innsjekk av en stuer som tar den med ned til flyet. ;)
Det er bare ett sted å sjekke inn for SAS på ORD.
jamesclandestine
10-05-2015, 18:42
Hei,
skal for første gang reise med SK ex. DUS. Trenger jeg papir boarding pass eller fungerer det med smartphone?
Takk
Hei,
skal for første gang reise med SK ex. DUS. Trenger jeg papir boarding pass eller fungerer det med smartphone?
Takk
Tviler på at du vil slite med BP på mobilen. Både SK og LH bruker dette selv, så da vil jeg anta at DUS er vant med det.
SAS har lagt om til egen Altea i DUS, så det er akkurat som alle andre vanlige SAS-stasjoner.
jamesclandestine
11-05-2015, 16:59
takk! de siste gangen i FRA og TXL kunne jeg ikke få BP via automat, aldri prøvd bare med smartphone
jamesclandestine
18-05-2015, 16:52
Da var jeg innom DUS på turen. Jeg hadde noen problemer med appen og skulle få meg en oldschool BP. Til min overraskelse er LH ikke ground handler til SAS, og dermed var det heller ikke mulig å hente ut BP ved automat. SAS har selv to counter (1 vanlig og 1 biz) i terminal 1. Damen var dog så vennlig å gjøre meg oppmerksom på både fast track (sticker) og lounge tilgang.
Chriscross
25-07-2015, 13:48
Noen som vet om sas har fått på plass internett check in på SPU i år? Det fantes ikke for to år siden, da var det bare manuell.
Noen som vet om sas har fått på plass internett check in på SPU i år? Det fantes ikke for to år siden, da var det bare manuell.
Via flyplassen egne nettsider, ser det ut til.
https://www.sas.no/alt-om-reisen/sjekk-inn/internett-innsjekk/Check-in_eligibility/
Hei,
skal en tur til Hong Kong nå på torsdag. Når jeg logger inn på sas.no så får jeg beskjed om å legge inn Obligatorisk passasjerinformasjon:
For reiser til/fra, innenfor eller med overflyvning av Russland, krever russiske myndigheter informasjon i forkant av reisen.
Personopplysninger som må oppgis er: alle for-, mellom- og etternavn (som vist i passet), fødselsdato, kjønn, nasjonalitet, type og nummer på identitetsdokumentet (pass). Informasjonen må oppgis så snart som mulig og ikke senere enn 24 timer før avgang. For bestillinger som er gjort mindre enn 24 timer før avgang, må informasjonen oppgis på bestillingstidspunktet. Det er mulig å endre eller legge til passasjerinformasjon opp til 24 timer før avgang.
Får feilmelding når jeg legger inn informasjonen, "Systemet kunne ikke behandle forespørselen. Kontakt teknisk kundestøtte for ytterligere assistanse".
Er dette noe som evt. kan løses ved check-in eller bør jeg kontakte "teknisk kundestøtte" nå ?
Aaaah, SAS IT!
Det går fint att lösa vid incheck. :cool:
Heisann!
Jeg ville ringt 05400 og fått dem til å legge in det jeg krs-per. Går nok som savipix sier fint ved innsjekk, men bedre føre var. De russerne kan fort være vrange...
Var selv med den flighten i Desember, og da gikk det fint å legge inn detaljene på nettet. Men som man sier: "SAS IT sine veier er uransakelige ..."
Kim
Intet som trengs før man er på flyplassen, så ikke nødvendig å stresse.
rkvalvaa
11-01-2016, 15:58
Opplevde akkurat samme feilen for en uke siden for reise til Hong Kong, og ringte inn. De fikset det raskt, men er utrolig frustrerende å oppleve slike feil, man kan bli litt stresset.
Opplevde også det samme til HK i November. Ordnet alt på flyplassen ved innsjekk uten problemer...
Ok, takk for tips. Da tar jeg det på flyplassen.
Når åpner egentlig SAS' online innsjekk? Det offisielle svaret er 22 timer før første avgang i bestillingen, men i praksis har jeg opplevd at den ofte er åpen rett etter midnatt (skandinavisk tid) dagen før første flyavgang. Om man har et fly som går onsdag morgen kan man sjekke inn sent mandag kveld. Hva har dere andre erfart?
Og hvordan håndteres dette ved lange reiser, f.eks. med 2-3 kortdistanseavganger før en interkontinental avgang?
(Check-in via appen åpner konsekvent 22 timer før, det jeg tenker på her er innsjekking via www.sas.no.)
Jeg skal avgårde med fakirekspressen til CPH om noen dager, hvor under insjekkingsprosessen er det man kan kjøpe seg loungeadgang?
Kan man gjøre det i appen, eller er det kun på nettsiden?
Når åpner egentlig SAS' online innsjekk? Det offisielle svaret er 22 timer før første avgang i bestillingen, men i praksis har jeg opplevd at den ofte er åpen rett etter midnatt (skandinavisk tid) dagen før første flyavgang. Om man har et fly som går onsdag morgen kan man sjekke inn sent mandag kveld. Hva har dere andre erfart?
Og hvordan håndteres dette ved lange reiser, f.eks. med 2-3 kortdistanseavganger før en interkontinental avgang?
(Check-in via appen åpner konsekvent 22 timer før, det jeg tenker på her er innsjekking via www.sas.no (http://www.sas.no).)
36 timer før første avgang. Hvis du flyr fra OSL til CPH klokken 07.00 19. februar, så kan du sjekke inn både på appen og nett fra klokken 19.00 17. februar.
Merk at du ikke kan trykke på knappen "check in" på bookingen din, men du må manuelt skrive inn PNR og etternavn i fanen "check in" nederst i appen.
Hvis du har videreforbindelse fra CPH, la oss si kl 12 til EWR, så kan du altså allikevel sjekke inn kl. 19, 17.februar.
Superhai
15-02-2016, 10:11
Når åpner egentlig SAS' online innsjekk?
(
Sjekk-inn åpner 36 timer før, det er slik det er programmert. Unntak er hvor Altéa ikke benyttes og lokale prosedyrer styrer. Det kan også være avvik som gjør at åpning utsettes.
Sundet81
16-02-2016, 12:39
Jeg skal avgårde med fakirekspressen til CPH om noen dager, hvor under insjekkingsprosessen er det man kan kjøpe seg loungeadgang?
Kan man gjøre det i appen, eller er det kun på nettsiden?
Kun på nettsiden tror jeg - da får du opp bannere med lounge og ekstra bagasje som du kan klikke på for å legge til.
Du kan også gjøre det i automat på flyplassen, men jeg mener da det koster mer.
Om så SAS' lounger er verdt de 179 kronene de tar, er en annen sak...
Kun på nettsiden tror jeg - da får du opp bannere med lounge og ekstra bagasje som du kan klikke på for å legge til.
...
Om så SAS' lounger er verdt de 179 kronene de tar, er en annen sak...
Fikk ordnet det ved innsjekk i går, det er glatt verdt 179 kroner for min del, om jeg skulle sette til livs den mengden mat jeg har tenkt å gjøre nå, ute blandt de uvaskede, så hadde det kostet langt mer enn 179 kroner.
Jeg er derimot tvilende til at OSL lounge er verdt 300 kroner, men det er en anna skål..
Hei!
Reiser til USA førstkommende fredag, med første flight 06.50. Har forstått det sånn fra innlegg lenger opp i tråden her at innsjekk på nett og i app åpner 36 timer før første avgang. Prøvde nettopp å sjekke inn i appen, men fikk bare beskjeden "Internet check-in not possible. Please check in at the airport."
Har noen en idé om hva det kan skyldes? Alle i bestillingen reiser på ESTA.
Hei!
Reiser til USA førstkommende fredag, med første flight 06.50. Har forstått det sånn fra innlegg lenger opp i tråden her at innsjekk på nett og i app åpner 36 timer før første avgang. Prøvde nettopp å sjekke inn i appen, men fikk bare beskjeden "Internet check-in not possible. Please check in at the airport."
Har litt blandet erfaring med veldig tidlig innsjekk på langdistanserutene, både til Asia og USA. Prøv igjen i morgen tidlig, blir ikke overrasket om du får det til da.
Norfindir
17-02-2016, 19:36
Hei!
Prøv igjen litt nærmere avgang. Antar at dere har lagt inn APIS også? I værste fall er en av dere flagga til SSSS (https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_Security_Screening_Selection)
sabergum
17-02-2016, 19:37
Har du lagt inn obligatorisk passasjerinfo (APIS) med passnummer og det hele?
Er alle flyvninger med SK eller *A?
Har du lagt inn obligatorisk passasjerinfo (APIS) med passnummer og det hele?
Er alle flyvninger med SK eller *A?
Prøv igjen litt nærmere avgang. Antar at dere har lagt inn APIS også? I værste fall er en av dere flagga til SSSS (https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_Security_Screening_Selection)
Alt av APIS-informasjon er lagt inn, ja. Alle flyvninger er med SK.
Når det gjeld setevalg ved innsjekk; er det noko triks for å sjå skilnad på oppteke sete og (soft)blokkert sete? Eg har dei fleste gangar (i Plus) hamna på tre-setar som er full ved innsjekk, men det er nesten aldri folk i midtsetet likevel. Sist tur frå Oslo var egentleg heile treseteren ledig, sjølv om alle sete var opptekne då eg sjekka inn.
Når det gjeld setevalg ved innsjekk; er det noko triks for å sjå skilnad på oppteke sete og (soft)blokkert sete? Eg har dei fleste gangar (i Plus) hamna på tre-setar som er full ved innsjekk, men det er nesten aldri folk i midtsetet likevel. Sist tur frå Oslo var egentleg heile treseteren ledig, sjølv om alle sete var opptekne då eg sjekka inn.
expertlyer.com viser soft-block
expertlyer.com viser soft-block
Takk for svar! Det funkar med gratisversjon ser eg. Men det er eit par seter som står som blocked på expertflyer men er ledige i appen. Kva betyr det skal tru? Eg er EBS.
Takk for svar! Det funkar med gratisversjon ser eg. Men det er eit par seter som står som blocked på expertflyer men er ledige i appen. Kva betyr det skal tru? Eg er EBS.
Tja, det er diverse faktorer som gir ulike personer tilgang til ulike seter andre ikke har tilgang til. Nøyaktig hvilke kriterier som ligger til grunn holdes vel hemmelig, men etter min erfaring gir i alle fall høyere status tilgang til flere seter, spesielt på de første radene i go.
Det var faktisk en av oss som var flagget til SSSS, ja. Litt OT i forhold til tråden, men er det noen spesielt sjekken innebærer? Og er den på avreiseflyplass, eller hos CBP?
Sikkert dumme spørsmål, men håper det går fint at en uerfaren reisende spør :)
Jeg fikk samme feilmelding før jul, og merket i grunnen ingenting i immigrasjonen, utenom et par spørsmål mer enn jeg har fått før. Er nok mer SAS IT som står bak.
Hei!
Antagligen är flighten till USA "under preparation" och öppnas 22 timmar före dep, kanske tidigare.
Antagligen är flighten till USA "under preparation" och öppnas 22 timmar före dep, kanske tidigare.
Fant problemet, en av oss var blitt flagget ut til SSSS (https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_Security_Screening_Selection). Ellers takk for svar :)
Jeg fikk samme feilmelding før jul, og merket i grunnen ingenting i immigrasjonen,.
SSSS er kun for security, ikke for immigrasjon. På reise fra USA vil du bli sendt gjennom en egen kanal (noe som kan være en fordel hvis køene er lange) men andre veien er jeg ikke sikker på hva de gjør på ikke-amerikanske selskaper. Muligens ekstra inspeksjon på gate, som du vil få med et amerikansk selskap.
I CPH holder pleier SAS å holde deg igjen rett utenfor gate området, så boarder de flyet. Deretter slipper de SSSS inn i gateområdet der det som regel blir stilt en god del ekstra spørsmål og sjekket en runde ekstra før du får gå ombord.
Hei,
Noen som vet hvor lenge før avgang SAS' innsjekk/bag drop åpner i Tokyo?
Klarer ikke å finne den informasjonen på nettsidene til SAS.
Hei,
Noen som vet hvor lenge før avgang SAS' innsjekk/bag drop åpner i Tokyo?
Klarer ikke å finne den informasjonen på nettsidene til SAS.
Mellom 9.00 - 9.30, avhengig av hvor mange som har samlet seg i kø.
Takk for svar! Var der litt over 10 og da var det i hvert fall åpnet :)
Ref internet check-in not possible, så fikk jeg denne også grunnet SSSS. Ikke at jeg forstår poenget, men sjekker da inn likevel bare på flyplassen. SSSS sjekk på CPH var veldig greit, de har avlukke og kaller inn en og en person. Det var swab av elektronisk utstyr samt meg selv, fort gjort av et par hyggelige dansker. Overraskende lite spørsmål, bare ønske om god tur. Etterpå slapp jeg rett ut i vanlige gate område med resten av flyet.
Er det slutt på at checkin åpner 36 timer før avreise?
Flyr GZP-OSL søndag klokka 1220 og får ikke sjekka inn enda, hverken på nett eller i appen, reiser i SAS Plus om det skal ha noe å si!
Sent from my HTC One using Tapatalk
Mener å ha lest at SAS ikke tilbyr OLCI fra GZP, så det er sannsynligvis grunnen.
Edit: ikke mulig, https://www.sas.no/Alt-om-reisen/Sjekk-inn/Innsjekkingsmuligheter/
Er det slutt på at checkin åpner 36 timer før avreise?
Flyr GZP-OSL søndag klokka 1220 og får ikke sjekka inn enda, hverken på nett eller i appen, reiser i SAS Plus om det skal ha noe å si!
Sent from my HTC One using Tapatalk
Svigermor skal på samme flighten i plus. Må sjekke inn på flyplassen. Ikke online fra GZP
petter380
15-05-2016, 15:47
Er det en sas.no bøgg, eller stemmer dette når jeg prøver å sjekke inn til BOS-CPH:
Det er ikke mulig å sjekke in på internet - Sjekk in på flyplassen
?
SAS_flyer
15-05-2016, 15:49
Er det en sas.no bøgg, eller stemmer dette når jeg prøver å sjekke inn til BOS-CPH:
?
Innsjekk til USA må skje på flyplass.
Du er nok bare for tidlig ute ....
Innsjekk til USA må skje på flyplass.
Innsjekk til USA kan skje online (vedkommende spør om reise fra USA)
Ved reiser til USA kan du sjekke inn online eller på flyplassen.
Kilde: http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/pass--visum/usa/
Merk at du ikke kan sjekke inn på mobil fra alle destinasjoner, sannsynlig vis ikke fra Boston. Som vanlig har ikke SAS oppdatert listen med nye destinasjoner :rolleyes::
http://www.sas.dk/alt-om-rejsen/check-in/check-in-muligheder-i-forskellige-lufthavne/
Er det noen som vet om det er mulig og sjekke inn bagasje med Sas på sen kveld/natt? ankommer med Thurkish kl 23, og har seperate billetter til Trondheim formidagen etter?
Hei Runem!
Innsjekk er trolig stengt innen du har fått bagasjen, så må nok slepe på den.
Kim
Hei Runem!
Innsjekk er trolig stengt innen du har fått bagasjen, så må nok slepe på den.
Kim
regna egentlig med det, takk for kjapt svar, får dra med meg bagasjen bort på raddison istedet ;-)
Grompf...
[Generell rant]
flyr OSL-FRA-DXB med SK/LH i morgen. Begge på SK flight nr.
Får ikke sjekket inn online på LH leg'et hos LH, da det har SK nr og ikke på SK (da det er LH op.?)
Det vil si at jeg må stable med meg hele håndbagasjen min til SK innsjekk dragene på OSL, og de pleier å mislike håndbagasjeregimet mitt og ville sjekke inn bags - noe som her helt utenkelig... skal nemlig rett videre fra DXB med QR på separat booking, og uansett blir det bare søl med innsjekket bagasje.
Skjønner at jeg burde droppe sånne "tryllebookinger" men det blir liksom så sykt tidsbesparende de gangene det virker
[/generell rant]
Hmmm... evt skip'e hele innsjekk på OSL og gå rett i transfer desk i FRA? Eller på lounge og spør om de kan skrive ut bp?
Hmmmm
Jeg ville nok bare plukket opp boarding pass i lounge i Frankfurt, gitt at du har litt tid og ikke skal ha en treningsøkt mellom flyene. Du kunne kanskje også fått transfer desk til SAS på utland til å fikse det også? De bryr seg ikke om bagasje og sånt hvert fall.
Er jeg veldig tidlig ute bare, eller går det ikke lenger an å sjekke inn på nett på SAS appen 36t før? Skal fly ORD-ARN-OSL i morgen 04.09, STD 2105.
Er jeg veldig tidlig ute bare, eller går det ikke lenger an å sjekke inn på nett på SAS appen 36t før? Skal fly ORD-ARN-OSL i morgen 04.09, STD 2105.
App=24t før, men logg inn på sas.no, da får du sjekket inn
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sundet81
04-09-2016, 11:32
Kan sjekke inn i appen 36 timer før hvis du taster inn PNR og etternavn via innsjekkfunksjonen.
jameson82
08-11-2016, 13:26
Skal til IAD imorgen å forsøker å sjekke inn. Får bare beskjed om at internett innsjekk er ikke mulig,sjekk inn på flyplass. Er en bonus billett i SAS plus. Noen som har en aning om hvorfor det ikke går?
Skal til IAD imorgen å forsøker å sjekke inn. Får bare beskjed om at internett innsjekk er ikke mulig,sjekk inn på flyplass. Er en bonus billett i SAS plus. Noen som har en aning om hvorfor det ikke går?
Tror grunnen er at de må sjekke pass/visum/esta manuelt før du får sjekket inn
Tror grunnen er at de må sjekke pass/visum/esta manuelt før du får sjekket inn
Eventuellt är flighten stängd för reseating etc. Försök igen om ett par timmar. Går det inte är det dokument "issues".
jameson82
09-11-2016, 12:31
Grunnen var vist at jeg var heldig å fikk SSSS nederst på boarding passet og måtte papirlappsjekkes ved gate på CPH
Chriscross
18-11-2016, 12:02
Finnes det noen innsjekkingsautomater på Oslo S?
Ja, ved billettautomatene til Flytoget.
Chriscross
18-11-2016, 13:57
Ah, var redd de var fjernet. Blir kanskje en tur inn dit for å få lagt inn eb-nummer da.
Ah, var redd de var fjernet. Blir kanskje en tur inn dit for å få lagt inn eb-nummer da.
du kan også legge inn EBNummer ved innsjekk online eller på OSL
robertaas
24-11-2016, 19:22
Pga. streik i Lufhansa har jeg blitt booket om til SAS + Air Berlin. Har prøvd sjekke inn hos SAS, men der får jeg bare booket inn for den første flighten som er med SAS. Hos Air Berlin får jeg bare feilmeldingen "CARRIER_UNSUPPORTED".
Noen ideer om hvordan jeg skal få sjekket inn? Support hos Air Berlin skjønner lite.
Pga. streik i Lufhansa har jeg blitt booket om til SAS + Air Berlin. Har prøvd sjekke inn hos SAS, men der får jeg bare booket inn for den første flighten som er med SAS. Hos Air Berlin får jeg bare feilmeldingen "CARRIER_UNSUPPORTED".
Noen ideer om hvordan jeg skal få sjekket inn? Support hos Air Berlin skjønner lite.
Innsjekkings- eller transferskranken på flyplassen?
Normalt skal innsjekk på gjennomgående legs gjøres hos første carrier, derfor funker det ikke å sjekke inn på nett hos Air Berlin (systemet forventer at SAS fikser det). Kan være de fikser det i skranken på OSL, evt. må du ta det ved transfer. (Dette er uavhengig av allianse, men har med interlining å gjøre, og kanskje det at du har en billett som er endret m.v.)
robertaas
24-11-2016, 22:08
Tenkte det var en dårlig idé å begynne å gå landside under transit og så stille seg i en innsjekkingskø samtidig som man kanskje får dårlig tid. For ikke å glemme at jeg jo har lounge-status hos One World som skal brukes i mens jeg er i transit. ;)
Om SAS fikser det på Gardermoen er jo alt i orden, men om ikke er det noen vits i å prøve seg hos BA på Gardermoen?
Hvorfor gå landside? Gå til transferdesk eller rett til gate. Interline Through Check In (ITCI) er en kostbar programmeringsjobb og man linker seg ikke alltid til selskaper man ikke har direkte samarbeid med. BA kan nok intet gjøre. De jobber i andre datasystemer.
Jeg fikk sjekket inn bagasjen hele veien da jeg fløy AB-SK i fjor, men måtte få nytt boardingkort av SAS på transferflyplassen.
robertaas
24-11-2016, 23:28
Hvorfor gå landside? Gå til transferdesk eller rett til gate. Interline Through Check In (ITCI) er en kostbar programmeringsjobb og man linker seg ikke alltid til selskaper man ikke har direkte samarbeid med. BA kan nok intet gjøre. De jobber i andre datasystemer.
Tenkte av BA og AB var i samme allianse slik at det kunne være en løsning.
robertaas
24-11-2016, 23:30
Takk for tips. Jeg må visst reise litt mere slik at jeg får dreis på dette.
Tenkte av BA og AB var i samme allianse slik at det kunne være en løsning.
Naturlig tanke, men selv om man jobber i samme systen, er man i forskjellige partisjoner. Så derfor kan f.eks. heller ikke SAS sjekke inn direkte på en ren Lufthansaflight selv om begge bruker Amadeus.
robertaas
25-11-2016, 19:43
Normalt skal innsjekk på gjennomgående legs gjøres hos første carrier, derfor funker det ikke å sjekke inn på nett hos Air Berlin (systemet forventer at SAS fikser det). Kan være de fikser det i skranken på OSL, evt. må du ta det ved transfer. (Dette er uavhengig av allianse, men har med interlining å gjøre, og kanskje det at du har en billett som er endret m.v.)
Det klarte ikke SAS på Gardermoen.
Hvorfor gå landside?
Derfor
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=41448&stc=1&d=1480099371
http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-and-go-to-gate-7.png
robertaas
26-11-2016, 07:10
Hadde som sagt planlagt å bruke tiden på å utnytte min lounge-status hos One World.
Trudde SAS har ei godt gøymt teneste slik som widerøe for bekreftelse på gjennomført reise. Kansje ikkje?
Det hadde vært praktisk, men har altså ikke funnet noe. Norwegian sender det jo automatisk på e-post, som kanskje er litt i overkant.
Argument on at dette er vanskelegare enn det bør vere, går i /dev/null. ;)
Hører man på slike argumenter er man jo ikke drage, men en kollega. "Men der får gå bra denne gangen, da."
Boardingpass som vedlegg til reiseregning? Det tror jeg det ble slutt på for ca 20 år siden i firmaet jeg er ansatt i...
Sent from my iPad using Tapatalk
Det hadde vært praktisk, men har altså ikke funnet noe. Norwegian sender det jo automatisk på e-post, som kanskje er litt i overkant.
Hører man på slike argumenter er man jo ikke drage, men en kollega. "Men der får gå bra denne gangen, da."
Skulle tru vi jobba på nøyaktig same plassen. :)
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Chriscross
27-11-2016, 23:04
Finner ikke svaret selv om det er her inne: Hvor tidlig kan en sjekke inn på automat på osl? Er grensen der også 22 t før?
Ja, men du kan ikke levere bagasje før samme dag.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Chriscross
28-11-2016, 07:41
Ja, men du kan ikke levere bagasje før samme dag.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nei, men jeg kan få registrert bonuskortet på en bonustur[emoji6]. Blir nok en tir inn til Oslo S og automatene der i ettermiddag.
Jeg skal på weekendtur med SAS idag, bestilt med min samboers bonuspoeng. Jeg har et skarve sølvkort, så tenkte at vi ihvertfall kunne nyte godt av å gå i fast track. Men når jeg sjekket inn på appen, var det ikke mulighet for å få legge inn bonuskort, ei heller når jeg gikk inn på sas.no etterpå.
Noen som vet hvordan man kan løse dette? Må det manuelt registreres på flyplassen?
Blir veldig takknemlig for svar.
Jeg skal på weekendtur med SAS idag, bestilt med min samboers bonuspoeng. Jeg har et skarve sølvkort, så tenkte at vi ihvertfall kunne nyte godt av å gå i fast track. Men når jeg sjekket inn på appen, var det ikke mulighet for å få legge inn bonuskort, ei heller når jeg gikk inn på sas.no etterpå.
Noen som vet hvordan man kan løse dette? Må det manuelt registreres på flyplassen?
Blir veldig takknemlig for svar.
Ta kontakt med SAS på chat, evt. kan du gjøre det ved innsjekk på automat/skranke.
Ta kontakt med SAS på chat, evt. kan du gjøre det ved innsjekk på automat/skranke.
OK.
Takk for svar!
robertaas
06-01-2017, 09:18
Ved bonusturer har bestandig måtte sjekke inn i skranke for å få registrert bonuskort/status på borddingkortet. Kontakter jeg support så sier de bare at jeg må gjøre det i skranken. Og nei, det virker heller ikke fra automaten.
"Fast track" har lite for seg om du reiser fra OSL da den oftest er tregere enn vanlig sikkerhetskontroll. Folk tror ikke dette, men sjekk tiden selv eller spør de som jobber der.
Det som derimot er greit er å få registrert status om det er overbooking eller ombooking for da risikerer du ikke å komme sist i køen. En gang jag hadde det travelt måtte jeg springe rett til gaten med mitt printede boardingkort uten status. Jeg tok kontakt ved gaten og spurte om de kunne legge på mitt bonuskort. De sa det var lurt av meg for det var kanseleringer og ombookinger og de holdt på å gi meg avreise neste dag.
Ved bonusturer har bestandig måtte sjekke inn i skranke for å få registrert bonuskort/status på borddingkortet. Kontakter jeg support så sier de bare at jeg må gjøre det i skranken. Og nei, det virker heller ikke fra automaten.
"Fast track" har lite for seg om du reiser fra OSL da den oftest er tregere enn vanlig sikkerhetskontroll. Folk tror ikke dette, men sjekk tiden selv eller spør de som jobber der.
Takk for tips.
Jeg reiser fra SVG, og fredags ettermiddag pleier det å være en god del tid å spare i fast tracken.
Jeg fikk bekreftet fra hun på chatten at hun nå hadde lagt inn kortet.
Jeg kansellerte innsjekkingen for å prøve på ny, men det kom fortsatt ikke opp noe kort, så ser ikke ut som det fungerte....:(
robertaas
06-01-2017, 12:41
Jeg fikk bekreftet fra hun på chatten at hun nå hadde lagt inn kortet.
Jeg kansellerte innsjekkingen for å prøve på ny, men det kom fortsatt ikke opp noe kort, så ser ikke ut som det fungerte....:(
Been there, done that. Det er nok kun skranken som fungerer, men som EBS kan du jo bruke Biz-skranken.
Hør på Robert. Med bonusbilletter blir det stadig rot, så gå i skranken og få det registrert. Da har du omtrent 90% sjanse for at det fungerer.
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Been there, done that. Det er nok kun skranken som fungerer, men som EBS kan du jo bruke Biz-skranken.
Etter å ha ventet et par timer, så fungerte det faktisk!
Det står nå "Fast track available" på mitt boardingkort.
Men kun meg, ikke mitt reisefølge.
Er det kun når bonusuttaket skjer på en som er EBS/G/D, at det også gjelder for resten av følget.....?
Etter å ha ventet et par timer, så fungerte det faktisk!
Det står nå "Fast track available" på mitt boardingkort.
Men kun meg, ikke mitt reisefølge.
Er det kun når bonusuttaket skjer på en som er EBS/G/D, at det også gjelder for resten av følget.....?
Etter helgens tur kan jeg bekrefte at når man som sølvmedlem "blir invitert til å benytte seg av fast track", som jeg på skranken ble fortalt at det het, så er det personlig, og gjelder kun for deg selv.
Så egentlig, uten å høre altfor sutrete ut, så er det jo en ganske verdiløs gode, ihvertfall når man er flere i reisefølget, siden man allikevel må vente på de man reiser med.
Siden tidsperioden i tillegg er så begrenset, så er det jo sjelden man får benyttet seg av denne goden.
Jeg hadde heller foretrukket å få 10% flere EB-poeng, slik som det var før.
Ikke at det overrasker meg, men det var jo selvfølgelig uvitenhet og uklarhet rundt sølvproduktet. I København ble jeg først nektet å bruke Business-klasse bagdrop, og når jeg skrev ut bagtag på automaten, fikk jeg spørsmål om jeg ville kjøpe loungetilgang for DKK 189,-.......
Du kan ha med deg "gjester" inn i loungen når du er EBS.
Siden du reiste 8 jan hadde du lounge tilgang og du kunne tatt med deg resten av gjengen inn i loungen gratis.
To ganger nå har jeg sjekket inn tidligere enn dette. I dag underkanten av 24 timer. Viktig å få de rette seter. Nå rad 8 til LHR i morgen ... Er dette ny norm ?
Sånn har det vel vært lenge når man sjekker inn på web-siden (ikke på app).
hlorange
21-02-2017, 08:36
Funker i appen og, bruk den manuelle innsjekksknappen og tast inn reservasjonsnummer og navn.
Mener jeg alltid i appen har sjekket inn 24t før...
App funker fra 36 timer før, men må som det nevnes over her, gjøres manuelt.
Scandinavian
21-02-2017, 10:11
Uoffisielt så er det vel 34 eller 36 timer hvis man bruker den manuelle metoden med å skrive inn navn og reservasjonsnummer. Det har i hvert fall jeg gjort i flere år.
FlightDeck
21-02-2017, 11:15
To ganger nå har jeg sjekket inn tidligere enn dette. I dag underkanten av 24 timer. Viktig å få de rette seter. Nå rad 8 til LHR i morgen ... Er dette ny norm ?
Har som det sies vært slik lenge. Det er lurt å ha på varsling på appen, så får man beskjed med en gang innsjekking åpner (24 timer før).
Takk så mye folkens.. Greit med 24 timer, men har ikke SK App. Alle billetter til USA UA "16" billetter pluss UA App
App funker fra 36 timer før, men må som det nevnes over her, gjøres manuelt.
evt. stille klokka på mobilen noen timer.
Jeg planlegger å bestille en t/r OSL-CPH-NRT-ICN som gjennomgående billett på sas.no hvor SAS tar seg av de fleste flygningene med unntak av NRT-ICN som betjenes av Asiana (ikke codeshare).
Jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til bagasjereglene i dette tilfellet? I utgangspunktet er jeg EBS og har da som regel 1 ekstra bagasje på SK-flygninger. Gjelder det også i dette tilfellet hvor deler av turen betjenes av OZ? SK er vel "most significant carrier" her, men hjelper det? Hvis så er tilfelle, så innbiller jeg meg blant annet at det kan bli problematisk å overbevise innsjekkingspersonalet i Seoul om denne særegne Eurobonus-fordelen. Hvis jeg skulle bli EBG innen avreise, så vil jeg jo uansett kunne ha med meg to bagasjer jf. *A-reglene, men har jeg da mulighet til tre stk i dette tilfellet?
Jeg har forsøkt å google, men fant ikke noe entydig svar på dette. Jeg prøvde meg også på sas.no-chatten, hvor jeg fikk blankt nei på ekstra bagasje fordi det kun gjelder SK-flygninger. Kanskje har damen rett, men jeg vil gjerne dobbeltsjekke med deres kloke hoder. I mitt hode høres det fornuftig ut å følge SAS sine regler gjennom hele reisen.
Scandinavian
05-03-2017, 19:51
Må du sjekke inn på nytt og fortsetter reisen med et annet selskap enn SAS så får du ikke noe ekstra bagasje, siden ekstra bagasje kun gjelder hos SAS. Det er ikke en Star Alliance fordel.
Må du sjekke inn på nytt og fortsetter reisen med et annet selskap enn SAS så får du ikke noe ekstra bagasje, siden ekstra bagasje kun gjelder hos SAS. Det er ikke en Star Alliance fordel.
I dette tilfellet er det ikke snakk om noen ny innsjekk, det er gjennomgående billett hele veien hvor SK er "hovedselskap"/MSC. Men på tilbakeveien må jeg sjekke inn i Asiana-skranke på ICN.
SAS_flyer
05-03-2017, 21:43
I dette tilfellet er det ikke snakk om noen ny innsjekk, det er gjennomgående billett hele veien hvor SK er "hovedselskap"/MSC. Men på tilbakeveien må jeg sjekke inn i Asiana-skranke på ICN.
Utreise går nok greit. Retur er verre. Forhold deg til billetten.
Jeg har en sammenhengende booking i morgen, OSL-CPH-DUS. Jeg får sjekket inn på OSL-CPH, men ikke til siste flyvning (SK629), verken på nett eller i app. Noen som kan tenke seg hva det skyldes? Kan det være på grunn av at den er operert av Cimber? Overbooket? Eller skal den kanselleres? Det er ikke billetter til salgs til avgangen.
YawDamper
14-04-2017, 17:07
Valgte nettopp sete for bedre halvdel på dagens SK944. I SAS-app'en finnes ikke setene 1H-8H. Hvordan kan dette ha seg?
Går det an å scrolle? Ellers er det formatteringsfeil antagelig. Har sett det med andre flytyper også.
YawDamper
14-04-2017, 17:24
Går det an å scrolle? Ellers er det formatteringsfeil antagelig. Har sett det med andre flytyper også.
Sitter her med SAS-app. i siste utg. av iOS. Ingen scrollemulighet her. Får ikke sjekket på PC/web før i efta. 9H og 10H i "minikabinen" er synlige.
YawDamper
02-08-2017, 12:31
Hei. Denne helgen går turen fra Oslo, via CPH, til Grønland. Vi skal på cruise med Hurtigruten. Billettene fra OSL går med SAS i C, ordinært rutefly. Videre med Air Greenland, chartret, ikke mottatt noen PNR for denne, kun flightnummer.
Er det mulig å sjekke inn gjennomgående fra OSL? Eller må man (stønn!) ut i CPH for å sjekke inn på nytt? Orker ikke tanken på konas veskestyr i security.
Kanskje hun kan vente airside med håndbagasjen mens du går ut og sjekker inn på nytt?
Er da transfer disker i CPH airside. Bruk dem
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
YawDamper
02-08-2017, 14:21
Kanskje hun kan vente airside med håndbagasjen mens du går ut og sjekker inn på nytt?
Ja, det forekommer meg at det kan være verdt ulempen, å parkere henne i passende lounge mens jeg tar turen ut.
YawDamper
02-08-2017, 14:22
Er da transfer disker i CPH airside. Bruk dem
Hvordan fungerer det?
Sjekke bags på vanlig måte, kun til CPH - og deretter oppsøke transfer disk i CPH, airside? Vil de kunne få noen til å fiske tak i bagasjen og ekspedere den videre, fra landside?
Er redd for at bagasjen ikke skal komme frem samtidig med oss (til Grønland). Skal som sagt rett videre med skip, og når det først har kastet loss er det få eller ingen muligheter til å få ettersendt evt. forsinket bagasje.
Får også fullstendig frysninger av tanken om madames veske(r) og security, noe mindre flyplass-effektivt vesen eksisterer ikke.
Hvordan fungerer det?
Sjekke bags på vanlig måte, kun til CPH - og deretter oppsøke transfer disk i CPH, airside? Vil de kunne få noen til å fiske tak i bagasjen og ekspedere den videre, fra landside?
Er redd for at bagasjen ikke skal komme frem samtidig med oss (til Grønland). Skal som sagt rett videre med skip, og når det først har kastet loss er det få eller ingen muligheter til å få ettersendt evt. forsinket bagasje.Beklager leste ikke hele innlegget. Den måten der forutsatte selvsagt at bagasjen ble sendt hele veien fra OSL. Ville kanskje prøve å få fatt i PNR fra selskapet så kanskje OSL klarer å trylle :)
Beklager leste ikke hele innlegget. Den måten der forutsatte selvsagt at bagasjen ble sendt hele veien fra OSL. Ville kanskje prøve å få fatt i PNR fra selskapet så kanskje OSL klarer å trylle :)
SAS har interline-avtale med GL og det holder vel med flightnummer på neste flyvning for å lage bagtag. Deretter må man ta med bagasjekvitteringsslippen til transfer å be dem sjekke bagasjen inn på neste flyvning for at den skal lastes på.
Ser det kommer en endring fra 01. Oktober. Du kan ikke lenger bruke eb kortet for å sjekke inn på automatene. Er det dagen wf og sk skiller lag på ekte?
Idag kan man ikke lengere adm. reiser med wf i appen. Ikke velge seter i app eller automat.
robertaas
07-08-2017, 13:03
Ser det kommer en endring fra 01. Oktober. Du kan ikke lenger bruke eb kortet for å sjekke inn på automatene. Er det dagen wf og sk skiller lag på ekte?
EB-kort har da aldri fungert på automatene, i alle fall ikke for meg.
EB-kort har da aldri fungert på automatene, i alle fall ikke for meg.
Fungerer 100% her. Pussig.
YawDamper
09-08-2017, 11:20
SAS har interline-avtale med GL og det holder vel med flightnummer på neste flyvning for å lage bagtag. Deretter må man ta med bagasjekvitteringsslippen til transfer å be dem sjekke bagasjen inn på neste flyvning for at den skal lastes på.
Nei, det holdt ikke. Måtte ut i CPH og sjekke inn på nytt.
Og greit var det, for et titalls reisende som på mystisk vis fikk bagasjen sjekket inn hele veien til Grønland har fortsatt ikke mottatt bagasjen. Og skipet har nå forlatt sivilisasjonen.
Fruen måtte forresten bli med til innsjekk i CPH/personlig oppmøte. Det var deretter bare å stålsette seg og skille lag i køen til security, for deretter å bli lykkelig gjenforent på innsiden. Selvsagt etter 7 minutters venting på bedre halvdel.
Nei, det holdt ikke. Måtte ut i CPH og sjekke inn på nytt.
Og greit var det, for et titalls reisende som på mystisk vis fikk bagasjen sjekket inn hele veien til Grønland har fortsatt ikke mottatt bagasjen. Og skipet har nå forlatt sivilisasjonen.
Fruen måtte forresten bli med til innsjekk i CPH/personlig oppmøte. Det var deretter bare å stålsette seg og skille lag i køen til security, for deretter å bli lykkelig gjenforent på innsiden. Selvsagt etter 7 minutters venting på bedre halvdel.
Det holder for systemet, men det er ikke sikker det holder for agenten.
At de ikke fikk bagasjen skyldes sikkert at de ikke viste bagasjetaggen og sjekket den inn til neste flyvning, i tillegg til å sjekke inn passasjerene
Du MÅ ikke gå i fast track. Jeg 'ofret' meg for familien sist jeg var i Seattle og droppet TSA Pre. Som belønning fikk jeg et rødt plastkort ved ID kontrollen som jeg viste til agenten ved portalen, og fikk lov til å gå gjennom den vanlige portalen istedet for kroppsscanneren. ;)
YawDamper
09-08-2017, 15:44
Du MÅ ikke gå i fast track. Jeg 'ofret' meg for familien sist jeg var i Seattle og droppet TSA Pre. Som belønning fikk jeg et rødt plastkort ved ID kontrollen som jeg viste til agenten ved portalen, og fikk lov til å gå gjennom den vanlige portalen istedet for kroppsscanneren. ;)
Misforstå meg rett. Fruen gikk også i det som frem til da var benevnt FAST track. Men det er noe med fruen og sikkerhetskontroller som ikke går helt overens. Det har noe å gjøre med et usedvanlig rikt innhold i håndveske/-bagasje, inkludert glidelåser, knapper, rominndeling, rom-i-rom med egne glidelåser, m.m. Jeg har for lengst meldt pass og lar henne seile sin egen sjø, enkelte scener er for vonde til å følge med på (jeg er inn/ut av disse slusene nærmest daglig når jeg er på jobbreiser, og har i likhet med mange andre ofte-reisende lagt meg til noen vaner for at det skal gå som på skinner). :fly Men når vi er vel på innsiden og slapper av med et helt passe glass vin, er det trivelig å være på tur sammen.
Nå er vi kanskje litt på viddene, men hadde man hatt sjekk av ID som i USA kunne man kjørt fasttrack etter samme mønster som TSA Pre - altså beholde pc i bag, jakke og sko på .. Men det er kanskje ikke så lett å få dette gjennomført i alle disse forskjellige landene ..
Nå er vi kanskje litt på viddene, men hadde man hatt sjekk av ID som i USA kunne man kjørt fasttrack etter samme mønster som TSA Pre - altså beholde pc i bag, jakke og sko på .. Men det er kanskje ikke så lett å få dette gjennomført i alle disse forskjellige landene ..Utdyp gjerne!
Utdyp gjerne!
Tja - du må jo ha en sentral database med klarerte passasjerer, for starters ... Det kan jo fort by på litt problemer når man har med fjørten ulike land å gjøre. Kanskje mulig innen EU, hvis man kan overkomme personvernsregelverket. Så må alle gjennom id-sjekk før security, som man gjør her hvor man faktisk sjekker at det er samme navn på billett og ID, samt at ID'en er gyldig samt at bildet stemmer ihvertfall sånn noenlunde.
Jeg har en bestilling med SAS til Hong Kong med ankomst 0710. Vurderer å bestille separat billett med Singapore Airlines, avgang kl 0910, men det forutsetter at jeg får sendt baggasje helt fram til bestemmelsessted fra Sola. Bør det gå greit? Eller bør jeg forberede meg på å måtte hente ut baggasje i HK og sjekke inn på ny? Og dermed heller ta sikte på 1230-avgangen med SIA? (Har ebg)
SAS_flyer
22-08-2017, 19:56
Jeg har en bestilling med SAS til Hong Kong med ankomst 0710. Vurderer å bestille separat billett med Singapore Airlines, avgang kl 0910, men det forutsetter at jeg får sendt baggasje helt fram til bestemmelsessted fra Sola. Bør det gå greit? Eller bør jeg forberede meg på å måtte hente ut baggasje i HK og sjekke inn på ny? Og dermed heller ta sikte på 1230-avgangen med SIA? (Har ebg)Normalt sett merker de bagasjen hele veien, men husk ta kontakt med gate hos SIA for å registrere bagasjen i deres systemer. Ellers blir den ikke lastet.
Jeg har en innenlands-booking med SAS, 1 leg. Reise er bestilt for 4 pers. Nå skal fjerdemann antagelig ikke reise, i stedet har vi fått en cello som skal samme vei som kabinbaggasje med eget sete.
Har prøvd å snakke med 05400 om det er mulig å endre en av passasjerene til en cello, men det er visst helt umulig. Eneste mulighet for instrument i eget sete er å booke via telefon, den reisende og celloen må bookes samtidig (dvs umulig å legge til cello på eksisterende booking).
Er det bare å bite i gresset og booke en av de tre pax på nytt, med celloen i ekstra sete? SAS ender i så fall om med to no-shows og antagelig ledige seter på flyet, for jeg ser ikke noe poeng i å kansellere billetter for å få småpenger tilbake.
Eller finnes det noen andre utveier? Er det noen vits i å forsøke å overtale bakke- og kabinmannskapet på stedet til å la Mr. Cello få reise på vanlig billett?
Mal et ansikt utenpå cello-kofferten og påstå hardnakket at navnet på celloen er likt navnet på billetten...
Kim
Mal et ansikt utenpå cello-kofferten og påstå hardnakket at navnet på celloen er likt navnet på billetten...
Vi kan pakke den godt inn i klær og bandasjer og sette den i en rullestol.
Hei!
Har et spørsmål som jeg håper noen her kan svare på!
- Har nettopp bestilt tur til New Zealand (AKL), flyr Business med Singapore Airlines t/r - alle legs utenom OSL-CPH er business (Vet ikke hvorfor det ble economy på den delen) - er det fortsatt mulig å benytte seg av business class check-in på gardermoen? Alle andre legs fra CPH og helt tilbake til OSL igjen er business. Samme spørsmålet gjelder egentlig lounge på gardermoen, får man benyttet seg av den selv om leg 1 er economy?
SAS tilbyr ikke Business OSL-CPH så det kan godt være du har Plus. Sjekk bookingklassen.
Takk for svar :)
Er bookingklasse S, noe som er SAS Plus tror jeg? Så da bør jeg vel kunne benytte meg av Lounge o.l. på OSL?
Concorde98
29-09-2017, 16:37
Det kan du benytte deg av når du flyr SAS Plus. :)
Pluss fasttrack selvfølgelig.
Har det skjedd noe spesielt på Kastrup? Jeg ser at det ikke er mulig å sjekke inn fra internett på SK547. Meldingen er Internet innsjekking er ikke mulig.
Noen som vet noe om det?
Når åpner innsjekk (og lounge) vanligvis på EWR?
SAS innsjekk åpner kl 14.00 på Newark, loungen er åpen fra 13.
SAS innsjekk åpner kl 14.00 på Newark, loungen er åpen fra 13.
Ankom allerede kl 13, da var innsjekkingen åpen, null kø. Men kun én portal åpen i sikkerhetskontrollen, så selv med bare 10-12 stk der tok det et kvarters tid å komme gjennom. Nesten tomt i loungen da vi kom, men stinn brakke nå kl 16.
Reiser til ORD via ARN på torsdag og fikk nettopp en SMS fra SK om at jeg måtte sjekke inn ekstra tidlig på OSL uten at det stor hvor tidlig. Noen som vet?
Reiser til ORD via ARN på torsdag og fikk nettopp en SMS fra SK om at jeg måtte sjekke inn ekstra tidlig på OSL uten at det stor hvor tidlig. Noen som vet?
Det kan være du må i skranke å sjekke inn, dvs. at du ikke får ut BP online eller på automat, så legg inn tid for det.
Så på Arlanda i går at de tidlig startet å rope opp passasjerer til Chicago for å gå igjennom passkontrollen. Er vel også en ekstrasjekk før boarding av alle passasjerer.
Allerede over 2 timer før avgang ble passasjerer bedt om å go to gate.
Kim
Er det slik at disse interjvuene skal foretas både på OSL og ARN eller var det reisende fra ARN?
Er det slik at disse interjvuene skal foretas både på OSL og ARN eller var det reisende fra ARN?
Ekstrasjekk hvis SSSS er ved gaten, ved innsjekk og/eller gate kan det være ekstra spørsmål.
robertaas
08-08-2018, 19:06
Mener jeg ikke be spurt "har du pakket selv?" hverken i OSL eller Køben ved 2 av 3 turer til USA i år.... hmmm... hadde visst 4 turer dit i år.
petter380
20-08-2018, 12:50
Skulle sjekke inn madammen som "kun" har EBS, slik at hun fikk et bra sete. Gjorde dette online på www.sas.no ettersom hun reiser uten meg. Prøvde å bytte rundt på seter men da kostet det 79kr å bytte. Syns det var rart og sjekket inn i SAS-appen og der kostet det som vanlig ingenting. Tror SAS har startet noe nytt "effektivt" innsjekk prosedyre opplegg som bare var irriterende for oss som bryr oss om hvor man sitter - takk og pris for SAS-appen.
Når jeg skal reise OSL-CPH-SIN, hva er da frist for innlevering av bagasje på OSL?
Er det vanlige tider til Europa (Køben) som gjelder (30 min. før avgang for biz/gold)?
jameson82
25-10-2018, 09:20
Skal reise imorgen til Alicante.
Når jeg bestilte turen ble fornavnet mitt forkortet ifra SAS automatisk fra Kjetil til Kjet. Guttungen fra Balder til Ba. Dama sitt ble riktig. La merke til det. Avbestilte turen rett etterpå å prøvde igjen. Samme skjedde.
Da jeg sjekket inn nå står det fortsatt Kjet på boardingkort mens guttungen er Inf Kjet. Vil dette bli ett problem?
Nei, null problem. Opplevd flere ganger systemet forkorter navn
petter380
02-12-2018, 16:09
1) SAS har begynt med at man må ringe til dem og si i fra hvis man skal ta med ski som ekstra bagasje, for å garantere at de har plass. Gjelder dette Widerøe også?
2) Burde man si i fra til Widerøe, tenker da på E2-flyvningene mellom BGO-BOO?
3) Hvis ja, hvordan (når reisen er bestilt på SAS sine sider)?
Håper jeg valgte riktig tråd, litt usikker :-)
petter380
04-12-2018, 16:11
1) SAS har begynt med at man må ringe til dem og si i fra hvis man skal ta med ski som ekstra bagasje, for å garantere at de har plass. Gjelder dette Widerøe også?
2) Burde man si i fra til Widerøe, tenker da på E2-flyvningene mellom BGO-BOO?
3) Hvis ja, hvordan (når reisen er bestilt på SAS sine sider)?
Håper jeg valgte riktig tråd, litt usikker :-)
Fikset.
1) Ja
2) Ja
3) Widerøe chat
Jeg skal reise med 0600-avgangen fra Flesland til København søndag morgen. Når åpner innsjekk? Kan jeg sjekke inn kvelden før?
sabergum
16-08-2022, 13:07
Hei! Jeg skal reise KRS-CPH-LAX. I følge SAS sine nettsider stenger innsjekk 90 minutter før avgang, og "Dette gjelder også alle passasjerer med mellomlanding". Betyr det at jeg faktisk må være på Kjevik senest 1,5 timer før avgang til CPH?
Hei! Jeg skal reise KRS-CPH-LAX. I følge SAS sine nettsider stenger innsjekk 90 minutter før avgang, og "Dette gjelder også alle passasjerer med mellomlanding". Betyr det at jeg faktisk må være på Kjevik senest 1,5 timer før avgang til CPH?
Innsjekk kan du vel gjøre hjemmefra på nettet før avgang?
sabergum
16-08-2022, 13:14
Innsjekk kan du vel gjøre hjemmefra på nettet før avgang?
Nei, får kun sjekket inn til CPH, manuell innsjekk på resten. Sikkert noe covidgreier.
Chriscross
16-08-2022, 18:55
Nei, får kun sjekket inn til CPH, manuell innsjekk på resten. Sikkert noe covidgreier.
Får du ikke boardingpass, eller får du ikke sjekket inn i det hele tatt?
Prøvd både app og diverse browsere?
Tror eneste kravet mtp covid er at du har fyllt ut det amerikanske skjemaet. Det sjekket de ikke før vi boarding for oss.
sabergum
16-08-2022, 19:25
Får du ikke boardingpass, eller får du ikke sjekket inn i det hele tatt? Prøvd både app og diverse browsere?
Får bare sjekket inn for første leg (KRS-CPH), for CPH-LAX står det at "innsjekking via internett er ikke tilgjengelig". Kan det ha sammenheng med at jeg har lagt inn bud på oppgradering? Evt. SSSS? Uansett så er det jeg først og fremst lurer på om jeg må troppe opp på Kjevik før kl. 04.30 for å få sjekket inn.
Har du visum eller ESTA? Et visum må vel inspiseres manuelt før boardingpass kan skrives ut. Uansett ikke nødvendig å møte opp ekstremtidlig.
sabergum
16-08-2022, 20:21
Har du visum eller ESTA? Et visum må vel inspiseres manuelt før boardingpass kan skrives ut. Uansett ikke nødvendig å møte opp ekstremtidlig.
Jeg har gyldig ESTA, har lagt inn APIS-info og alt burde være i orden.
TLS at OSL
17-08-2022, 08:17
Jeg var nylig i USA og fikk ikke sjekket inn i det hele tatt hjemmefra, sannsynligvis fordi vaksinepasset må fremlegges før du reiser.
Mitt vaksinepass ble kontrollert på OSL ved innsjekkingen, på LHR før jeg gikk ombord i flyet til SFO, og til slutt i tollen ved ankomst SFO.
Noen som kan opplyse meg om SAS har self service bag drop ved Milano Malpensa? Sist jeg fløy fra Italia er noen år siden og da var det evig lang kø i en bemannet skranke for å få sjekket inn og sendt bagasjen. Er jo evigheter mer effektivt om de har selvbetjening.
Jeg fløy der sist i april og kan ikke huske at det var self service bag drop der men jeg kan ta feil.
NorFlight
21-09-2022, 20:45
Noen som kan opplyse meg om SAS har self service bag drop ved Milano Malpensa? Sist jeg fløy fra Italia er noen år siden og da var det evig lang kø i en bemannet skranke for å få sjekket inn og sendt bagasjen. Er jo evigheter mer effektivt om de har selvbetjening.
Fløy derfra sist mandag etter Formel 1 på Monza og måtte via skranke. Brukte lengre tid på sikk-sakk båndet, selv med Gull-kort, enn selve innsjekkingen. Tror ikke jeg så en eneste Bag-drop i hele innsjekkingsområdet når jeg tenker meg om…
Security var eget kapittel… Tok tid, selv med FastTrack.
<mod>
Denne tråden handler om innsjekk med SAS - servicekonsept og lounge-diskusjonen er flyttet
</mod>
Styrmann
20-05-2024, 11:03
Hei.
Jeg får ikke sjekket inn eller valgt sete på min flight i morgen. SAS påstår de har en teknisk feil, som gjør at dette må gjøres av personell på flyplassen i morgen? Flere som opplever tilsvarende?
Enkelte flyplasser bruker andres systemer og kan ikke sjekke inn online, så vanskelig å svare så lenge du ikke skriver hvor det dreier seg om …. Kan også være andre årsaker, som f.eks. manglende dokumenter ..
Bare vær ute i god tid.
Styrmann
20-05-2024, 11:46
OSL-TOS. Kundeservice sa dette gjaldt alle kunder.
Haha - ja, da er det bare å lystre, med mindre det ‘plutselig’ ordner seg.
Samme problem her, får ikke sjekket inn på OSL-SVG verken nett eller app.
Kan det være at de aktuelle flyvningene er overbooket? I "gamle" dager var dette måten vi gjorde det på for å sluse passasjerene via innsjekk slik at man kunne spørre om frivillige så tidlig som mulig. Er mye mer mas å stå på gate med en overbooket maskin kan jeg love.
Har fått melding om en time forsinket avgang fra OSL med SAS i morgen. Skal sjekke inn baggasje og ble usikker på om automatikken stopper kofferten på båndet 40 min før oppsatt avgangstider, eller om de justeres i forhold til meldt forsinkelse?
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Har fått melding om en time forsinket avgang fra OSL med SAS i morgen. Skal sjekke inn baggasje og ble usikker på om automatikken stopper kofferten på båndet 40 min før oppsatt avgangstider, eller om de justeres i forhold til meldt forsinkelse?
Med mindre det står i meldingen at du kan sjekke inn senere, ville jeg ikke engang vurdert å ta sjansen. Selv om det går ut melding, kan det skje at de går tidligere enn varslet.
regnerden
27-05-2024, 23:32
Følger. Når den har fått ny STD burde det vel være ny tid som er utgangspunktet, men ikke sikker på om jeg ville stolt på det..
regnerden
27-05-2024, 23:38
Med mindre det står i meldingen at du kan sjekke inn senere, ville jeg ikke engang vurdert å ta sjansen. Selv om det går ut melding, kan det skje at de går tidligere enn varslet.
Regner med det er SK211 til KRS i morgen han skal med. Den skal komme fra TRD 07.30, så kan jo alltids skje at de går før tid ja. Men når han får beskjed allerede kvelden før vil jeg tro det har skjedd noe som gjør at STD blir nærmere 10.05 enn 09.05 lokal hvertfall
Reiser med 4082 til Evenes. Tok ingen sjanser å dro opp til ordinær rutetid. Prøvde å spørre i loungedesken, men der var de ikke sikre. Flyet er ankommet fra Sola før rute, så det er nok crew som forsinker.
EBGflyer
21-08-2024, 20:57
Konen min flyver SAS fra PVG til CPH. Kan hun tjekke ind via SAS-appen med afgang fra PVG? Hun har kun håndbagage.
Konen min flyver SAS fra PVG til CPH. Kan hun tjekke ind via SAS-appen med afgang fra PVG? Hun har kun håndbagage.
Generelt på IC flygninger så får man jo sjekket inn, men ikke nødvendigvis utstedt boardingpass i appen. Kina stempler såvidt jeg husker boardingkort i passkontrollen som gjør at man må ha et fysisk boardingkort. Innsjekkingsskranka ordner det uansett. Det er jo også en hensikt bak dette - at flyselskapene også får gjennomført dokumentkontroll (dvs om man har de rette papirene for å komme inn i Schengen) - det vanker heftige bøter for flyselskapene om de tar med noen som ikke kan reise inn i aktuelt land. Det er noe de gjerne unngår.
EBGflyer
22-08-2024, 11:16
Generelt på IC flygninger så får man jo sjekket inn, men ikke nødvendigvis utstedt boardingpass i appen. Kina stempler såvidt jeg husker boardingkort i passkontrollen som gjør at man må ha et fysisk boardingkort. Innsjekkingsskranka ordner det uansett. Det er jo også en hensikt bak dette - at flyselskapene også får gjennomført dokumentkontroll (dvs om man har de rette papirene for å komme inn i Schengen) - det vanker heftige bøter for flyselskapene om de tar med noen som ikke kan reise inn i aktuelt land. Det er noe de gjerne unngår.
Tak for det. Checkin-skranken åbner først 3 timer før afgang. Konen kommer allerede kl. 14.30, så hun må vente på skranken åbner ca kl. 20. Tak for info.
Chriscross
03-11-2024, 17:43
Noen som vet om en for boradingpass i app når en sjekker inn atl-cph med sas? En får det fra NYC, men tror en ikke får det fra f.eks ord.
Noen som vet om en for boradingpass i app når en sjekker inn atl-cph med sas? En får det fra NYC, men tror en ikke får det fra f.eks ord.
Siden jeg var på ORD mandag denne uka så fikk jeg boardingpass i app. Fungerte smertefritt det. Men på veien ut måtte jeg sjekke inn i skranke for å få boardingkort fordi jeg reiser til USA på visum og det må legges inn manuelt av innsjekkingspersonalet. Greit å kunne ha gratis setevalg da som diamant eller gull så man slipper å tenke på det. Da jeg prøvde innsjekk i app på vei ut fikk jeg bare at det har oppstått en feil, vennligst sjekk inn i skranken. Tror ikke online checkin håndterer folk som ikke reiser på ESTA, antar innsjekksystemet sender spørringer om passet har en registrert ESTA og derfor returnerer feil når man da ikke har ESTA, men visum.
Grunnen til at jeg har visum og ikke ESTA var at jeg i 2015 besøkte Iran og diskvalifiserer for ESTA. Eneste fordelen med visum er at det holder i 10 år da og man kan i teorien surre rundt i USA i 6 måneder mot 90 dager på ESTA.
MountainDew
04-11-2024, 23:46
Jeg fløy ATL-CPH på Lørdag og fikk BP med QR-kode i appen.
Skal reise fra Miami til CPH med SK954 og har fått sjekket inn og ordnet boardingpass m/QR-kode i app. Noen som vet når jeg tidligst kan få levert inn bagasje på flyplassen?
Siden dette er transatlantisk fra USA antar jeg at bagasjetags mm ikke kan hentes via automat og at jeg må vente til SAS-skrankene bemannes…. Så da er spørsmålet når dette skjer? Flyet har avgang kl 1935.
Skal reise fra Miami til CPH med SK954 og har fått sjekket inn og ordnet boardingpass m/QR-kode i app. Noen som vet når jeg tidligst kan få levert inn bagasje på flyplassen?
Siden dette er transatlantisk fra USA antar jeg at bagasjetags mm ikke kan hentes via automat og at jeg må vente til SAS-skrankene bemannes…. Så da er spørsmålet når dette skjer? Flyet har avgang kl 1935.
Svarer meg selv (delvis). Det var faktisk automater der for å printe ut bagtag. Men bagasjen måtte så leveres til manuelt betjent skranke. Usikker på når skrankene åpnet, men det var iallfall mulig å levere bagasje kl 16, dvs 3,5 time før avgang. Brukte også sikkerhetskontrollen ved concourse J og sparte sikkert 20 minutter på det sammenlignet med å bruke sjekken ved concourse H.