PDA

View Full Version : SAS-booking til Asia


737-405
10-08-2014, 23:30
Hei folkens! Trenger et par tips til neste vårs eventyr, som etter alt og dømme går til Asia.
Vurderer å booke i Business til Hong Kong med SK - og lurer i denne forbindelse på hvilken klasse man havner i hos henholdsvis Cathay og Dragonair som de tilbyr videreforbindelse med? Air China har ikke akkurat det beste ryktet, så har tenkt å styre unna de.

Hvordan er det egentlig med transfer i henholdsvis Beijing og Shanghai når man skal TIL Hong Kong? Har jeg forstått det korrekt at man må gjennom immigrasjonen, plukke opp bagasjen og gjennom ny runde?
Hvor lang tid bør man legge inn til en slik transfer?
Dernest lurer jeg på om to timer er tilstrekkelig i Shanghai når man skal andre veien, fra Hong Kong og hjem igjen?

Blir veldig takknemlig for innspill, særlig dersom dere kan fortelle fra egne erfaringer :)

SAS_flyer
11-08-2014, 00:05
Shanghai er gjennom immigrasjon og ny innsjekk (egen erfaring).

Beijing skal gå uten (ikke forsøkt selv)

mcduck
11-08-2014, 00:56
Beijing har grei internasjonal transfer dersom du har gjennomgående billett. Du trenger ikke visum eller hente baggasje. De har forøvrig også internasjonal til domestic transfer uten å gå gjennom immigrasjon (du går igjennom på endelig destinasjon). Det er ikke å anbefale, de fasilitetene er helt forferdelige.

I Shanghai vet jeg at visse selskaper har ordninger med internasjonal transfer uten å gå igjennom immigrasjon eller ta ut bagasje. (SAS (SK), Lufthansa (LH), Swiss International (LX), Virgin Atlantic (VS), Air New Zealand (NZ). Ellers er det som SAS_flyer sier, ut med bagasjen og fram med passet.

Ellers greit å vite: Nordmenn kvalifiserer IKKE til 72-timersregelen som gjelder for resten av Europa og den vestlige verden. Hvorfor kan man gjette seg fram til selv.

melind
11-08-2014, 07:56
Har selv bestilt tur med SAS i høst der jeg har 22 timer transfer i Shanghai, skal videre til Seoul og Cebu med Asiana, får Nordmenn Transfervisum på under 24 timer slik at jeg kan booke et hotell utenfor flyplassen eller må jeg holde med på transferområdet i den perioden?

KristianSk
11-08-2014, 09:55
Hva med å fly direkte til Hong Kong med et annet *A selskap? Det er selvfølgelig kult om man får SAS nye businessklasse, men såvidt jeg vet er det ingen garanti for dette våren 2015, rett på meg om jeg tar feil.

mcduck
11-08-2014, 10:10
Har selv bestilt tur med SAS i høst der jeg har 22 timer transfer i Shanghai, skal videre til Seoul og Cebu med Asiana, får Nordmenn Transfervisum på under 24 timer slik at jeg kan booke et hotell utenfor flyplassen eller må jeg holde med på transferområdet i den perioden?

Du må holde deg på transferområdet.

"(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa."

Før kunne nordmenn få 48-timersvisum til Shanghai ved ankomost, men etter at denne ble utvidet til 72 timer så ble Norge strøket av listen.

Islending
11-08-2014, 10:37
Nordmenn skal kunne få gratis transfer stempel opptil 24t. Dro selv ut på tur i Beijing med 22t. transfer i 2011. Ingen problemer med det. Søsteren min gjorde det samme i Shanghai i vinter. Så du får 24t transfer der du kan forlate flyplassen...

Islending
11-08-2014, 10:42
Hentet fra Timatic:

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline
tickets for a max. transit time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.),
with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.


http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/

Discus
11-08-2014, 17:41
Transfer PEK: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116732
Transfer PVG :http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125883

737-405
11-08-2014, 18:01
Shanghai er gjennom immigrasjon og ny innsjekk (egen erfaring).

Beijing skal gå uten (ikke forsøkt selv)

Tusen takk for respons, SAS_flyer. Det var oppklarende :-)

Beijing har grei internasjonal transfer dersom du har gjennomgående billett. Du trenger ikke visum eller hente baggasje. De har forøvrig også internasjonal til domestic transfer uten å gå gjennom immigrasjon (du går igjennom på endelig destinasjon). Det er ikke å anbefale, de fasilitetene er helt forferdelige.

I Shanghai vet jeg at visse selskaper har ordninger med internasjonal transfer uten å gå igjennom immigrasjon eller ta ut bagasje. (SAS (SK), Lufthansa (LH), Swiss International (LX), Virgin Atlantic (VS), Air New Zealand (NZ). Ellers er det som SAS_flyer sier, ut med bagasjen og fram med passet.

Ellers greit å vite: Nordmenn kvalifiserer IKKE til 72-timersregelen som gjelder for resten av Europa og den vestlige verden. Hvorfor kan man gjette seg fram til selv.[/QUOTE

mcduck: Tusen takk for grundig innlegg. Har du peiling på hvordan det er hvis man kommer fra Hong Kong og reiser videre med SAS fra PEK/PVG på gjennomgående billett? Noe du har gjort selv for eksempel?

[QUOTE=KristianSk;950999]Hva med å fly direkte til Hong Kong med et annet *A selskap? Det er selvfølgelig kult om man får SAS nye businessklasse, men såvidt jeg vet er det ingen garanti for dette våren 2015, rett på meg om jeg tar feil.

Hei KristianSk! Definitivt et veldig godt forslag! Det er ingen garanti for ny Biz hos SK nei. Men den rimeligste løsningen med stjernealliansen fra min hjemmehavn BGO. LH kutter dessverre ruten hittil. Hvordan er transfer i PVG/PEK hvis man kommer fra HKG og har sammenhengende billett? Har du erfaring her?

[QUOTE=Discus;951046]Transfer PEK: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116732
Transfer PVG :http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125883[/QUOTTE

Takker Discus! Burde letet enda bedre ;)