Log in

View Full Version : Keflavik - Bíldudalur (BIKF-BIBD)


Paulo
07-08-2014, 23:34
På tirsdag 5.august fløy en svensk medstudent (Jonathan Hölling) og jeg fra Keflavik til Bíldudalur på vestkysten her på Island. Faren til Jonathan var på besøk og i den forbindelse fikk vi noen ekstra skarpe bilder fra turen. Alle bilder er tatt av han.

Mens jeg kalte tårnet for å oppgi vår flightplan, gjorde Jonathan walk-around av dagens flymaskin - TF-KFC (en Diamond DA40 TDI)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6401_zps158af2ed.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6401_zps158af2ed.jpg.html)

Her setter jeg inn alt jeg trenger på flyturen - Ipad, kart, headset, kalkulator og kneeboard:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6414_zpsef6ddfff.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6414_zpsef6ddfff.jpg.html)

Takser via S1 til rullebane 02 for avgang:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6419_zps7cfae145.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6419_zps7cfae145.jpg.html)

Etter avgang fløy vi en høyresving for å kunne fortsette på rute 6 til Reykjavik (en av VFR-rutene gjennom Reykjavik)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6425_zps40f82918.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6425_zps40f82918.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6436_zpsfd4096ef.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6436_zpsfd4096ef.jpg.html)

Nærbilde av Hallgrímskirkja - Reykjavik og Islands nesthøyeste bygning:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6453_zps5232b3b3.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6453_zps5232b3b3.jpg.html)

Flyr over Reykjavik:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6462_zps6d4faebe.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6462_zps6d4faebe.jpg.html)

Passerer et tysk cruiseship

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6468_zpsc3f54358.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6468_zpsc3f54358.jpg.html)

På Islands er det alltid noen fjell i nærheten!

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6475_zps598c6b52.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6475_zps598c6b52.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6489_zps28e6471b.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6489_zps28e6471b.jpg.html)

På tide med kaffepause / svensk fika på 4500 ft:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6482_zps0d623068.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6482_zps0d623068.jpg.html)

Mountain waves / cap clouds er ikke uvanlig her på Island. Denne dagen blåste vinden rett av fjellene og vi så flere slike formasjoner langs kysten. Vi hadde også en del turbulens på turen:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6500_zps4254d225.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6500_zps4254d225.jpg.html)

Inflight selfie er et must! =)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6643_zpsebe31857.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6643_zpsebe31857.jpg.html)

Paulo
07-08-2014, 23:35
Sjekker rullebane-lengde og AFIS-frekvensen til Bíldudalur flyplass før descent begynner:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6513_zps36a6bd47.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6513_zps36a6bd47.jpg.html)

Under nedstigningen til Bíldudalur kunne man se at det ikke var mye klaring mellom skyene og fjellene. Alikevel var det nok til at vi trygt kunne nå flyplassen:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6531_zpsa9e60bf7.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6531_zpsa9e60bf7.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6521_zps7faee878.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6521_zps7faee878.jpg.html)

Flyr crosswind til rullebane 05 i Bíldudalur:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6536_zpsc371f837.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6536_zpsc371f837.jpg.html)

Downwind til rullebane 05:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6539_zps4f8c771f.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6539_zps4f8c771f.jpg.html)

Base til rullebane 05:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6546_zps8484f3f0.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6546_zps8484f3f0.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6550_zpscf311a4a.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6550_zpscf311a4a.jpg.html)

Video av approach, landing og take off:

https://www.youtube.com/watch?v=KXsfXmu-uNo&list=UUgpeazg_4ErS0FpKSI96

Bíldudalur flyplass-terminal:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6558_zps765c736c.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6558_zps765c736c.jpg.html)

Bare to (tyske?) turister var inne på terminalen:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6562_zps37aa71cb.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6562_zps37aa71cb.jpg.html)

Takket være en veldig hyggelig AFIS-kontrollør fikk vi et snarvisitt i kontrolltårnet:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6569_zpsc136edea.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6569_zpsc136edea.jpg.html)

Etter både et besøk i tårnet og et på toalettet var det på tide å dra tilbake til Keflavik. TF-KFC skulle nemlig brukes til flyleksjoner senere på dagen

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6592_zps751518b0.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6592_zps751518b0.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6610_zps194b68c7.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6610_zps194b68c7.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6632_zps1dd7d87f.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6632_zps1dd7d87f.jpg.html)

Kort finale på rullebane 02 i Keflavik:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6671_zps7a753374.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6671_zps7a753374.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6673_zpscdac5ee3.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6673_zpscdac5ee3.jpg.html)

Det danske luftforsvaret hadde tatt turen innom denne ettermiddagen. Deres destinasjon var Grønland.

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6678_zpsde1eee9d.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6678_zpsde1eee9d.jpg.html)

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/IMG_6704_zpsc1a4db59.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/IMG_6704_zpsc1a4db59.jpg.html)

Det var det for denne gangen =) Tilbakemeldinger mottas med takk!

Bergern
07-08-2014, 23:42
Tusen takk for turen! :)

semmern
08-08-2014, 01:21
Tøft!

Litt juks å ha kartet på høyre display når man flyr VFR vel? ;) Litt av hensikten med det hele forsvinner jo liksom...

Dere har ikke tilfeldigvis noen bilder av Canadian Warplane Heritage Museum sin Lancaster som var innom både Keflavik og Reykjavik i dag?

ATC-flyradar
08-08-2014, 08:33
Flott å se på-

Jan

Voipe
08-08-2014, 09:01
Flotte bilder :)

OttoL
08-08-2014, 09:32
Flotte bilder :)

toftos
08-08-2014, 16:08
Flott serie :)

geirs
10-08-2014, 17:05
Flotte bilder Paulo :)

julenissen
10-08-2014, 19:25
Flotte bilder! Og bra å se en G1000 skjerm UTEN fingeravtrykk! :)

Paulo
10-08-2014, 20:35
Tøft!

Litt juks å ha kartet på høyre display når man flyr VFR vel? ;) Litt av hensikten med det hele forsvinner jo liksom...

Dere har ikke tilfeldigvis noen bilder av Canadian Warplane Heritage Museum sin Lancaster som var innom både Keflavik og Reykjavik i dag?

G1000 er et veldig godt hjelpemiddel når man fly VFR, spesielt på Island hvor det er terreng så og si overalt. Men med det sagt så hender det jo at man blir litt lat og kun velger å bruke en direct GPS route når man flyr til en destinasjon. Som pilotstudent er det nok lurt å fjerne kart-funksjonen på G1000 iblant og kun fly etter omgivelsene rundt for å ikke glemme hvordan det er. Men det er trafikkflyger jeg skal bli og det å bli vant til å bruke moderne teknologi til sin fordel er en viktig del av utdanningen.

Jo, bra bilder av Lancasteren finnes på Keilirs facebook-side, men jeg tok et selv også:

http://i112.photobucket.com/albums/n192/paulof1/lancaster_zpsb7c12967.jpg (http://s112.photobucket.com/user/paulof1/media/lancaster_zpsb7c12967.jpg.html)

Flotte bilder! Og bra å se en G1000 skjerm UTEN fingeravtrykk! :)

Hehe, tusen takk! Jonathan tørket fingeravtrykkene med en klut underveis =)

Takk for alle tilbakemeldinger folkens!

semmern
19-08-2014, 13:00
Det er klart det er bra å bruke alle tilgjengelige hjelpemidler, men jeg for min del, som instruktør, tillater ikke studentene å bruke kartet på G1000 mens de lærer basic navigasjon ;) Etter hvert kan de få bruke det, men ikke i begynnelsen, når alt skal læres på "gamlemåten" :) Lærte selv å fly før G1000 kom inn i bildet, og det er ingenting i veien for å lære folk å bruke kart før de lærer å bruke GPS. Verre andre veien, å lære folk å fly på kart etter at de har vent seg til G1000..hehe.

Så du Lancasteren fly? Lite som lager så bra lyd som fire Merlins... :)

Paulo
19-08-2014, 20:30
Vi har aldri brukt G1000 under vår flytrening. Jeg lærte å fly på en DA20 som kun hadde en enkel GPS. Denne ble aldri anvendt under treningen. Det er kun når jeg bygger timer på DA40 at G1000 kommer inn i bildet.

Ja, jeg så Lancasteren fly. Merket ikke noe spesielt på lyden desverre. Men så har vi hatt mye forskjellig flybråk her borte :P

CFM
19-08-2014, 22:48
Om ikke du flyr executive eller mindre fly tar det nok en stund før du ser igjen noe så fancy som en G1000 som trafikkflyger... ;)

PettR
25-08-2014, 21:41
Gode greier og flotte bilder!
Skal til Island å fly litt om en måned, og etter å ha lest denne tråden kjenner jeg at det rister veldig i fly-foten min :)

ATC-flyradar
02-09-2014, 21:17
Hva har skjedd med bildene ?? Jeg får bare se en boks for hvert bilde.

Jan