PDA

View Full Version : Norwegian trafikktall juli 2014

Someone
07-08-2014, 13:09
Også Norwegian melder om sterk økning i antall passasjerer og fullere fly, men også dette betales i form av en sterkt fallende yield (-11%)

http://www.norwegian.no/Global/norway/omnorwegian/dokumenter/Financialreports/Interimreports/2014/Traffic%20JUL%202014.pdf
The total number of passengers flown in July 2014 was 2 489 974 compared to 2 128 835 last year, an increase of 361 139 passengers (17 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 38%
 Total capacity (ASK) increased by 34 %
 The load factor was 88.2 %, up 2.3 p.p.

Makrell i tomat
07-08-2014, 17:14
Norwegian større enn SAS denne måneden. Første gang, eller har dette skjedd ofte?

Discus
07-08-2014, 17:26
Tapet på 465 millioner kroner fremkommer i selskapets regnskapstall for perioden fra andre kvartal i fjor til og med samme kvartal i år. I årets andre kvartal isolert var tapet på 101 millioner kroner, skriver VG.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Dreamliner-trobbel-har-kostet-Norwegian-halv-milliard-7660798.html

BU662
09-08-2014, 11:11
Også Norwegian melder om sterk økning i antall passasjerer og fullere fly, men også dette betales i form av en sterkt fallende yield (-11%)

http://www.norwegian.no/Global/norway/omnorwegian/dokumenter/Financialreports/Interimreports/2014/Traffic%20JUL%202014.pdf

Det hva biter er faktum at Yield og RASK forsatt faller i naerheten av 10%. Dette kan Norwegian ikke leve med pa sikt, siden de kostnader faller ikke i samme grad. I praksis betyr dette at man "ekspanderer" bort all profit margin.

Jeg er absolut overbevist at begge aktörer - DY og SK - vil veldig snart annonsere grep a redusere kapasitaeter, den spennende spörsmal er vel bare nar og hvor disse kuttene komme, men ikke om de kommer.

Someone
09-08-2014, 11:14
Jeg er absolut overbevist at begge aktörer - DY og SK - vil veldig snart annonsere grep a redusere kapasitaeter, den spennende spörsmal er vel bare nar og hvor disse kuttene komme, men ikke om de kommer.

Man har jo såvidt begynt å se tegn til det ved f.eks DY legger ned TRF-TRD og reduseres OSL-BOO fra 4 til 3 daglige. Selv om i det totale bilde et mikroskopisk, så er det ihvertfall en annen tendens/holdning enn tidligere

BU662
09-08-2014, 11:22
Man har jo såvidt begynt å se tegn til det ved f.eks DY legger ned TRF-TRD og reduseres OSL-BOO fra 4 til 3 daglige. Selv om i det totale bilde et mikroskopisk, så er det ihvertfall en annen tendens/holdning enn tidligere

Absolut, og jeg tror mere kutt ma til slik at man fa kapasitaeter tilpasset til etterspörelse. Samtidlig tror jeg at DY na venter pa hvor SK kutter. NAX har gitt en klart signal hvor de vil redusere. Det vil vaere ekstremt viktig at ogsa SK begynner a ta vekk overkapasitaeter. Dette vil gi en klart signal inn i market.

Wahoo
09-08-2014, 11:59
Jeg tror DY har en veldig langsiktig strategi med store klart definerte overordnede mål og derfor er forberedt på å tape i perioder i
enkelte markeder og totalt for å nå disse. Spesielt i denne enorme vekstperioden de er i - og kommer til å være - i mange år fremover.

Med en mer kortsiktig strategi derimot har du sikkert rett i at de bør foreta seg noe.

TCAS
09-08-2014, 18:54
Samtidlig tror jeg at DY na venter pa hvor SK kutter. NAX har gitt en klart signal hvor de vil redusere. Det vil vaere ekstremt viktig at ogsa SK begynner a ta vekk overkapasitaeter. Dette vil gi en klart signal inn i market.

Min teori: SK kutter ved å sette inn JetTime og ATR i stedet, noe de har begynt med. Og jeg regner med at det bare vil fortsette bl.a. ved at de settes inn også på tyngre ruter utenfor peak hours. På den måten kan de opprettholde frekvens.