PDA

View Full Version : Inntresant å reise med Sas/SasBraathens


storg
22-05-2006, 12:59
Var på tur med SAS i helgen og det var jo intressant. Først sjekket jeg inn på torsdagen hjemmefra for å reise krs-cph-arn. Når jeg på fredag kommer på flyplassen for å levere bagasjen er flyet kanselert. Jeg blir da booket om slik at jeg må fly via osl. Må vente 3 timer ekstra, men får nå 100,- i mat så greit nok. Kommer til arn 3 timer etter planene så det er jo ikke så krise for meg. Var værre for andre som ikke hadde like god tid som meg. Heldigvis så ble det jo ikke noe vekterstreik så jeg kom meg hjem igjen.

Men jeg lurer på et par ting:

1. Hvis jeg har sjekket inn, hvorfor tar ikke sas å bruker den informasjonene til noe før jeg kommer til flyplassen? Hadde jo vært bedre for dem hvis jeg ikke hadde belastet skranke personellet på krs, når de hadde så mye å gjøre.
2. Hvorfor har man 4 skranker bemannet på ARN, kl 17 på en søndag som skal betjene economy for hele Star ut fra ARN.
3. Og hva er vitsen med Self Service Når automaten ikke godtar Eurobonus kortetet mitt. Den fant reservasjonen, men jeg kunne ikke gå videre da Visa kortet var lagt inn som et eller annet. Og da jeg prøvde med visa kortet så fikk jeg gå videre helt fram til valg av sete. Da avviste den meg plutselig. Hva er det for system?

Jeg skulle ikke hatt mye dårligere tid, før endel av dette hadde fått meg ganske stressa.

Bizflyer
22-05-2006, 13:05
Har flere ganger reist samme rute som deg, dog med mer hell i forhold til punktlighet.

Jeg kan ikke svare for alt du spør om, men jeg kunne godt tenke meg å kommentere følgende:

Hvis man reiser billettløst på billigbillett, er det betalingskortet du betalte billetten med som normalt er det kortet du skal identifisere deg med på innsjekkingsautomaten. Når du sier at dette ikke funket, må det ha vært noe feil med automaten. Jeg sjekker alltid inn på automat, og har aldri hatt noe problem med det. Så jeg tror du må ha vært uheldig.

Hvorfor bare 4 skranker er bemannet? Helt sikkert fordi SAS ønsker at flest mulig skal benytte seg av innsjekkingsautomatene. Når folk ser hvor lang køen er husker de på at de kan bruke automatene. Det er jo veldig få som har papirbillett nå i våre dager.

Det jeg hadde protestert på hvis jeg var deg var tap av bonuspoeng hvis du reiser via Oslo. Jeg velger alltid ruten via CPH når jeg skal til Stockholm pga poeng på begge legg, pluss at jeg får 4 legg registrert når jeg reiser på tilnærmet fullpris billett (som stort sett er det du får når du reiser midt i uka og booker på kort varsel). Via oslo forsvinner halvparten av poeng og registrete legg som teller for å få oppgradert kortet.

Det går sikkert bedre neste gang, får vi håpe!!

BF:cool2

storg
22-05-2006, 13:10
Jeg har god erfaring med self-service. Så det var litt skuffende. Og jeg skjønner ikke logikken siden den i begge tilfellene fant bookinga, men på EB kortet nektet å sjekke inn, og på det andre nektet først når jeg var kommet til valg av setet. Da presterte den å si at flyet var kanselert.

Poengmessig så gjorde det ikke så mye, da jeg betalte med poeng.
:spin:

LN-MOW
22-05-2006, 13:52
Self Service can gjoeres saa mye mer effektivt. Jeg maatte booke meg om i Pittsburgh i gaar pga forsinkelse, og alt jeg trengte aa gjoere hos DL var foelgende:
- Stikke kortet inn i maskinen
- Maskinen fant bookingen
- 'Flyet ditt er gaatt - hva oensker du aa gjoere?'
- Ta neste fly? Greit. Neste med ledig plass gaar klokken 1700.
- Gebyret er $25 for 'Same Day Confirm'. Stikk inn et kredittkort.
- Kvittering printes. Velg sete.
- Oensker du aa bli plassert paa oppgraderingslisten?
- Boardingkort skrives ut. God tur!

Selv med rerouting kan alt dette gjoeres maskinelt. Koder kan brukes for aa fortelle maskinen at dette er en uregelmessig situasjon og booke om uten gebyr. SAS IT-avdeling burde besoeke Delta og se hva de gjoer. Dette kan la de fire paa skranken ta seg av de spesielle og vanskelige tilfellene og destinasjonene maskinen har problemer med.