PDA

View Full Version : Det kan bli langt å fly til Asia, hvis Russland stenger Sibir


Discus
05-08-2014, 17:12
Både lange omveier og høye kostnader truer Europeiske flyselskaper dersom Russland innfører sanksjoner. Russland selv vil miste anslagsvis 1.8mrd NOK/år som følge av tapte underveisavgifter iflg. NRK

Russland kan komme til å innføre restriksjoner eller et regelrett forbud for europeiske flyselskaper mot å overfly Sibir på vei mot Asia, skriver den russiske næringslivsavisen Vedomosti.

http://www.nrk.no/verden/russland-vurderer-flyforbud-1.11864434

sk931
05-08-2014, 19:15
Hvis russerne gør alvor af deres trusler, vil det ramme dem selv som en boomerang...
Hvis Europa, USA og evt. Japan lukker deres luftrum for russerne, er de stort set lukket inde i deres eget luftrum..
Skal russerne flyve tilf.ex Sydamerikanske destinationer må de den lange vej uden om Europæisk luftrum...
Det er jo naturligt at også europæiske selskaber må andre veje, men det kan jo så betyde at den gamle rute via Anchorage til Japan kan få en revival...
Men at det kan blive dyrt, er selvsagt klart....Men også for russerne kan det blive extra dyrt, for hvis der lukkes af for reservedele til deres stort ikke russiske flyflåder, så kan de nok få visse problemer.. og indtægten for overflyvning vil de også miste. Så mon ikke de tænker sig om en extra gang.
Hilsen Ole

Cockpitview
05-08-2014, 20:24
Russland kommer ikke til å stenge luftrommet over natta.
Det som derimot garantert vil skje, er at pågående bilatteralt sammarbeid blir trenert eller stopper opp. Russland er allerede i dag den største propoen for ruter over Russland, noe de allerede bruker som et politisk makt våpen og nepper kommer til å liberalisere.

DCHalvorsen
07-08-2014, 12:01
I dag bestemte Russland i første omgang å stenge luftrommet sitt for overflygninger av ukrainske flyselskap. Slik jeg tolker nyhetene fra Russland nå, kan neste skritt bli å nekte charterfly mellom Vesten og det fjerne Østen å fly over russisk territorium. Og de utelukker ikke å stenge luftrommet helt for vestlige og japanske flyselskaper.

Men pussig nok går flytrafikken mellom Russland og Ukraina enn så lenge helt normalt og som om ingenting skulle ha skjedd.

(Men si meg - er denne saken såpass lite viktig at den skal sorteres på forumrommet "småprat"?)

SKY-LIMITED
07-08-2014, 12:10
Richard Quest hadde her forrige dagen i sitt program Quest means Business en lengre utredning om muligheten for at Russland kommer til å nekte vestlige (og andre lands) flyselskaper muligheten til å overfly russisk luftrom som en del av svar på vestlige øko-sanksjoner mot Russland ifm Ukraina-konflikten.

Han snakket videre om hvilke konsekvenser dette får, og nevnte summer som USD30000 pr flight i ekstra kostnader på en typisk rute Frankfurt-Seoul.

Han konkluderte ikke spesielt med hva slags konsekvenser dette kan få på lang sikt, men at det øknonomiske aspektet endres, er vel hevet over enhver tvil.

apeks
07-08-2014, 12:19
Men dette vil vel til syvende og sist også ramme Russland ?
Aner ikke noe om for eksempel Aeroflot og volum på Europa pax, men vil vel være naturlig å svare tilbake med å nekte russerne å fly Europa og Japan ?

SKY-LIMITED
07-08-2014, 12:28
Quest nevnte vel også at Aeorflot går glipp av ca 300m USD årlig i så fall, siden de får en del av avgiftene Russland tar inn som direkte subsidier. Totalt sett kanskje ikke allverden, men en konsekvens for Aeroflot like fullt.

KristianSk
07-08-2014, 13:53
Noen som vet om episoden med Quest ligger på nett?

Utflyttet
07-08-2014, 16:39
Det blir jo spennende å se hvor langt dette kan gå før forbrukerne ikke synes "realpolitik" er gøy, når prisen for billig-turene går opp.

-A

TOS
07-08-2014, 16:44
Det blir jo spennende å se hvor langt dette kan gå før forbrukerne ikke synes "realpolitik" er gøy, når prisen for billig-turene går opp.

-A

Du tenker at forbrukerne så sier at la nå Putin få holde på - vi er mest interesserte i billige flybilletter? Det er jo på ingen måte gitt at man har samme påslag i pris i ulike billettkategorier, så hvordan dette evt vil slå ut i billettprisene vet vi vel enda lite om. Jeg vil tro at de som reiser på billigste billetter er mest prisfølsomme, og dermed mest sannsynlig at kundene som etterspør disse forsvinner om prisene økes. Dette vet naturligvis også flyselskapene, så det er ikke usannsynlig at man i mindre grad velter kostnadsøkningen på disse.

jikswoboB
07-08-2014, 20:56
I dag bestemte Russland i første omgang å stenge luftrommet sitt for overflygninger av ukrainske flyselskap. Slik jeg tolker nyhetene fra Russland nå, kan neste skritt bli å nekte charterfly mellom Vesten og det fjerne Østen å fly over russisk territorium. Og de utelukker ikke å stenge luftrommet helt for vestlige og japanske flyselskaper.

Men pussig nok går flytrafikken mellom Russland og Ukraina enn så lenge helt normalt og som om ingenting skulle ha skjedd.

Det är väl endast tal om överflygningar som ukrainska flygbolag nekas till, inte trafiken till och från de båda länderna?

Fysikeren
07-08-2014, 21:00
Gad vide om Rusland tør bruge det "våben". De må jo forvente, at EU reagerer ved, at russiske fly ikke må overflyve EU's territorium, herunder til Kaliningrad.

Videre kan EU/US reagerer ved at sanktionere salg af reservedele til russiske fly efter samme princip som til Iran og visse andre lande.

DCHalvorsen
07-08-2014, 21:19
Det er ikke sikkert at å ramme vestlig flytrafikk var det som stod øverst på listen til russiske myndigheter da de begynte å planlegge motreaksjoner mot vestlige boikott, men at trusselen om det tvang seg frem etter at Dobrolet måtte innstille som direkte resultat av EUs sanksjoner.

Mens det både fra USA og EU har vært hevdet at sanksjonene kun skulle ramme Putins angivelige rike venner og folk og firma med tilknytning til konflikten på Krim og Donbas, så gikk jo Dobrolet ut over helt vanlige russere. Den saken kom i tillegg på toppen av noen profilerte konkurser i noen russiske charterselskaper denne sommeren som også førte til strandede reisende rundt om.

Dersom truslene om å ramme flytrafikken virkeliggjøres så vil nok det også til syvende og sist ramme Aeroflot. Men selskapet er 51 % statseid og økonomisk bunnsolid. I tillegg har man i Russland de siste årene i større grad innført et statskapitalistisk system, og det gjør nok dette store russiske flaggskipet enda mer sikret.

Men saken om flytrafikken var lite fremme i russiske medier i dag. Der var hovedsaken hvordan landet nå skulle greie seg som det blir slutt på matvareimport fra en del vestlige land. Riktig bra, i følge dem selv.

Og så passet det jo riktig bra at NATOs Fogh-Rasmussen var i Kiev i dag og lovet gull og mulig våpenhjelp. Det styrket enda flere russere i troen på at de nå må stå sammen og om nødvendig tåle tunge tider i kampen mot USA, NATO og EU - og knapt noe folkeferd er vel bedre kvalifisert til å tåle tunge tider enn nettopp russerne.

I lys av det blir litt inntektsbortfall i flytrafikken for småting å regne.

jameson82
13-08-2014, 12:12
Om Russland stenger luftrommet kan det knekke Finnair

Spesielt vondt kan det bli for landets Finnair.

Russiske medier skal nemlig ifølge DN ha vurdert å blokkerer Finnair fra å fly via Sibir til Asia.

Ifølge Pekka Sutela, professor i økonomi og russisk historie, kan dette ble slutten for landets flyselskap.

– Det vil sannsynligvis bety slutten på Finnair. Og folk mener at det er viktig å ha et nasjonalt flyselskap, blant annet av sikkerhetsgrunner. Så det ville ha vært svært ubehagelig, sier Sutela til DN.

http://www.hegnar.no/bors/finans/artikkel513552.ece

Bergern
12-09-2014, 10:03
Europa strammer til sanksjonene. Blir spennende å se reaksjonen. Å stenge luftrommet over Russland er vel for risikosport å regne, da feks Aeroflot neppe vil være velkomne til eller over Europa etter et slikt tiltak.

STARSHIP 2
12-09-2014, 10:31
Dersom russerne ikke får fly over Europa som motreaksjon, da kan de trolig fremdeles rute trafikken like nord av Norge. Blir litt lengre reise for destinasjoner i mellom og sydamerika..

robertaas
12-09-2014, 10:38
Europa strammer til sanksjonene. Blir spennende å se reaksjonen. Å stenge luftrommet over Russland er vel for risikosport å regne, da feks Aeroflot neppe vil være velkomne til eller over Europa etter et slikt tiltak.
Russerne er vant til å klare seg med kraftige innstraminger og om Europa gjør noe slikt vil populariteten til Putin øke kraftig. At Russland stenger luftrommet for andre land bryr vanlige russerne seg lite om.

sk931
12-09-2014, 16:22
Det her er historien uden ende..Lukker russerne deres lufthrum for overflyvninger sker det samme i Europa og USA/Canada...
Russerne køber masser af Boeings og Airbusser..det stopper de så med...Airbus og Boeing skærer ned og rigtigt mange mister i en periode deres job....Skruen uden ende
Hilsen Ole

Futura
12-09-2014, 16:31
Det her er historien uden ende..Lukker russerne deres lufthrum for overflyvninger sker det samme i Europa og USA/Canada...
Russerne køber masser af Boeings og Airbusser..det stopper de så med...Airbus og Boeing skærer ned og rigtigt mange mister i en periode deres job....Skruen uden ende
Hilsen Ole
Har de noe alternativ til Airbus og Boeing? Eller mener du de kjøper færre fly da aktiviteten deres går ned? I såfall vil det kreves flere fly for å fly like mange mellom Europa og østen, noe som vil øke etterspørselen.
Jeg er mest spent på hvordan et slikt forbud vil ramme Finnair.

Concorde98
12-09-2014, 18:05
Jeg også tenker på Finnair og deres markedsføring av snarveien til Asia. Det fortrinnet blir vel borte ved stenging av luftrommet. Finnair vil nok slite da...

Superhai
12-09-2014, 21:00
Russerne er ikke så store innkjøpere at det vil være kritisk for hverken Airbus eller Boeing. De skal levere i flere tiår framover, så det betyr bare at noen ikke-russiske selskaper får fly tidligere. Russland kan sikkert overleve på egne fly, men problemet der er at per i dag bruker de mye lengre tid på å sette sammen hvert individ. De må også utvikle egne motorer som de ikke har i dag.

Vi får se hva som skjer, det er alltid mye raljering... ikke alltid det skjer så mye.

Someone
13-09-2014, 00:05
Russerne er ikke så store innkjøpere at det vil være kritisk for hverken Airbus eller Boeing. De skal levere i flere tiår framover, så det betyr bare at noen ikke-russiske selskaper får fly tidligere. Russland kan sikkert overleve på egne fly, men problemet der er at per i dag bruker de mye lengre tid på å sette sammen hvert individ. De må også utvikle egne motorer som de ikke har i dag.

Vi får se hva som skjer, det er alltid mye raljering... ikke alltid det skjer så mye.


De har jo ingen longhaul fly i produksjon i dag, men skal de ende opp med å fly partipamper til Krim kan de jo klare seg med det i har

Superhai
13-09-2014, 06:17
De har jo ingen longhaul fly i produksjon i dag, men skal de ende opp med å fly partipamper til Krim kan de jo klare seg med det i har

De klarer vel å få i gang produksjonen av Il-96 om det skulle bli behov, men med kapasitet til å produsere et par stykker i året, så spørs det om det blir alt for mange... Tror nok russerne har lyst å fly til Goa og Bangkok også, ellers kan det bli opprør... Det ville jo være som å nekte å la nordmenn fly til Kanariøyene!

sk931
13-09-2014, 13:06
JEg kan også godt være bekymret for Finnair, hvis russerne lukker deres luftrum. Især hvis det bliver en langvarig affære...
Tror at mange europæiske selskaber har den bekymrende mine på...Men det har de nok også hos en del russiske selskaber...
Jeg tror ikke der kan være tvivl om, at en lukning at diverse luftrum bliver dyrt for begge sider i denne konflikt.. Mange, rigtigt mange russiske selskaber flyver til ferie destinationerne i Grækenland, Spanien og ikke mindst Cypern...som allerede er mærket af den boykotten af russiske interesser...Spændende situation at følge med i..
Hilsen Ole

Fysikeren
13-09-2014, 20:49
Er en lukning af luftrummet over Sibirien en så tilpas ekstraordinær situation, at statsstøtte til selskaberne kan komme på tale?

Tally-Ho
14-09-2014, 03:40
Thomas Cook har sin back up klar, via Emiratene til Thailand. Hele logistikken er på plass.

Tally-Ho