PDA

View Full Version : Jamaica-tråden, tips og erfaringer

robertaas
04-08-2014, 19:44
Det er sikkert noen her som har erfaringer fra Jamaica de kan dele på.

-Hvor helt i vest i landet bør man bo?

-Er det noen spesielle steder og aktiviteter man bør få med seg?

-Er det anbefalt å ta en tur til Kingston?

SQ 777
04-08-2014, 20:07
Vel, er ikke updated, men var her i 1969 og 1971. Men Kingston, på den tiden var ikke anbefalt. Men leide bil i 1971 og og kjørte over fjellene til Montego Bay, flott tur. Montego Bay var da det beste for meg.

Rusle opp Dunns River Falls der James Bond ( Sean Connery ) møtte Ursula Andress i Dr. No.

Forresten 1969 fløy jeg Pan Am 707 fra Kingston til Montego Bay i 707 no- fan. (Husker godt navnet "Dashaway", som jeg hadde noen uker tidligere , studentcharter fra FBU via Prestwick til JFK ). De hadde trafikkrettigheter og turen var veldig kort...

Sondbjo
05-08-2014, 00:54
Jeg syns Kingstone var SKUMMELT for 4 år siden. Det går bra om man tar forhådsregler. Jeg bodde på Pegasus hotel som er bra men overpriset. Å Kjøre på Jamaia nå vil jeg ikke anbefale. Trafikken er farlig og nærmest alle bilene jeg så hadde bulk. Jeg syns det var skummlere i Kingstone en i Kamerun for eksempel. Det er mye "racial tention" der så vær obs på det i noen områder. Jeg vet ikke hvordan Montego Bay er men regner med der er bra der i forhold til antall turister. My advise: drop Kingstone!

GinTonic
05-08-2014, 01:36
Kan glatt anbefale Rockhouse (http://www.rockhousehotel.com/escape) i Negril, ikke lange biten fra Montego Bay på vestsiden. Kjempe kult hotell som er bygd oppå klippene med trapper og stiger ned i havet.

Har kun vært i Kingston på forretningsreise, ikke veldig imponert. Holder med en dagstur for nysgjerrighetens skyld.

robertaas
05-08-2014, 09:30
Wikivoyage om Kingston:
Like many other large cities elsewhere in the world, Kingston is home to a higher number of crimes than the rest of the island. It has been rated one of the most dangerous cities in the world in previous years when measured by the murder rate. While the Trench Town section of Kingston does have an interesting history, nevertheless no visitor should dare go there unless they're part of a goodwill tour or something similar with a high level of pre-arranged security. The average tourist going there would be signing his or her death warrant. Common-sense and precaution should ensure a pleasant experience in the safer areas of the city, though. If you find yourself in need of the police, the emergency number is 119.

darkcho
05-08-2014, 09:31
Var der i 1999 via en cruisebåt. Bevæpnet politi patruljerte gatene og det var tydelig info fra båten om at det meste av byen var regnet som "no-go".

krølle
05-08-2014, 11:06
Kanskje dette kunne være noe:lol:

http://www.youtube.com/user/HedonismResort

Ps. har vært der på midten av '80 tallet og det lille jeg husker var rimelig heftig:drink

LCH
06-08-2014, 01:34
Jeg var i Negril i 2006, og vi følte oss relativt trygge så lenge vi tok våre forholdsregler. Negril skal visst imidlertid være betydelig roligere enn resten av øya, i følge andre turister vi snakket med som hadde vært andre steder på øya. Jamaicanerne kjører imidlertid som om de har stjålet bilene, så jeg ville aldri i livet kjørt der selv, og bare det å gå langs veien som svinger seg gjennom Negril kan være ganske ekkelt. Stranden i Negril var fantastisk, men det krydde av ekstremt innpåslitne selgere som skulle prakke på oss alt fra armbåndt til hasj og LSD, og alle som jobbet i servicebransjen var åpenbart ute etter mest mulig tips for minst mulig jobb. Resturanttilbudet var også begrenset, så med mindre du er veldig glad i syltet fisk eller jerk chicken tror jeg forresten jeg ville valgt en all inclusive resort.

Som du skjønner har jeg ikke voldsomt hastverk med å komme meg tilbake. Men hvis du reiser er Rick's Cafe et must, med dertilhørende hopping fra klippen. ;)

peterfox
06-08-2014, 02:49
Jeg var i Negril i 2006, og vi følte oss relativt trygge så lenge vi tok våre forholdsregler. Negril skal visst imidlertid være betydelig roligere enn resten av øya, i følge andre turister vi snakket med som hadde vært andre steder på øya. Jamaicanerne kjører imidlertid som om de har stjålet bilene, så jeg ville aldri i livet kjørt der selv, og bare det å gå langs veien som svinger seg gjennom Negril kan være ganske ekkelt. Stranden i Negril var fantastisk, men det krydde av ekstremt innpåslitne selgere som skulle prakke på oss alt fra armbåndt til hasj og LSD, og alle som jobbet i servicebransjen var åpenbart ute etter mest mulig tips for minst mulig jobb. Resturanttilbudet var også begrenset, så med mindre du er veldig glad i syltet fisk eller jerk chicken tror jeg forresten jeg ville valgt en all inclusive resort.

Som du skjønner har jeg ikke voldsomt hastverk med å komme meg tilbake. Men hvis du reiser er Rick's Cafe et must, med dertilhørende hopping fra klippen. ;)

Hei Robert,

Var på Beaches Negrill i juni 2008 - 10 døgn, vi ble anbefalt å ikke forlate området, men vi tok en liten springer til sentrum. Hvis du er veldig interessert i løpe-sko er du kommet hjem, eller var det Jamaica skjerf og vanlig souvenir tourist stuff

robertaas
25-03-2015, 21:55
Kanskje dette kunne være noe:lol:

http://www.youtube.com/user/HedonismResort

Ps. har vært der på midten av '80 tallet og det lille jeg husker var rimelig heftig:drink
Ikke akkurat det jeg var ute etter, men ser nå at stedet jeg har booket har en egen "discrete Au Naturale hideaway" så jeg er usikker på hva det er jeg skal begi meg ut på nå. :skep

Bergern
05-07-2015, 10:31
Lukter litt på Jamaica som et av vinterens mål og kunne virkelig ha lyst til å høste Kingston til hovedstadslisten. Noen som har gode erfaringer og konkrete tips?

robertaas
05-07-2015, 10:59
Lukter litt på Jamaica som et av vinterens mål og kunne virkelig ha lyst til å høste Kingston til hovedstadslisten. Noen som har gode erfaringer og konkrete tips?
Var i Montego Bay i påsken og ble av samtlige jeg snakket med, turister og lokale, fortalt at det ikke var noe å hente i Kingston bortsett fra å kunne si at man har vært der.

Sondbjo
05-07-2015, 11:18

Kingston anbefaler jeg ikke! Det er en by med mye kriminaltiet. Jeg følte høy grad av ubehag ved besket der.

Bergern
05-07-2015, 11:38
... bortsett fra å kunne si at man har vært der.
Ja, det var akkurat det da. Selv om det kun er til min egen samling.

Kingston anbefaler jeg ikke! Det er en by med mye kriminaltiet. Jeg følte høy grad av ubehag ved besket der.

Jeg har hørt masse av dette og har selvfølgelig lest hele denne tråden. Det er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen som helst lyspunkter i den byen. Kanskje finnes det noe organisert? Og da tenker jeg ikke på kriminaliteten :D

Sondbjo
05-07-2015, 12:08
Ja, det var akkurat det da. Selv om det kun er til min egen samling.

Jeg har hørt masse av dette og har selvfølgelig lest hele denne tråden. Det er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen som helst lyspunkter i den byen. Kanskje finnes det noe organisert? Og da tenker jeg ikke på kriminaliteten :D

Bob marley museet er jo der.

Bergern
05-07-2015, 12:12
Bob marley museet er jo der.

Jøss! Har han eget museum?
Jaja. Må nok innom der om jeg finner det verdt å ta turen. Gammel helt fra ungdomstiden.

SQ 777
05-07-2015, 17:28
Ikke bare at Kingston blir advart mot i dag, men det må ha vart lenge. Da jeg i 1969 plukket opp leiebil, Hertz stor amerikaner, ristet de på godet da jeg sa jeg skulle kjøre og levere bilen i Montego Bay.

De ba meg om å lukke dørene på innsiden. Lurte vel om jeg var skrullete som la ut på en slik tur..Joda , da jeg dro avgårde så jeg lett hvorfor i Kingston.:(

Turen gikk greit...MEN hvis det var unsafe i 1969, hva med i dag ?

Var der også i 1971 og hadde det flott i Montego Bay. Men null planer å komme tilbake..

jb1
06-07-2015, 08:35
Negrill er strand i milevis, fint, nyt solnedgang og stuping ved en stor klippeformasjon. Barer og klubber preges av ekstremt mange prostituerte og narkotika. Kingston fikk vi sett lite av p.g.a. Air Jamaica (et skikkelig drittselskap), men du har Bob Marley-muséet. Port Royal (gammel pirathavn) ikke langt unna er ok også om du skal slå ihjel litt tid før flyet går. Ja, man!

Bergern
28-07-2015, 00:58
Skjønner at dette ikke er drømmedestinasjonen. MEN skal jeg først til Jamaica, skal jeg innom Kingston. Det må da være mulig å gjøre det på en forsvarlig måte? Reisebyrå? Charter? Liquer and hores? Horse?

Sondbjo
28-07-2015, 01:09
Skjønner at dette ikke er drømmedestinasjonen. MEN skal jeg først til Jamaica, skal jeg innom Kingston. Det må da være mulig å gjøre det på en forsvarlig måte? Reisebyrå? Charter? Liquer and hores? Horse?

Pegasus hotell. Dyrt men safe :)

krølle
28-07-2015, 13:20
Dette er en forfriskende plass vekk fra saltvannet.

http://www.cruisecritic.com/memberreviews/shore-excursions/excursion/2972/