PDA

View Full Version : Norwegian kutter på Evenes og Bodø


catocontrol
02-08-2014, 00:33
Det er ikke så lenge siden jeg leste her inne, at de fleste flyene til/fra Evenes var fulle.

Norwegian er ikke like enige i det:

Norwegian legger ned avgangen klokken 09 fra Harstad/Narvik lufthavn, Evenes til Oslo. Dette skjer fra i høst. Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian skyldes dette lav etterspørsel. Ingen andre avganger blir berørt av ruteomleggingen.

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article7506932.ece

ENBO
02-08-2014, 00:51
Jeg har i vår/sommer hatt noen turer fra Bodø til Evenes med Widerøe på morgenturen, og det har vært svært tynt befolket med NAX-pax-ankomst fra ENGM på bussen til Harstad. Ikke overraskende.

jameson82
02-08-2014, 00:52
Flydde SAS EVE-OSL på onsdag 10.40 og den var smekk full. Det har alle andre flygninger denne strekka vært i sommer også men det har vært torsdag ettermiddag EVE.OSL og søndag ettermiddag OSL-EVE

Boeing_fan
02-08-2014, 01:39
Oslo-Bodø kuttes også ned fra fire til tre daglige avganger fra vinteren.

Whoop_whoop
02-08-2014, 02:02
Oslo-Bodø kuttes også ned fra fire til tre ukentlige avganger fra vinteren.

Daglige regner jeg med?

ENBO
02-08-2014, 02:04
Oslo-Bodø kuttes også ned fra fire til tre ukentlige avganger fra vinteren. Hvilket selskap kutter, og hvilket selskap flyr fire ganger til Bodø per uke i dag?

Chriscross
02-08-2014, 06:37
Hm, rare kutt for dette er vel forsvarsdestinasjoner? Har DY mistet kontrakten med forsvaret, eller har forsvaret vårt blitt så lite nå?

Someone
02-08-2014, 08:36
Er dette faktiske kutt, eller er det bare vanlige vinterreduksjoner?

Har DY hørt på Braathen?

TOS
02-08-2014, 09:50
Ifølge en harstadværing som av og til er aktiv her inne så er tilbudet til EVE forferdelig dårlig sammenliknet med "the good old days". Jeg tolker det dithen at kapasiteten har vært betydelig høyere før i tiden, men det er selvsagt ikke retningsgivende for hva som er riktig kapasitet i dag. ;)

Boeing_fan
02-08-2014, 09:57
Daglige regner jeg med?

Hvilket selskap kutter, og hvilket selskap flyr fire ganger til Bodø per uke i dag?

Norwegian som kutter ned til tre daglige avganger. Ble nok litt for sent kvelden igår :D

Er dette faktiske kutt, eller er det bare vanlige vinterreduksjoner?

Faktiske kutt for Bodø sin del iallefall, OSL-BOO gikk fire ganger daglig forrige vinter.

Hickok
02-08-2014, 10:01
Dette er jo avgangen som kom til for ikke lenge siden, da DY økten fra 4 til 5 daglige. SAS har bare 3 daglige, så DY er fortsatt klart størst på EVE.

catocontrol
02-08-2014, 10:06
Og når man ser på utviklingen av antall pax over Evenes, er det litt merkelig at man fjerner avganger.

Basse-HAU
02-08-2014, 11:39
Er ikke Evenes god butikk for DY og SK, mener det er nevnt flere ganger at det er høye bilett priser. Kanskje DY vil maksimere inntekten, skvise ut litt mer og evt øke til en avgang til når prisen er akseptert blant de reisende....

BU662
02-08-2014, 12:51
Dersom man sier i Q2 presentasjon, sa finner man jo at DY's inntekter fra Domestic Norway faller - selv om de har ökt kapasitaeter.

Dette tyder at det er voldsomt over-kapasitaet pa noen ruter. Hver aktör er inne for a tjene penger og derfor kan det ikke overraske at man begynner na a ta ut disse seter og flygninger som ingen vil kjöpe.

Det nytter lite a ha flest frekvenser pa visse destinasjoner dersom man taper voldomt mye penger. DY har tapt penger i 1.ste halvaret og dersom de skal ha sorte tall for hel-aret, sa ma de na ta grep og redusere sitt overkapasitaet og trolig samtidlig öke ogsa billettpriser litt.

LN-MOW
02-08-2014, 14:06
Dette er blitt gjort (i langt større skala) her i USA over de siste årene. Resultatet er at lastefaktoren er rekordhøy, prisene i de fleste markedene (utenom de aller mest trafikkerte) har steget markant og flyselskapene melder om rekordoverskudd.

Vi begynner kanskje å se starten på dette i Norge ... ??

Someone
02-08-2014, 14:31
Med andre ord, det kuttes egentlig ikke på EVE, de går bare over til vinterprogrammet med samme kapasitet som i fjor.
Derimot tyder det på et reellt kutt på BOO hvis det stemmer de går fra 4x til 3x daglige. Ser SAS her har opp til 7x daglige, så var overrasket over at de var såpass mye større her. På de fleste andre innenriksruter pleier de jo å være mer jevnstore

BU662
02-08-2014, 14:35
Dette er blitt gjort (i langt større skala) her i USA over de siste årene. Resultatet er at lastefaktoren er rekordhøy, prisene i de fleste markedene (utenom de aller mest trafikkerte) har steget markant og flyselskapene melder om rekordoverskudd.

Vi begynner kanskje å se starten på dette i Norge ... ??

Iallefall vil det vaere fornunftig, gitt med faktum at begge aktörer har flydd sa lenge i 2014 med store tap...

catocontrol
02-08-2014, 17:13
Norwegian kutter også en avgang i 15-tiden fra i slutten av oktober. Så det blir bare 3 fra evenes også.

Hickok
02-08-2014, 17:24
Det har vært benyttet mye 733 på denne ruten tidligere. Ser vi nå en effekt av at disse er på vei ut av flåten, og de derfor etter hvert har så store fly på alle avganger, som gjør at det blir vanskeligere å fylle disse, og dermed reduksjon av antallet avganger som er et resultat?

JELSC
02-08-2014, 17:39
Dette er blitt gjort (i langt større skala) her i USA over de siste årene. Resultatet er at lastefaktoren er rekordhøy, prisene i de fleste markedene (utenom de aller mest trafikkerte) har steget markant og flyselskapene melder om rekordoverskudd.

Vi begynner kanskje å se starten på dette i Norge ... ??

Sounds like a good plan

MountainDew
02-08-2014, 19:28
Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.

BU662
02-08-2014, 20:58
Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.

Rent fra kostnads-sikt er det sikkert riktig, men dersom du ser pa dette fra revenue sikt sa er det blankt harakiri a kutte ut enkelte uke-dager.

Forretningsreisende verdsetter frekvens mens först og fremst en palitelig tidtabell. Dersom du flyr de ukedager med forskjellige oppsett sa vil de forretningsreisende snart forsvinne.

Den annen farlig aspekt er jo at du snart havner i en logik hvor neste halve flyparken star pa Tirsdager og Onsdager, fordi det er jo midt-uka og mindre demand.

jameson82
02-08-2014, 21:05
Er det nødvendig å ha kjøre samme ruteprogram på tirsdag og Onsdag? Er betydelig mindre pax disse 2 dagene i forhold til resten av uka. Da burde kapasiteten tilpasses bedre.

Tirsdager er det endel trafikk pga mannskapskifte på Hålogalandsbrua

JELSC
02-08-2014, 21:07
Den annen farlig aspekt er jo at du snart havner i en logik hvor neste halve flyparken star pa Tirsdager og Onsdager, fordi det er jo midt-uka og mindre demand.
Dog kan noget af den downtime bruges på planlagt vedligehold. Gode gamle Conair fløj aldrig om tirsdagen, da var alle deres 720 til check :-)

Men du har ret, at det er 'farligt' med huller i planen, men ikke desto mindre ses det dog, på ruter hvor der er nemme alternativer.

ticker
03-08-2014, 13:57
DY kutter tilsynelatende 1 avgang mol-osl ukedager også. 4 til 3...

OttoL
03-08-2014, 16:01
DY kutter tilsynelatende 1 avgang mol-osl ukedager også. 4 til 3...

De økte fra 3 til 4 da sommerprogrammet startet 31. mars, så de kutter ingenting i V14/15 sammenlignet med V13/14.

ticker
04-08-2014, 00:47
Egentlig så gjør de det, siden den 4 avgangen var ment til å møte etterspørselen fra ormen lange. De begynner for fullt til høsten!

Wiggo Hovde
04-08-2014, 01:30
De økte fra 3 til 4 da sommerprogrammet startet 31. mars, så de kutter ingenting i V14/15 sammenlignet med V13/14.
Sammenligner man V14/15 med V13/14 så kutter de ikke nei. Det er korrekt. Men den sammenligningen blir liksom ikke relevant, da de permanent skulle øke fra 3 til 4 daglige, utenom i skoleferien. Har nok vært en betydelig overkapasitet på MOL-OSL i april og mai. Men når Ormen- trafikken begynner i september tipper jeg det blir rimelig fulle fly med kun 6 rundturer man og fre, og 7 tir - tors (SK og DY samlet).

Are G
04-08-2014, 01:30
I en slik diskusjon er det nok også på sin plass å nevne konseptet med alternativkostnader.
Et konsept som ofte er trøblete og forstå for ikke-økonomer, men poenget er at selv om en rute et lønnsom kan det være at den ikke er fornuftig fordi man kan tjene mer på å bruke flyet på en annen rute.
At man i tillegg kan skru opp prisen på denne ruta som fått lavere frekvens må selvsagt regnes inn..

OttoL
04-08-2014, 07:08
Sammenligner man V14/15 med V13/14 så kutter de ikke nei. Det er korrekt. Men den sammenligningen blir liksom ikke relevant, da de permanent skulle øke fra 3 til 4 daglige, utenom i skoleferien. Har nok vært en betydelig overkapasitet på MOL-OSL i april og mai. Men når Ormen- trafikken begynner i september tipper jeg det blir rimelig fulle fly med kun 6 rundturer man og fre, og 7 tir - tors (SK og DY samlet).

Hvor står det at de skulle øke permanent?

Orbiter
13-08-2014, 15:01
I følge en artikkel (http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article7525138.ece) i Fremover, så har Evenes en øking i antall passasjerer hittil i år på 8.7%. Når jeg tok SAS en tirsdag ettermiddag i starten av august var flyet helt stappe fullt og det var 1 - en - rad med SAS Plus, resten SAS Go.

At de reduserer kapasiteten er for meg litt merkelig, og sett mot eks Tromsø så har Evenes et mye dårligere tilbud (både prismessig og utvalg av reisetider).

LN-TIB
13-08-2014, 17:52
Norwegian kutter også en avgang i 15-tiden fra i slutten av oktober. Så det blir bare 3 fra evenes også.

I følge en artikkel (http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article7525138.ece) i Fremover, så har Evenes en øking i antall passasjerer hittil i år på 8.7%. Når jeg tok SAS en tirsdag ettermiddag i starten av august var flyet helt stappe fullt og det var 1 - en - rad med SAS Plus, resten SAS Go.

At de reduserer kapasiteten er for meg litt merkelig, og sett mot eks Tromsø så har Evenes et mye dårligere tilbud (både prismessig og utvalg av reisetider).

Det som er helt klart, dersom det stemmer at de tar bort DY367, er at prisene kommer til å gå i været for reisende fra Evenes. Vi står da igjen med totalt 6 daglige turer til Oslo, laveste antall på 6-7 år.

Ut fra statistikk så kan det forventes i overkant av 600.000 innenlandsreisende i 2014. Om begge selskapene bruker 186 seter på alle avganger, vil man inkl WF regionalruter ha ca 790.000 seter tilgjengelig. Det gir minste belegg på 76%. Justerer man for at det vil bli brukt -300/-600/-700 på endel av avgangene for å kompensere for peak/offpeak, så vil man fort havne langt opp på 80% belegg i snitt. Tar en høyde for sesongsvingninger, så sier det seg selv at det vil være svært fulle fly i perioder.

En konsekvens, dersom ikke det blir satt opp flere avganger av ett av selskapene, er at antall reisende kommer til å gå ned igjen og prisene vil stige betydelig.

bamseh
15-08-2014, 10:29
I en slik diskusjon er det nok også på sin plass å nevne konseptet med alternativkostnader.
Et konsept som ofte er trøblete og forstå for ikke-økonomer, men poenget er at selv om en rute et lønnsom kan det være at den ikke er fornuftig fordi man kan tjene mer på å bruke flyet på en annen rute.
At man i tillegg kan skru opp prisen på denne ruta som fått lavere frekvens må selvsagt regnes inn..
Meget enig. Og hvis alle tall om økning av passasjerer og belegg som jeg leser om i tråden her er korrekt, virker det sannsynlig at alternativet spiller en større rolle her.

Hvis flyet tjener netto 10.000 kr på Evenes-Oslo, men vil tjene 20.000 på flyet ved å plassere det på Oslo-Stockholm, er det jo åpenbart hva selskapet bør gjøre for å maksimere gevinst..

(Det ryktes at NAX gjorde det samme på sin Stavanger-Paris-rute for et par år siden også.. det var en rute som angivelige gikk "helt greit", men selskapet kunne sannsynligvis øke inntjeningen ved å plassere det på en annen rute..)

Someone
15-08-2014, 10:39
Hvis flyet tjener netto 10.000 kr på Evenes-Oslo, men vil tjene 20.000 på flyet ved å plassere det på Oslo-Stockholm, er det jo åpenbart hva selskapet bør gjøre for å maksimere gevinst..


Og i tillegg til dette gjør lavere tilbud på OSL-EVE at inntektene på de eksisterende avgangene øker ytterligere, og man får opp yielden og tjener mer penger totalt sett på ruten. Det er bedre og fly 3 ganger daglig og gå 20.000 i overskudd per flight, enn og fly 4 ganger daglig og tjene 10.000 per flight....for og bruke noen tilfeldige tall som eksempel

catocontrol
15-08-2014, 12:24
Men man stusser jo på det uansett, når statistikken kun peker oppover

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article7525138.ece

Someone
15-08-2014, 12:41
Men man stusser jo på det uansett, når statistikken kun peker oppover

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article7525138.ece

Trafikkveksten ja, mens regnskapstallene peker nedover.

Wiggo Hovde
15-08-2014, 13:22
Hvor står det at de skulle øke permanent?
De reklamerer for det på Molde Lufthav med store reklamebanner på utsiden av terminalen. Det var også sendt ut pressemelding om dette.

LN-TIB
01-11-2014, 02:12
Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.

Dash
01-11-2014, 10:43
Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.

Følger bare samme prisutvikling som i resten av Norge, der det ikke har vært kutt.

Cockpitview
01-11-2014, 11:50
Følger bare samme prisutvikling som i resten av Norge, der det ikke har vært kutt.

Men innføring av bonus;)

BU662
01-11-2014, 13:07
Ingen tvil om at dette gav umiddelbart utslag på pris. Mens DY tidligere hadde laveste pris på 399 er den nå 699. SAS på sin side lå på 567 som laveste, mens de nå i praksis er på 899. (De har lagt ut noen få avganger til 799). Flexprisene ligger stort sett uforandret lagt frem i tid med unntak av full flex hos SAS som nå er på 2999. Det er opp 300 om jeg ikke husker feil.

Kanskje det er bare en konsekvens av de tapene som "luftkrigen" har pafört selskapene i först halv-ar? Sannheten er jo at begge SK og DY har operert med priser som ikke lengre dekked sine kostnader. Det kan ikke bli varende, ellers vil selskapene ga over tid konk. Ergo ma prisene opp. Faktum at begge selskaper jekker opp priser er en klart signal at begge har den samme strukturelt problem.