PDA

View Full Version : Norwegian og longhaul-feed

Someone
29-07-2014, 12:39
Nå spesifiseres det naturlignok (og dessverre) ingen tall, men Norwegian melder om mye feed fra andre steder i Europa inn til langrutene deres, såvel som at de klarer å få noe av trafikken mellom USA og Bangkok

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2014/07/29/1209/Luftfart/na-flyr-amerikanere-og-europeere-via-oslo-til-asia

Norwegian bekrefter at det er mange ikke-nordmenn ombord på langrutene deres fra OSL. Mange kommer fra andre land i Europa på mellomlanding - og det er også en del amerikanere som nå flyr fra USA via Oslo til Asia.

Antar at OSL, ARN og CPH etterhvert merker dette på transferstatistikken sin

OttoL
29-07-2014, 13:17
Hvis folk ikke synes det er billig nok, gidder de ikke å fly via OSL. Dette er passasjerer som ikke har dårlig tid, men som er mest opptatt av å få en billigst mulig flyreise.

Han har et poeng, kjenner en del som satt seg i bilen og kjørte over fjellet fra Bergen til Torp da Ryanair kjørte på med ekstremt (latterlig) billige billetter for 6-8 år siden.

SQ321
29-07-2014, 13:28
Og i morgen skal Dag Falk-Petersen fortelle om hvordan de planlegger å få flere nye langruter fra OSL.

Jeg har litt tro på endringene og antydningen til proaktivitet som kommer fra Avinor kombinert med forenklet tollbehandling, så får vi se om de klarer å skape resultater på sikt. I tillegg er jeg spent på den nye vaffeloppskriften de har utviklet siste mnd. Den ryktes å være meget god........:D.

LN-MOW
29-07-2014, 14:20
Det er jo ikke noe nytt forsåvidt .. SweFly baserte jo hele sin forretningsplan på å fly utlendinger (spesielt 'engelskmenn') via ARN.

Bare ta en rusletur gjennom 'non-Schengen' i FRA og se på blandingen av folk som går ombord i f.eks. USA-flyene. Ikke uvanlig at minst halvparten av paxen på 'min' flight til ATL er asiater. Dette er et enormt marked og burde vært både smør og pålegg for SAS hvis de hadde satset litt annerledes.

Cockpitview
29-07-2014, 14:20
Og i morgen skal I tillegg er jeg spent på den nye vaffeloppskriften de har utviklet siste mnd. Den ryktes å være meget god........:D.

Det ser jo ut til at han som lager den mest sølete røra også er i ferd med å gå av pensjon.....

TOS
29-07-2014, 14:59
Det ser jo ut til at han som lager den mest sølete røra også er i ferd med å gå av pensjon.....

Er det vaffelrøre med sprit i...? Den blir i alle fall veldig løs. :)

Someone
07-02-2016, 11:51
Litt tall om lowcost og viktigheten av feed: Grafen under viser andelen feed som AirAsiaX har til sine langruter, både de med gjennomgående billetter og de som tar sjansen på "hjemmelaget" opplegg. Uansett så viser det at selv lavprisselskapene er avhengig av feed, og de operasjonelt ligner mer og mer på nettverksselskapene på hvordan langrutene er organisert.
Skulle likt og se tilsvarende tall for Norwegian

EvakCPH
23-02-2016, 15:47
Flygtorget.se fik lov til at interviewe Ryanairs O'leary tidligere i dag og han siger, at samtalerne med Norwegian om feed går fremad:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11423