View Full Version : Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737?
A320 blir mer og mer populært både i Europa, Amerika og Asia. I Europa er det vel nå kun noen få operatører av 737, A320 er den dominerende flytypen når det gjelder narrowbodies.
Til og med i USA er tradisjonelt lojale Boeing-operatører som American og Delta i ferd med å skaffe seg betydelige Airbus-flåter.
Hvorfor er både SAS (i Norge) og DY fortsatt så lojale overfor Boeing og 737?
Hva er det som gjør at nesten alle de store europeiske nettverksselskapene har gått fra 737 til A320 de siste 20 årene, mens ingen norske selskaper har gjort det samme?
Ikke fått med deg denne?
SAS kjøper 30 A320neo
Opp til 41 videreutviklede Airbus A320-fly får SAS-logo.
http://www.tu.no/industri/motor/2011/06/20/sas-kjoper-30-a320neo
Ikke fått med deg denne?
http://www.tu.no/industri/motor/2011/06/20/sas-kjoper-30-a320neo
Disse skal vel opereres av SAS DK.
Og denne?
Norwegian signerte kontrakt for 100 Airbus-fly
Norwegian signerte fredag kontrakten som bekrefter bestillingen av 100 fly av typen Airbus A320. I tillegg kommer en opsjon på 50 fly.
http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-signerte-kontrakt-for-100-airbus-fly/20239852
Og denne?
http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-signerte-kontrakt-for-100-airbus-fly/20239852
Norwegians A320neo kommer mest sansynlig ikke til å fly ut av en base i Norge, disse flyene blir nok satt ut i en av Norwegians enda ikke oppstartede base i Europa eller i en annen verdensdel...med mindere disse blir leaset bort...
Norwegians A320neo kommer mest sansynlig ikke til å fly ut av en base i Norge, disse flyene blir nok satt ut i en av Norwegians enda ikke oppstartede base i Europa eller i en annen verdensdel...med mindere disse blir leaset bort...
Enn så lenge er det A320 bestilt av ett norsk flyselskap.
Syns Airbus lager "penere" fly enn Boeing når man sammenligner 737- og 320-serien, men det er bare min personlige mening. Jeg regner med at selskapene velger flytype ut ifra hvilken produsent som gir de best deal og ut i fra hva de trenger bruksmessig fra en flytype. De siste årene har Boeing levert best for selskapene i Norge. I tillegg er det bedre med en enhetsflåte slik at kostnadene kan holdes lave (vil jeg tro). Det som kan bli interessant er hva som skjer når SAS skal bytte ut 737'ene i Norge og Sverige om en del år. Virker pr nå som SAS har et meget godt forhold til Airbus med tanke på nye 320 i Danmark og fornyelse av langdistanseflåten.
Disse skal vel opereres av SAS DK.
Siste info er vel at de skal introduseres i Sverige først slik det ser ut for øyeblikket. Dette er hvertfall vi SAS ansatte fikk beskjed om i en mail noen uker tilbake.
I tillegg er det bedre med en enhetsflåte slik at kostnadene kan holdes lave
Jeg føler kanskje at ordene "enhetsflåte" og "SAS" ikke passer i samme setning...:lol:
Jeg føler kanskje at ordene "enhetsflåte" og "SAS" ikke passer i samme setning...:lol:
Hehe, er forsåvidt enig, men de har nå kun 737 i norsk og svensk produskjon, det er da noe? :)
Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.
chrisljo
30-07-2014, 06:46
Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.
A320 med 180 seter... Kan stå over det.
Hvorfor tror mange at DY's A320 maskiner ikke kommer til å ha base i Norge? Har de antydet noe slikt selv?
Jeg hadde veldig gjerne sett at DY brukte dem utfra Norge. Da hadde kanskje til og med jeg fløyet DY.
Mest sannsynlig vil det ikke bli plass til dem her, det er langt enklere å rekruttere crew til flytypen lenger sør i Europa, og de har etter hva jeg har skjønt dårligere performance på vinterføre i Nord-Norge. Jeg ville i hvert fall blitt overrasket om de ble å se stasjonert her i Norge, selv om ingenting selvsagt er umulig.
Frequent Traveller
30-07-2014, 10:45
Hvorfor skulle ikke SAS ta leverans av sine A320 omgjort til like mange A321 og la disse installeres som H21QR ? da ville SAS skape en sensasjonell marketing-fulltreffer og ta innersvingen pä mange av sine konkurrenter ! Og reisende ville fly SAS for ä oppleve noe virkelig nytt, 10-12 är för Boeing finner frem til noe ä reagere med ...
H21QR, hva er det?
Ikke spør! Søk på google... H21QR og flyprat...
de har etter hva jeg har skjønt dårligere performance på vinterføre i Nord-Norge. Jeg ville i hvert fall blitt overrasket om de ble å se stasjonert her i Norge, selv om ingenting selvsagt er umulig.
Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.
I USA har jo US, AA og UA flust av A320, og vinterføre er jo ikke akkurat ukjent der heller.
Dr. Johnsen mumlet noen stygge ord ved en anledning angående A320 og vinterops .. ;)
Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.
Antar det ikke er kuldegrader og snø det er snakk om, men heller ytelse ifht. banelengder m.v. Det er jo forskjell på vinterops på 3 km bane uten hinder og kortere baner med hinder o.l. Alta er vel problematisk med en full 737-800 i dag hvis føret er dårlig og vinden er feil?
Antar det ikke er kuldegrader og snø det er snakk om, men heller ytelse ifht. banelengder m.v. Det er jo forskjell på vinterops på 3 km bane uten hinder og kortere baner med hinder o.l. Alta er vel problematisk med en full 737-800 i dag hvis føret er dårlig og vinden er feil?
Men A320 anløper jo de fleste flyplasser i Norge allerede. Charterselskaper og andre. Jeg har vanskelig for å tro at det å operere A320 på norske flyplasser skulle være et stort problem. På noen flyplasser, med kort rullebane kanskje, men trenger en A320 lenger rullebane enn f.eks en 738?
Dag Viking
31-07-2014, 00:48
Men A320 anløper jo de fleste flyplasser i Norge allerede. Charterselskaper og andre. Jeg har vanskelig for å tro at det å operere A320 på norske flyplasser skulle være et stort problem. På noen flyplasser, med kort rullebane kanskje, men trenger en A320 lenger rullebane enn f.eks en 738?
Du må gjerne ha vanskelig for å tro det. Mange som kjenner til vinterops og problemer med performance er uenige med deg.
Har du noen kilde på det? Har aldri hørt at de skulle ha dårligere performance på vinterføre. AY bruker sine på finsk innenriks, det samme gjør f.eks Aeroflot på det som antagelig er verdens tøffeste vinterføre.
I USA har jo US, AA og UA flust av A320, og vinterføre er jo ikke akkurat ukjent der heller.
Kilder er vel vanskelige å oppgi da det hverken er offisiell info eller at jeg nødvendigvis har navnet hvilken av folka våre som gjorde beregningen, men performance-gutta i mitt eget selskap, altså selskapet som har gått til innkjøp av 100 stk A320, har hintet frempå at den har dårligere performance / payload på vinterføre i Nord-Norge enn B737. Og det er det det er snakk om her. Mulig de har kalde vintere i Sibir, men vi har kalde / våte / glatte vintere, dævelsk høye fjell og korte rullebaner. Nord-Norge på vinteren er antagelig verdens mest krevende område å operere i.
Mye man skal lese før øynene detter ut.. lol
Mye man skal lese før øynene detter ut.. lol
Kan du utdype med noen fakta sien du tydelig vis er tvilende til en eller annen påstand lenger opp?
Kan du utdype med noen fakta sien du tydelig vis er tvilende til en eller annen påstand lenger opp?
Det var vel et par poster med svært skråsikre, men akk så udokumterte påstander som fremkalte et lite skrått smil.
Beklager at jeg ikke kunne skaffe en skriftlig og notarisert erklæring ... Hva forventer du egentlig?
Det var vel et par poster med svært skråsikre, men akk så udokumterte påstander som fremkalte et lite skrått smil.
Kanskje utdype hva du evt. mener er feil her? At en flytype kan ha ytelser som ikke er optimalt på korte baner med dårlig føre er vel neppe en overraskelse?
Jag undrar om det kommer gälla även för 737-8/9 MAX jämfört med A320/A321 NEO?
Enligt min vän på BLX förväntar man sig att 737MAX kommer ha sämre runway performance jämfört med dagens 737-800.
Utan att veta så tror jag att 737-9MAX kommer få märkbart sämre runway performance jämfört med A321NEO.
Utvecklingen av A320CEO har ju gått framåt sedan DY köpte 737-800.
Nu har ju A320 familjen Sharklets som både förbättrar runway performance, stigförmåga och minskar fuelburn och det i sig ger även längre range.
Og du tror Boeings utvikling står stille ..?
Den är åtminstånne mer kostsam och resurskrävande när det gäller att utveckla 737 MAX jämfört med att utveckla A320NEO.
Airbus A320 familjen har en fördel av att vara en 20 år nyare konstruktion nu när NEO familjen utvecklas.