View Full Version : Mistet kontakt med Air Algerie-fly
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/air-algerie-har-mistet-kontakt-med-fly/a/23260360/
Air Algerie melder at de har mistet kontakten med et fly mellom Ouagadougou, hovedstaden i Burkina Faso og Alger, hovedstaden i Algerie.
Kapring ???
I den del af verden er det en stor mulighed
Hilsen Ole
Litt forvirrende meldinger men tyder på at det er en A320 innleid fra Avion Express
A320-200 LY-VEO (cn 558) from Lithuanian ACMI airline Avion Express
Ja, hvis det ikke dreier seg om radartrøbbel kan nok kapring være en mulighet. Tragisk at det så og si skjer flyulykker daglig nå :(
SudCaravelle
24-07-2014, 12:04
Det hevdes også av noen at det er en MD83.
"Operated by Swiftair" melder andre nyhetskilder..
Wikipedia oppdateres raskt får man si;
http://en.wikipedia.org/wiki/Swiftair
"On July 24, 2014 the airline operated flight 5017 on behalf of Air Algérie from Burkina Faso to Algiers. The flight went missing shortly after take-off, 110 passengers are on board. [3]"
Har vært dårlig sommer for flyindustrien ;/
Individet er EC-LTV, en MD83
chrSVGa380
24-07-2014, 13:49
Flightradar24 bekrefter på Twitter at Air Algerie flight AH5017 har krasjet i Niger. Det er også bekreftet at det er EC-LTV som krasjet, ikke en A320, B736 eller DC-9 som diverse rykter har sakt.
https://twitter.com/flightradar24/status/492269614827442177
Flightradar24 bekrefter på Twitter at Air Algerie flight AH5017 har krasjet i Niger. Det er også bekreftet at det er EC-LTV som krasjet, ikke en A320, B736 eller DC-9 som diverse rykter har sakt.
https://twitter.com/flightradar24/status/492269614827442177
1996 modell, ln2148. Eiet av AWAS og har vært innom Heliopolis, Avianca og Austral før den havnet hos Swiftair
Huff, tragisk.. :(
Dette er ingen god sommer for flyindustrien.
--
Er det noen som vet om flyet har vært i Norge?
VING/TCAS leide inn Swiftair tidligere nå i sommer, men mener dette var EC-LEY.
Flyet har vært på Gardermoen. Inger Bjørndal Foss har bildet av det. Det er hennes bilde som er i VG
Vraket skal være lokalisert i Mali ..
Seriös fråga.Varför kommer alla flygkrascher i klump?
Seriös fråga.Varför kommer alla flygkrascher i klump?
En olycka kommer sällan ensam?
Vill minnas att det är inte första gången som vi har 3 flygolyckor på kort tid.
Om det skjer en flykrasj i på ett sted der de omtrent er forventet feks. Russland, Afrika, Asia tenker man ikke mye over det. Når det blir flere ulykker over kort tid tenker man mer over det. Spesielt hvis det er hovedsakelig vestlige passasjerer eller flyselskap som fårt mer medieoppmerksomhet. Her er en liste over flyulykker med mer enn 50 døde, sorter etter nyeste først ved å trykke på date helt til høyre. Har du fått med deg alle? Det hadde ikke jeg.
List of aircraft accidents and incidents resulting in at least 50 fatalities (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_accidents_and_incidents_resulting _in_at_least_50_fatalities#Table)
I en erklæring fra den franske presidenten François Hollandes kontor heter det at flyet er identifisert, men at det er knust til småbiter og spredt over et større område.
Et medlem av et team fra Burkina Fasos kriseenhet, general Gilbert Diendere, sier de allerede har inspisert vraket like ved landsbyen Boulikessi. Han sier at flyet var helt utbrent, og at ingen hadde overlevd. Flere lik ble også observert.http://www.nrk.no/verden/franske-soldater-sikrer-flyvrak-1.11848290
Ingen konklusjer ennå, men virker som det er sterke indisier på at været kan ha vært av betydning for flystyrten
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/algerie/air-algerie-etterforskning-pilotene-kom-seg-ikke-ut-av-stormkastene/a/23265260/
Pilotene ba om å få snu og prøvde deretter å styre unna det voldsomme uværet. Det klarte de ikke
Ja, det kan virks som at de trodde de var klar av uværet og prøvde å gå tilbake til opprinnelig kurs. Da kan man jo spørre seg om værradaren var i ustand. Det var jo mørkt, så de hadde vel få visuelle referanser ...
I følge en artikkel i VG stupte flyet fra 31000 fot som følge av at det steilet.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/stupte-fra-9450-meters-hoeyde/a/23270126/
Analyser fra den en av flyets svarte bokser viser at flyet – like etter å ha endret kurs tilbake mot avgangsflyplassaen – raskt mistet hastighet fra 520 km/t (indikert lufthastighet) til bare 296 km/t. Da befant det seg i utkanten av en av stormcellene.
Venstre vinge senket seg, og flyet gikk inn i et spinn som varte helt til det traff bakken. Flyet var intakt under hele stupet mot bakken, inntil det krasjet sør for byen Gossi i Mali, på grensen til Burkina Faso.
Er deg meg som blingser eller, er er det noe som skurrer på slutten av artikkelen? roter de sammen taleregistratoren til to forskjellige "svarte bokser" som journalistene liker å kalle det?
Den ene av de svarte boksene var så skadet at etterforskerne ikke har klart å få ut avlesbare data av den. Det har heller ikke vært mulig å tyde noe av det som ble sagt i cockpiten, fordi det var en teknisk feil på taleregistratoren – som var av en eldre type.
For journalister er 'alt' svarte bokser. Det ser man gang på gang.